سگ-مقاوم-به-سرما

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برخی از سگ‌ها سرما را بهتر از بقیه تحمل می‌کنند. به عنوان یک قاعده کلی، یک سگ بالغ سالم بسیار بهتر از یک توله سگ که سوخت و ساز بدنش هنوز نارس است و یک سگ مسن یا بیمار که بدنش ضعیف شده است، در برابر دمای پایین مقاومت می‌کند. اگرچه سگ لاغر بیشتر در معرض خطرات قرار می‌گیرد، اما سگی که اضافه وزن دارد نیز همچنان از سرما رنج می‌برد، زیرا اضافه وزن باعث کند شدن روند متابولیسم و جلوگیری از گرم شدن آن می‌شود.

مانند ما، سگ‌ها سرمای خشک را خیلی بهتر از سرمای مرطوب تحمل می‌کنند، به همین دلیل است که همیشه فقط بحث دما نیست. در نهایت، قرار گرفتن مکرر در معرض سرما به حیوان کمک می‌کند تا آن را بهتر تحمل کند، اما بدیهی است که نژادهای خاصی نسبت به سایرین در شرایط سخت زمستانی بسیار بیشتر می‌توانند تحمل کنند. در اینجا 14 نژاد سگ که سرما را به بهترین شکل دوست دارند و تحمل می‌کنند، بررسی می‌کنیم.

1- سگ کوهستانی برنیز

این سگ مزرعه که از گله‌های گاو مراقبت می‌کرد و گاری‌ها را می‌کشید، از علاقه‌مندان به پیاده‌روی‌های طولانی و بیرون از منزل است. سگ کوهستانی برنیز پویا، اما بسیار آرام است و نیاز به ورزش روزانه دارد، اما یک همراه خانوادگی کامل نیز هست. او یک سگ بسیار باهوش است که دوست دارد ببازی کند و رویکردهای آموزشی همیشه منبع انگیزه برای او هستند.

این دوست بزرگ کودکان سرما را به خوبی تحمل می‌کند و در اصل به فعالیت‌های بیرون از خانه در تمام فصول عادت کرده است. با این حال مراقب پرخوری زیاد او باشید که می‌تواند خیلی سریع منجر به اضافه وزن شود.

2- بوهوند نروژی

این اجداد ایسلندی شپرد از قرون وسطی در اسکاندیناوی حضور داشتند و در قرن نهم توسط وایکینگ‌ها به جزیره آتشفشانی کشانده شدند. بوهوند امروزه در تمام اقلیم‌ها زندگی می‌کند، از جمله در استرالیا که بسیار محبوب است. بنابراین، بوهوند نروژی سرمای شدید را به خوبی تحمل می‌کند و در واقع نسبت به آب و هوا حساسیت زیادی ندارد، که به او اجازه می‌دهد تا گرما را نیز تحمل کند، حتی اگر نیاز به محافظت در برابر دو حالت شدید دمایی داشته باشد.

این توانایی از کشور مبدأ او، نروژ می‌آید. در واقع، اگرچه این کشور تداعی کننده سرما است، اما تنها در مناطق داخلی و شمال دور است که سرمای قطبی شایع است. در امتداد سواحل، گلف استریم آب و هوای معتدل‌تری به ارمغان می‌آورد و به این نژاد سگ اجازه می‌دهد تقریباً با تمام دماها سازگار شود.

بونهوند نروژی که بسیار پویا و فعال است، باید در زمستان زمانی را در خارج از خانه بگذراند. سرما را دوست دارد و برای صاحبانی که به سرما حساس هستند یا برای زندگی در آپارتمان مناسب نیست.

3- سگ گله ایسلندی

این سگ تنها نژاد بومی ایسلند است و گفته می‌شود که از بوهوندهای نروژی می‌آید. این سگ چوپان که در اصل برای نگهبانی از گله‌های گاو استفاده می‌شد، سرما را به خوبی تحمل می‌کند، اما به خوبی با گرمای شدید مقابله نمی‌کند. در ایسلند به دلیل جریان گلف استریم آب و هوا نسبتاً معتدل است و در طول سال دمای خنک تا سرد را حفظ می‌کند.

این عاشق طبیعت و فضای باز برای زندگی در یک آپارتمان یا در یک باغ محصور ساخته نشده است. او باید هر روز ورزش کند، مخصوصاً در زمستان که هوا بسیار سرد است.

4- الکهاند نروژی

این سگ وفادار در اصل یک سگ شکاری و نگهبان است. این حیوان بسیار اجتماعی و بازیگوش است، حیوانی پویا است که باید خیلی زود با سختگیری، صبر و استقامت آموزش ببیند، زیرا نیاز طبیعی شدیدش به استقلال می‌تواند خیلی سریع بر او غلبه کند و غیرقابل کنترل شود.

به لطف پوشش ضخیم و متراکم خود، دمای قطبی را به خوبی تحمل می‌کند. این شکارچی که مدت‌ها توسط ارتش نروژ استفاده می‌شد، می‌تواند چندین روز بدون شکست به سفر برود.

این حیوان سابقه‌ای طولانی دارد، زیرا در بسیاری از مقبره‌های وایکینگ‌ها دفن شده و اسکلت‌هایی از او با قدمت 5000 سال قبل از میلاد در نروژ کشف شده است. در فرهنگ نروژی بسیار به چشم می‌خورد، سگ نگهبان و شکارچی خوبی برای گوزن و خرس است!

5- سگ کوهستان پیرنه

سگ کوهستانی Pyrenees که مدت‌ها برای نگهبانی از قلعه‌ها و گله‌ها در کوه‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر شکارچیان از جمله خرس‌ها استفاده می‌شد، سگی بزرگ، قوی هیکل و نسبتاً مستقل است. او در ابتدا مقاومت می‌کند و نیاز به آموزش محکم و سختگیرانه از یک استاد دلسوز دارد که نیازهای او را می‌داند.

این سگ اهل پیرنه که توسط سریال تلویزیونی بل و سباستین معروف شد، از قرن چهاردهم در ادبیات محلی ذکر شده است! آب و هوا و شرایط آب و هوایی متنوعی را تحمل می‌کند، اما سگی نیست که برای شهر ساخته شده باشد.

6- چاو چاو

چو چاو که اصالتاً اهل مغولستان است، یک سگ مو بلند است که برای حفظ ظاهر زیبای پوشش خود و همچنین آموزش دقیق نیاز به مراقبت بسیار منظم دارد. او در واقع سگی با وفادار است، بسیار به سرپرست و قلمرو خود وابسته است، اما مغرور است و محبت خود را نشان نمی‌دهد.

این سگ آرام فقط یک رویکرد مهربان و ملایم، اما قاطع را تحمل می‌کند. با او صبور باشید و موفق خواهید شد.

7 - ماستیف تبتی

ماستیف تبتی، یک سگ کار با هیکلی عظیم و سرشار از انرژی است. ماستیف تبتی که توسط چوپانان کوچ‌نشین هیمالیا برای نظارت و راندن گله‌ها و به عنوان نگهبان در صومعه‌های تبت استفاده می‌شود، حیوانی با پوششی ضخیم و متراکم است که سرمای شدید، زمستان‌های یخ زده و برف و همچنین تابستان‌های گرم و کوتاه را به خوبی تحمل می‌کند.

این سگ باهوش، همراه خوبی برای خانواده، بسیار محافظ و آرام است. با این حال، او باید رام و اجتماعی شود تا تبدیل به یک دوست شود.

8 - هاسکی سیبری

این سگ باشکوه که بر اساس افسانه قوم چوکچی از عشق گرگ و ماه به دنیا آمده است، حیوانی است که قادر است بدون شکست در برابر سرمای قطبی مقاومت کند. اگرچه هاسکی سیبری اغلب به عنوان سگ سورتمه استفاده می‌شود، اما سگ ایده‌آلی برای زندگی خانوادگی است. شخصیت مطیع و ملایمت زیاد او را به همراهی عالی برای کودکان تبدیل کرده است.

این بومی سیبری شرقی سرما را دوست دارد و نیاز به بوی هوای تازه دارد. بنابراین او بیشتر از خوابیدن در یک لانه در فضای باز لذت می‌برد. با این حال، رطوبت را دوست ندارد، به همین دلیل مهم است که بعد از پیاده‌روی  او را به خوبی خشک کنید. در واقع، منطقه مبدا آن، زمستان‌هایی بسیار سرد دارد (متوسط 32- درجه سانتیگراد)، اما خشک و سرد است. گردش‌ها را محدود به مناطق نزدیک خود می‌کنیم تا سفرهای مکرر بیشتری داشته باشیم، اما برای جلوگیری از سرماخوردگی آن‌ها را کوتاه می‌کنیم.

9- لئونبرگر

لئونبرگر که اصالتاً آلمانی است، بسیار نزدیک به خانه، وفادار، ملایم و بسیار مهربان است. علیرغم هیکل باشکوهش، ظریف و آرام است. لئونبرگر هم محافظ و هم نگهبان بوده و یک همراه خانوادگی کامل است. مزیت بزرگ این است که از همه محیط‌های شهر و روستا پشتیبانی می‌کند. همچنین سرما را به خوبی تحمل می‌کند و به طور کلی نسبت به آب و هوا حساس نیست.

10 - مالاموت آلاسکایی

مالاموت که در اصل اهل آلاسکا است، دقیقاً از نواحی مرتفع غرب می‌آید. در آنجا، زمستان طولانی و به خصوص سرد است. این سگ که به سختی زمستان شدید عادت کرده است، به عنوان سگ سورتمه استفاده می شود، از این رو به آن "لوکوموتیو برفی" می‌گویند. چرا که می‌تواند دمای تا 45- درجه سانتیگراد را تحمل کند.

در تابستان، نر قسمت زیادی از پوشش خود و ماده تمام آن را از دست می‌دهد! در تمام فصول این سگ نیاز به ورزش و تحرک دارد. او یک سگ کار با انرژی بی‌حد و حصر است که فقط از طریق حرکت می‌تواند آن را هدایت کند. بنابراین، اگر می‌خواهید او را بپذیرید، باید برای مواجهه با تمام شرایط آب و هوایی برای پیاده‌روی روزانه آماده باشید.

11 - سنت برنارد

این سگ که ما را به یاد زمستان می‌اندازد به دلیل مهارت‌های نجات کوهستانی خود به ویژه برای جستجوی افرادی که در بهمن گرفتار شده‌اند شناخته شده است. بسیار باهوش است و حیوانی است با هیکلی چشمگیر با وزنی در حدود 51 کیلوگرم تا 80 کیلوگرم، اما بیش از هر چیز حیوانی مهربان و بزرگ در جستجوی دائمی محبت و نوازش است.

بنابراین، اگر او را به سرپرستی بگیرید، باید هر روز او را ناز و نوازش کنید، اما در عین حال آموزش دقیقی برای هدایت انرژی او و جلوگیری از افراط و تفریط در نظر بگیرید. در واقع، اگر او به سرپرست خود وابسته باشد، می‌تواند او را در بازی سخت گاز بگیرد و به کسانی که آنها را تهدید بالقوه برای خانه‌اش می‌داند حمله کند.

می‌دانیم که سنت برنارد در آغاز قرن هجدهم وارد سوئیس شد، اما تاریخچه آن بسیار قدیمی‌تر است. در واقع اصالتاً از آشور علیا است، سرزمینی در خاورمیانه که امروزه ایران، عراق، سوریه، لبنان و ترکیه را در بر می‌گیرد. این سگ که در شکل‌های موکوتاه و مو بلند موجود است، سپس به یونان و سپس امپراتوری روم سفر کرد که تا حد زیادی به گسترش آن در سراسر اروپا کمک کرد. بنابراین این نژاد سگی است که با توجه به تاریخچه خود، سرما و گرما را به خوبی تحمل می‌کند.

12- ساموید

ساموید با خز برفی فوق‌العاده‌اش، سگی بومی سیبری است و توسط مردم نیمه‌کوچ‌نشینی که از گله‌داری، ماهیگیری و شکار گوزن شمالی روزگار می‌گذرانند ، پرورش یافته است، که به نام آن‌ها نامگذاری شده و منطقه شمالی روسیه را اشغال کرده‌اند. سرمای شدید را، چه خشک و چه مرطوب،  به خوبی تحمل می کند اما امواج گرما برعکس به او آسیب می‌زند. یک همراه ایده‌آل برای یک خانواده – حتی یک پرستار بچه – به شمار می‌رود. او عاشق بازی است و از نشان دادن محبت خود به اعضای خانواده‌اش لذت می‌برد.

13 - اشپیتزر

این سگ نگهبان هلندی یک سگ بزرگ و مهربان است. لطیف، ملایم، با محبت، وفادار و همیشه خوش خلق، دوست کوچک و بزرگ است. با خز ضخیم و نرم خاکستری نقره‌ای و پوزه روباه مانند خود، مطمئناً اغوا می‌کند! سرما را نیز خیلی خوب تحمل می‌کند.

از سوی دیگر، آموزش اشپیتزرهمچنان دشوار است، زیرا روش‌های صحیح باید به سرعت اجرا شوند. رفتار مسلط یا آموزش خشونت‌آمیز با هم خوب نمی‌شود و او را پرخاشگر می‌کند.

14 - نیوفاندلند

این سگ به طرز چشمگیری ملایم، لطیف و مهربان است. این سگ بزرگ بومی کانادا (به ویژه از جزیره کانادایی نیوفاندلند) می‌تواند به راحتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی مقاومت کند. باید گفت که از تلاقی سگ‌های بومی و سگ‌های بزرگی که وایکینگ‌ها برای شکار خرس استفاده می‌کردند، به وجود می‌آید.

نیوفاندلند که یک شناگر عالی است، به دلیل پوشش ضخیم و روغنی خود، حتی در برابر آب‌های یخی نیز بسیار مقاوم است، از این رو لقب سن برنارد دریاها را به آن داده‌اند. زندگی با آن بسیار آسان است، یک همراه ایده‌آل برای خانواده‌ است که می‌تواند مرطوبترین سرما و همچنین دمای بالاتر تابستان را تحمل کند.