اسهال Diarrhea در شتر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسهال (Diarrhea) در شتر عبارت است از سندرمی که اغلب به عنوان یکی از علایم بالینی برخی از بیماری‌های باکتریائی،‌ ویروسی، انگلی، سوء مدیریت و استرس و تغییر ناگهانی جیره غذائی به شمار می رود. این حالت یکی از شایع‌ترین اختلالات مشاهده شده در شتران باغ‌وحش‌ها و مراکز پرواربندی شتر می‌باشد.

تغدیه شترها بر علوفه تازه غالباً باعث اسهال می‌شود. این مسئله معمولاً در مراتع بهاره و پائیزه به خاطر بالا بودن میزان آب و ارزش غذائی علوفه افزایش می‌یابد. شدت اسهال از مدفوع شل، شبیه مدفوع گاو، تا مدفوع آبکی پرتابی متغییر است.

اگر اسهال دائمی باشد ممکن است پرولاپس رکتوم نیز رخ دهد. اختلالات الکترولیتی افزایش یافته بخصوص کاهش کلسیم سرم می‌تواند منجر به اختلالات قلبی – گردش خونی و گاهی نارسائی قلبی شود وبه تبع آن کاهش شدید سدیم ممکن است رخ دهد.

بیشتر بدانیم: بیماریهای درونی شتر

در بچه شترها اسهال مداوم می‌تواند روی میزان رشد اثر بگذارد. مدفوع خاکستری رنگ اغلب در بیماری‌های باکتریائی روده‌ها دیده می‌شود در حالی که مدفوع سبز رنگ در اسهال علفی دیده می‌شود.

در صورت بروز چنین حالتی باید حیوانات بیمار را از مراتع دور ساخت و از دادن غذا و علوفه سبز به آنها خودداری نموده و علوفه خشک و آب در اختیار آنان گذاشت. همچنین جهت تامین آب از دست رفته بدن باید به آنان الکترولیت داده شود. آنتی‌بیوتیک‌های وسیع‌الطیف و آنتی‌اسپاسمودیک‌ها در موارد مخصوصی مفید است. مدت قابل ملاحظه‌ای برای درمان اسهال لازم است و کنترل بیوشیمی خون و هماتولوژی توصیه می‌گردد.