سگ جاپانیز اشپیتز

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ اشپیتز ژاپنی (Japanese Spitz) دارای گوش‌های نوک‌تیز برافراشته و به هم نزدیک است. پوشش موها در سر کمتر از سایر بدن می‌باشد. پاها بسیار کوچک است و در بین پنجه‌ها دارای مو می‌باشد، چشم‌هایش درشت و دمش حالت فر خورده دارد.

خلق و خوی سگ اشپیتز ژاپنی

شاد، با هوش، با نشاط و سرزنده است. به نظرمی‌رسد که همیشه در حال خندیدن است. عاشق پریدن و ایستادن روی پاهای عقبی‌اش است خصوصاً در مواقعی که قصد گرفتن چیزی را دارد. اشپیتز نیاز به توجه صاحبش دارد و علاقه دارد که صاحبش را خوشحال کند اما به هرحال این سگ به خوبی می‌داند که چه می‌خواهد و چگونه می‌تواند آنرا بدست آورد. معمولاً برای غریبه‌ها، سگ‌های دیگر و حیوانات واق‌واق می‌کند. اشپیتز نر از سگ‌های هم‌جنس خود خوشش نمی‌آید. برای جلوگیری از واق‌واق کردنش باید او را از سنین پایین منع کرد و این کار را با جدیت تمام انجام دهید. اشپیتز باید بیاموزد که رئیس شمائید و اگر نه از دستورات شما اطاعت نخواهد کرد. توجه زیاد بچه‌ها می‌تواند او را عصبی کند و اصولاً این نژاد رابطه بهتری با بزرگترها دارد. این نژاد بانمک و باهوش است اما به سادگی تعلیم‌پذیر نیست. توجه داشته باشید که در هنگام خرید از انتخاب سگ ترسو و عصبی خودداری کنید.

سگ اشپیتز ژاپنی

وزن و ارتفاع

وزن در نرها و ماده‌ها: (8 - 10) کیلوگرم 

ارتفاع در نرها و ماده‌ها: (29 - 36) سانتی‌متر

مشکلات سلامتی

بیماری خاصی قابل ذکر نمی‌باشد.

شرایط نگهداری سگ جاپانیز اشپیتز

شرایط نگهداری سگ جاپانیز اشپیتز

سگ‌های مناسبی برای زندگی آپارتمانی هستند. در داخل خانه فعال‌اند و یک حیاط کوچک می‌تواند مکان مناسبی برای آنها باشد.

فعالیت بدنی

این نژاد همان قدر که به پیاده‌روی‌های طولانی با صاحبش علاقه دارد، به جمع شدن و لمیدن کنار آتش نیز علاقه‌مند است.

طول عمر

غول پیکر: 12-13 سال 

استاندارد: 13-15 سال 

مینیاتور: 14-15 سال

سگ اشپیتز ژاپنی

آراستن

به شانه زدن منظم نیاز دارد تا موها به حالت نمدی در نیاید. بعضی از اشپیتزها به شانه زدن علاقه ندارند و شما باید از سنین پایین آنها را به این کار عادت دهید. ریزش مو در این نژاد متوسط تا زیاد می‌باشد.

تاریخچه سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

به نظرمی‌رسد که نژاد اشپیتز نشأت گرفته از نژاد بزرگ Samoyd می‌باشد. این نژاد بالای 100 سال است که در آلمان بعنوان همراه و دوست انسانها شناخته شده است. نوع مینیاتور آن اولین بار از منطقه Pomerania به انگلستان وارد شد اما توجه داشته باشید که مینیاتور اشپیتز از نژاد Pomeranian متفاوت می‌باشد.

گروه

سگ‌های غیر ورزشی - عروسکی.

توله سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا