اسب نژاد ارلو تروتر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب ارلو تروتر یکی از مشهورترین نژاد‌های اسب تروتر جهان است که این شهرت را با اسب‌های استاندارد برد و فرانس تروتر سهیم است. احتمالاً این نژاد پیش از پرورش استاندارد برد مشهورترین اسب تروتر بود. ولی امروزه این اسب در خارج از سرزمین بومی خود شهرت کمتری نسبت به دو اسب استاندارد برد و فرانس تروتر دارد با این وجود در مسابقات مالبندی روسی و در برنامه‌های اصلاح نژاد روس‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

اسب نژاد ارلو تروتر

نام ارلو از موسس مرکز پرورش اسب ارلو در نزدیکی مسکو یعنی کنت الکسیس ارلو گرفته شده است. کنت ارلو نریان عربی خاکستری رنگی به نام اسمتانکا را از یونان وارد کرد. علیرغم فعالیت کوتاه مدت مرکز پرورش اسب وی در پیشرفت و پرورش این نژاد محبوب به شدت موثر بود. کره نر پولکان که از آمیزش مادیان دانمارکی به وجود آمده بود در سال 1784 میلادی کره ای به نام بارز اول به وجود آورد که پدر اصلی اسب ارلو تروتر است.

این نژاد توسط کنت ارلو و وی آی شیشکین پرورش یافت. این دو شخص مدیران مرکز پرورش اسب در استان رونیز بودند و مرکز پرورش اسب خرنف را پایه‌گذاری کردند که تعدادی اسب اولیه از مرکز پرورش اسب مسکو در سال 1788 میلادی به آن انتقال یافت.

خصوصیات اسب ارلو تروتر

اسب بارز اول برای آمیزش با مادیان عرب، هلندی و دانمارکی و همین طور هیبرید‌های وارداتی انگلستان استفاده شد. آمیزش‌های خویشاوندی گسترده‌ای در بین اسب‌های این نژاد انجام شده است. در طول سال‌های اول قرن نوزدهم این نژاد به خاطر آموزش و مسابقات اصولی یورتمه در روسیه بهبود یافت.

بیشتر بدانیم:

رفتارشناسی اسب

بیماری کولیک، علل ایجاد و نحوه درمان آن در اسب

بعدها با ورود اسب استاندارد برد و درخشش این اسب در مسابقات اسب دوانی روس‌ها اقدام به واردات این اسب از آمریکا کردند تا با اسب ارلو آمیزش دهند. هیبرید‌های حاصل از این آمیزش راشن تروتر نامیده شدند که سریع تر از ارلو بودند. واردات اسب استاندارد برد در هنگام جنگ جهانی اول متوقف شد ولی امروزه این واردات برای حفظ سرعت راشن تروتر از سر گرفته شده است.

اسب نژاد ارلو تروتر

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران