سگ-تنها-در-خانه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا برای کار یا انجام فعالیت‌ها یا تعهدات مختلف خود باید به طور منظم غیبت کنید؟ اگر سگ شما برای مقابله با خروج شما مشکل دارد، راه حل‌هایی وجود دارد که در غیاب شما او را به شیوه ای مفید و سالم مشغول نگه دارید. 

سگ شما به خوبی با نبود شما کنار نمی‌آید: چه باید کرد؟

سگ حیوانی است که نمی‌توان او را برای ساعات طولانی تنها گذاشت. در حالی که برخی غیبت ارباب خود را در طول ساعات کاری یا سایر مواقع به خوبی تحمل می‌کنند، برای برخی دیگر تنهایی تا حدی غیر قابل تحمل است که رفتار مخربی دارند یا حتی به هم می‌ریزند و پارس می‌کنند. این واکنش‌ها در زمان تنهایی سگ می‌توانند به عوامل مختلفی مرتبط باشند، از جمله:

- اضطراب جدایی؛

- مدیریت ضعیف افسردگی؛

- کسالت مرتبط با کمبود فعالیت.

برای اینکه به همراه کوچک خود کمک کنید تا با نبود شما کنار بیاید، می‌توانید انواع مختلفی از فعالیت‌ها را به او پیشنهاد دهید. با این حال، شما نیز باید رفتار درستی را اتخاذ کنید تا خروج خود را از خانه تسهیل کنید و به آنها اجازه دهید بهتر با نبود شما کنار بیایند.

یادگیری تدریجی

سگ شما باید یاد بگیرد که تنها بماند، اما این یادگیری باید تدریجی باشد تا با تصور او از زمان سازگار شود. باید صبور باشید و به تدریج دوره‌های غیبت خود را افزایش دهید. بار اول از رفتن برای ساعات زیاد خودداری کنید. ابتدا به مدت 5 دقیقه و سپس یک ربع و سپس نیم ساعت و غیره خانه را ترک کنید.

خروج بدون قید و شرط

حیوان خانگی شما در طول روز شما را زیر نظر دارد. با تجزیه و تحلیل صدای شما، حرکاتتان، حالات چهره، وضعیت بدن و غیره شما را درک می‌کند. بنابراین او هر فرد را با یک عمل، یک رویداد یا یک دستور مرتبط می‌کند. پس، وقتی او شما را می‌بیند که مثلاً کت یا کفش‌هایتان را می‌پوشید و یا کلید و کیفتان را برمیدارید، می‌داند که شما قصد خروج دارید.

استرس شروع به افزایش می‌کند و سگ شما می‌داند که خود را تنها خواهد یافت. برای جلوگیری از مضطرب شدن او، این اقدامات را چندین بار در طول روز بدون خروج از خانه تکرار کنید تا از شرطی شدن او جلوگیری شود. این به سگ شما اجازه می دهد که هنگام خروج شما از خانه استرس کمتری را تجربه کند.

از تشریفات دوری کنید

به همین ترتیب، خروج و بازگشت شما به خانه نباید مطلقا تشریفاتی باشد. اگر هنگام خروج سگ خود را در آغوش بگیرید یا هنگام خداحافظی او را نوازش کنید، آن را به یک رویداد تبدیل می‌کنید. او از این نتیجه خواهد گرفت که شما قبل از رفتن به او اطمینان می‌دهید و بنابراین دلیل موجهی برای نگرانی وجود دارد.

بنابراین مهم است که بدون گفتن چیزی، به روشی کاملا عادی خانه را ترک کنید، گویی فقط برای دریافت نامه به بیرون می‌روید. وقتی برگشتید، به همین ترتیب، به استقبال حیوان خود نروید. قبل از سلام و احوالپرسی، چند دقیقه صبر کنید تا آرام شود.

به او کمک کنید که "نه شنیدن" را یاد بگیرد

سگ شما باید یاد بگیرد که ناامیدی را مدیریت کند تا بهتر با نبود شما و بسیاری از موقعیت‌های روزمره دیگر کنار بیاید. برای انجام این کار، همیشه به درخواست‌های او پاسخ ندهید. وقتی او به شما اصرار می‌کند، او را کاملا نادیده بگیرید (به او نگاه نکنید، او را نوازش نکنید و به او نگاه نکنید) تا زمانی که از این موضوع خسته شود.

هنگامی که موضوع را رها کرد، صدایش بزنید و برای او وقت بگذارید. به این ترتیب به او نشان خواهید داد که او نمی‌تواند همیشه آنچه را که می‌خواهد داشته باشد، و بنابراین یاد می‌گیرد که ناامیدی را بهتر مدیریت کند.

او را سرزنش نکنید

اگر پس از بازگشت متوجه شدید که سگتان در غیاب شما کار احمقانه‌ای انجام داده است (کثیفی، کارهای تخریبی و غیره)، او را تنبیه و سرزنش نکنید. این کار کاملا بی‌فایده خواهد بود و حتی شرایط را بدتر خواهد کرد. در واقع، سگ شما قادر نیست یک عمل گذشته را با واکنش فعلی شما مرتبط کند. بنابراین او نمی‌فهمد که چرا به خانه می‌آیید تا با او بحث کنید.

اگر این اتفاق افتاد، صبر کنید و در نبود او به تمیز کردن بپردازید تا آن را به عنوان بازی در نظر نگیرد، اما صحبت کردن با او فایده‌ای نخواهد داشت.

از سوی دیگر، اگر او را در حال انجام کار گیر انداختید، می‌توانید اقدام کنید. اگر در حال ادرار است، فوراً او را بگیرید و در جایی قرار دهید که باید کارش را انجام دهد تا بفهمد کجا باید خودش را راحت کند.

فضای مناسبی برای او ایجاد کنید

وقتی می‌روید، به سگ خود دسترسی محدودی به یک یا دو اتاق در خانه بدهید، جایی که او ترجیحا ظروف و اسباب بازی‌هایش را دارد. در واقع، اگر محل اقامت بیش از حد بزرگ باشد، او وقت خود را برای یافتن شما در آن صرف می‌کند و احساس پوچی برای او آزاردهنده خواهد بود. فضای او را محدود کنید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

به یاد داشته باشید که ظروف او را در دسترس بگذارید، به خصوص آب تازه و تمیز. جای خواب راحت او نیز باید همیشه در دسترس او باشد. در نهایت، چند اسباب بازی را در اختیار او قرار دهید.

نیازهای فیزیکی او را برآورده کنید

مهم این است که سگ شما در حضور شما به اندازه کافی فعالیت کند و روزانه در سطح فیزیکی و فکری برای رفع نیازهایش تحریک شود. این به او اجازه می‌دهد تا رضایت بیشتری داشته باشد و به طور مفیدی خسته شود. سپس او تمایل بیشتری به استراحت در غیاب شما خواهد داشت.

چگونه سگ خود را در غیاب خود مشغول کنیم؟ 

بازی برای سگ‌ها مهم است. برای مشغول نگه داشتن آنها در زمانی که دور هستید، راه‌حل‌های زیادی وجود دارد. در اینجا به 10 نکته اشاره می‌کنیم!

1- خوراکی‌ها را پنهان کنید

برای اینکه حس بویایی سگتان را تحریک کنید و او را برای مدتی مشغول نگه دارید، مقداری از غذایش را در اتاق‌هایی که در غیاب شما در دسترس او هستند پنهان کنید. او از بو کشیدن جاهای مختلف برای یافتن آنها لذت خواهد برد.

2- خوراکی‌های جویدنی

جویدن برای سگ طبیعی و آرامش بخش است. جویدن به او کمک می‌کند تا استرس را مدیریت کند زیرا اندورفین ترشح می‌کند. علاوه بر این، به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند.

3- بازی‌های تحریک‌کننده فکری

اسباب بازی‌های زیادی وجود دارد که توجه سگ را به خود جلب می‌کند و او را از نظر فکری تحریک می‌کند. بیشتر آنها با خوراکی‌هایی کار می‌کنند که حیوان می‌تواند از طریق پازل، توپ و ... به دست آورد.

4- سرگرمی‌های او را تغییر دهید

اجازه ندهید سگ شما همیشه یک بازی را انجام دهد. با ارائه مرتب ایده‌های جدید به او، سرگرمی‌های او را تغییر دهید. نیازی نیست یکباره اسباب‌بازی‌های زیادی به او بدهید که نمی‌داند با آنها چه کند. هر روز یک یا دو مورد را در دسترس او بگذارید و یک چرخش را سازماندهی کنید. در واقع، خرید دائمی آنها فایده ای ندارد! مطمئن باشید که او از بازی مجدد با وسایلی که چندین روز یا چندین ماه قبل کشف کرده است خوشحال خواهد شد.

5- اسباب بازی خاص

وقتی می‌روید، به سگ‌تان اجازه دهید به اسباب‌بازی‌ای که دوست دارد، اما نمی‌تواند در حضور شما داشته باشد، دسترسی پیدا کند. این اسباب بازی کمیاب یا استثنایی به او این امکان را می‌دهد که خروج شما را با یک حس خوشایند مرتبط کند.

6- نویز پس زمینه

روشن گذاشتن رادیو یا تلویزیون باعث می‌شود سگ کمتر احساس تنهایی و انزوا کند. حتی برنامه‌هایی به طور خاص برای سگ‌هایی با صداهای مختلف طراحی شده است که می‌تواند به برخی از سگ‌ها اطمینان دهد. با این حال، ممکن است برخی از سگ‌ها پذیرای آن نباشند.

7- تسلی دهنده

لباسی را که پوشیده‌اید و عطر شما را دارد برای حیوان خانگی خود بگذارید. این به او این اطمینان و اجازه را می‌دهد که کمتر احساس تنهایی کند.

8- دید یا دسترسی به فضای باز

اگر یک باغ یا حیاط محصور و امن دارید، می‌توانید فضایی متناسب با سگ خود را تدارک ببینید تا به سگ شما اجازه دهد در غیاب شما کمی هوا بخورد و زمانی که دوست داشت بازگردد. با این حال، مراقب باشید و حیاط خود را ایمن کنید تا همسفر کوچک شما نتواند فرار کند یا توجه افراد بدخواه را به خود جلب کند.

در هر صورت، در غیاب خود از کنار زدن پرده دریغ نکنید. تا او بتواند با نگاه کردن به عابران و فعالیت‌های بیرونی حواس خود را پرت کند.

9- یک همبازی

اگر سگ شما نسبتاً اجتماعی است، ممکن است بتوانید سگ دومی را انتخاب کنید تا دو همراه بتوانند با هم مشغول شوند و کمتر خسته شوند. با این حال، باید مطمئن باشید که این دو سگ به خوبی با هم کنار می‌آیند و در غیاب شما همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. و اگر همسفر کوچک شما گربه‌ها را ترجیح می‌دهد، می توانید همراهی یک گربه کوچک را نیز به او پیشنهاد دهید.

10- یک سگ گردان

اگر برای ساعات طولانی برای کار دور هستید، ممکن است جالب باشد که یک سگ نگهدار را استخدام کنید تا در طول روز بیرون برود و سگ شما را مشغول کند. استراحت در وسط روز می تواند راه حل جالبی برای شکستن یکنواختی زندگی روزمره حیوانتان باشد.

و اگر نمی‌توانید این نوع خدمات را بپردازید، شاید بتوانید فردی را در اطراف خود بیابید که از ملاقات یا همراهی با سگ شما در طول روز خوشحال شود.