گرما-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ با نزدیک شدن به فصل‌های گرم، در درجه حرارت‌های بالا اغلب نیاز به محافظت از همراه کوچک خود در برابر گرما با اطمینان از خنک نگه داشتن آنها تا حد امکان در سایه وجود دارد. اما برخی از نژادهای سگ گرما را دوست دارند در حالی که برخی دیگر از آن رنج می‌برند. چه از نظر آناتومی جمجمه، چه خز ضخیم یا هر دو، این نژادها نیاز به توجه ویژه دارند. در این مقاله 12 نژاد سگ که گرمای تابستان را کمتر تحمل می‌کنند کشف خواهید کرد.

12 نژاد سگ که گرما را به خوبی تحمل نمی‌کنند

بولداگ فرانسوی

بولداگ فرانسوی یک نژاد براکی سفال است، یعنی پوزه‌ای کوتاه و صاف دارد که از تنفس کافی در هنگام گرما جلوگیری می‌کند. سگ نمی‌تواند به درستی نفس نفس بزند تا دمای بدنش را تنظیم کند. علاوه بر این، اگر موهای آن کوتاه باشد، پوشش مناسبی ندارد تا بتواند به عنوان عایق حرارتی عمل کرده و به این تنظیم طبیعی کمک کند. در نهایت، این سگ کوچولوی بسیار فعال، ماهیچه‌های قدرتمند و عظیمی دارد که به سرعت در هنگام ورزش تا حد زیادی گرم می‌شوند، که در تابستان یک مانع واقعی است.

بنابراین باید از بیرون رفتن در تابستان در ساعات گرم اجتناب کنیم، چرا که گرمازدگی خیلی سریع اتفاق می‌افتد!

بولداگ-فرانسوی

باکسر

این سگ براکی سفال در هنگام گرما به سختی نفس می‌کشد. این سگ بسیار فعال است، حتی بیشتر از بولداگ، که آن را بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار می‌دهد. این سگ تمام عضلانی است و  هیکل بلندی دارد که باعث می‌شود که او خیلی سریع قربانی گرمای تابستان شود.

بنابراین باید از گردش در گرم‌ترین ساعات و ورزش شدید در این فصل اجتناب کنیم.

سگ-باکسر

بولداگ انگلیسی

درست مانند پسرعموی فرانسوی خود، بولداگ انگلیسی یک نژاد براکی سفال است و حتی چهره‌ای صاف‌تر دارد، که باعث افزایش ناراحتی او در دوره‌های گرما می‌شود. بینی او (قسمت بالای بینی، بین چشم و بینی) بسیار کوتاه است و در نتیجه تنفس او را مختل می‌کند. علاوه بر عدم وجود پوشش زیرین، حیوان به سرعت برای تنظیم دمای بدن خود تلاش می‌کند.

در تابستان، باید گردش را محدود کرده و به آرامی پیاده‌روی نمود. همچنین تمام ورزش‌های بدنی ممنوع هستند!

بولداگ-انگلیسی

پاگ

پاگ به دلیل آناتومی خود گرما را به خوبی تحمل نمی‌کند. در واقع این نژاد نیز یک نژاد براکی سفال است یعنی پوزه‌ای صاف و کوتاه دارد که نفس کشیدن را در هنگام گرما بسیار سخت می‌کند. این سگ کوچولوی بسیار بازیگوش همچنین مستعد مشکلات تنفسی خاصی است که از تنفس درست او جلوگیری می‌کند و خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهد چرا که او نمی‌تواند دمای بدن خود را از این طریق تنظیم کند.

سگ-پاگ

کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل 

کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل که اصالتاً انگلیسی است، پوزه کوتاهی دارد که تنفس را به خصوص در هوای گرم دشوار می‌کند. این سگ شاد و پویا مناسب آب و هوای معتدل است و بنابراین به خوبی با گرمای شدید تابستان کنار نمی‌آید، زیرا نفس کشیدن برای او دشوارتر است. علاوه بر این، این نژاد مستعد ابتلا به مشکلات قلبی است، همه عواملی که گرما را به یک خطر بزرگ برای رفاه و سلامت آن تبدیل می‌کنند.

در تابستان ترجیح بر آن است که صبح زود یا اواخر عصر که هوا خنک‌تر است او را بیرون بیاوریم. همچنین باید مطمئن شد که موهای بلند او به خوبی برس کشیده شود چرا که تأثیر گرما را بیشتر می‌کند.

سگ-کاوالیر-کینگ

چاو چاو

چاو چاو به طور کلی نژاد سگی است که کمتر از همه گرما را تحمل می‌کند. پوشش بسیار ضخیم، متراکم و فراوان او این مزیت را دارد که در زمستان از او در برابر سرما محافظت می‌کند، اما نقطه ضعف آن این است که متاسفانه گرما را در تابستان به دام می‌اندازد. بنابراین این سگ در خنک شدن با مشکل زیادی مواجه می‌شود.

در تابستان بهتر است هر روز بدن او را برس بکشید تا از شر موهای مرده خلاص شود و در نتیجه پوستش بهتر تهویه شود. و همچنین بهتر است خنکترین ساعات، یعنی صبح زود و اواخر عصر، را به گردش اختصاص دهید. 

سگ-چاو-چاو

دوگ دو بوردو

این سگ بزرگ با پوشش کوتاه و متراکم دارای توده عضلانی چشمگیری است. بنابراین تحمل گرما برای او دشوار است و در تابستان برای تنظیم دمای بدن خود با مشکل زیادی مواجه است. علاوه بر این، پوشش ظریف آن به اندازه کافی از پوست آن محافظت نمی‌کند که می‌تواند به سرعت او را دچار آفتاب سوختگی کند. بدتر از آن، بینی و پوزه کوتاه او مانعی برای خوب نفس کشیدن و خنک شدن طبیعی آن است.

در نتیجه از بیرون رفتن در طول دوره‌های گرما اجتناب می‌کنیم و سگ را به دقت زیر نظر می‌گیریم تا به کوچکترین نشانه گرمازدگی در سریع‌ترین زمان ممکن واکنش نشان دهد. مهم است که او را تا حد امکان خنک و در سایه نگه دارید و فعالیت‌های بدنی او را محدود کنید.

سگ-دوگ-دو-بوردو

هاسکی سیبری

هاسکی سیبری که اصالتاً اهل سیبری، بخش بسیار سرد روسیه است، برای دماهای پایین و سرمای خشک مناسب است. پوشش ضخیم، متراکم و پوشاننده آن طوری طراحی شده است که به او اجازه می‌دهد در شرایط سخت زمستانی مقاومت کند. در تابستان، پوشیدن این پوسته محافظ دشوار است زیرا گرما را در بدن او نگه می‌دارد.

بنابراین ضروری است که پوشش هاسکی سیبری را چندین بار در روز برس بزنید تا موهای مرده از بین برود و به گردش بهتر هوا کمک کند. وقتی هوا گرم است، باید گردش‌ها را به خنک‌ترین ساعات محدود نمود و از فعالیت‌های بدنی پرهیز کرد.

سگ-هاسکی-سیبری

کوموندور

کوموندور که با پوشش حیرت‌انگیزش قابل تشخیص است، در مدیریت گرما در تابستان با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. در واقع، گرما زیر پوشش طناب‌های سنگین و ضخیم تو گیر افتاده و زیر پوستش ذخیره می‌شود. فراموش نکنیم که نژاد این سگ مجارستانی است و به آب و هوای معتدل عادت کرده است.

در تابستان، مراقبت از پوست او را با برس کشیدن منظم حفظ می‌کنیم که به تهویه بهتر آن کمک می‌کند و گردش را به خنک ترین ساعات محدود می‌کنیم.

سگ-کوموندور

مالاموت

مانند هاسکی سیبری، مالاموت که اصالتاً اهل آلاسکا است، نژادی از سگ است که به سرمای شدید قطبی عادت کرده و خز ضخیم آن برای کمک به مقاومت بهتر در این دماهای شدید ساخته شده است. در تابستان از گرما رنج می‌برد و نگهداری آن در سایه و جای خنک ضروری است.

سگ-مالاموت

ساموید

ساموید با پوشش سفید ضخیم و کرکی خود، مجهز به مقاومت در برابر سرمای شدید است. اصالتاً اهل سیبری است و در این اقلیم‌های قطبی رشد می‌کند و به همین دلیل گرمای تابستان در کشور ما برایش سخت است. پوشش دو لایه بسیار ضخیم آن زندانی است که گرما را در بدن خود حفظ می‌کند و تنظیم طبیعی دمای بدن را کاهش می‌دهد.

در تابستان باید او را در اتاقی با تهویه مطبوع نگهداری نموده و در هوای گرم از بیرون رفتن اجتناب نمود. البته مواظب باشید که از ورزش بدنی پرهیز کنید تا حیوان دچار گرمازدگی نشود.

سگ-ساموید

شیتزو

شیتزو در گرما راحت نیست. او در تابستان به دلیل صاف بودن صورتش به سختی نفس می‌کشد. علاوه بر این، برای او نیز، پشم ضخیم او زندانی است که گرمای داخل بدنش را مسدود می‌کند و تنظیم طبیعی دما را کند می‌کند.

در این نژاد نیز گردش در ساعات خنک‌تر ترجیح داده شده و از فعالیت‌های خیلی شدید پرهیز می‌شود.

سگ-شیتزو

چگونه از سگ خود در تابستان در برابر گرمازدگی محافظت کنیم؟

اگرچه ما در این مقاله به 12 نژاد سگی اشاره کردیم که گرما را به خوبی تحمل نمی‌کنند، اما باید بدانید که همه سگ‌ها می‌توانند قربانی گرمازدگی شوند. در واقع، سگ‌ها مانند ما نمی‌توانند دمای بدن خود را با تعریق تنظیم کنند. فقط غدد عرقی که روی پدهای آنها قرار دارند قادر به این کار هستند که برای کاهش دمای بدن آنها در گرمای تابستان کافی نیست.

از سوی دیگر، سگ‌ها برای کاهش دمای بدن خود، بسیار بیشتر از حد معمول نفس نفس می‌زنند. با نفس نفس زدن، سگ خنک می‌شود، اما این تکنیک برای بسیاری از نژادها کافی نیست. همانطور که دیدیم، نژادهای براکی سفال، با بینی‌های صاف، نمی‌توانند به اندازه کافی کارآمد نفس بکشند. آناتومی صورت آنها مانعی است که اجازه نمی‌دهد هوا به خوبی بدن آنها را خنک کند. بنابراین این سگ‌ها به خطر گرمازدگی بسیار حساس‌تر هستند.

بنابراین، همه سگ‌ها ممکن است دچار گرمازدگی شوند، نه فقط نژادهای ذکر شده در بالا. گرما بلای جان همه است.

در تابستان و به طور کلی در هوای گرم، حتما حیوان خانگی خود را تا حد امکان خنک نگه دارید. آن را در یک فضای خنک یا دارای تهویه مطبوع در خانه مستقر کنید و بیرون رفتن را محدود کنید. صبح زود و اواخر شب با او پیاده‌روی کنید، زمانی که دمای بیرون هنوز قابل تحمل است و ورزش بدنی را محدود کنید. در نهایت، مطمئن شوید که همیشه یک کاسه آب تازه و تمیز در دسترس همراه کوچک خود بگذارید.

البته، توجه داشته باشید که هرگز سگ خود را در وسیله نقلیه‌تان زندانی نکنید! حتی با پنجره باز،کافیست دمای بیرون به 25 درجه سانتی گراد برسد تا دمای کابین بین 50 تا 70 درجه سانتیگراد افزایش یابد. این یک کوره واقعی برای سگی است که با سرعت زیاد آب بدنش کم می‌شود و می‌تواند خیلی سریع جان خود را از دست بدهد.

اگر متوجه شدید که سگتان زیاد نفس نفس می‌زند، دهانش باز می‌ماند، بی‌حال به نظر می رسد یا خطر از دست دادن هوشیاری او وجود دارد، او را با آب تازه خنک کنید. از آب یخ که خطر ایجاد شوک حرارتی را دارد خودداری کنید.