واکسیناسیون اسب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ باتوجه به تنوع و فراوانی بیماری‌های اسب واکسن‌ها از جمله تاثیرگذارترین صلاح‌ها برای حفاظت اسب‌ها در مقابل بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد. حال می‌پردازیم به این‌که واکسن‌ها چگونه اسب شما را از بیماری‌ها حفظ می‌کنند و با برنامه واکسیناسیون اسب‌های تفریحی و ورزشی آشنا خواهید شد.

در چندین سال گذشته واکسیناسیون جان هزاران اسب را نجات داده و بسیاری از بیماری‌ها را در گله اسب‌ها محدود کرده است.

واکسن‌ها چطور باعث حفاظت اسب‌ها از بیماری می‌شوند؟

 با واکسیناسیون یک ارگانیسم کشته شده یا ضعیف شده وارد بدن اسب می‌شود و سیستم ایمنی بدن اسب را فعال می‌کند و بر علیه آن ارگانیسم خاص سلول‌ها ایمنی بوجود می‌آید و اگر این ارگانیسم به صورت بیماری به اسب حمله کند سلول‌های ایمنی فعال شده توسط واکسن وارد عمل شده و بیماری اثر نمی‌کند.

در برخی اوقات واکسن‌ها باعث تورم و بادکردگی و زخم در محل تزریق می‌شوند در برخی موارد هم واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کند که این خودش سلامت اسب رو به خطر می‌اندازد.

بیشتر واکسن‌های اسبی به صورت داخل عضلانی تزریق می‌شوند ولی برخی واکسن‌ها به صورت اسپری هم در جلوی بینی اسب هم اسپری می‌شوند که این روش برای بیماری‌های درگیرکننده دستگاه تنفسی هست مانند آنفولانزا، گورم و ... برخی هم بصورت داخل وریدی هست که از واکسن‌های اسبی این نوع، در بازار موجود نمی‌باشد.

بیشتر بدانیم:
واکسن کزاز اسب
بیماری سیاه زخم در اسب

اسب شما به چه واکسنی احتیاج دارد؟

برخی از اسب‌ها به همه واکسن‌ها احتیاج ندارند دامپزشک اسب شما بهترین تصمیم‌گیرنده است در این مورد ولی شما اگر می‌خواهید بدانید که چه واکسنی مناسب هست برای اسب شما باید این چهار مورد را در نظر بگیرید:

1- سن اسب: بسیاری از کره اسب‌ها به علت اینکه ایمنی مادری را بعد از مدتی ازدست می‌دهند نیازمند واکسن می‌شوند و نیز اسب‌ها مسن هم بسته به شرایط نیازمند واکسن می‌باشند.

2- فعالیتی که از اسب خواسته می‌شود: بسیاری از اسب‌های که در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند دچار استرس هستند و نیازمند واکسن ولی مثلاً مادیان‌ها و نریان‌های که برای تولید مثل نگهداری می‌شوند نیازمند یک سری دیگر از واکسن‌ها هستند.

3- شرایط مدیریت نگهداری: اسب‌های که به صورت تکی در یک باشگاه نگهداری می‌شوند و با اسب‌های که با تعداد زیاد دریک مکان پانسیون هستند و یا اسب‌های که فاصله زیادی را از یک مزرعه به یک مزرعه دیگر حمل می‌شوند همه این‌ها نیازمند یک سری از واکسن‌ها می‌باشند .

4- موقعیت جغرافیایی و کشور: یک سری بیماری‌ها در برخی کشورها به صورت اختصاصی وجود دارند و واکسیناسیون برعلیه آن بیماری فقط در همان کشور باید انجام شود.

تألیف و ترجمه: دکتر احسان طاهری