10 گیاه سمی برای سگ و گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گیاهان محیط زندگی ما را زیباتر و شاداب‌تر می‌کنند، اما کسانی که حیوان خانگی دارند باید بسیار در انتخاب گیاهان خانگی خود دقت کنند. بیش از 700 گیاه وجود دارد که برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است اگر از آن بخورند مسموم می‌شوند. این مسمومیت ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشد و حتی ممکن است سبب مرگ حیوان شود. این 10 گیاه آپارتمانی سمی را از دسترس آن‌ها خارج کنید.

گیاهان خانگی، معمولاً علاوه بر اسم علمی‌شان، چند نام هم در زبان مردم دارند. بنابراین وقتی می‌خواهید گیاهی بخرید که با زندگی شما و حیوان خانگی‌تان هماهنگ باشد، فقط به شناختن نام گیاه اکتفا نکنید. در اینجا سعی می‌کنیم 10 گیاه آپارتمانی سمی را به شما معرفی کنیم و اسم‌های مختلف آن را با شما درمیان بگذاریم. اول نام گیاه را در زبان فارسی می‌آوریم و بعد به نام‌های دیگر گیاه در زبان انگلیسی اشاره می‌کنیم.

1. سرخس مارچوبه

گیاه سمی سرخس مارچوبه

Asparagus Fern, Emerald Feather, Emerald Fern, Sprengeri Fern, Plumosa Fern, Lace Fern

سرخس مارچوبه یا گیاه شویدی برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است؛ زیرا این گیاه دارای ساپوژنین (Sapogenin) است، نوعی استروئید (Steroid) که در گیاهان مختلف یافت می‌شود. اگر حیوان شما میوه‌های قرمزرنگ گیاه شویدی را بخورند، دچار اسهال و استفراغ و دل‌درد می‌شوند. هم‌جواری حیوان شما با این گیاه ممکن است او را مبتلا به آلرژی پوستی، یعنی التهاب و قرمز شدن پوست، کند.

2. گیاه ذرت

گیاه سمی ذرت

Corn Plant, Cornstalk Plant, Dracaena, Dragon Tree, Ribbon Plant

گیاه ذرت یا دراسینای برگ‌بلالی، چون دارای ترکیب شیمیایی ساپونین (Saponin) است، برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است. اگر حیوان شما از این گیاه بخورد ممکن است دچار استفراغ، بی‌اشتهایی، افسردگی و افزایش بزاق دهان شود. مسمویت ناشی از این گیاه در گربه‌ها منجر به گشادی مردمک چشم‌هایشان می‌شود.

3. گیاه دیفن‌باخیا

گیاه سمی دیفن‌باخیا

Dieffenbachia, Exotica, Dumb Cane, Tropic Snow

این گیاه آپارتمانی سمی برای سگ‌ها و گربه‌ها خطرناک است. وقتی سگ یا گربه‌ای از این گیاه بخورد، ماده شیمیایی موجود در آن زبان و لب‌ها را متورم می‌کند. همچنین حیوان دچار سختی بلع، استفراغ و افزایش بزاق دهان می‌شود.

4. گیاه کالادیوم

گیاه سمی کالادیوم

Caladiom, Malanga, Taro, Via Sori, Via, Pai, Ape, Cape

گیاه فیل‌گوش یا کالادیوم پیکتوراتوم حاوی ماده‌ای شیمیایی شبیه همان ماده‌ایست که در گیاه دیفن‌باخیا وجود دارد، بنابراین اثرات مسمومیت ناشی از این گیاه شبیه گیاه دیفن‌باخیا است: تورم ناحیه دهان، افزایش بزاق دهان، سختی در بلع و استفراغ.

5. لیلیوم

گل سمی لیلیوم

Lilies

بسیاری از گیاهان خانواده لیلیوم برای حیوانات خانگی سمی هستند، مثلا سوسن شرقی (Easter Lilies) و لیلیوم ستاره‌ای (Stargazer Lilies) برای گربه‌ها سمی هستند. گربه‌ها در واکنش به لیلیوم دچار استفراغ، بی‌حالی، رخوت و بی‌اشتهایی می‌شوند. اگر گربه مسموم به موقع درمان نشود ممکن است کلیه‌اش از کار بیافتد و بمیرد.

اسپاتی‌فیلوم (Peace Lily) و گل شیپوری (Calla Lily) هم برای سگ‌ها و هم برای گربه‌ها سمی هستند. این گیاهان موجب تورم لب‌ها و زبان، افزایش بزاق دهان، سختی بلع و استفراغ می‌شوند.

6. سیکلامن

گل سمی سیکلامن

Cyclamen, Sowbread

سیکلامن، که با نام‌های نگون‌سار و پنجه‌مریم نیز شناخته می‌شود، برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است. اگر حیوانات از برگ‌های این گیاه بخورند، دچار اسهال و استفراغ و افزایش بزاق دهان می‌شوند، ولی اگر از برجستگی‌های ریشه این گیاه، که معمولاً زیر خاک است، بخورند، دچار بی‌نظمی ضربان قلب و تشنج می‌شوند و اگر به موقع درمان نشوند، می‌میرند.

7. فیلودندرون

گل سمی فیلودندرون

Heartleaf Philodendron, Horsehead, Cordatum, Split-Leaf Philodendron, Fiddle Leaf, Panda Plant, Fruit Salad Plant, Red Emerald, Red Princess, Saddle Leaf

فیلودندرون یا پوتوس قلبی از گیاهان آپارتمانی رایجی است که نگهداری و پروش آن بسیار آسان است، اما برای حیوان شما خطرناک است و او را دچار تورم لب و زبان، دشواری بلع، استفراغ و افزایش بزاق دهان می‌کند.

8. گیاه یشم

گیاه سمی یشم

Jade Plant, Baby Jade, Chinese Rubber Plant, Dwarf Rubber Plant, Jade Tree, Japanese Rubber Plant, Friendship Tree

این گیاه هم برای سگ‌ها و هم برای گربه‌ها سمی است. ماده سمی این گیاه شناخته شده نیست، ولی حیوانی که از این گیاه بخورد دچار استفراغ، افسردگی، اختلالات حرکتی و کاهش ضربان قلب می‌شود.

9. گیاه آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا

Medicine Plant, Barbados

آلوئه‌ورا یا صبر زرد طبی از گیاهان آب‌دار (succulent) رایج است که برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است. مایع زرد تلخ آن ممکن است حیوان را دچار استفراغ و ادرار خونی کند.

10. پوتوس

گیاه سمی پوتوس

Satin Pothos, Silk Pothos

پوتوس ساتنی نیز یک گیاه آپارتمانی سمی است که اگر خورده شود، باعث خارش دهان، لب‌ها و زبان سگ‌ها و گربه‌ها می‌شود. همچنین ممکن است باعث افزایش بزاق دهان، استفراغ و دشواری بلع بشود.

منبع: پت مگز

گیاهان سمی برای حیوانات خانگی