قرص اکسی 100

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ این آنتی‌بیوتیک وسیع‌الطیف به منظور پیشگیری و درمان عفونت‌های گوارشی باکتریایی گرم مثبت و گرم منفی ناشی از Salmonella typhimurium، E-Coli و عفونت‌های تنفسی باکتریایی ناشی از Pasteurella multocida استفاده می‌شود.

فقط برای مصرف در دامپزشکی

دسته دارویی:

آنتی بیوتیک از گروه تتراسیکلین‌ها

شکل دارویی:

قرص خوراکی

ترکیب:

هر قرص حاوی ۱۰۰ میلی گرم اکسی تتراسیکلین (بصورت ملح هیدروکلراید) می‌باشد.

حیوان هدف:

بره، بزغاله، گوساله، سگ، گربه و طیور

مکانیسم اثر:

اکسی تتراسایکلین باکترواستاتیک است و با اتصال برگشت‌پذیر به زیر واحدهای ریبوزومی 30S باکتری‌های حساس به دارو، مانع سنتز پروتئین می‌شود. این ماده همچنین با اتصال برگشت‌پذیر به ریبوزوم‌های 50S باکتری و همچنین ایجاد تداخل در نفوذپذیری غشاء سیتوپلاسمی باکتری، اثر ضدباکتری خود را اعمال می‌‌کند.

فارماکوکینتیک:

اکسی تتراسایکلین با فاصله کمی بعد از تجويز خوراکی جذب می‌شود. فراهمی زیستی آن ۸۰%-۶۰% است. بلافاصله در بافت‌های مختلف بدن شامل قلب، کلیه، ریه‌ها و ترشحات صفرا، بزاق ، ادرار ومایع مفصلی گسترش پیدا می‌کند. این دارو از جفت عبور کرده و به درون شیر نیز رخنه می‌کند. میزان اتصال این ماده با پروتئین پلاسما ۴۰%-۱۰% می‌باشد. اکسی تتراسایکلین بدون متابولیزه شدن از طریق فیلتراسیون گلومرولی از راه ادرار یا مدفوع دفع می‌شود. نیمه عمر این دارو در گوسفند ۳/۶ ساعت و در گاو ۹/۷ – ۴/۳ ساعت تعیین شده است.

مقدار و روش مصرف:

گوساله، بره و بزغاله: mg/kg ۲۲ – ۱۱ در ۳ یا ۴ نوبت به مدت ۵-۳ روز.

سگ و گربه: mg/kg ۳۳-۱۱۰ در ۳ یا ۴ نوبت به مدت ۵-۳ روز.

طيور خانگی: روزانه ۱/۴ تا یک قرص کامل بصورت دوزهای منقسم و به مدت ۵-۳ روز.

موارد احتیاط:

به این علت که تتراسیکلین‌ها سبب ایجاد تاخیر در تکامل اسکلتی و تغییر رنگ دندان‌های شیری جنین می‌شوند، بهتر آن است که در صورت لزوم تنها در نیمه دوم آبستنی حیوان مصرف گردند. در حیوانات دارای مشکلات کبدی و کلیوی با احتیاط و با دوز کمتر از حد نرمال مصرف شود. در اسب‌ و کره اسب‌هایی که در شرایط استرس‌زا قرار دارند ممکن است عوارض گوارشی خطرناکی ایجاد شود. دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

موارد منع مصرف:

در نشخوارکنندگان بالغ، در حیواناتی که حساس به اکسی تتراسایکلین هستند و در دام‌های شیروار که شیر آنها به مصرف انسان می‌رسد مصرف نشود.

تداخل دارویی:

همراه با ترکیبات حاوی یون‌های دو و سه ظرفیتی فلزی (آلومینیوم، کلسیم، منیزیم، آهن، روی و بیسموت) که سبب کاهش جذب اکسی تتراسیکلین در دستگاه گوارش می‌شوند، مصرف نشود. عوارض جانبی مصرف آن در حیوانات جوان می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها و استخوان‌ها گردد، همچنین مصرف دوز بالا در طولانی مدت باعث به تعویق افتادن رشد استخوان‌ها و ترمیم خواهد شد. مصرف اکسی تتراسیکلین با واکنش‌های ازدیاد حساسیت نسبت به نور و به ندرت با صدمات کبدی و اختلالات خونی، مرتبط است.

شرایط نگهداری:

دور از نور آفتاب و در دمای اتاق (زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد) نگهداری گردد.

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت: ۱۴ روز

بسته بندی:

جعبه حاوی ۲۰۰ قرص (۱۰ بلیستر ۲۰ عددی)