بیماری همستر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ همسترها جوندگان کوچکی هستند که به تازگی در دسته حیوانات خانگی محبوب خانواده‌ها قرار گرفته‌اند. زندگی با آنها خوشایند و پرورش آنها آسان است، آنها همراهان کوچک ایده‌آلی برای پیر و جوان هستند. از سوی دیگر، همستر حیوانی حساس و آسیب‌پذیر است. با پذیرش این حیوان، صاحب آن متعهد می‌شود که با ارائه مراقبتی که شایسته است، سلامت و رفاه او را تامین کند. بیایید بیماری‌های اصلی که احتمالاً همستر را تحت تأثیر قرار می‌دهند بررسی کنیم.

بیماری‌های گوارشی همستر

جوندگان عموماً از نظر گوارشی بسیار حساس هستند و همستر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یبوست

همستر به راحتی مستعد یبوست است. با جثه کوچکی که دارد، کوچکترین کمبود آب می‌تواند باعث یبوست شود. بنابراین ضروری است که اطمینان حاصل شود که همیشه آب شیرین به مقدار مناسب برای او تامین شود.

علاوه بر این، گونه‌های مو بلند این حیوان تمایل به خوردن مقادیر زیادی مو دارند که باعث یبوست یا حتی انسداد روده شده و نیاز به جراحی دارد.

اسهال

اسهال نیز در این جوندگان کوچک شایع است، زیرا می‌تواند ناشی از انگل‌های موجود در غذای آنها باشد. به ویژه کرم نواری یک انگل داخلی است که در برخی غذاها وجود دارد. زمانی که بلعیده شود، باعث اسهال می‌شود. تنها با اجرای یک درمان ضدانگلی می‌توان آن را درمان کرد.

درمورد سبزیجات تازه، اگر به درستی تمیز نشوند، می‌توانند سالمونلا را به او منتقل کنند. این بیماری باعث اسهال شدید می‌شود و در صورت عدم درمان سریع می‌تواند کشنده باشد.

کیست کبد و مجرای صفراوی

بعد از یک سالگی، همستر مستعد ایجاد کیست‌های کبدی و صفراوی است. اینها به طور طبیعی شکل می‌گیرند و اغلب خوش‌خیم هستند. با این وجود، آنها می‌توانند مشکلات جدی ایجاد کنند که منجر به مرگ جوندگان در مدت کوتاهی می‌شود.

بیماری‌های انگلی همستر

انگل‌های خارجی

انگل‌های خارجی مانند شپش یا کنه مسئول بیماری‌های مختلف در همستر هستند. جرب یک بیماری انگلی است که می‌تواند انسان را مبتلا کند و نیاز به اقدامات احتیاطی قابل توجهی در برخورد با همستر و اجرای درمان سریع دارد. همستر بیمار آنقدر خودش را می‌خاراند تا خونریزی کند و موهایش را می‌کند.

کرم حلقوی قبل از انتشار به بقیه بدن باعث ایجاد اختلالات پوستی در سر و گردن می‌شود. این یک میکوز است که توسط یک قارچ کوچک ایجاد می‌شود و می‌توان آن را با یک درمان ضدقارچی درمان کرد.

انگل داخلی

این آسیب‌شناسی مکرر ناشی از رشد باکتری‌ها در شرایط بهداشتی و غذایی ضعیف برای جوندگان است. همستر بیمار از اسهال شدید رنج می‌برد. درمان پیشگیرانه برای همسترهای 4 تا 6 هفته‌ای وجود دارد، در غیر این صورت حیوان بر اثر سپسیس (عفونت خون) در عرض 48 ساعت می‌میرد.

مشکلات دهان همستر

همه جوندگان در ناحیه دهان حساس هستند. کوچکترین مشکل یا عدم تعادل می‌تواند دندان درآوردن همستر را مختل کند و باعث سوءتغذیه شود. پس عفونت‌ها مکرر است و حیوان به دلیل عدم مراقبت مناسب می‌تواند به سرعت بمیرد. اگر متوجه اختلالی در دهان یا توده‌هایی در گونه‌های او شدید، سریعاً با دامپزشک خود مشورت کنید.

اختلالات تنفسی: پنومونی همستر

همستر حیوانی بسیار حساس به تغییرات دما و جریانات هوایی است. او خیلی راحت سرما می‌خورد. سپس بینی او شروع به آبریزش کرده و عطسه می‌کند و ممکن است چشمانش اشک‌آلود شود. برای انجام مراقبت‌های مناسب با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا بدون درمان، سرماخوردگی در این حیوانات کوچک به ذات‌الریه تبدیل می‌شود. ذات‌الریه دومین عامل مرگ و میر در جوندگان است.

تومورها در همستر

همسترها امید به زندگی کمی دارند. این مدت برای نژادهای کوتوله از دو سال و برای همسترهای طلایی از سه سال تجاوز نمی‌کند. پس از دو سال، نیمی از جوندگان به تومور مبتلا می‌شوند. این تومورها در هر جایی تشکیل می‌شوند و بدون امکان درمان باعث مرگ سریع جاندار می‌شوند. در واقع، همستر می‌تواند به تومورهای پوست، دستگاه گوارش، سلول‌های خونی، کبد، طحال، غدد فوق کلیوی و سیستم عصبی مرکزی مبتلا شود.