کوتوله-برزیلی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ طوطی عشق یا کوتوله برزیلی پرندگان اهلی باشکوهی هستند که رنگ‌های روشن و پرهای براق انبوهی دارند. همانطور که از نام آنها پیداست از زندگی به صورت جفت لذت می‌برند و به آسانی پرورش داده می‌شوند. شخصیتی مطیع و مهربان دارند، عاشق حضور و نوازش انسان‌ها و در عین حال آرام هستند.

از طرفی آنها حیوانات کوچک بازیگوش و باهوشی هستند که به سرعت یاد می‌گیرند از قفس خود خارج شوند. آنها چه کسانی هستند؟ چگونه آنها را در خانه پرورش دهیم؟ در این مقاله می‌توانید اسرار زندگی کوتوله برزیلی را کشف کنید!

کوتوله برزیلی چگونه پرنده‌ایست؟

کوتوله‌های برزیلی پرندگانی باشکوه با پرهای رنگارنگ از خانواده طوطی هستند. در طبیعت، آنها در مناطق گرمسیری آفریقا از جمله جزیره ماداگاسکار زندگی می‌کنند. این پرندگان که به خوبی اهلی شده‌اند، قدی در حدود 12 تا 16 سانتی متر و وزنی بین 40 تا 60 گرم دارند.

در حالی که چندین گونه وجود دارد که با پرهای رنگارنگشان قابل تشخیص هستند، همه آنها منقار قدرتمند و دم‌های گرد زیبا دارند. در اینجا شناخته‌شده‌ترین آنها را نام می‌بریم:

- گلو سرخ: این گونه از کوتوله‌ دارای سر صورتی و پرهای آبی و سبز در بقیه بدن است.

- فیشر: او با حلقه سفیدی که چشمانش را احاطه کرده و صداهای بسیار بلندی که مخصوص خودش است قابل تشخیص است.

- کوتوله برزیلی نقابدار: بال‌های سبز، پرهای زرد، منقار نارنجی و حلقه چشمی دارد.

همانطور که از نامش (طوطی عشق) پیداست، این پرنده فقط می‌تواند به صورت جفت زندگی کند، به همین دلیل است که توصیه نمی‌شود که فقط از یک طوطی نگهداری کنید. با این کار حیوان را در خطر مرگ قرار می‌دهید.

تشخیص کوتوله نر از ماده مشکل است، زیرا این پرندگان اندام خارجی ندارند. از سوی دیگر، دو روش تمایز وجود دارد. یکی مشاهده استخوان‌های لگن است که فاصله بین آن‌ها در ماده‌ها بیشتر از نرهاست، اما بسته به گونه‌های کوتوله صحت این روش قابل تردید است. برای یک نتیجه قابل اعتماد، آزمایش DNA باقی می‌ماند که باید توسط دامپزشک انجام شود.

کوتوله برزیلی

پذیرفتن طوطی کوتوله برزیلی

انتخاب یک زوج

انتخاب زوج مهم است، زیرا همه کوتوله‌ها به خوبی باهم کنار نمی‌آیند. در واقع سن یک معیار مهم است. اگر یک پرنده جوان را با یک پرنده بزرگتر قرار دهید، ممکن است به سرعت یکدیگر را بکشند.

برای مبتدیان، گونه‌های صورت صورتی، نقابدار و فیشری را توصیه می‌کنیم که آموزش آنها آسانتر است. انتخاب شما ممکن است در زیبایی رنگ پرهایی باشد که هر گونه با آن آراسته شده است.

چگونه کوتوله برزیلی خود را در خانه سکونت دهیم؟

طوطی‌های عشق پرندگان اهلی آرام و مهربانی هستند. آنها آرامش و سکوت و اقامت در اتاقی آرام و ساکت را دوست دارند. علاوه بر این، آنها عاشق نوازش شدن و صحبت کردن به آرامی با شما هستند. رام کردن آنها یا حتی آموزش چند کلمه ساده برای تکرار آنها بسیار آسان است. از طرف دیگر، همیشه با آنها با ظرافت رفتار کنید، زیرا کوچکترین خشونت برای همیشه در ذهن آنها می‌ماند و آنان نسبت به شما هراسان، محتاط یا پرخاشگر باقی می‌مانند.

از نظر مراقبت، بیماری بیشتر منقار و پنجه کوتوله را درگیر می‌کند. در صورت کوچکترین ناهنجاری به دامپزشک مراجعه کنید. توصیه می‌شود هر از گاهی نوک منقار و ناخن هایشان را کوتاه کنید. با این حال، این کار را به دامپزشک خود بسپارید، زیرا برش به دلیل نزدیکی رگ‌های خونی بسیار ظریف است. در نهایت اگر فلس روی پنجه‌ها ایجاد شود، درمانی به صورت کرم برای تسکین آنها وجود دارد.

کوتوله برزیلی باید به طور منظم در برابر انگل‌ها مراقبت شود. از دامپزشک خود در مورد انجام مراقبت مناسب برای پرهای آنها راهنمایی بخواهید.

شخصیت کوتوله برزیلی

کوتوله‌ها حیواناتی چابک، پویا و سرزنده هستند که از بالا رفتن از قفس با پاها و منقار قدرتمند خود و پرواز لذت می‌برند. با این حال، آنها بیشتر دوست دارند در جستجوی غذای خود روی زمین راه بروند.

این پرندگان پس از استراحت نیز تمایل به کشش دارند. برای انجام این کار، آنها یک پا و بال را از یک طرف دراز می‌کنند و قبل از اینکه به طرف دیگر حرکت کنند آنها را به جلو و عقب می‌چرخانند. وقتی روی یک پا می‌ایستند احساس آرامش و امنیت می‌کنند. آنها می‌توانند در این حالت بخوابند و منقار خود را پشت خود پنهان کنند. در حالی که اگر درحالی که روی دو پای خود ایستاده‌اند نیز همین کار را بکنند، نشانه آن است که آنها مریض هستند. سپس مشورت با دامپزشک ضروری است.

کوتوله‌های برزیلی پرندگانی هستند که خمیازه می‌کشند، برای آنها کاملا طبیعی است. از سوی دیگر، اگر اغلب خمیازه بکشند، ممکن است هوای تازه نداشته باشند. بنابراین بهتر است اتاق را تهویه کنید.

این پرندگان مرتباً خود را اصلاح می‌کنند. هر روز چندین ساعت، پرهای خود را با صاف کردن تک تک پرهای خود تمیز می‌کنند تا گرد و غباری که به آنها چسبیده از بین برود. آنها از این مزیت استفاده می‌کنند و پرهای خود را با یک ماده چرب می‌پوشانند که از آنها محافظت می‌کند. اگر نر و ماده‌ای یکدیگر را اصلاح کنند، واقعاً به یکدیگر وابسته هستند.

آنها تمایل دارند پس از اتمام نظافت، خود را تکان دهند تا پرها را در جای خود قرار دهند. آنها همچنین دوست دارند منقار خود را روی یک سطح سخت مانند شاخه تیز کنند.

چگونه از کوتوله برزیلی مراقبت کنیم؟

غذا

کوتوله برزیلی نیاز به یک رژیم غذایی متنوع بر اساس مخلوط دانه‌ها و همچنین میوه‌ها و سبزیجات تازه‌ای دارد که می‌توانید به صورت تجاری پیدا کنید. سبزیجات و میوه‌ها منبع ضروری ویتامین‌ها برای تندرستی و سلامتی آنها هستند. سیب، گلابی، اسفناج، شاهی، شاتوت و هویج برای سلامتی این پرنده عالی هستند.

میوه‌ها و سبزی‌ها باید تازه باشند، خوب شسته شوند و عصرها از دادن آنها اجتناب شود، حتی اگر در طول روز مصرف نشوند. استخوان، خرما و انجیر مکمل‌های خوبی هستند و صدف له شده به هضم غذا کمک می‌کند.

به آنها آب لوله کشی بدهید و مطمئن شوید که هر روز آن را دوباره عوض کنید.

زیستگاه آنها

کوتوله برزیلی ورزش کردن را دوست دارد، بنابراین یک قفس بزرگ، مربع یا مستطیل انتخاب کنید. باید جادار و مجهز به کاسه‌های غذا، آب و شاخه‌ها یا نشیمنگاه‌های بزرگ باشد که روی آن آویزان شود. تجهیزات را در ارتفاعات مختلف قرار دهید تا پرندگان بتوانند از آن لذت ببرند.

شاخه‌ها همچنین به آنها اجازه می‌دهند منقار خود را تیز کنند. همچنین به بازی‌ها (تاب، آینه، حلقه) فکر کنید، زیرا آنها دوست دارند همیشه خود را مشغول نگه دارند.

قفس را در اتاقی ساکت و به دور از رطوبت و نور خورشید قرار دهید.

برای نگهداری راحتتر، کاغذ جاذب را در سطح قفس قرار دهید، زیرا قفس باید به طور منظم (حداقل هفته‌ای یک بار) تمیز شود تا از بهداشت پرندگان اطمینان حاصل شود. از بستر گیاهی که سمی است خودداری کنید. با محصولات طبیعی (صابون سیاه، سرکه سفید و غیره) قفس را به خوبی ضد عفونی کنید.

قفس شما باید به طور ایمن قفل شود، زیرا آنها یاد می‌گیرند خیلی سریع آن را باز کنند.

در نهایت اینکه در قفس آنها ظرف آب قرار دهید، زیرا آنها دوست دارند حمام کنند.