پرخاشگری-همستر

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ همستر حیوانی است که به ندرت نسبت به انسان پرخاشگری نشان می‌دهد. وقتی رام و سالم است، دلیلی برای پرخاشگری ندارد، مگر اینکه به ترس یا استرس احتمالی واکنش نشان دهد. با این حال، اگر همراه کوچک شما پرخاشگری نشان می‌دهد، درک دلیل این رفتار برای ارائه پاسخ مناسب مهم است. بیایید نگاهی به این احتمالات بیندازیم.

همستر، یک جونده کوچک با دندان‌های بلند

همستر گونه‌ای از جوندگان است که مانند بسیاری دیگر، دندان‌هایی دارد که در طول زندگی به رشد خود ادامه می‌دهند. بنابراین برای جلوگیری از خجالت، حیوان کوچک باید آنها را با جویدن از بین ببرد، در غیر این صورت طول آنها ممکن است مانع از خوردن درست غذا شود.

دندان‌های پیش بزرگ همستر، با مینای زرد تا نارنجی، بسیار تیز است. به خصوص اگر حیوان کوچک باشد، گاز گرفتن آن می‌تواند دردناک باشد. خوشبختانه، به ندرت خطرناک است، اما باید بدانید که همسترها می‌توانند ناقل بیماری‌های مشترک انسان و دام باشند، بیماری‌هایی که می‌توانند به انسان منتقل شوند، به ویژه سالمونلوز.

با توجه به این خطرات، توصیه می‌شود مراقب تمیز نگه داشتن حیوان و قفس آن باشید و پس از دست زدن، دست‌های خود را کاملا بشویید. در صورت گاز گرفته شدن، لازم است زخم را با دقت ضدعفونی کنید و برای چند روز آن ناحیه را تحت نظر بگیرید تا از خطر عفونت جلوگیری کنید.

با این حال، به یاد داشته باشیم که در اصل، همستر حیوانی نیست که بدون دلیل گاز بگیرد.

همستر من پرخاشگر است و گاز می گیرد: چرا؟

در محیط خانگی خود، همستر به ندرت تهاجمی است، زیرا دلیلی ندارد. در حضور انسان، بیشتر مطیع به نظر می‌رسد تا پرخاشگر. پرخاشگری یک رفلکس است که عمدتاً در طبیعت مشاهده می‌شود، زیرا به ترسی که حیوان ممکن است در مواجهه با تهدید احتمالی، به ویژه تهدید یک شکارچی احساس کند، پاسخ می‌دهد.

با این حال، در حضور یک همنوع، همستر می‌تواند برای اثبات خود پرخاشگری نشان دهد. در این مورد، او به طور کلی دندان‌های خود را برای ترساندن حریف نشان می‌دهد و به ندرت حمله می‌کند. با این حال، اگر بقای او تهدید شود ممکن است تهاجمی‌تر باشد، یا حتی اگر حریفش در نظر او خطرناک به نظر برسد، به دنبال کشتن حریف خود باشد.

اصولاً همستر نسبت به صاحب خود تهاجمی نیست. اما اگر چنین است، به این دلیل است که می‌تواند به یک رویداد خاص واکنش نشان دهد. دلایل اصلی احتمالی چنین رفتارهای تهاجمی و گزنده به شرح زیر است:

حیوان خود را اهلی نکرده‌اید

اگر با رفتاری خشونت‌آمیز حیوان خانگی خود را در قفسش نگه دارید، ممکن است برای نشان دادن ترسش شما را گاز بگیرد. در واقع، غافلگیر شدن یا گرفتن دست شما که او آن را یک تهدید می‌داند، باعث ایجاد رفلکس بقا می‌شود که منجر به رفتار پرخاشگرانه خواهد شد.

همستر را می‌توان مثل هر حیوانی رام کرد. دوست کوچک شما به زمان نیاز دارد تا به شما عادت کند. او بنا بر غریزه محافظتی، به کسانی که نمی‌شناسد مشکوک است. بنابراین طبیعی است که به او فرصت دهید تا به بوی شما، صدای شما، حضور و نوازش شما عادت کند. مراحل را نادیده نگیرید و از مشاوره گرفتن از یک متخصص برای صرف وقت برای اهلی کردن همستر خود دریغ نکنید.

اغلب، حیواناتی که به طور انبوه برای فروش در فروشگاه‌های حیوانات خانگی پرورش می‌یابند، به اندازه کافی به تماس با انسان عادت ندارند. بنابراین ترجیح داده می‌شود که یک همستر را از یک پرورش‌دهنده متخصص انتخاب کنید که مراقب باشد جوندگان کوچک را به تماس با انسان‌ها عادت دهد و آنان را به خوبی اجتماعی کند.

زمانی که همسترتان خواب بوده مزاحم او شدید

همستر حیوانی شب‌زی است که شب‌ها از خواب بیدار می‌شود و تمام شب را فعالیت می‌کند و در اوایل صبح دوباره به خواب می‌رود. اگر او را در روز روشن از خواب بیدار کنید، به شدت او را آزار خواهید داد. احتمال کمی وجود دارد که او از این وضعیت که چرخه استراحت طبیعی او را مختل می‌کند، استقبال کند. علاوه بر این، با ایجاد مزاحمت برای او در طول روز، به رفاه و سلامت او آسیب می‌رسانید. بنابراین از مواجهه با یک پاسخ تهاجمی تعجب نکنید.

اگر بچه‌های خردسالی دارید که می‌خواهند با حیوان خانگی خود ارتباط برقرار کنند یا اگر خودتان یک گلوله خز کوچک را که در طول روز نمی‌توان با او ارتباط برقرار کرد، تصور نمی‌کنید، بهتر است حیوان روزانه دیگری به جای همستر را انتخاب کنید.

با حیوان جونده خود بدرفتاری کرده‌اید

نگهداری و جابجایی یک جونده نمی‌تواند بدون مقدمات باشد. این حیوانات کوچک زمانی که حمایت خیلی کمی دارند یا برعکس در یک آغوش خیلی قوی گرفتار می‌شوند، خیلی سریع احساس ناراحتی می‌کنند. با این حال، اگر همستر شما بیش از حد احساس ناراحتی می‌کند، می‌تواند با گاز گرفتن به شما اطلاع دهد.

همستر شما استرس دارد

به همان اندازه که جونده کوچک خود را دوست دارید، اگر نوازش‌های شما بیش از حد یا خشن باشد، ممکن است آن را بد تجربه کند و قربانی استرس شود. بسیاری از موقعیت‌های دیگر می‌تواند باعث اضطراب در حیوانات کوچک، به ویژه در محیط آنها شود. وجود حیوانات دیگر در اطراف قفس، سر و صدای کودکان در نزدیکی آنان، قرار گرفتن در معرض وسایل نامناسب و یا حتی دوستی که او را تهدیدکننده می‌داند، همگی عواملی هستند که می‌توانند به آرامش او آسیب برسانند و او را تا حد ایجاد استرس آشفته کنند.

همستر کوچک شما حالش خوب نیست

یک همستر بیمار یا زخمی می‌تواند به شدت رنج بکشد. مانند بسیاری از حیوانات خانگی، او تمایل دارد در گوشه‌ای خم شود و از تماس خودداری کند. اگر سعی کنید به او نزدیک شوید، او ممکن است پرخاشگری نشان دهد تا به شما بفهماند که دور بمانید و در صورت اصرار شما را گاز بگیرد. به او فشار نیاورید، همراه کوچک شما حالش خوب نیست.

در این مورد، هنگام دست زدن به آن مراقب باشید و سعی کنید آن را برای هر گونه ناهنجاری احتمالی بررسی کنید. اگر شک دارید، با دامپزشک مشورت کنید.

برای جلوگیری از خطر گاز گرفتن و پرخاشگری همسترها چه باید کرد؟

برای محدود کردن خطر گاز گرفتن و رفتار پرخاشگرانه، ضروری است به نیازهای حیوان احترام گذاشته شود و اطمینان حاصل شود که در محیط خود راحت است. یک همستر سالم معمولاً به ندرت تهاجمی است.

محیطی راحت، سازگار و امن

همستر شما به یک قفس متناسب با نیازهایش نیاز دارد. قفسی که به اندازه کافی بزرگ که بتواند بدون محدودیت بازی کند، بدود و حرکت کند. او نیاز به ورزش روزانه دارد، به همین دلیل به اسباب‌بازی‌های مناسب و یک چرخ بدون میله – برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی به پاهایش – نیاز دارد که بتواند ساعت‌های طولانی هر طور که می‌خواهد بچرخد.

قفس همچنین باید ایمن باشد و میله‌هایی داشته باشد که به اندازه کافی به هم نزدیک باشند تا از فرار یا گیر کردن آن در آنجا جلوگیری شود.

قفس باید در محیطی مناسب و ایمن و روی تکیه گاه ثابت نصب شود تا از سقوط جلوگیری شود. از قرار دادن آن در زیر نور مستقیم خورشید، خیلی نزدیک به رادیاتور یا سیستم گرمایشی یا در وسط آبگیر خودداری کنید، زیرا ممکن است برای سلامتی آن مضر باشد. برای حفظ نیاز جوندگان به آرامش، از مکان‌های عبوری و فضاهایی که بیش از حد پر سر و صدا هستند اجتناب می‌کنیم.

البته مواظب هستیم که سگ‌ها، گربه‌ها و دست‌های ناشیانه بچه‌های کوچک داخل خانه به قفس نزدیک نشوند تا به همستر استرس وارد نشود.

هنگام دست زدن مراقب باشید. جونده خود را هنگام خواب بیدار نکنید و هنگام تغذیه یا غافلگیرانه آن را نگیرید تا از هرگونه واکنش تهاجمی مرتبط با ترس جلوگیری کنید. به آرامی او را بدون فشار دادن نوازش کنید، اما مراقب باشید که از بین انگشتانتان سر نخورد. سقوط سریع اتفاق می‌افتد! از حمل او در ارتفاع بپرهیزید و ترجیحا روی زمین یا روی صندلی بنشینید، زیرا ممکن است در پی سقوط، حتی از ارتفاع کم، خیلی سریع جان خود را از دست بدهد.

یک محیط تمیز

تمیز کردن قفس همستر به طور منظم مهم است. تمیز کردن کامل در هفته برای جلوگیری از رشد و تکثیر بیماری‌ها ضروری است. در حالت ایده‌آل قفس را با سرکه سفید یا صابون سیاه تمیز کنید، بشویید و بگذارید خوب خشک شود تا از رشد کپک جلوگیری شود. تا حد امکان از مواد شیمیایی اجتناب کنید تا از مسمومیت جوندگان خود جلوگیری کنید.

یک رژیم غذایی سالم

حتما نیازهای غذایی همستر خود را با ارائه یک رژیم غذایی مناسب برای او تامین کنید. شما ترکیباتی را که به طور خاص برای این جوندگان فرموله شده‌اند را در بازار پیدا خواهید کرد و می توانید آنها را با مقادیر کمی میوه و سبزیجات تازه بدون خطر تکمیل کنید. با این حال، مراقب غذاهای سمی مانند شکلات، قهوه، سیر، پیاز و حتی مرکبات باشید.

برای اهلی کردن حیوان خانگی خود وقت بگذارید

رام کردن همستر شما می‌تواند مدت زیادی طول بکشد، اما لازم است! مهم است که به بی‌اعتمادی طبیعی او احترام بگذارید و به او فرصت دهید تا در اطراف شما احساس اطمینان کند. او به تدریج می‌فهمد که با شما بودن هیچ خطری برایش ندارد.

به محض اینکه او را به خانه آوردید، مطمئن شوید که همه چیز برای استقبال از او آماده است. قفس او را هم زمان با او نخرید، زیرا نصب طولانی است و هم برای او و هم برای شما استرس زا است. به او زمان بدهید تا بتواند شرایط خود را به دست آورد و به صداها و بوهای محیط جدیدش عادت کند. منابع استرس را با روشن نکردن موسیقی یا تلویزیون با صدای زیاد و با نگه داشتن سایر حیوانات و کودکان در فاصله مناسب محدود کنید.

تا زمانی که با محیط خود سازگار نشده است آن را دست نگیرید. گام به گام او را از طریق صدای خود و به آرامی به حضور خود عادت دهید. کم کم دست خود را در قفس او فرو برید و اجازه دهید تا به سمتتان بیاید. تا زمانی که او نپذیرفت، اصرار نکنید. این اوست که در اولین تماس، زمانی که احساس آمادگی کرد، تصمیم می‌گیرد. می‌توانید برای شروع تماس به او خوراکی‌هایی پیشنهاد کنید.

وقتی آماده شد، او را به آرامی و ترجیحاً روی زمین نوازش کنید تا از سقوط مرگبار جلوگیری کنید، زیرا ممکن است سعی کند از آغوش شما جدا شود. اجازه ندهید فرزندانتان بدون شما به سراغ او بروند، حداقل تا زمانی که به آن‌ها عادت کرده باشد. آنها در واقع می‌توانند به او صدمه بزنند یا حتی بدون اینکه بخواهند او را بکشند.

با دامپزشک مشورت کنید

در نهایت ناگفته نماند که اگر همراه کوچولوی شما ناخوشایند به نظر می‌رسد، اگر فاصله خود را حفظ می‌کند، اگر درست غذا نمی‌خورد یا کثیف است، بدون معطلی با دامپزشک مشورت کنید.