تتروکسی 20 LA

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مکانیسم اثر اکسی تتراسایکلین به این صورت است که به تحت واحد 30S ریبوزوم‌های باکتری متصل می‌شود و تولید پروتئین را مهار می‌کند. نحوه عمل به این ترتیب است که اتصال کمپلکس aminoacyl - tRNA به مجموعه ریبوزوم – mRNA انجام نمی‌گیرد که نتیجه آن مهار تکثیر باکتری می‌باشد. تتراسایکلین‌ها عموماً باکتریواستات هستند ولی در غلظت‌های بالا خاصیت باکتریوسیدی نیز دارند که دلیل آن از بین رفتن غشاء سیتوپلاسمی ارگانیسم‌ها می‌باشد.

شکل دارویی: محلول استریل تزریقی.

گروه دارویی: آنتی بیوتیک

ترکیب دارو: هرمیلی لیتر تتروکسی 20LA حاوی 200 میلی‌گرم اکسی تتراسایکلین پایه (Base) می‌باشد.

فارماکوکینتیک تتروکسی 20LA

تتروکسی 20LA دارای فرمول اختصاصی می‌باشد که پس از تزریق عضلانی اثر طولانی مدت در بدن ایجاد می‌کند. اکسی تتراسیکلین سریعاً در تمامی بافت‌ها و مایعات بدن توزیع می‌شود و حداکثر غلظت آن در کلیه، کبد، صفرا، ریه، طحال و استخوان و حداقل غلظت دارو در مایع سینوویال، مایع پروستاتیک و GSF می‌باشد. اکسی تتراسیکلین از خون توسط کبد گرفته می‌شود و متابولیزه می‌شود. دارو از طریق کلیه‌ها و دستگاه گوارش (صفرا) دفع می‌شود که عموماً 50% تا 80% آن از طریق ادرار دفع می‌شود. دفع دارو از طریق شیر هم وجود دارد.

موارد مصرف اکسی تتراسایکلین

گاو: درمان و کنترل پاستورلوز و پنومونی حساس به تتروکسی20، گندیدگی سم (Foot root) کراتوکونژکتویت

گوسفند: کنترل سقط جنین آنزئوتیک، پنومونی گندیدگی سم، ورم پستان حاد، کراتوکونژکتویت

مقدار مصرف

گاو و گوسفند 20 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (1 میلی‌لیتر به ازای هر 10 کیلوگرم وزن بدن). باتوجه به فرمول اختصاصی این دارو تزریق مقدار مصرف در اکثر گونه‌های دامی سطح خونی آن 3 تا 5 روز حفظ می‌گردد. علاوه بر این 4ساعت بعد از تزریق دوز فوق سطح خونی آن به بالاترین مقدار خود می‌رسد. لذا جهت درمان عفونت‌های حاد نیز مناسب است.

روش مصرف تتروکسی 20 LA

به روش عضلانی عمیق یا زیر پوستی تزریق شود.

عوارض جانبی

احتمال برور تورم ونکروز در محل تزریق عضلانی وجود دارد.

احتمال بروز واکنش‌های ازدیاد حساسیت وجود دارد مثلا در گربه‌ها ممکن است که واکنش (تب دارویی) با علایم استفراغ، اسهال، افسردگی و بی‌اشتهایی اتفاق بیفتد. احتمال بروز عوارض گوارشی متعاقب تجویز دارو به روش عضلانی وجود دارد.

موارد احتیاط

مواردی از ضایعات کلیوی و اثرات هپاتوتوکسیک ناشی از دوز زیاد دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی اکسی تتراسایکلین

اکسی تتراسیکلین با پنی‌سیلین‌ها، آمینوگلیکوزیدها شامل استرپتومایسین، نئومایسین، جنتامایسین، سفالوسپورین‌ها و پلی میکسین‌ها اثر آنتاگونیسنی دارد.

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت 21 روز پس از آخرین تزریق.

شیر: 3 روز پس از آخرین تزریق.

شرایط نگهداری:

در دمای کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی: این دارو در ویال 20،50،100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردند.