کاکادو3

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ پرندگان مختلفی از خانواده طوطی‌ها تحت نام بومی کاکادو دسته‌بندی می‌شوند که زیرگونه‌های مختلفی دارند. این پرنده‌ها دوستداشتنی، بازیگوش، اجتماعی، باهوش و بسیار مهربان هستند و نیاز به مراقبت و تماس دائمی دارند. کاکادو چگونه حیوانیست؟ چگونه آن را تغذیه کنیم؟ چگونه او را پرورش دهیم؟ چه قفسی برایش نصب کنیم؟ تمام اسرار کاکادو را در این مقاله می‌توانید کشف کنید!

کاکادو چگونه حیوانیست؟

کاکادو پرنده‌ای زیبا، بومی اندونزی و استرالیا از خانواده طوطی است. بسیار اجتماعیست و به توجه، محبت و تماس تقریباً دائمی نیاز دارد. به ویژه وابسته به انسانیست که از او نگهداری و او را اهلی می‌کند (اغلب کسی که به او غذا می‌دهد)، تمایل دارد تنها حیوان خانگی یک خانواده باشد و نیاز به نوازش مداوم دارد. با این حال، این حیوان برازنده از زندگی با خانواده و به نمایش گذاشتن حرکات زیبای خود در طول روز لذت می‌برد. بازیگوش، سرگرم‌کننده، باهوش و کنجکاو است و به شرطی که آرام و صبور باشید، به راحتی می‌توانید او را آموزش دهید.

کاکادوها انواع متنوعی دارند: کاکادو کاکل سفید، کاکادو کاکل زرد، کاکادو کاکل قرمز، کاکادو گالا، کاکادو، کاکادو فیلیپینی، کاکادو کورلا و کاکادو سیاه شناخته شده‌ترین‌ها هستند.

کاکادو می‌تواند به تنهایی زندگی کند - بدون حضور افراد دیگری از گونه‌ خود - اما زندگی با همنوعان خود را نیز به خوبی تحمل می‌کند. کمک متقابل در قلب شیوه زندگی آنها جای دارد. بزرگ‌سالانی که در گروه حضور دارند، همگی مراقب جوجه‌های کوچکتر هستند، حتی اگر والدینشان نباشند. آنها همچنین در صورت نیاز با گرفتن مسئولیت از والدین در پیدا کردن خوراک و تغذیه مشارکت می‌کنند.

کاکادو

چگونه از کاکادو در خانه مراقبت کنیم؟

یک قفس مجهز و تمیز

کاکادو به یک قفس بزرگ نیاز دارد تا بال‌های خود را باز کند و بدون خطر آسیب پرواز کند. قفسی با طول حداقل 70 سانتی‌متر و عرض 60 سانتی‌متر و حتی در حالت ایده‌آل بسیار بزرگتر انتخاب کنید. قفسی با میله‌های فولادی ضدزنگ انتخاب کنید که قادر به مقاومت در برابر منقار قدرتمند این پرندگان باشد. از سوی دیگر، از هرگونه عنصر حاوی روی یا سرب خودداری کنید، زیرا این مواد برای پرنده سمی هستند.

برای جابجایی راحت‌تر و تسهیل در نگهداری از این پرنده می‌توانید قفسی چرخ‌دار انتخاب کنید.

می‌توانید اسباب‌بازی‌های مخصوصی را انتخاب کرده و در دسترس پرنده خود قرار دهید، کاکادو از آنها استقبال می‌کند. اما به یاد داشته باشید که آنها را مرتباً عوض کنید تا از دلزدگی و خستگی او از آنها جلوگیری کنید. کاکادو به‌خصوص دانه‌های اکریلیک را دوست دارد، دانه‌هایی که جامد و سفت هستند و به اندازه‌ای بزرگند که نمی‌توانند بلعیده شوند.

برای کاکادو، شاخه‌های واقعی با قطرهای متغیر و بسیار سفت و محکم انتخاب کنید، که قادر به تحمل وزن پرنده باشد و به پرنده در حفظ تعادل کمک کنند. حیوان خانگی شما از فرود امن در آنجا استقبال می‌کند و ترجیحاً در مکانی می‌ماند که برای او مناسبترین به نظر می‌رسد. علاوه بر این، او می‌تواند منقار خود را بدون خطر آسیب به این شاخه‌ها بمالد. آنها را در ارتفاع‌های مختلف بچینید، اما نه در بالای ظرف‌های آب و غذا تا از ریزش مدفوع در آنها و ایجاد باکتری‌ها جلوگیری شود. از طرفی مطمئن شوید که هنگام پرواز با پرنده شما برخورد و اختلالی نداشته باشند.

از قرار دادن قفس در یک منطقه خشک پرهیز کنید، زیرا پرنده شما به سرعت بیمار می شود. همچنین از مکان‌هایی با گرمای زیاد خودداری کنید. پرنده را در جایی مانند اتاق نشیمن قرار دهید تا کاکادو شما خسته نشود و با خانواده در تعادل باشد. با شستن ظرف غذای او در هر روز و تمیز کردن فضولات ریخته شده در ته مخزن، قفس او را تمیز نگه دارید. برای سهولت کار می‌توانید یه ورق روزنامه در کف قفس بگذارید.

یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین

کاکادو به غذایی متعادل و باکیفیت نیاز دارد. می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات تازه را به پرنده خود بدهید. به محض اینکه طراوت خود را از دست دادند، اگر فوراً خورده نشدند، آن‌ها را مجددا تجدید کنید. میوه‌‌ها و سبزیجات در واقع سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و سهم تغذیه‌ای خوبی دارند. کاکادوها به ویژه از لوبیا، سیب، گلابی، سبزی و اسفناج خوب پخته شده استقبال می‌کنند. به یاد داشته باشید قبل از دادن به پرنده آنها را خوب بشویید.

از طرفی هرگز آووکادو، قارچ، برگ گوجه فرنگی، لوبیا خام، پیاز، شکلات و کافئین را به کاکادو ندهید، زیرا برای او سمی هستند. همچنین از شیرینی‌ها و سبوس‌های غلاتی که بیش از حد غنی هستند خودداری کنید، زیرا باعث چاقی می‌شوند و می‌توانند خطرناک باشند. به طور کلی هر غذایی که در عرض 4 ساعت مصرف نشده باشد باید از قفس خارج شود تا از رشد و تکثیر باکتری‌ها جلوگیری شود.

سلامت کاکادو

کاکادو پرنده قویی است، اما ممکن است در معرض چندین بیماری باشد. علاوه بر این، او معمولاً تمایل دارد حال بد خود را از دیگران پنهان کند، به همین دلیل مهم است که او را به طور منظم تحت نظر داشته باشید، به کوچکترین علائم حساس باشید و با بردن او نزد دامپزشک بدون معطلی به کوچکترین علامتی واکنش نشان دهید.

شایع‌ترین بیماری‌هایی که باید به شما هشدار دهند عبارتند از:

پسیتاکوز یا کلامیدیوز: این بیماری که طوطی‌ها را درگیر می‌کند در صورت استنشاق فضولات در صورت هجوم باکتری‌های عفونی به انسان قابل انتقال است. در صورت عدم درمان می‌تواند به ذات الریه یا مننژیت تبدیل شود. درمان پرنده تب‌دار و بیمار با آنتی‌بیوتیک مناسب امکان‌پذیر است.

پلیوماویروس یا مولت فرانسوی یک بیماری شایع در مزارع است. ویروس عمدتاً در مدفوع و ترشحات پرنده قرار می‌گیرد. اگر کاکادو سالم باشد، سیستم ایمنی آن ممکن است برای شکست دادن ویروس کافی باشد، اما گاهی اوقات درمان آنتی‌بیوتیکی ضروریست. از طرفی در پرنده‌های جوان می‌تواند با خونریزی داخلی منجر به مرگ شود.

پارامیکسو ویروس: این ویروس باعث اختلالات عصبی می‌شود و می‌تواند از والدین به فرزندان در تخمک یا حتی در زمان لقاح منتقل شود.

پاچکو یا تبخال: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که پرندگان فضولات خود یا اقلام آلوده به آنها را بخورند. پرنده در نهایت به هپاتیت مبتلا می‌شود و می‌میرد. با این وجود، برخی از پرندگان ناقل این بیماری هستند بدون اینکه در اثر آن بمیرند، اما می‌توانند زندگی همنوعان خود را به خطر بیندازند.

کاکادو

به طور کلی، اگر متوجه شدید که کاکادو شما خسته است، از شما دوری می‌کند، تمایل به گاز گرفتن دارد و بیشتر و بیشتر می‌خوابد، اگر شکل ظاهری او تغییر می‌کند، کم می‌نوشد و می‌خورد، مشکل در تنفس، سرفه یا بوییدن دارد، می‌لنگد، یا مشکلاتی از قبیل ایجاد توده یا تورم، التهاب چشم‌ها، منقار یا سر، دم و بال‌های افتاده مشاهده می‌کنید، بدون معطلی با دامپزشک خود مشورت کنید.