اسرار تندرستی گله طیور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ افزایش نگرانی جامعه بین‌المللی از ایجاد باکتری‌های مقاوم به مواد ضدمیکروبی، مرغداران را در سرتاسر جهان واداشته است که دنبال راه‌های تازه‌ای برای حفظ سطح تولید کنونی، و سالم نگه داشتن مرغ‌ها بگردند.

نیازهای پرورش طیور خود را بیابید.

مواد ضدمیکروبی محرک رشد (آنتی‌بیوتیک‌ها) بیش از 60 سال است که در بسیاری از کشورها برای افزایش رشد، و بهره بردن از خوراک به کار برده می‌شوند. زیرا چنین به نظر می‌رسید که این سودمندی‌ها از سرکوبی جمعیت میکروبی دستگاه گوارش حاصل می‌شوند، زیرا این موجودات ریز، می‌توانند سهمی از خوراکی را که میزبان آنها (مرغ‌ها) می‌خورند برای خود استفاده کنند، و نیز عامل بیماری مرغ‌ها باشند. اما، افزایش نگرانی از پدید آمدن باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها و انتقال آنها به انسان، سبب شده است که مقامات بهداشتی، مصرف این داروهای ضدمیکروبی را به عنوان محرک رشد ممنوع کنند.

در کنفرانسی که امسال در شهر city sun در آفریقای جنوبی برگزار شد آقای Mountzouris.K، استاد تغذیه و بایوتکنولوژی دام و طیور دانشگاه کشاورزی آتن (یونان) گفت که حذف مواد ضد باکتری‌های محرک رشد، سبب شده است که 2 تا 8درصد از وزن‌گیری روزانه مرغ‌ها کاسته شود، و بسته به شرایط مرغداری، 1 تا 5درصد از نرخ تبدیل خوراک (FCR) نیز کاهش یابد.

دکتر Gilfillan Charles ،مدیر فنی بخش سلامتی و ایمنی خوراک یکی از شرکت‌های بین‌المللی نیز در همین کنفرانس گفت: علت مؤثر بودن آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد این بود که از رشد باکتری‌های بیماری‌زا در روده مرغ‌ها جلوگیری می‌کردند، بنابراین راه‌کارهای کاستن از تأثیر منع مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌باید پیرامون یافتن راه‌هایی برای تأمین سلامتی دستگاه گوارش جانوران متمرکز گردد.

سلامتی خوب روده برای حفظ رشد مرغ‌ها، و سلامتی و آسایش آنها را (Grail Holy) نام نهاده‌اند. نامتوازن بودن جمعیت میکروبی روده، می‌تواند روی هضم مواد غذایی و جذب آنها اثر منفی بگذارد و به سلامتی و عملکرد مرغها آسیب بزند.

به گفته دکتر Gilfillan «مرغ‌های تخمگذار و مرغ‌های گوشتی مدرن زیر فشار شدید برای تولید گوشت و تخم‌مرغ بیشتر، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با مصرف کمترین خوراک، قرار گرفته‌اند.»

انتظار داریم که جوجه‌های مرغ گوشتی، تنها در 4 تا 5 هفته، از وزن 40 گرم به 8/1 تا 2 کیلوگرم در زمان کشتار برسند. و نیز انتظار داریم که مرغ‌های تخمگذار در یک دوره 60 هفته‌ای 300 تخم بگذارند. این سطح از تولید تنها هنگامی به دست آمدنی خواهد بود که مرغ‌ها بتوانند هضم، جذب، و بهره بردن از مواد مغذی خوراکی را که می‌خورند به بالاترین اندازه برسانند، زیرا سلامتی روده برای تبدیل خوراک پرهزینه به گوشت و تخم‌مرغ، عامل اصلی در این کار است.

ضعف سلامتی دستگاه گوارش سبب می‌شود که مرغ‌ها از خوراکی که می‌خورند به خوبی استفاده نکنند و در اثر عوارضی که در این میان پیش می‌آیند به ضریب تبدیل خوراک، رشد روزانه، تولید تخم‌مرغ آسیب زده می‌شود. افزون بر اینها پیش آمدن اسهال نیزکه سبب خیس شدن بستر و ضعف سلامت عمومی مرغ‌ها، بیماری و تلفات بالاتر می‌شود، پیش می‌آید.

بیشتر بدانیم:

بهبود ضریب تبدیل در جوجه‌های گوشتی

آگاهی از سلامت دستگاه گوارش برای بهبود عملکرد مرغها

راه‌حل‌هایی برای استرس، بیماری‌ها و تغذیه طیور

به گفته دکتر Gilfillan «پیامد ضعف سلامتی روده این خواهد بود که مرغ‌ها خوراک بیشتری می‌خورند، اما به تولید تخم‌مرغ و تولید گوشت آنها افزوده نمی‌شود.»

توازن میکروبی روده می‌تواند در اثر عوامل خارجی زیر برهم بخورد:

• عفونت‌های ویروسی، باکتریایی، و یا انگلی دستگاه گوارش.

• کیفیت بد خوراک، مانند: قابلیت هضم خوراک و آلودگی آن به کپک‌ها و مایکوتوکسین‌ها.

• کیفیت پایین آب، مانند: نامناسب بودن pH آب، سختی بالای آب، و آلودگی بالا به میکروب‌ها.

• گرما و رطوبت محیط.

خوشبختانه با راهکارهای مدیریتی می‌توان از بسیاری از اینها جلوگیری کرد. برای نمونه، با کارهای درست بایوسکیوریتی، و انجام برنامه واکسیناسیون مناسب هر فارم، می‌توان جلو پیش آمدن عفونت‌ها را گرفت. باید کیفیت خوراک و آب همواره آزمایش شوند و زیر نظارت قرار داشته باشند. کارهای پاکیزگی و ضدعفونی کردن باید به خوبی انجام شوند تا از آلوده شدن خوراک و آب جلوگیری شود. استرس محیطی را می‌توان با کاستن از تراکم مرغ‌ها در سالن، کاهش داد.

پروبایوتیک‌ها و پری‌بایوتیک‌ها

مرغداران می‌توانند افزون بر کارهای مدیریتی، به استفاده از افزودنی‌هایی مانند پروبایوتیک‌ها و پری‌بایوتیک‌ها، برای بالا بردن سلامتی روده مرغ‌ها، توجه کنند.

دکتر Gilfillan توضیح داد که «پروبایوتیک‌ها ارگانیزم‌های زنده باکتریایی هستند که به مرغ‌ها خورانده می‌شوند تا جمعیت باکتری‌های سودمندی را که در دستگاه گوارش مرغ‌ها وجود دارند بالا ببرند. تقویت میکروفلور طبیعی روده، به طور طبیعی رشد باکتری‌های زیان‌رسان را زیر کنترل درمی‌آورد، و با این راه، سلامتی روده را حفظ می‌کند، که در نتیجه، مرغ‌ها می‌توانند مواد مغذی خوراک را به خوبی مصرف کنند. با این کار اطمینان می‌یابیم که عملکرد مرغ‌ها به توان تولید ژنتیکی‌شان نزدیکتر شوند.»

پروفسور Mountzouris در این کنفرانس شیوه‌های اثرگذاری پروبایوتیک‌ها در کمک به تقویت سلامت روده مرغ‌ها را برشمرد:

• پروبایوتیک‌ها بر محیط روده مرغ‌ها مسلط می‌شوند و از چسبیدن بیماری‌زاها روی موکوس دیواره داخلی روده جلوگیری می‌کنند.

• با تولید اسیدهای چرب فرار، از رشد بیماری‌زاها پیشگیری می‌کنند.

• با ربودن مواد مغذی که برای رشد بیماری‌زاها لازم است، با بیماری‌زاها رقابت و آنها را از پرشمار شدن بازمی‌دارند.

• با معرفی بیماری‌زاها به سیستم ایمنی، به تقویت کارآیی سیستم ایمنی می‌پردازند.

دکتر Gilifillan نیز توضیح داد که افزودن «پریبایوتیک‌ها» به رشد باکتری‌های سودمند روده (پروبایوتیک‌ها) بر علیه بیماری‌زاها کمک می‌کند.

بیشتر بدانیم:

سلامت دستگاه گوارش طیور، جهانی در درون

نقش فلور باکتریایی روده در افزایش تحمل سرمای هوا

تاثیر سلامتی دستگاه گوارش طیور بر عملکرد آنها

برگزیدن یک فرآورده پروبایوتیکی

تعداد بسیار زیادی از فرآورده‌هایی که دارای باکتری‌های پروبایوتیکی زنده، و مخمرها هستند، و نیز شمار بالایی از فرآورده‌هایی که فیبرهای هضم نشدنی، مانند مانان و الیگوساکاریدها هستند در بازار وجود دارند که به عنوان پریبایوتیک برای خوراندن به مرغ‌ها به فروش می‌رسند، اما شما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که دارید یک فرآورده با کیفیت بالا را می‌خرید؟

اندرز دکتر Gilfillan به مرغداران این است که از تولیدکنندگان یا نمایندگان این فرآورده‌ها بخواهید که مدارک مستند علمی را به شما عرضه کنند که ثابت می‌کند این فرآورده‌ها کارآمد هستند.

«شرکت فروشنده باید بتواند ادعاهایش برای سودمندی و کارآمدی فرآورده‌هایش را با اطلاعات علمی آن به شما بدهد. مرغدار، اگر اطلاعات لازم به او داده نمی‌شود، نباید فرآورده را به خاطر ارزان‌تر بودن خریداری کند.»

اطلاعاتی که درباره مؤثر بودن فرآورده به شما می‌دهند باید از بررسی مقاله‌هایی که درباره فرآورده نوشته شده و در مجلات معتبر علمی جهانی چاپ شده‌اند برخوردار باشد و یا اینکه شرکت تولیدکننده بتواند اطلاعات آزمایش‌های فارمی را که به خوبی طراحی شده‌اند و به روشنی سودمندی مصرف فرآورده را نشان می‌دهند به مرغدار تسلیم کند. اگر مرغدار برای درک اطلاعات آزمایش فارمی مشکل دارد، باید حتما از دامپزشک یا کارشناس تغذیه دامداری کمک بگیرد.

برآورد ارزش صرفه‌جویی که از مصرف این فرآورده‌ها برای مرغداری به دست می‌آید شاید دشوار باشد زیرا به شیوه مدیریت مرغداری نیز بستگی دارد. شیوه مدیریت، و نوع خوراک مرغ‌ها در یک مرغداری با مرغداری دیگر متفاوت است، اما اگر پروبایوتیک‌ها و پری‌بایوتیکهای معتبر، به خوبی و درستی مصرف شوند باید ضریب تبدیل خوراک و تقویت سلامتی مرغ‌ها را بهبود ببخشند، و این، سبب صرفه جویی در هزینه‌های مرغداری می‌شود.

اگر از کارآیی «پروتکسین» اطمینان ندارید مدارک مستند علمی آن را از ما بخواهید.

ما نتایج بیش از 30 آزمایش فارمی در ایران، و شمار بالایی از نتایج آزمایش در دیگر کشورها را برای شما خواهیم فرستاد.

منبع: نیکوتک

برگرفته از نوشته آقای دکتر Gilfillan Charles کارشناس تغذیه – مجله اینترنتی مرغداری Site Poultry