حرف-زدن-با-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شما زندگی خود را با یک گربه کوچک تقسیم می‌کنید و می‌خواهید با او ارتباط برقرار کنید. این کار پیوند شما را تقویت می‌کند و برای شما شادی و آرامش به ارمغان می‌آورد. با این حال، برای یادگیری برقراری ارتباط با او، ابتدا باید برای یادگیری زبان گربه وقت بگذارید. بیایید به این موضوع جذاب نگاه کنیم تا بتوانیم ارتباط خوبی را با این موجودات دوست داشتنی برقرار کنیم.

برای برقراری ارتباط بهتر با گربه خود، باید با درک آنها شروع کنید

برقراری ارتباط با همدم مخملی کوچولوی خود ایده بسیار خوبی است، اما قبل از اینکه بخواهید با او صحبت کنید، ابتدا مهم است که او را به خوبی درک کنید. برای انجام این کار، باید یاد بگیرید که آنچه را که او می‌خواهد از طریق میو، خرخر و حالت‌های خود بیان کند، تشخیص دهید.

بهتر است صداهای گربه خود را درک کنید

گربه کوچک شما قادر به تولید صدها صدای مختلف است که به او اجازه می‌دهد با همنوعان خود، با حیوانات دیگر و با انسان ارتباط برقرار کند. در اصل، صدای میو واقعی تنها زمانی توسط حیوان منتشر می‌شود که با انسان ارتباط برقرار می‌کند.

بسته به آنچه که می‌خواهد بیان کند، می‌تواند به روش دیگری تولید صدا کند تا گرسنگی، تشنگی، میل به نوازش و توجه، میل به بازی، میل به بیرون رفتن، رفاه و همچنین جلب توجه را بیان کند و همچنین برای این که بتواند در صورت بروز مشکل (ظرف خاک کثیف، ظرف غذای غیر قابل دسترس و غیره)، حالت ترس، حالت عصبانیت یا حتی درد را نشان دهد.

درک صداهای گربه همیشه آسان نیست، حتی اگر با گذشت زمان، انسان در نزدیکی گربه خود یاد بگیرد که قصد و پیام پنهان در پشت صداهای خاص را شناسایی کند. اول از همه، مهم است که به وضوح صداهای مثبت - بلندتر، کوتاه‌تر، تکراری‌تر و کمتر صدادار - را از صداهای منفی – جدی‌تر، شدیدتر و طولانی‌تر تشخیص دهیم.

خرخرهای گربه خود را بهتر درک کنید

این حالت دیگر ارتباط با گربه به شکل صداگذاری نیز ارتعاشات خاصی را ترکیب می‌کند. خرخر کردن که مخصوص گربه است، برای بیان یک احساس قوی، چه مثبت یا منفی، منتشر می‌شود. در واقع، اگرچه گربه‌ها هنگام خوشحالی خرخر می‌کنند، اما به خوبی می‌دانیم که این ارتعاشات اثر آرام‌بخش و درمانی نیز دارند. در نتیجه، زمانی که احساس استرس یا حتی مریضی یا آسیب دیدگی می‌کنند نیز خرخر می‌کنند، زیرا به آنها کمک می‌کند آرام شوند و سریع‌تر بهبود پیدا کنند.

اجازه دهید گربه شما خرخر کند و آن را قطع نکنید. اگر او ابراز ناراحتی کرد، خرخر کردن به او کمک می‌کند تا آرام شود و به خودش اطمینان دهد. از طرف دیگر اگر اظهار خوشحالی و خوشبختی کرد، اجازه دهید این کار را انجام دهد و از آن لذت ببرد، زیرا خرخر کردن اثرات مثبتی نیز بر انسان دارد که مطالعات متعدد آن را ثابت می‌کند.

حالات و حرکات بدن گربه خود را بهتر درک کنید

گربه همچنین با حالات بدنی و حرکات بدن خود ارتباط برقرار می‌کند. شما فقط باید آنها را به دقت مشاهده کنید تا وضعیت ذهنی او را درک کنید.

دم گربه

مانند سگ، گربه نیز با دم خود با جهان اطرافش ارتباط برقرار می‌کند و حرکاتی که انجام می‌دهد نشان‌دهنده حال و هوای او در لحظه است.

اگر دم او ثابت باشد، آرام، مطمئن و بی‌صدا است.

اگر دم او می‌لرزد، از دیدن شما خوشحال است. او همین کار را برای علامتگذاری قلمرو خود نیز انجام می‌دهد.

اگر دم او راست باشد، تمرکز و توجه دارد.

اگر دمش پایین باشد و تکان بخورد، احتمالاً مراقب شکار یا اسباب بازی است.

اگر دمش تکان می‌خورد، در حال تفکر و تردید است.

اگر دم او خیلی آهسته حرکت کند، مشکوک است.

اگر موهای دمش زبر شده است، گربه شما ترسیده و حالت دفاعی دارد. اگر به او نزدیک شوید می‌تواند پرخاشگر باشد.

چشم‌های گربه

اگر چشمانش نیمه بسته باشد، احساس خوب آرامش و شادی می‌کند.

اگر چشمان او به آرامی پلک می‌زند، او عشق خود را به شما نشان می‌دهد.

اگر چشمانش کاملا باز باشد، با تمرکز چیزی را مشاهده می‌کند.

اگر مردمک چشمش تنگ باشد، حالت تدافعی دارد. همچنین ممکن است یک واکنش طبیعی به نور روشن محیط باشد.

اگر مردمک چشم او گشاد شده باشد، احساس قوی (شادی، استرس، ترس و غیره) می‌کند. همچنین ممکن است یک واکنش طبیعی به نور کم محیط باشد.

اگر او به شما چشم دوخته باشد، اعتماد خود را به شما نشان می‌دهد.

گوش‌های گربه

اگر گوش‌هایش به جلو باز باشد، مطمئن است.

اگر گوش‌هایش به سمت عقب باز باشد، هوشیار یا عصبانی است.

نکاتی برای برقراری ارتباط بهتر با گربه

دیدیم که گربه‌ها حالت‌های ارتباطی متفاوتی دارند و حیوانات بسیار ارتباطی هستند! شما نیز می‌توانید یاد بگیرید که با او تعامل کنید و با "کلمات" مناسب به او بگویید که چه احساسی دارید. اما برای دقیق‌تر و واقعی‌تر بودن این کلمات، باید یاد بگیرید که با صدا، بدن و قلب خود با او صحبت کنید.

با گفتار با گربه خود ارتباط برقرار کنید

صحبت کردن با گربه مهم است زیرا گربه خیلی بیشتر از آنچه شما فکر می‌کنید می‌فهمد. بسته به آهنگ صدای شما، او می‌تواند حال شما را درک کند. با او به طور طبیعی و با جملات کوتاه صحبت کنید. در حالت ایده‌آل همیشه با نام کوچک او شروع کنید، به طوری که او بفهمد که شما او را خطاب می کنید، انگار که او را صدا می‌کنید.

برای گفتن چیزی به او، مطمئن شوید که همیشه از یک کلمه استفاده می‌کنید و یک اصطلاح ساده انتخاب کنید. بنابراین زبان شما از نظر او منسجم‌تر خواهد بود.

اگر وقتی او کاری را انجام می‌دهد که احتمالاً خطرناک یا احمقانه است به او با قاطعیت "نه!" بگویید او می‌تواند خیلی سریع بفهمد که این کار ممنوع است.

مثلاً اگر می‌خواهید او را برای غذا خوردن صدا بزنید، همیشه از یک عبارت خاص استفاده کنید. در مورد همه اعمال دیگر هم همینطور است.

در واقع، اگر برعکس از یک دسته کلی از عبارات مختلف برای یک چیز استفاده کنید، گربه سردرگم می‌شود.

از طریق حرکات و حالات صورت با گربه خود ارتباط برقرار کنید

هنگام برقراری ارتباط با گربه به ژست و بدن خود توجه کنید. آنها ناظرانی باهوش هستند. گربه شما می‌داند که چگونه شما را فقط با مشاهده شما بخواند. او می داند که آیا شما عصبانی، تحت استرس، نگران، بلاتکلیف یا برعکس آرام، شاد و در دسترس هستید.

وقتی با او صحبت می‌کنید، حتماً ژست درست را با کلمات خود ترکیب کنید. اگر می‌خواهید گربه خود را وقتی کار احمقانه‌ای انجام می‌دهد سرزنش کنید، محکم، کمی به سمت او متمایل شده، مثلاً انگشت اشاره بالا را بالا گرفته و با ابروهای درهم رفته به او "نه!"بگویید.

اگر می‌خواهید شادی خود را با گربه‌تان به اشتراک بگذارید، خود را خندان و آرام نشان دهید. به همین ترتیب، برای دعوت او به غذا خوردن، برای اشتراک در یک جلسه بازی یا نوازش، همیشه او را با همان اصطلاحات، با نگاهی مهربان و چهره‌ای آرام و شاد صدا کنید.

اجازه دهید به این نکته نیز اشاره کنیم که اگر گربه خود را در لحظه انجام عمل اشباه ندید، هرگز نباید او را "سرزنش" کنید. اگر هنگام رسیدن به خانه متوجه آسیب شدید، چیزی نگویید، زیرا حیوان خانگی شما قادر نیست عصبانیت فعلی شما را با عمل گذشته مرتبط کند. او عصبانیت ناگهانی شما را نسبت به خود درک نخواهد کرد و شاید این لحظه را بسیار بد تجربه کند و آن را به عنوان یک بی‌عدالتی در نظر بگیرد تا جایی که اعتماد به شما را از دست بدهد. در نهایت، البته، هر گونه خشونت و تحقیر ممنوع است. از طریق ثبات و مهربانی است که ارتباط موثرتری با حیوان خود برقرار خواهید کرد.

هنگام برخورد با گربه‌ای که ارتباط برقرار می‌کند، رفتار صحیح را اتخاذ کنید

ناگفته نماند که شما نمی‌توانید حیوان را مجبور به برقراری ارتباط کنید. برای اینکه یک ارتباط موثر باشد، باید مورد نظر هر دو طرف باشد. خود شما، وقتی مجبور می‌شوید در زمانی که نمی‌خواهید صحبت کنید، احتمالاً در این نوع موقعیت‌ها احساس ناراحتی می‌کنید. بنابراین مطمئن شوید که گربه شما موافقت می‌کند که با شما تعامل کند تا همه چیز خوب پیش برود.

اگر گربه شما با خرخر به سمت شما می‌آید، او در تلاش است تا با شما ارتباط برقرار کند. از صحبت کردن با او دریغ نکنید، به آرامی به او نگاه کنید و او را نوازش کنید. سپس ممکن است در کنار شما دراز بکشد، صورت شما را بو کند، خود را به سر شما بمالد. طبیعی است، او عشق خود را به شما نشان می‌دهد، از بودن در حضور شما خوشحال می‌شود. از این لحظه استفاده کنید و لذت ببرید.

اگر گربه شما کمی شما را گاز می‌گیرد یا خراش می‌دهد، معمولاً سعی می‌کند بازی کند. از سرزنش او بپرهیزید، زیرا وقتی به شما می‌گوید دوستتان دارد، نمی فهمد که چرا او را رد می کنید. اگر درد دارد، فعالیت را متوقف کنید و به سادگی آن را برای چند دقیقه نادیده بگیرید.