تنها گذاشتن سگ در خانه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در اغلب اوقات هنگامی که سگ خود را در خانه تنها می‌گذارید، پس از مدتی نگران او خواهید شد و البته این نگرانی کاملاً طبیعی است. جدا از چشم‌های ناراحت حیوان و عذاب وجدانی که بابت تنها گذاشتن سگ برای چندین ساعت حس می‌کنیم، همیشه این سوال مطرح است که هنگام بازگشت به خانه با چه منظره‌ای روبرو خواهیم شد. فرش‌های نابود شده، کفش‌های جویده شده یا درهایی که روی آن‌ها خط افتاده است، تجربه‌ای است که اکثر صاحبان این حیوان با آن روبرو شده‌اند.

بنابراین ما چطور می‌توانیم به حیوان خانگی خود هنگامی که تنها است، حس راحتی بیشتری را داده و خود نیز آرامش داشته باشیم؟

سگ‌ها هنگام تنهایی چطور خود را مشغول می‌کنند؟

سوالی که خیلی از صاحبان سگ‌ها را در شب بیدار نگه می‌دارد. وقتی سگ آن‌ها تنها است، چطور وقت خود را می‌گذراند؟

جواب این سوال در اکثر اوقات به شخصیت سگ بستگی دارد. بعضی از سگ‌هایی که به خوبی با تنهایی کنار می‌آیند، شروع به چرت زدن کرده و صبورانه در انتظار بازگشت صاحب خود می‌مانند.

اگر حیوان کمی خرده شیشه داشته باشد، در نبود شما ممکن است به انجام عملی ممنوعه روی بیاورد مانند بالا رفتن از کاناپه یا جستجو در کابینت‌ها برای یافتن خوراکی خوشمزه.

باید در نظر داشته باشید، بعضی سگ‌ها نیز هستند که از تنها ماندن وحشت دارند. سگ‌هایی که از «نگرانی ناشی از جدایی» یا به عبارتی «اضطراب جدایی (separation axnciety)» رنج می‌برند، ترس و اضطراب خود را به رفتارهایی مخرب تبدیل می‌کنند که نتیجه آن نابودی وسایل با ارزش، ایجاد ناراحتی و پریشانی برای حیوان و شما است.

تنها گذاشتن سگ در خانه

چطور در سگی که تنهاست، احساس راحتی ایجاد کنیم

یکی از سخت‌ترین مواردی که صاحبان سگ‌ها با آن روبرو می‌شوند، ترک کردن حیوان خانگی و تنها گذاشتن او در خانه است. به خصوص در سگ‌های که هنگام نبود صاحب خود، بسیار ناراحت و مستاصل به نظر می‌رسند. به راستی نیز نمی‌توان نسبت به سگی که مشخصاً از رفتن شما ناراحت است، بی‌تفاوت بود.

با این حال حتی اگر حیوان پشمالو شما نتواند دوری صاحب خود را تحمل کند، راه‌هایی برای ایجاد حس آرامش و راحتی در آنان وجود دارد.

ایجاد حس امنیت

در فروشگاه‌های حیوانات خانگی، وسایل زیادی به این منظور به فروش می‌رسند از قفس‌های خاص تا جلیقه‌هایی که برای ایجاد حس آرامش به کار می‌روند. شاید در ابتدا سگ کمی نسبت به این موارد از خود مقاوت نشان دهد، با این حال استفاده مناسب از وسایل مذکور در دراز مدت بسیار موثر خواهد بود.

امکان انجام فعالیت‌های مفرح

حتی اگر سگ با رفتن شما بسیار ناراحت شده باشد، یک اسباب‌بازی سرگرم‌کننده و چالش برانگیز، می‌تواند در هنگام عدم حضور شما باعث بهتر شدن حال آنان شود. اسباب‌بازی‌های معمایی و پولیشی معمولاً آن‌ها را ساعت‌ها سرگرم و درگیر خود می‌کنند.

حفظ ارتباط

پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی اتفاق افتاده است به ما این امکان را می‌دهند تا با حیوان خانگی خود، حتی هنگامی که در کنار آنان نیستیم نیز تعامل داشته باشیم. دوربین‌هایی برای حیوانات خانگی طراحی شده‌اند که نه تنها امکان مشاهده حیوان و ارتباط صوتی را برای شما فراهم می‌کنند بلکه همچنین رفتار آنان را بررسی و به آنان جایزه خواهند داد.

بیشتر بدانیم:
چگونه بوی بد سگ را در خانه از بین ببریم؟
شکل‌های مختلف آسیب‌دیدگی در سگ‌ها
فواید مصرف میوه برای سگ‌ها
راه‌های مراقبت از سگ‌های بیمار

چه مدت می‌توانید سگ خود را تنها بگذارید؟

هر چقدر هم که ما عاشق حیوانات پشمالو خود باشیم، نمی‌توانیم همه وقت خود را صرف آنان کنیم. ساعت‌های کاری طولانی مدت و دیگر فعالیت‌های اجتماعی، باعث می‌شوند که مجبور شویم گاهی حیوان خود را تنها بگذاریم.

در حالت ایده‌آل، سگ‌های بالغ را نباید بیشتر از ۴ ساعت تنها گذاشت. در صورت فراهم کردن امکانات مناسب به همراه آب و غذای کافی این مقدار کمی قابلیت مانور دارد. با این حال حتی در صورت فراهم کردن موارد بالا، نباید سگ را تنها و بدون نظارت برای بیشتر از ۸ ساعت در روز تنها گذاشت.

خوابیدن سگ جز این ساعات به حساب می‌آید و باید به عنوان ساعت‌های تنهایی محسوب شود؟ آیا سگ‌ها را می‌توان در طول شب تنها گذاشت؟

شاید شما در شیفت شب کار می‌کنید و شاید نمی‌خواهید که حیوان در اتاق خواب شما بخوابد. به طور کلی تنها گذاشتن سگ در طول شب نباید مشکلی را برای حیوان ایجاد کند. سگ‌ها حیواناتی شبزی نیستند و در طول شب استراحت می‌کنند. در هنگام شب محرک‌های کمتری در محیط وجود دارد و در نتیجه آنان هیجان کمتری دارند بنابراین از این زمان برای استراحت استفاده می‌کنند. تنها استثنا، سگ‌هایی هستند که از «اضطراب جدایی شبانه» رنج می‌برند. این مشکل به این معنی است که دوست چهار پای شما هر زمانی که در اتاق را به روی او می‌بندید و می‌خواهید استراحت کنید، دچار ترس و وحشت خواهد شد.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که سگ‌ها حیواناتی اجتماعی هستند. حتی اگر شما برای آنان اسباب‌بازی و جایزه قرار داده و مکان مناسبی را برایشان ایجاد کنید، آن‌ها نیاز به تعامل و رابطه مکرر با دوست انسانی خود دارند.

تنها گذاشتن توله سگ در خانه

بزرگ کردن یک توله و کار تمام وقت در کنار یکدیگر، شاید شیبه ماموریتی غیرممکن به نظر بیاید اما با کمی تلاش، قابل انجام است.

در ابتدا، مهم است که به سن توله سگ توجه داشته باشید. توله‌هایی که سنی کمتر از ۶ ماه دارند نباید بیشتر از دو ساعت تنها گذاشته شوند، بنابراین در این دوره حتماً سعی کنید از کمک دوستان و اطرافیان خود استفاده کنید.

هنگامی که توله سگ را تنها می‌گذارید، باید از اتاقی که نسبت به توله ایمن شده باشد استفاده نمایید. توله سگ‌ها نه تنها دوست دارند هر چیزی را که گیر می‌آورند بجوند، بلکه در صورتی که محدودیت‌های مشخصی برایشان ایجاد نشود می‌توانند به خود نیز صدمه بزنند.

با بزرگ‌تر شدن توله، می‌توانید کم‌کم زمان تنها بودن آن‌ها را افزایش دهید. تنها گذاشتن سگ، هنگامی که حیوان به تنهایی عادت کرده است مشکلات بسیار کمتری را در پی خواهد داشت.

نژادهایی که با تنهایی بهتر کنار می‌آیند

اگرچه هر سگی شخصیت مختص به خود را دارد، به صورت کلی برخی نژادها بهتر می‌توانند با تنهایی کنار بیایند. این نژادها معمولاً فعالیت و انرژی کمتری نسبت به دیگر سگ‌ها دارند.

بعضی از نژادهایی که این ویژگی را دارند عبارتند از:

باست هوند (Basset Hound)

بولداگ فرانسوی (French Bulldog)

چی‌‌وا‌وا (Chihuahua)

شارپی (Shar Pei)

پاگ (Pugs)

بول تریر (Bull Terrier)

چاو چاو (Chow Chow)

آکیتا (Akita Inu)

بوستن تریر (Boston Terrier)

نژادهای دیگری نیز هستند که سابقه خوبی در کنار آمدن با تنهایی دارند. توجه داشته باشید که اگر حیوان زمانی که شما او را تنها گذاشته‌اید، سراغ کفش‌های شما نرفته به این معنی نیست که می‌توانید او را برای چند روز متوالی تنها بگذارید.

نژادهایی که می‌توان آن‌ها را حدود ۸ ساعت در روز تنها گذاشت، معمولاً سگ‌هایی باهوش و تعلیم دیده هستند که می‌توانند هنگام تنهایی خود را سرگرم کنند. سگ‌هایی با این شخصیت معمولاً مشتاق یادگیری‌ و مستقل‌اند و به صاحب خود وابستگی زیادی ندارند. از دیگر نژادهایی که می‌توان آنان را برای مدت زمان نسبتاً طولانی تنها گذاشت می‌توان به: لابرادور، گلدن رتریور و بیگل اشاره داشت. منظور از زمان طولانی حداکثر ۸ ساعت در روز است و زمان تنهایی آنان نباید از این مقدار بیشتر باشد.

مهم‌تر از همه باید بدانید که هر سگ شخصیت مختص به خود را دارد و گاهی اوقات نژاد سگ تنها نقش بسیار کوچکی را در نوع رفتار او بازی خواهد کرد.

سگ‌های آپارتمانی

سگ‌های آپارتمانی که می‌توان آن‌ها را تنها گذاشت معمولاً اندازه کوچکتری داشته و نسبت به سگ‌های بزرگتر نیازهای ورزشی کمتری دارند. اگرچه آنان باز هم به پیاده‌روی روزانه، بازی و فعالیت نیاز دارند با این حال معمولاً در صورت تنها ماندن، اقدام به تخریب وسایل خانه نمی‌کنند. بعضی از سگ‌های کوچکی که می‌توان برای مدت زمان محدود در خانه تنها گذاشت عبارتند از: بیچون فرایز (Bichon Frise)، کوتون دو تولیر (Coton de Tulear)، مالتیز (Maltese) یا پودل‌های مینیاتوری.

اما اگر شما سگی بزرگ بخواهید چه؟ آیا نمی‌توان سگ‌های بزرگ را برای مدت زمان طولانی تنها گذاشت؟

سگ‌های بزرگتر را نیز می‌توان برای مدتی به حال خود گذاشت با این حال آنان برای راحت بودن، نیاز به فضای بیشتری دارند. اندازه معمولاً نشان‌دهنده میزان انرژی سگ نیست و بسیاری از سگ‌های بزرگ نیز نسبتاً آرام هستند. اما اکثر آنان با پیر شدن از بیماری‌های مربوط به استخوان رنج می‌برند و نیاز به ورزش دائم و روزانه برای حفظ سلامتی خود دارند. بعضی از این نژادها عبارتند از: گری هوند (Greyhound)، شار پی (Shar-Pei) و لابرادودل (Labradoodle).

به یاد داشته باشید که در هر حال قبول سرپرستی سگ، یک مسئولیت سنگین است. در صورتی که نمی‌توانید به اندازه کافی برای این موجود دوست داشتنی وقت بگذارید و تمایلی به تغییر سبک زندگی خود ندارید، می‌توانید از حیوانات خانگی دیگری که به اندازه سگ نیاز به توجه و زمان شما ندارند نگهداری کنید. فرهنگ نگهداری مناسب از حیوانات خانگی، در کشور ما هنوز به طور کامل جا نیفتاده است و هریک از ما به عنوان عضوی از این جامعه باید نهایت تلاش خود را برای بهبود سطح زندگی حیوانات انجام دهیم.

منبع: سایت پت‌ها