ویتامین A ، رتیناویت

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ویتامین A  در حفظ ساختار و اعمال طبیعی سلول‌های اپیتلیال بدن نقش مهمی دارد. این عمل ویتامین A  در واقع کراتینه شدن سلول‌های ترشحی را کاهش می‌دهد و باعث تمایز سلول‌های مخاطی ترشحی و تحریک تولید توسط آنها می‌شود.

بافت پوششی دستگاه گوارش به حضور یا عدم حضور ویتامین A کاملا حساس هستند. در شرایط کمبود این ویتامین، بافت پوششی کراتینه می‌شود. ویتامین A در بینایی هم نقش اساسی دارد. ویتامین A  به رتینال تبدیل می‌شود و در شبکیه با پروتئین اوپسین ترکیب می‌شود.  این ترکیب نهایی یعنی ردوپسین با نور واکنش می‌دهد و مسیر عصبی بینایی فعال می‌شود.

ویتامین A در فرایند اسپرماتوژنز در جنس نر و نگهداری آبستنی در جنس ماده نقش اساسی دارد. در شرایط کمبود ویتامین A سقط جنین اتفاق می‌افتد. نقش دیگر ویتامین A کمک به فعالیت استئوبلاستیک و رشد استخوان می‌باشد.

فارماکوکینتیک داروی ویتامین A

ویتامین A در دستگاه گوارش و در شرایطی که میزان چربی، املاح صفراوی و آنزیم‌های لوزالمعده در محیط روده در حد کافی وجود داشته باشند، بخوبی جذب می‌شود. اسیدهای چرب غیر اشباع و پارافین مایع این ویتامین را در خود حل نموده و مانع جذب آن می‌شود. پس از تزریق عضلانی ویتامین A به سرعت جذب شده و از طریق سیستم گردش خون به سایر اندام‌های بدن منتقل می‌شود. بیشترین مقدار ویتامین A یعنی حدود 95 درصد آن در کبد ذخیره می‌شود و کبد قادر است این ویتامین را به مدت طولانی بصورت ذخیره نگهداری نماید.

موارد مصرف رتیناویت

برای پیشگیری ودرمان علائم ناشی از کمبود ویتامین آ (Hypovitaminosis A) از قبیل: هیپرکراتوز پوست، کراتینه شدن بافت پوششی و مخاطی، گزروفتالمی، شب کوری، علائم عصبی، کاهش رشد، کاهش باروری، پیشگیری از سقط جنین و کوتاه شدن دوره نقاهت بیماری.

مقدارمصرف:

گاو: 3 تا 5 میلی‌لیتر 

گوساله و تک سمی‌های جوان: 2 میلی‌لیتر 

گوسفند و بز: 0/25 تا 0/5 میلی‌لیتر   

پیشگیری: تزریق روزانه 40 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن  

روش مصرف رتیناویت

فقط به روش عضلانی تزریق شود.

عوارض جانبی:

تزریق عضلانی دارو در اسب ممکن است ایجاد درد، تحریک و تورم در موضع تزریق نماید. این عوارض پس از چند روز از بین می‌رود.

نکات قابل توجه:

تزریق دارو باید بصورت عضلانی و کاملا عمیق باشد.

درصورت نیاز و طبق دستور دکتر دامپزشک، تزریق بعد از 4  هفته قابل تکرار است.

هشدار:

از مصرف این دارو در انسان خودداری شود. در صورت استفاده انسان از این دارو باید فورا به پزشک مراجعه گردد.

موارد احتیاط رتیناویت

مصرف بیش از حد ویتامین A منجر به مسمومیت با این ویتامین با علائم تنبلی، کولیک، درد مفصل و استخوان، بیقراری و آلوپسی می‌شود.

دوره پرهیز از مصرف:

تزریق ویتامین   A باید 60 روز قبل از کشتار دام متوقف شود.

شرایط نگهداری: در دمای کمتراز 30 درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود. ازیخ زدگی دارو خودداری شود.

بسته بندی: این دارو در ویال 20 ، 50 و 100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.

ویتامین A ، رتیناویت
مـحلول استـريل تزريقي Retinavit رتیناویت ((--رتینول پالمیتات))-- بسته بندی سابق این محصول