نژاد-سگ-مقاوم

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر می‌خواهید سال‌هایی طولانی را با یک سگ سالم همراه باشید، بهتر است به نژادی روی بیاورید که مقاوم‌تر شناخته می‌شود. ما اغلب در مورد استحکام سگ‌های دورگه صحبت می‌کنیم، اما آیا واقعاً اینگونه است؟ درمورد سگ‌های اصیل چطور؟ آیا نژاد تنها عاملی است که مقاومت و سلامت سگ را تعیین می‌کند؟ خواهیم دید که حتی اگر نژادهای خاصی از سگ‌ها قوی‌تر از سایرین باشند، باید بسیاری از عوامل دیگر را در نظر گرفت تا سلامتی همراه کوچک شما تضمین شود.

در این مقاله به معرفی 12 مورد از مقاوم‌ترین نژادهای سگ می‌پردازیم.

برخی از نژادهای سگ نسبت به بقیه مقاوم‌ترند: چرا؟

به نظر می‌رسد که چندین عامل مرتبط با نژاد سگ‌ها به برخی از آنها این امکان را می‌دهد که مقاومت بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. در واقع می‌بینیم که نژادهای کوچک معمولاً امید به زندگی طولانی‌تری دارند و در معرض آسیب خاصی که باعث تضعیف نژادهای بزرگ می‌شود، قرار نمی‌گیرند ، به ویژه دیسپلازی مفصل ران یا آرنج، یا حتی سندرم اتساع-پیچ‌خوردگی معده.

نژادهای قدیمی نیز قوی‌تر به نظر می‌رسند. این نژادها که به طور طبیعی ظاهر شده‌اند، بسیار کمتر از آنهایی هستند که توسط انسان‌ها در طول قرن‌ها ایجاد شده‌اند. این پدیده طبیعی است، زیرا انتخابی که در طبیعت صورت می‌گیرد به ژن‌های قوی‌تر این اجازه را می‌دهد که نسل به نسل باقی بمانند.

در نهایت، نژادهای سگ کار، که توسط انسان برای انجام وظایف مورد استفاده قرار می‌گیرند، در معرض شرایط زندگی سختتری قرار می‌گیرند، که به آنها اجازه می‌دهد در طول قرن‌ها مقاومت خاصی را برای بقا ایجاد کنند.

در اینجا به معرفی 12 نژاد سگ که به عنوان قوی‌ترین نژادهای سگ در نظر گرفته شده‌اند می‌پردازیم.

باسنجی

این نژاد بدوی که از جنوب صحرای آفریقا و به ویژه از کنگو سرچشمه می‌گیرد، بسیار قوی است. باسنجی با اندازه کوچک خود بسیار فعال و در عین حال بسیار سرسخت است. اگرچه تربیت او برای یک صاحب تازه کار دشوار است، اما او یک سگ پویا و ورزشکار است که به ورزش بدنی منظم و مناسب و همچنین رژیم غذایی سالم و متعادل نیاز دارد.

باسنجی با میانگین امید به زندگی 12 تا 14 سال به ندرت بیمار می‌شود. در درجه اول مستعد آتروفی پیشرونده شبکیه و سندرم فالکونی، یک اختلال شایع کلیوی است.
سگ باسنجی

بیگل

این نژاد سگ شکاری قوی است و میانگین طول عمر آن 12 سال می‌باشد. این همراه کوچک ایده‌آل برای یک خانواده، به راحتی قابل آموزش است، اما باید مراقب بود تا نیازهای فعالیت روزانه آن برآورده شود. بیگل به ویژه عاشق تمرینات ورزشی است و از ویژگی خاصی برخوردار است که می‌تواند آب و هوای معتدل و آفتابی را به خوبی تحمل کند.

بیگل که خیلی مستعد بیماری نیست، اغلب در سنین بالا می‌میرد، اما به طور کلی این تنها سرطان است که بر او غالب می‌شود. با این حال، او در معرض خطر فتق دیسک و دیسپلازی هیپ نیز می‌باشد.

همواره به پرورش‌دهنده‌ای که سگ خود را از او پذیرفته‌اید توجه داشته باشید، زیرا پرورش‌دهندگان بی‌وجدان از محبوبیت این سگ سو استفاده کرده‌اند. مخلوط‌های خطرناک باعث بروز برخی بیماری‌های ژنتیکی مانند صرع، دژنراسیون مخچه، کم‌کاری تیروئید و ... می‌شوند. برای جلوگیری از بروز مشکلات حتما دقت لازم را داشته باشید.
سگ بیگل

شپرد استرالیایی

نژاد استرالیایی شپرد یکی از نژادهای مورد علاقه اکثر افراد است. او سگی بسیار باهوش، پرتحرک و به طور طبیعی شاد است. این ورزشکار بزرگ در اصل یک سگ گله است که همین استحکام نژاد او را توضیح می‌دهد. خیلی مستعد ابتلا به بیماری‌های ارثی نیست، اما همچنان در معرض خطر آب مروارید و دیسپلازی مفصل ران قرار دارد.

با این حال، او می‌تواند به سرعت خسته شود، به همین دلیل است که برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی، توجه دقیق به رژیم غذایی او ضروری است.
شپرد استرالیایی

شپرد بلژیکی

این سگ نگهبان که به طور گسترده توسط نیروهای پلیس، گمرک و ارتش مورد استفاده قرار می‌گیرد، حیوانی بسیار مطیع و با هوش بالاست. شپرد بلژیکی با ظاهر ظریف و هماهنگ خود، حیوانی بسیار قوی است و مستعد ابتلا به بیماری‌های ارثی و دژنراتیو نیست. این سگ در برابر گرما و سرما بسیار مقاوم است، تنها نگرانی احتمالی برای این سگ بادوام خطر دیسپلازی مفصل ران است که احتمالاً سگ‌های بزرگ و متوسط را بیش از سایرین تحت تأثیر قرار می‌دهد.
شپرد بلژیکی

بردر کولی

این سگ بسیار باهوش و ورزشکار مقاومت بدنی بسیار بالایی دارد. او سرزنده، پویا، بازیگوش و در تمام فعالیت‌های ورزشی سرآمد است. بردر کولی بسیار پرطرفدار است و همراه خوبی برای خانواده‌هاست. طول عمر او به راحتی به 14 تا 15 سال می‌رسد.

سلامت خوب بردر کولی باعث می‌شود که او خیلی کم در معرض خطر بیماری قرار گیرد. با این حال، این سگ گله قوی می‌تواند به دیسپلازی لگن مبتلا شود. شایع‌ترین بیماری هایی که در این نژاد مشاهده می شود صرع، آتروفی پیشرونده شبکیه و درماتیت است.
بردر کولی

سگ گله استرالیایی

این سگ بزرگ، پویا و فعال، بدنی عظیم، جمع و جور و قدرتمند دارد. در برابر شرایط سخت آب و هوایی مقاومت می‌کند و سلامت کلی خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد که سگ گله استرالیایی نژادی است که رکورد جهانی طول عمر را در اختیار دارد. در واقع، طبق رکوردهای جهانی گینس، پیرترین سگ در سال 1939 در سن 29 سال و 5 ماهگی مرد که یک سگ گله استرالیایی بود.

با این حال، به دلیل اندازه بزرگش، حیوان مستعد ابتلا به دیسپلازی مفصل ران است. این نژاد همچنین دارای مشکلات ناشنوایی مادرزادی و آتروفی پیشرونده شبکیه است.
سگ گله استرالیایی

پودل

این نژاد نسبتا قدیمی در انواع مختلفی وجود دارد که طول عمر همه آنها 15 سال است. این سگ باهوش و مهربان یک همراه عالی و پرانرژی است. او که برای خانواده‌های دارای فرزند ایده‌آل است، کمی در معرض خطر بیماری‌های ارثی قرار دارد. در واقع او از قرن هفتم با پرورش‌دهندگان در تماس بوده و نسل به نسل مقاوم‌تر شده است. معمولاً فقط اختلالات چشمی و پوستی او را آزار می‌دهد.
پودل

فاکس‌هوند آمریکایی

این سگ شکاری بزرگ، قوی و بادوام است. با امید به زندگی 12 سال، سگی شاد است، اما می‌توان گفت که نسبتا مطیع نیست. او یکی از قدیمی‌ترین نژادهای بومی آمریکای شمالی است. همچنین گفته می‌شود که از نسل روباه انگلیسی است و شاید از او هم بسیار قدیمی‌تر باشد.

فاکس‌هوند آمریکایی اگرچه سگی قوی به شمار می‌رود، اما مستعد ابتلا به دیسپلازی هیپ، ناشنوایی و ترومبوسیتوپنی است.
فاکس هوند آمریکایی

هاسکی سیبری

این سگ که به سخت‌ترین آب و هواها عادت دارد سرما را خیلی خوب تحمل می‌کند اما در برابر گرما چندان مقاوم نیست. او ورزشکاری بزرگ است و به ندرت بیمار می‌شود، حتی اگر در معرض خطرات دیسپلازی هیپ و آب مروارید باشد. مقاومت زیاد آن در برابر سرما و اینکه ویژگی سگ‌های کار را دارد می‌تواند استحکام و سلامت عالی او را توضیح دهد. امید به زندگی او، بین 10 تا 13 سال در نوسان است.
هاسکی سیبری

آیریش تریر

آیریش تریر یک سگ شکاری ایرلندی با قدرت بدنی مانند آهن است. حتی با وجود اینکه در معرض خطر دیسپلازی هیپ، آب مروارید و میوپاتی دیستروفیک باقی می‌ماند، تریر ایرلندی دارای امید به زندگی 16 سال است که در میان طولانی‌ترین‌ها قرار می‌گیرد.
آیریش تریر

سگ شکاری قناری

این سگ که همانطور که از نامش پیداست در اصل اهل جزایر قناری است یک نژاد بسیار قدیمی است. این سگ سرشار از انرژی و استقامت، که به عنوان سگ تازی قناری نیز شناخته می‌شود، بیش از 7000 سال است که وجود داشته است و در طول هزاران سال در حالی که در برابر بیماری‌های متعدد مقاومت می‌کند، زنده مانده است.

با این حال، مراقب آلرژی‌هایی باشید که او مستعد ابتلا به آن است و مراقب باشید که تمرینات بدنی شدید را در مرحله رشد او محدود کنید تا از استخوان‌های شکننده‌اش محافظت شود، در غیر این صورت در معرض خطر مشکلات مفصلی قرار می‌گیرد که می‌تواند بعداً او را آزار دهد. با این حال، هیچ بیماری خطرناکی او را تهدید نمی‌کند و او به راحتی می‌تواند تا سن 15 سالگی در سلامت کامل زندگی کند.
سگ شکاری قناری

شیبا اینو

شیبا اینو از ژاپن که به طور فزاینده‌ای محبوب است، حیوانی مستقل به شمار می‌رود و با ظاهر زیبای خود از سلامتی کامل برخوردار است. شیبا اینو، نژادی است که به ندرت تحت تأثیر بیماری‌های ژنتیکی قرار می‌گیرد و به ندرت بیمار می‌شود، حتی اگر به دلیل توسعه زاد و ولد شدید، تحت تأثیر دیسپلازی هیپ، صرع یا برخی اختلالات چشمی قرار گیرد.

او بسیار فعال است و برای حفظ وزن سالم و سلامت ذهنی خود به ورزش بدنی منظم نیاز دارد.
شیبا اینو

و درمورد سگ‌های دورگه چطور؟

سگ‌های دورگه، که از تلاقی دو نژاد دیگر به دست می‌آیند، مشمول معیارهای انتخابی مشابه همتایان اصیل خود نیستند. تنوع ژنتیکی بیشتر آنها را بسیار بهتر از بیماری‌های ارثی محافظت می‌کند، که به این حیوانات دورگه اجازه می‌دهد سالم‌تر و طولانی‌تر از سگ‌های اصیل زندگی کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده در ایالات متحده، سگ‌های دورگه کمتر در معرض خطرات دیسپلازی آرنج، آب مروارید، صرع و کم‌کاری تیروئید و آسیب‌های رایج در سگ‌های اصیل قرار دارند.

مراقب سلامت سگ خود باشید: نژاد تنها عامل اکتسابی طول عمر نیست!

حتی اگر نژاد عاملی باشد که ارزیابی خطراتی را که حیوان از نظر سلامتی بیشتر در معرض آن قرار دارد، ممکن می‌سازد، به یاد داشته باشید که هر سگ منحصر به فرد است. هر حیوانی با هم نوعان خود متفاوت است و سلامتی او در واقع به عوامل بسیار بیشتری بستگی دارد.

اصل و نسب حیوان نقش اصلی را ایفا می‌کند، زیرا میراث ژنتیکی آن به والدین و پدربزرگ و مادربزرگش بستگی دارد. هنگامی که پرورش‌دهندگان مراقب باشند و آزمایش‌های ژنتیکی را انجام دهند که اجازه می‌دهد ضعیف‌ترین افراد از تولیدمثل حذف شوند، سگ‌های سالم‌تری متولد می‌شوند. با این حال، همه این آزمایش‌ها چندان دقیق نیستند.

بدشانسی یک واقعیت است. برخی از سگ‌ها که همه فاکتورهای زندگی سالم را دارند متأسفانه از بیماری‌های جدی رنج می‌برند که آنها را ضعیف می‌کند یا مرگ آنها را تسریع می‌کند.

محیط زندگی نیز بسیار مهم است، زیرا ناگفته نماند که سگی از نژاد قوی که از محیط زندگی مناسب، غذای سالم و باکیفیت یا حتی مراقبتی که نیاز دارد، بهره‌ای نمی‌برد، به اندازه هر حیوان شکننده‌ای در خطر ابتلا به بیماری است.

نمی‌توانید تمام خطرات را برای همراه کوچک خود از بین ببرید، اما می‌توانید با اطمینان از رفاه روزانه او، همه شانس‌ها را برای یک زندگی سالم در اختیارش قرار دهید.

به سگ خود یک رژیم غذایی باکیفیت، متعادل و سالم، متناسب با نژاد، سن و وزن او پیشنهاد دهید. بهتر است آن را با محصولات فروخته شده در فروشگاه‌های حیوانات خانگی، دامپزشکی یا ارائه شده در سایت‌های تخصصی تغذیه کنید. از غذاهایی که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شوند، که خرید آنها ارزان است اما نیازهای غذایی حیوان را پوشش نمی‌دهد، خودداری کنید. این محصولات در نهایت هزینه بسیار بیشتری دارد و در عین حال بر سلامت سگ تأثیر می‌گذارد.

به سگ خود اجازه دهید تا روزانه طبق نیاز خود ورزش کند. پیاده‌روی‌ها را با نژاد، سطح استقامت، سن و وضعیت سلامتی‌اش تطبیق دهید، اما او را فقط برای چند دقیقه بیرون نبرید تا کارش را انجام دهد یا او را در باغ رها نکنید. سگ شما برای سلامت جسمی و روحی خود به پیاده‌روی های منظم و طولانی نیاز دارد.

از محیط زندگی او مراقبت کنید و مکانی متناسب با نیازهایش به او بدهید تا از آب و هوای بد محافظت شود. او همچنین همیشه به آب تازه و تمیز و لوازم ضروری برای سلامتی خود نیاز دارد.

در نهایت به فکر سلامتی او باشید. اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون و کرم‌زدایی برای محافظت از آن ضروری است. و اگر کوچکترین شکی دارید، با دامپزشک خود مشورت کنید تا در اسرع وقت مراقبت‌هایی را که ممکن است به او نیاز داشته باشد، ارائه کند.