اسب نژاد کلولند بی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد کلولند بی از اسب‌های کهر است که طی قرون وسطی در شمال شرقی انگلستان بیشتر به عنوان اسب کاری به وجود آمده است. در گذشته این اسب به عنوان سواری برای افراد یا فروشندگان مورد استفاده قرار می‌گرفته و به این دلیل به نام اسب چپمن (Chapman Horse) هم نامیده می‌شده است. پرورش‌دهندگان قرن هفدهم چپمن را به عنوان اسب اصلی با تعدادی از نریان‌های نژاد اندلسی و بارب آمیزش دادند. این اسب‌ها که در آن زمان برای تولید اسب کالسکه‌ای خالص و مناسب به آن کشور آورده شده بودند به خاطر گام‌های فعال، طاقت زیاد و بنیه قوی شهرت داشتند. پس از پرورش در آن منطقه به همان نام یا اسب کلولند نامیده شدند.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

اسب و کره کلولند بی

به محض بازسازی و بهبود جاده‌ها و ضرورت وجود اسبی سریع‌تر از اسب کالسکه موجب شد تا نریان هیبرید تروبرد را با مادیان اسب کلولند بی آمیزش دهند. نوع سبک‌تر و سریع‌تر به وجود آمده اسب یورکشایر کوچ نامیده می‌شد. دفتر انساب و انجمن این اسب در سال 1886 میلادی تاسیس شد. پیدایش حمل و نقل موتوری باعث کاهش اسب‌های کالسکه در آن منطقه شد و نژاد یورکشایر هم از این قاعده مستثنی نبود.

اسب مسابقه کلولند بی

دفتر انساب این نژاد سرانجام در سال 1936 میلادی یعنی زمانی که این نژاد در معرض انقراض قرار گرفت تعطیل شد. خوشبختانه علیرغم تعداد اندک باقی مانده این اسب از خطر نابودی نجات یافته است. این اسب با اسب تروبرد باعث شد که بهتر از گذشته باشد و به اسب مناسبی برای حمل گاری و شکار تبدیل شود. این اسب همانند والدین خود فعالیت زیادی دارد از شانه آزادانه حرکت کرده و مسافت را به خوبی طی می‌کند. این نژاد از هنگام آمیزش با تروبرد علاوه بر مناسب بودن برای شکارچیان و گاری‌رانی به عنوان اسب پرش تراز اول نیز محسوب می‌شود.

اسب نژاد کلولند بی

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران