جیره غذایی در مرغداری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر جیره مورد استفاده در مرغداری‌ها از نظر ویتامین‎ها، مواد معدنی و... غنی نباشد. می‌تواند باعث مشکلات زیادی در سلامتی پرنده شده و میزان تولید را در پرورش طیور کاهش دهد.

کمبود ویتامینD در پرنده: استفاده از ویتامین (D) در جیره به عنوان مکمل به میزان 3600 واحد بین‌المللی در کیلوگرم باعث رسیدن بدن پرنده به رشد مطلوب و همچنین رسیدن مواد معدنی به استخوان جهت رشد مطلوب آن در گله‌های گوشتی می‌گردد.

امروزه با توجه به نیاز به بازده بالا و رشد سریع جوجه‌های گوشتی، این پرنده‌ها در معرض یک سری بیماری‌های متابولیکی از جمله؛ آسیت، سندرم مرگ ناگهانی و اختلالات استخوانی و اسکلتی قرار گرفته‌اند. آهنگ رشد سریع در جوجه‌های گوشتی با بیماری دیسکوندروپلازی ساق پا (TD) همراه است. کاستن از آهنگ رشد این جوجه‌ها خطر ابتلا به TD را کم می‌کند اما از نظر اقتصادی این کار قابل قبول نیست. به علاوه رشده سریع صنعت مرغداری، اثرات محیطی خاص خود را به دنبال دارد و اگر کود پرنده باعث آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی شود، قطعاً باعث آلودگی محیط زیست خواهد شد. عمده‌ترین دلیل آلودگی به دلیل وجود فسفر در این کود می‌باشد که توسط پرنده مورد استفاده قرارنگرفته و دفع می‌گردد.

اگر جیره مورد استفاده بخصوص از نظر کلسیم و فسفر بالانس و متعادل باشد می‌تواند بر این مشکل تا حدی فائق آید و نتیجتاً می‌توانیم از ظرفیت‌های ژنتیکی پرنده برای رسیدن به تولید بیشتر بهره ببریم. از سوی دیگر اگر مواد معدنی جیره، متوازن و متعادل نباشد، به دلیل کاهش رشد، کیفیت پایین لاشه پرنده پس از کشتار، کاهش تولید تخم‌مرغ، لنگش و کیفیت پایین پوسته تخم‌مرغ موجب ضرر و زیان اقتصادی و مالی می‌گردد.

کلکسیفرول (CC) که یکی از اشکال ویتامین D می‌باشد، باعث تسریع ترکیب کلسیم و فسفر و پدید آمدن فیتات می‌شود و همچنین موجب استفاده از سایر مواد معدنی از جمله؛ منگنز، آهن، مس و روی می‌گردد. علاوه بر این، ماده فوق به دلیل نقش مؤثر در بلوغ و فعالیت صحیح ماکروفاژها نقش مهمی در ایمنی سلولی پرنده دارد.

شکل 1) افزایش فزاینده وزن در جوجه‌های گوشتی که مقادیر درجه‌بندی شده CC 200)، 1200،2400  و 3600 واحد) در جیره‌ای که حاوی مقادیر ناکافی کلسیم و فسفر غیرفیتات مصرف نموده‌اند.

افزایش وزن در جوجه‌های گوشتی

شکل 2) حالت معمولی جوجه گوشتی درسن 6 هفتگی که از جیره حاوه مقادیر ناکافی کلسیم، فسفر غیر فیتات و ویتامین 3D استفاده نموده است.

جوجه گوشتی در 6 هفتگی

بیشتر بدانیم: عوامل تغذیه‌ای موثر بر مشکلات حرکتی در پرندگان

عوامل ایجاد کننده اختلالات حرکتی در پرندگان

اختلالات حرکتی پرندگان و راهکارهای کاهش آن

نویسنده: مرتضی شیرینی