لوری
طوطی لوری پرنده‌ای رنگارنگ، اجتماعی و بسیار باهوش است که دوست دارد بازی کند و بقیه را سرگرم کند!

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ طوطی لوری یک پرنده رنگارنگ، اجتماعی و بسیار باهوش است که دوست دارد بازی کند و بقیه را سرگرم کند! این پرنده شهدخوار، برای داشتن شادی و رضایت به رژیم غذایی خاص و قفس بزرگ و مجهز نیاز دارد. طوطی لوری چه پرنده‌ایست؟ چگونه آن را به خوبی در خانه پرورش دهیم؟ پاسخ ما را در این مقاله مطالعه می‌کنید.

طوطی لوری کیست؟

طوطی لوری که در اصل اهل استرالیا (استرالیا، نیوزلند، گینه نو و اندونزی) است، پرنده‌ای از خانواده لورینا مانند لوریکیت است. آنها پرنده‌هایی با پرهای بسیار رنگارنگ هستند. لوری‌ها عموماً به پرندگانی با دم‌های گرد کوتاه اطلاق می‌شوند، در حالی که لوریکت‌ها به پرندگانی با دم مخروطی بلند گفته می‌شوند. 55 گونه لوری و لوریکیت و نزدیک به 63 زیرگونه وجود دارد.

متأسفانه بسیاری از آنها به دلیل از بین رفتن حالت طبیعی خود در معرض خطر هستند، اما پرورش آنها در قفس نسبتاً آسان است. در زیستگاه طبیعی خود، شهدخواری می‌کنند و از زبان و جوانه‌های چشایی خود برای تغذیه از گرده و شهد گل‌ها و گیاهان استفاده می‌کنند.

لوری، با قد 20 تا 32 سانتی متری خود، پرنده‌ای شاد، بازیگوش، کنجکاو و حتی بیش فعال است. او دوست دارد بازی کند، محیط خود را بادقت مشاهده کند، اطراف خود را جستجو کند، کاوش کند، از این شاخه به آن شاخه بپرد و... . اجتماعی است، دوست دارد بازی کند و علاقه به جلب توجه او را وادار می‌کند تا مانند یک دلقک کوچک، بقیه را برای همیشه سرگرم کند.

این پرنده بسیار باهوش و مقلد خوبی است و دوست دارد برخی صداها و کلمات را با صدای بلند و نازک خود تکرار کند. لوری پرنده‌ایست که خیلی سریع جذب افرادی که خانواده‌اش را تشکیل می‌دهند می‌شود. از طرفی نسبت به غریبه‌ها بسیار مشکوک است و چه احساس خطر بکند و چه نکند به راحتی گاز می‌گیرد.

او به راحتی می‌تواند با سایر گونه‌های طوطی زندگی کند. با این حال، توجه داشته باشید که برخی از لوری‌هایی که اجتماعی نیستند، می‌توانند با پرندگان دیگر، حتی با سایر لوری‌ها، تهاجمی و آزاردهنده برخورد کنند. بهتر است اجازه دهید آنها تنها زندگی کنند، زیرا نمی‌توانند از آزار همنوعان خود دست بکشند.

چگونه لوری را در خانه پرورش دهیم؟

یک قفس بزرگ

لوری زیاد حرکت می‌کند و دوست دارد از این شاخه به آن شاخه بپرد. بنابراین به یک قفس بزرگ و عریض با چند سکوی متشکل از شاخه‌ها نیاز دارد. یک یا چند لانه بچینید تا لری شما بتواند در فضایی بخوابد که در آن احساس امنیت و آرامش کند.

لوری دوست دارد بازی کند و کنجکاوی آن مستلزم توجهی دائمیست. او باید با بازی‌های مختلف و متنوع احاطه شود. این وسایل را از مواد جامد انتخاب کنید، زیرا منقار این پرنده قدرتمند است و می‌تواند آنها را به سرعت تکه تکه کند، حتی قطعات را قورت دهد. برای او تاب، توپ، آینه و زنگ بخرید، زیرا او آنچه را که سر و صدا می‌کند و آنچه را که بتواند در پنجه‌هایش بگیرد را دوست دارد.

کف قفس او را با توری سیمی بپوشانید، زیرا او دوست دارد روی زمین بازی کند. توری نسبتاً محکم از کثیف شدن پرهای این پرنده جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این پوشش اسباب‌بازی‌هایی را که روی زمین افتاده‌اند نگه می‌دارد و از کثیف شدن آنها جلوگیری می‌کند.

یک ظرف آب در قفس نصب کنید، زیرا لوری‌ها دوست دارند چندین بار در طول روز حمام کنند. اطمینان حاصل کنید که عمیق نیست تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

طوطی لوری

یک رژیم غذایی بسیار خاص

لوری طوطی است که به رژیم غذایی بسیار خاصی نیاز دارد. متأسفانه، سوءتغذیه بسیار رایج است، زیرا بسیاری از پذیرندگان مطلع نیستند. در واقع، در قفس، لوری باید مانند همنوعان خود در طبیعت تغذیه کند. نیاز به شهد و گرده دارد که می‌توانید به صورت پودر در فروشگاه‌های تخصصی حیوانات خانگی پیدا کنید. هوشیار باشید و فقط محصولاتی را بخرید که مناسب این گونه طوطی است.

لوری که بسیار کنجکاو است، دوست دارد غذاهای دیگر را نیز کشف کند. بنابراین می‌توانید رژیم غذایی اصلی آن را با میوه (سیب، گلابی، انبه، پرتقال، موز، خربزه، انگور و غیره) و سبزیجات (ذرت، هویج، اسفناج، لوبیا و غیره) و همچنین تخم مرغ، نان سبوس دار، غلات و پنیر تکمیل کنید.