سگ نژاد مالتیز

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مالتیز سگ کوچک و سرسختی است که دارای موهای سفید و بلند اشرافی می‌باشد که طول آن از دو سوی بدنش تا سطح زمین می‌رسد. موها نباید حالت مجعد داشته باشند و بلندی آن حدود 22 س.م می‌باشد. پوشش آن همیشه به رنگ سفید است که البته رنگ عاجی نیز قابل قبول می‌باشد. دم در پشت بدن آویزان است. چشم‌های تیره، گرد و بزرگ و بینی سیاه دارد. طول بدن بیش از ارتفاعش می‌باشد.

خلق و خوی سگ نژاد مالتیز

مالتیز سر زنده، بازیگوش، آرام، دوست داشتنی و قابل اعتماد است. بسیار باهوش می‌باشد و اگر بداند جایزه‌ای در انتظارش است خیلی خوب آموزش‌ها را فرا می‌گیرد. یک حیوان خانگی کلاسیک است. با سایر حیوانات خانگی کنار می‌آید. برای کودکان پیشنهاد نمی‌شود. استفاده از غذای خشک در تغذیه باعث سالم ماندن و افزایش طول عمر دندانهایش می‌شود.

سگ مالتیز

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (3-4) ک.گ، وزن در ماده‌ها: (3-4) ک.گ

ارتفاع در نرها: (21-25) س.م، در ماده‌ها: (23) س.م

مشکلات سلامتی مالتیزها

گاهی اوقات دچار آفتاب سوختگی می‌شود. مشکلات پوستی، بیماری‌های چشمی و مشکلات دندان قابل ذکر می‌باشد. برخی دارای مشکل در گوارش و هضم غذا هستند. نسبت به گرما حساسیت دارد، همچنین خیلی سریع سرما می‌خورد. نباید در آب و هوای مرطوب نگهداری شود و بهتر است به او آموزش داد تا در داخل توالت و روی روزنامه دستشویی کند تا در آب و هوای نامناسب بیرون نرود.

نگهداری سگ مالتیز

شرایط نگهداری سگ مالتیز

مالتیز برای نگهداری در آپارتمان مناسب می‌باشد. در داخل خانه پر جنب‌و جوش است و نیازی به حیاط ندارد.

فعالیت بدنی

مالتیز از پیاده‌روی و بازی کردن در پارک حتی در سنین بالا لذت می‌برد. مقدار کمی‌ورزش و فعالیت بدنی کافی می‌باشد.

طول عمر

حدود 15 سال یا بیشتر. می‌تواند تا 18 سال نیز زندگی کند اما نباید در آب و هوای مرطوب نگهداری شود.

رفتار مالتیزها

آراستن

برس کشیدن و شانه زدن روزانه مناسب می‌باشد. موها بسیار نرم هستند و باید به آرامی تمیز شوند. گوشه چشم‌ها و همچنین ریش را بعد از هر وعده غذایی باید تمیز نمود. استفاده از شامپو خشک و استحمام بطور منظم پیشنهاد می‌شود. باید بعد از شست‌و شو از خشک شدن کامل موها اطمینان حاصل نمود. داخل گوش‌ها را باید مرتباً چک و تمیز نمود. معمولاً موهای بالای سر را توسط یک ربان می‌بندند تا جلوی چشم‌ها قرار نگیرد. ریزش مو در این نژاد کم می‌باشد و برای افرادی که نسبت به موی حیوانات آلرژی دارند مناسب می‌باشد.

تاریخچه سگ نژاد مالتیز

موطن اصلی مالتیز یونان می‌باشد. بعدها آنرا در ایتالیا با نژادهای مینیاتور اسپانیل و پودل آمیخته کردند تا نژاد مالتیز امروزی به وجود آمد. این نژاد خیلی زود محبوب خانم‌ها در انگلستان وسایر نقاط جهان واقع شد.

گروه

سگ‌های عروسکی. سگ‌های آموخته با تفنگ.

رفتار سگ مالتیز

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا