عفونت بند ناف گوساله

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ جنین داخل شکم گاو از طریق بند ناف که به جفت آن وصل است از خون گاو تغذیه می‌کند و ادرار مثانه از طریق بند ناف وارد جفت می‌شود. هنگام زایمان گاو در صورتی که محل و ساختمان گاوداری تمیز و ضدعفونی نباشد مسلماً با عفونت بند ناف منجر می‌شود که در این مواقع بهتر است نسبت به درمان عفونت بند ناف گوساله اقدام کنید زیرا در غیر این صورت باعث مرگ ومیر آنها می‌شود.

بند ناف گوساله

در حالت عادی گوساله تازه متولد شده اگر بند ناف آن ضدعفونی شود و توسط گوساله‌های دیگر مکیده نشود پس از ۷ الی ۱۰ روز خشک می‌شود.

در صورتی که محیط و جایگاه گوساله تازه متولد شده بهداشتی نشود و ضدعفونی انجام نشود یا بند ناف گوساله به طور کامل بسته نشود با عفونت بند ناف گوساله مواجه خواهید شد که باعث ضعف و لاغری شدید گوساله و حتی تب و کاهش اشتها گوساله برای شیر خوردن مواجه می‌شوید و در انتها منجر به مرگ گوساله می‌شود.

عوامل عفونت بند ناف گوساله

تعدادی از بره و بزغاله‌ها و گوساله‌ها به دلیل عدم ضدعفونی بند ناف دچار آلودگی‌های باکتریایی و به دنبال آن عفونت در بند ناف و آبسه‌های کبدی و نخاعی شده و تعدادی از آن‌ها تلف می‌گردند.

بیشتر بدانیم:

هیپوترمی در گوساله‌ها

پنومونی آنزئوتیک گوساله‌ها

پیشنهادات درمانی عفونت‌های دستگاه تنفس در گوساله‌ها

پیشگیری از عفونت بند ناف گوساله

محلول ضدعفونی که یک محلول الکلی شامل محلول ید بوده باید به اندازه کافی برای بند ناف آویزان شده و قسمت فرو رفته گرفته شود.

فواید ضد عفونی کردن بند ناف گوساله

- کثافات و پاتوژن‌ها را می‌شوید.

- مایع الکلی یددار میکروب‌ها را می‌کشد.

- پایه الکلی به خشک کردن بند ناف جهت پیشگیری از صدمه زدن پاتوژن‌های راه یافته به بدن گوساله از طریق ناف کمک می‌کند.

عفونت بند ناف گوساله

نویسنده: فرشاد ذوقی