انگل گرد بزرگ در اسب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ انگل گرد بزرگ large roundworms در اسب که نام لاتین parascaris equorum است، اغلب به عنوان آسکاریس شناخته می‌شود.

اینها بزرگترین انگل‌هایی هستند که طول یکی از آنها به 30 cm می‌رسد و ضخامت آنها به اندازه ضخامت یک مداد است.

تخم آنها، که شامل لاروهای عفونت‌زا هستند، با یک لایه خارجی چسبنده ضخیم پوشیده شده است که آنها را قدرتمند می‌سازد که برای یک سال در مرتع و اصطبل زنده بمانند. اسب‌ها و کره اسب‌ها با بلع این تخم‌ها آلوده می‌شوند و آنها را از مرتع یا شکاف‌ها یا درزهای آلوده شده در اصطبل برمی‌دارند.

لارو جابجا شده از طریق جریان خون به کبد و ریه‌ها می‌رود و برای رشد و بالغ شدن قبل از رفتن به روده کوچک باز می‌گردد. این انگل می‌تواند از سن 12 هفتگی در روده کوچک کره اسب‌ها دیده شود .

انگل‌های بالغ می‌توانند باعث توقف افزایش وزن شده و باعث لاغری در کره اسب‌ها شود. همچنین می‌تواند باعث بسته شدن روده و مشکلات گوارشی شوند و در موارد نادر کشنده باشند یا ایجاد انسداد یا پارگی روده کند. مرحله جابجا شدن لاروها می‌تواند باعث سرماخوردگی تابستانه با تب، سرفه و از دست دادن اشتها در نتیجه رفتن آنها به داخل ریه‌ها باشد. کره اسب‌ها در حدود 18‌ماهگی ایمنی خود را نسبت به این انگل‌ها زیاد می‌کنند.

منبع: کمیته پژوهش و آمار هیئت سوارکاری استان یزد