سگ آیردل تریر (Airedale Terrier)

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ آیردل تریر (Airedale Terrier)، آیردل تریر از نوع تریرهای بزرگ به همراه پوشش زبر سیمی مانند، دارای سر بلند صاف و سینه فراخ می باشد. پوشش او بسیار در مقابل رطوبت مقاوم است اما نیاز به جوریدن و مراقبت دارد. دست و پاهایی بلند و صاف دارد. دم خود را همیشه برافراشته نگاه می‌دارد اما توجه داشته باشید که دم نباید بصورت فرخورده باشد. در زیر پوشش زبر خودداری موهای نرم و لطیف است رنگ پوشش  قهوه‌ای و سرخ است و دارای خال و مارکهای سیاه بر روی آن می‌باشد. البته مقداری رنگ قرمز در بین پوشش سیاه و همچنین مقدار کوچکی از موهای سفید بر روی سینه سگ طبیعی است. پوشش تمامی پاها تا پایین، سینه، زیر بدن سگ، سر و گوشها باید به رنگ قهوه‌ای باشد. گاهی اوقات رنگ قهوه‌ای تا بالای شانه نیز ادامه دارد.

برای آشنایی با دیگر گونه‌های تریر کلیک کنید:

آشنایی با سگ‌های تریر

خلق و خوی سگ آیردل تریر

این نژاد معمولاً با کودکان مهربان است به شرطی که به خوبی اجتماعی شده باشد. اما بازی آنها با بچه‌های خیلی کوچک توصیه نمی‌شود. این نژاد به محبت و احترام نیاز دارد. شجاع و مدافع است و به ندرت با غریبه‌ها خو می‌گیرد. سگی باهوش، بازیگوش و باوفا است و می‌تواند بصورت حرفه‌ای مورد تعلیم و تربیت قرار گیرد. توله‌های این نژاد علاقه زیادی به بازی و جست‌و خیز دارند. آیردل تریر عاشق جلب توجه می‌باشد و علاقه دارد صاحب خود را خشنود سازد. آنها خیلی سرزنده و شادابند اما درصورتی که به درستی تربیت نشده باشند می‌توانند به سگی جنجالی و آشوبگر تبدیل شوند. آیردل تریر می‌تواند به سادگی بیاموزد و به سرعت به آنچه از او درخواست می شود عکس‌العمل نشان می‌دهد. آیردل تریر عاشق مسابقه و رقابت است و معمولاً به‌خوبی با حیوانات دیگر کنار می‌آید اما گاهی اوقات نسبت به سگهای دیگر حالت تهاجمی دارد.

airedale terrier

وزن و ارتفاع سگ

وزن در نرها: (23-29) ک.گ ، در ماده ها: (18-20) ک.گ 

ارتفاع در نرها: (56-61) س.م ، در ماده ها: (56-58) س.م

مشکلات سلامتی

نژاد مقاومی است اما گاهی دچار عفونت چشمی و پوستی می‌گردد. اگر پوست سگ شما خشک است باید به غذای او Omega 3 و Omega 6 و روغن اضافه کنید.

شرایط نگهداری آیردل تریر

آیردل تریر برای نگهداری در آپارتمان توصیه نمی شود. آنها خیلی پر تحرک هستند و حداقل به یک حیاط متوسط برای زندگی نیاز دارند.


فعالیت بدنی آیردل تریر

این نژاد برای انجام کارهای سخت پرورش یافته و به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد آنها عاشق بازی با توپ، شنا، آوردن وسایل و دویدن پشت دوچرخه می‌باشند. اگر به‌حد کافی ورزش نکند خیلی زود آزرده و کسل می‌شود و می‌تواند به خودش آسیب برساند. البته میزان فعالیت بدنی آنها بعد از دو سالگی کاهش میابد.

سگ آیردل تریر
طول عمر

حدود 10-12 سال


آراستن

آیردل تریر دارای پوشش مضاعف و موهای کوتاه زبر است. موهای آن را باید دوبار در سال تمیز و کوتاه کرد. شانه زدن روزانه کافی می‌باشد. مو و ریش آنها به سادگی کثیف می‌شود به همین دلیل باید ریش آنها را روزانه شست تا آثار و باقی‌مانده غذا را تمیز کرد. ریزش مو در این نژاد کم می باشد.

 

تاریخچه Airedale Terrier

قدمت آیردل تریر به صد سال قبل در کشور یورک باز می‌گردد. این نژاد نشأت گرفته از تریر باستانی است. اسم آیردل تریر از نام دره‌ای در انگلستان نشعت گرفته، مکانی که مملو از ماهیان کوچک می‌بوده. اصولاً شکارچی درون آب است. بعد ها جفتگیری با اترهاند (Otter Hound) او را به شناگر ماهرتری تبدیل نمود.

سگ آیردل تریر

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا