فواید-نگهداری-از-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مطالعات زیادی نشان داده‌ است که سگ‌ها برای سلامتی ما مفید هستند. سگ‌ها با مهربانی، وفاداری و رفتارهای شیرین خود مراقب کوچکترین تکان دادن مژه‌های ما هستند تا لطافت و راحتی را برای صاحبان خود به ارمغان بیاورد. فواید روحی و جسمی این حیوان خانگی دوستداشتنی چیست؟ در اینجا به چندین دلیل برای مراقبت ازین حیوان خانگی پرداخته شده است.

سگ برای روحیه ما مفید است

آیا روز خوبی نداشته‌اید و کمی افسرده شده‌اید؟ بدون شک، سگ شما با ظرافت پنجه خود را روی پای شما قرار می‌دهد و با درخواست نوازش و بازی شما را تشویق می‌کند افکار خاکستری خود را فراموش کنید. لحن صدای ما و نگرش‌های بدنی ما به آنها کمک می‌کند تا خلق و خویمان را رمزگشایی کنند. استعداد آن‌ها نیز تا حد زیادی به تفسیر آنها از احساسات ما کمک می‌کند.

طبق مطالعات انجام شده سگ‌ها می‌توانند بین بوی انسان و بوی دیگران تمایز قائل شوند، عرق و بدن ما حامل مولکول‌های ریزی است که سگ‌ها قادر به استشمام و تشخیص آنها هستند. این توانایی زیاد بویایی به آنها کمک می‌کند تا احساسات ما را رمزگشایی کنند و با نگاه، لیس زدن یا سایر رفتار خود به آنها پاسخ دهند. ظرفیت‌های عاطفی پیچیده آن‌ها از آن‌ها همراهان فوق‌العاده‌ای می‌سازد که می‌توانند آشکارا برای ما محبت به ارمغان آورند و مزایای دیگری برای سلامت روانی ما ارائه دهند.

یک محبت متقابل

اگرچه جایگاه آن به عنوان یک موجود زنده دارای احساسات بسیار جدید است و دانشمندان تفاوت زیادی بین احساسات ما و احساسات سگ‌ها قائل می‌شوند، اما نشانه‌های زیادی وجود دارد که سگ شما را دوست دارد. همانطور که شما هرروز به او محبت می‌کنید او نیز هر روز برای شما محبت می‌آورد. پارس کردن، دم تکان دادن دیوانه‌وار هنگام بازگشت، نگاه‌های مشترک، لیسیدن زمانی که حس‌ می‌کند شما ناراحتید، همه مظاهر وابستگی و عشق او هستند. حضور او، به اندازه صمیمیتی که بین ما و او با بازی، راه رفتن، نوازش و مراقبتی که از او می‌کنیم، ایجاد می‌شود سنگینی تنهایی را برای کسانی که تنها زندگی می‌کنند، از بین می‌برد.

درمان تنهایی

سگ امکان تعاملات اجتماعی زیادی را برای صاحبش فراهم می‌کند. در طول پیاده‌روی آن‌ها، این که اولین موضوع گفتگوی دو فرد ناشناس باشد، غیرمعمول نیست. هنگامی که دو سرپرست سگ با هم ملاقات می‌کنند، شخصیت اغلب شوخ و بازیگوش حیوان امکان تبادل و تولد دوستی‌ها، هم انسانی و هم سگی را فراهم می‌کند. این تعاملات یک درمان عالی برای تنهایی و انزوا هستند زیرا امکان تعامل اجتماعی بدون استرس یا عوارض را فراهم می‌کند.

سگ‌ها استرس و افسردگی را کاهش می‌دهند

مطالعات علمی متعدد نشان داده است که داشتن سگ استرس را کاهش می‌دهد و به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند. فعالیت‌هایی که با همراه چهارپای خود انجام می‌دهید، مانند آموزش ترفندها، بازی کردن یا راه رفتن ساده با او، برای روحیه مفید است. مطالعه‌ای که در سال 2005 منتشر شد نشان داد که نوازش سگ و بازی با او باعث کاهش قابل توجه کورتیزول، هورمون استرس، تنها پس از 5 دقیقه در کنار سگ می‌شود.

سگ یک مربی واقعی زندگی است

سگ شما مربی بزرگی است. او در طول آموزش خود به ما مهربانی، صبر و مسئولیت مراقبت از حیوانی که کاملاً به ما وابسته است را می‌آموزد. سگ همچنین دوست کودکان است و همچنین بدر تربیت آنها کمک می‌کند تا با غذا دادن به دوست چهارپای خود از سلامتی او مراقبت کنند و به او زمان و توجه بدهند.

تقویت کننده اعتماد به نفس خانواده

شادی حیوان خانگی شما بستگی به شما و اعضای خانواده‌تان دارد. آموزش دادن به او، بازی با او و شاد کردن او، همه نکات مثبتی هستند که به کسانی که از او مراقبت می‌کنند اعتماد به نفس می‌بخشند. مراقبتی که از او می‌کنیم و گردش‌های بیرونی که نیاز دارد، به ما کمک می‌کند تا شادی‌های کوچک را دریابیم و لحظاتی نادر، ساده و ارزشمند را تجربه کنیم. دلبستگی بی‌قید و شرط آنها پاداش دارد و اعتماد به نفس ما را تقویت می‌کند.

علاوه بر رفاه روانی، مزایای فیزیولوژیکی متعددی را که این سگ‌ها در اختیار ما می‌گذارند را نمی‌توان نادیده گرفت.

سگ، حیوانی مفید برای سلامت جسمی ما

برای تبدیل شدن به یک سرپرست سگ خوب و خوشحال باید به نیازهای گوناگون او به ویژه نیازهای فیزیکی توجه کرد. چه سگ شما ورزشکار بزرگی باشد و چه بیشتر اهل خانه، گردش برای تعادل او و ما ضروری است و به ما کمک می‌کند تا سلامت خود را حفظ کنیم.

نگهداری سگ‌های پرتحرک

حتی اگر با حیوان خانگی خود درگیر فعالیت‌های ورزشی شدید نباشید، مطالعه‌ای که توسط کری وستگارث و رابرت ام کریستلی از دانشگاه لیورپول انجام شده است نشان می‌دهد که اغلب افراد هنگام گردش با سگ خود دوبرابر میزان توصیه شده پیاده‌روی می‌کنند. 34 درصد صاحبان از میزان توصیه شده 30 دقیقه پیاده‌روی در روز فراتر می‌روند. بنابراین هنگامی که سگ‌های پرتحرک‌تر، صاحبان خود را به جنب و جوش، رقص، اسکوتر یا دوچرخه‌سواری تشویق می‌کنند، کمک می‌کنند تا فعالیت بدنی بیشتر شود.

انجام این فعالیت‌ها، به عملکرد صحیح قلب و عروق او کمک می‌کند و در عین حال از شما در برابر اضافه وزن، دیابت و فشار خون بالا محافظت می‌کند. علاوه بر این، در طول فعالیت بدنی، عضلات ما میوکین آزاد می‌کنند. این مواد با التهاب مزمن، افسردگی و بیماری‌های عصبی مبارزه می‌کنند.

سگ به کاهش فشار خون کمک می‌کند

حتی بدون حرکت از روی کاناپه، همراهان سگ ما می‌توانند ما را آرام کنند و فشار خون ما را کاهش دهند، درست مانند خرخر کردن یک گربه. اگرچه فعالیت بدنی مشترک با آنها تا حدودی دلیل اصلی این اتفاق است اما یک مطالعه نشان داده است که نوازش حیوان خانگی فشار خون شما را کاهش می‌دهد. اگر حیوان خانگی شما عاشق نوازش کردن است، خودتان را از آن محروم نکنید. این کار به همان اندازه برای سلامتی شما مفید است.

سگ‌ها مراقبان فوق‌العاده‌ای هستند

مطالعات علمی نشان داده است که صاحبان سگ سریعتر از یک بیماری بهبود می‌یابند. میزان زنده ماندن پس از حمله قلبی نیز زمانی که صاحب یک حیوان خانگی هستید بیشتر خواهد بود. درمان با کمک حیوانات نیز اثرات مفیدی را در کودکان یا افرادی که از آسیب‌شناسی روانی رنج می‌برند نشان می‌دهد. به لطف همراهی آنها، کودکان مبتلا به سرطان کمتر مضطرب می‌شوند، که این امر فشار خون آنها را تثبیت می‌کند. اثر آرام بخش سگ بر افرادی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند، اختلالات آنها و درنتیجه استفاده از داروهای روانگردان را کاهش می‌دهد.

سگ به مبارزه با آلرژی کمک می‌کند و بدن ما را برای مبارزه با عفونت آماده می‌کند

طبق یک مطالعه علمی که توسط محققان دانشگاه آلبرتا انجام شده است، حضور سگ‌ها در خانه ما در دوران بارداری یا ماه‌های اول تولد کودک از آنها در برابر آلرژی یا آسم محافظت می‌کند. در این صورت کودک شانس بیشتری برای عدم ابتلا به این آسیب‌ها خواهد داشت. علاوه بر این، با تامین باکتری‌های مختلفی که زیر پنجه‌ها یا پشم‌های خود حمل می‌کند، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. حتی اگر فضای داخلی را به درستی تمیز نگه دارید، رفت و آمدهای او به بیرون از خانه به سیستم ایمنی بدن ما کمک می‌کند تا فعالیت کند و آن را در مبارزه با عفونت‌های خفیف موثرتر کند.

در خدمت سلامتی ما

سگ‌ها با نزدیک به 220 میلیون گیرنده بویایی، محیط خود را شناسایی و تفسیر می‌کنند. توانایی‌های او، وی را به دستیار شکارچیان، پلیس یا خدمات امنیتی و شخصی تبدیل کرده است. حیوان خانگی ما در جستجوی شکار، آفات، داروها یا افرادی که در زیر آوار دفن شده‌اند، کارایی خود را بارها و بارها نشان داده است. اما او همچنین می‌تواند آسیب‌های جدی مانند سرطان، دیابت، بحران قند خون یا تشنج های صرعی را تشخیص دهد.

سگ امنیت شما را تضمین می‌کند

سگ چه برای نظارت بر خانه شما آموزش دیده باشد چه نه، حیوانیست که دوست دارد حفاظت از منابع خود را تضمین کند. پارس کردن بیش از هر چیز برای نشان دادن حضور آن به کار می‌رود تا مزاحم حرکت کند. سگ به ندرت بی‌دلیل پارس می‌کند؛ گربه‌ای که در حال عبور است می‌تواند او را به همان اندازه یک رهگذر تحریک کند. برخی از نژادها بیش از سایرین مستعد علاقه‌مند به حفاظت از دام، مردم یا دارایی هستند.

علاوه بر تمام مزایای ارائه شده توسط این حیوان خانگی، سگ ما یک همراه زندگی برجسته برای افرادی است که از مشکلات حرکتی رنج می‌برند. کودکان، بزرگسالان یا افراد مسن از یک سگ آموزش دیده بهره‌می‌برند تا به طور روزانه به آنها کمک کند. ما به طور طبیعی به سگ راهنما برای نابینایان فکر خواهیم کرد، با این حال، آسیب‌های دیگری ممکن است به حمایت سگ نیاز داشته باشند:

صرع؛

دیابت؛

پارکینسون.

افرادی که از کاهش تحرک یا ناشنوایی رنج می‌برند نیز می توانند از کمک سگ بهره مند شوند.

از جمله بیماری‌هایی که فواید سگ در آن به اثبات رسیده می‌توان به اسکیزوفرنی، آلزایمر، اوتیسم و همچنین آسیب‌های عصبی، در افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند یا از دردهای مزمن یا افسردگی رنج می‌برند اشاره کرد.

همانطور که می‌بینید سگ یک همراه فوق العاده است که می‌توانیم زندگی خود را با او به اشتراک بگذاریم. وقتی مراقب نیازهای فیزیولوژیکی و روانشناختی آنها باشیم، این امکان را به ما می‌دهند که فعال بمانیم و امید به زندگی خود و آنها را افزایش دهیم. سگ‌ها قلبی بزرگ دارند و می‌دانند که چگونه زخم‌های ما را التیام دهند و شادی را به خانه‌های ما بیاورند. این به ما بستگی دارد که مراقب باشیم، تمام عشق و توجهی که هر روز به ما می‌دهند را برگردانیم.