غذای سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برخی از غذاها که برای انسان و برخی از حیوانات خوردنی و قابل استفاده است؛ می‌تواند برای سگ بسیار خطرناک باشد چرا که متابولیسم سگ متفاوت است. بعضی از این غذاها ممکن است باعث اختلال ملایم و اندکی در سیستم گوارش سگ شوند و برخی دیگر بیماری شدید و مهلکی را به دنبال دارند که به مرگ سگ منجر خواهد شد.

14 غذایی که خوردن آن برای سگ خطرناک هستند:

1- الکل: حتی مقدار کمی از الکل نیز می تواند منجر به آسیب های جبران ناپذیر عصبی، کبدی و قلبی و حتی کما و مرگ آنها شود.   

2- آووکادو: آووکادو حاوی ماده ای به نام Persin است که برای انسانهایی که به آن حساسیت ندارند بی خطر است ولی در اغلب حیوانات از جمله سگها به شدت مسموم کننده است. مقدار کمی از آن می تواند منجر به استفراغ و اسهال شود. علاوه بر میوه، برگ و ساقه های گیاه نیز مسموم کننده هستند.

3- کشمش بی‌دانه: حتی میزان کمی از آن نیز می تواند بیماری کلیوی ایجاد کند.

4- استخوان پخته: بسیاری از استخوان‌ها می‌توانند در هنگام خرد شدن توسط سگ در دهان و لثه و یا حتی مری زخم ایجاد کنند و یا منجر به انسداد مری شوند. هرگز در غذای سگ از استخوان مرغ (گردن، بال، ران و ..) استفاده نکنید و در صورت استفاده از استخوان قلم گوسفند هنگام خوردن مراقب سگ باشید و زمانی که نزدیک سگ نیستید این‌گونه استخوان‌ها را در اختیارش قرار ندهید.

5- ماکادمیا (نوعی فندق استوایی): سگ را دچار آسیب عضلانی کرده و سیستم عصبی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

6- پیاز و سیر: منجر به تخریب گلبول های قرمز در سگ ها و بروز کم خونی می شود.

7- انگور: علائم اولیه تهوع و بیش‌فعالی (افزایش فعالیت) است. سپس در عرض یک روز سگ بی‌حال و دپرس می‌شود و او را دچار نارسایی کلیوی می‌کند.

8- لبنیات: از آنجایی که برخی از سگ ها به خصوص در سن پایین نسبت به لاکتوز موجود در شیر حساس‌اند درصورتی که زیاد مصرف شود آنها را اسهال می‌کند.

9- غذاهای چرب: اگر سگ شما زیاد از غذاهای چرب استفاده کند دچار پانکراتیت می‌شود.

10- قارچ: از هر نوعی که مصرف شود برای سگ شوک‌آور است و حتی ممکن است باعث مرگ سگ نیز شود.

11- شکلات: شکلات برای سگ‌ها مسموم‌کننده است. ماده مسمومیت‌زای آن تئوبرومین است که در تمام انواع شکلات موجود است. لیسیدن شکلات روی بستنی و یا خوردن مقادیر کمی از شکلات (بسته به وزن سگ) می‌تواند منجر به استفراغ، اسهال و تشنگی زیاد شود. خوردن مقادیر بیشتر می‌تواند منجر به نامنظم شدن ضربان قلب، لرزش عضلانی، صرع و در نهایت مرگ شود.

12- آدامس و آبنبات: می‌تواند موجب کاهش قند خون شده (هیپوگلیسمی) که نهایتاً منجر به استفراغ؛ ضعف و غش می شود و در مقادیر بالا موجب از کارافتادن کبد می‌شود.

13-کافئین: کافئین سبب اسهال و استفراغ شده و برای سیستم عصبی و قلبی عروقی سمی است.

14- قرص و داروهای انسانی: شایع ترین علت مسمومیت در سگها مصرف داروهای متداول انسانی مانند استامینوفن، آسپرین، ایبوبروفن و داروهای سرماخوردگی است. مسمومیت با این داروها می‌تواند برای سگ‌ها کشنده باشد و نباید تحت هیچ شرایطی بدون توصیه دامپزشک از این داروها به سگ بخورانید و همواره آنها را از دسترس حیوانات خانگی خود دور نگه دارید.

در تصویر زیر از موادی نام برده شده است که به طور معمول نبایستی در غذای سگ موجود باشد.

غذاهای خطرناک برای سگ


برچسب ها: