آیا سگ ها می توانند بیسکوئیت بخورند؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در سراسر جهان بیسکوئیت یک میان‌وعده محبوب برای انسان‌ها می‌باشد اما بسیاری از صاحبین سگ‌ها کنجکاوند که آیا مصرف بیسکوئیت برای سگ‌ها نیز بی‌خطر است؟

درحالت اعتدال بعید است که بیسکوئیت به سگ شما آسیبی برساند، با این‌حال برخی از سگ‌های خانگی به گندم یا غلات حساسیت دارند که در این‌صورت مصرف بیسکوئیت‌های بدون غلات برای آنها مناسب است.

برخی از بیسکوئیت‌ها ممکن است حاوی قند زیادی باشند که باید از مصرف آنها نیز خودداری نمود.

از آنجایی که بیسکوئیت دارای حداقل ارزش غذایی است بنابراین گزینه مناسبی برای وعده اصلی سگ‌ها نمی‌باشد، اما استفاده از آن بعنوان یک جایزه یا میان‌وعده گاه‌به‌گاه خطرات کمی را خواهد داشت، مگر اینکه سگ شما دچار مشکلات زمینه‌ای خاصی باشد.

اگر علائمی غیرمعمول در سگ مشاهده کردید با دامپزشک مشورت کرده و از اینکه سگ به مواد خاصی آلرژی داشته باشد، آگاه شوید.

سگ‌ها می‌توانند بیسکوئیت بخورند، با این‌حال نباید به مقدار زیاد باشد که به رژیم غذایی اصلی سگ لطمه بزند. مصرف زیاد بیسکوئیت‌ها باعث ناراحتی معده خواهد شد، برای آنها بیسکوئیت یک میان‌وعده مناسب برای قبل از خواب یا یک پیاده‌روی طولانی مدت است.

اما باید دقت کنید بیسکویت‌هایی که شکلات و کشمش دارند مضر هستند و منع مصرف دارند چراکه شکلات و کشمش به‌خاطر داشتن قندی به نام زایلیتول برای سگ سم محسوب می‌شود.

زایلیتول باعث می‌شود قند خون سگ‌ها به‌طرز خطرناکی پایین بیاید که این امر سگ را دچار تشنج، ضعف، ازدست دادن تعادل و حتی نارسایی کبدی خواهد کرد.

همه صاحبین سگ‌ها باید هنگام دادن هرگونه غذای انسانی به آنها محتاط باشند زیرا همه غذاهایی که ما می‌خوریم برای سگ‌ها مناسب نیستند. بطور مثال مصرف پیاز و سیر به‌دلیل ایجاد سندروم تنفسی مناسب نیست (گاز ناشی از خوردن سیر و پیاز برای سگ‌ها سمی است).

همچنین از مصرف بیسکوئیت‌های دریایی* برای تغذیه سگ‌ها خودداری کنید چراکه ممکن است باعث خفگی سگ شوند.

*بیسکوئیت دریایی (Hardtack‎) یا بیسکوئیت فطیر، یک نوع ساده از تردک یا بیسکوئیت است که فرمول ساخت ساده و در عین حال ماندگاری بسیار بالایی دارد.

مصرف کدام بیسکوئیت‌ها برای سگ بی‌ضرر است؟

بیسکوئیت‌هایی که ما از آنها حرف می‌زنیم دارای خصوصیات زیر هستند؛

بیسکوئیت‌هایی نان‌مانند که گاهی با روغن پخته شده و بعنوان بخشی از غذای اصلی مصرف می‌شوند. آنها را می‌توان به شکل‌های توپی یا ورقه‌ای نازک یافت.

بیسکوییت‌ها نوعی نان کوچک هستند که با آرد معمولی، کره یا روغن، شیر و شکر تهیه می‌شود. بسته به موادی که در آنها مصرف شده می‌توانند شیرین، شور یا طعم‌دار باشند.

خمیر بیسکوئیت شامل موادی چون آرد، بیکینگ پودر، نمک و کره است. سایر ترکیبات معمول در آن دوغ، شکر، تخم‌مرغ و شیر است.

بیشتر بدانیم:
خطرناکترین غذاها برای سگ
آموزش پخت کلوچه کدوتنبل برای سگ ها
دستور پخت چند غذا برای سگ
5 فایده عسل برای سگ ها

چرا سگ‌ها عاشق خوردن بیسکوئیت هستند؟

سگ‌ها بیسکوئیت دوست دارند زیرا از موادی تهیه شده‌اند (آرد، شیر و تخم‌مرغ) که برای آنها هضم آسانی دارد. علاوه بر این از بافت ترد بیسکوئیت و جویدنش همچنین از طعم کره‌ای آن لذت می‌برند.

بیسکوئیت خوش‌طعم بوده و به‌راحتی در دهان جا می‌گیرد و می‌تواند به‌عنوان یک جایزه خوشمزه درقبال کار خوبی که انجام می‌دهند، از آن استفاده کرد.

خوردن چه مقدار بیسکوئیت برای سگ مجاز است؟

پاسخ این سوال بستگی به اندازه و نژاد سگ، همچنین به نوع بیسکوئیتی که مصرف می‌کنید، دارد. بطورمثال سگ‌هایی که زیر 20 کیلوگرم وزن دارند روزی یک بیسکوئیت و آنهایی که بالای 20 کیلوگرم هستند می‌توانند تا 2 بیسکوئیت در روز مصرف کنند.

اگر درمورد بیسکوئیت‌هایی به اندازه کلوچه صحبت می‌کنید حداکثر می‌توان یک عدد در روز استفاده کرد. اما اگر منظورتان بیسکوئیت‌های کوچک است (که حاوی چیپس یا کرم‌های شکلاتی نباشند) مصرف بیش از یکی مشکلی به‌وجود نمی‌آورد.

باز هم تاکید می‌شود که در مصرف انواع خوراک برای سگ‌ها همیشه حد میانه را رعایت کرده و از زیاده‌روی پرهیز کنید.

خطرات احتمالی مصرف بیسکوئیت برای سگ‌ها

سگ‌هایی که عادت به مصرف ضایعات سفره ندارند ممکن است عادات غذایی خود را ازدست بدهند. هرگز نباید به این سگ‌ها تخم‌مرغ خام یا محصولات لبنی بدهید چراکه می‌تواند باعث پانکراتیت (pancreatitis) و سایر مشکلات گوارشی شود.

مصرف بیش‌ازحد بیسکوئیت باعث چاقی سگ شده و مشکلاتی را برایش به‌وجود می‌آورد. معمولاً آنها تشخیص نمی‌دهند که چه زمانی سیر می‌شوند و اشتیاقی دائمی برای خوردن دارند که اگر به اشتیاق آنها پاسخ داده شود می‌تواند مشکلات سلامتی جدی در آنها ایجاد کند.

اگر می‌خواهید سگ از جایزه‌های مفید و سالم لذت ببرد از خوراکی‌هایی چون پنیر (قطعات کوچکی از پنیر) یا سبزیجات خام استفاده کنید.

فواید مصرف بیسکوئیت برای سگ

بیسکوئیت‌ها با داشتن اسیدهای چرب ضروری و دوز مناسبی از گلوکوزامین/کندرویتین (glucosamine/chondroitin)، می‌توانند دردهای آرتروزی را کاهش داده و به التیام درد مفاصل کمک کنند.

سگ‌های مبتلا به آلرژی از خوردن بیسکوئیت‌هایی بدون شکر که مواد تشکیل‌دهنده آنها پوره کدو تنبل، تخم‌مرغ، روغن نارگیل و کمی جوش شیرین است؛ سود می‌برند زیرا خالی از غلات، گلوتن، مخمر و ذرت هستند.

بیسکوئیت دارای کالری نسبتاً زیادی است که به تامین انرژی موردنیاز سگ‌ها کمک خواهد کرد. درنهایت باید دقت کنید که از مصرف زیاد آنها خودداری کرده و مواد تشکیل‌دهنده را به‌دقت بررسی کنید.

نکاتی درمورد تغذیه سگ با بیسکوئیت

اگر سگی رژیم غذایی خاص یا اضافه وزن دارد بهتر است به او بیسکوئیت ندهید، برای اطمینان بیشتر با دامپزشک مشورت کنید.

همیشه حد تعادل مصرف خوراک برای سگ‌ها را رعایت کنید تا حیوانی سالم و شاد داشته باشید.

برای عادت دادن سگ‌ها به خوراکی‌های جدید از مقدار کم شروع کرده تا پس از گذشت چند روز به اندازه مناسب برسید.

اگر پس از مصرف بیسکوئیت سگ دچار حالاتی غیرطبیعی شد خیلی سریع به دامپزشک مراجه کنید.

منبع: wildearth

ترجمه: مهسا احمدزاده