ترس-گربه-ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه‌های ما در هنگام شکار گربه‌سانان وحشتناکی هستند، اما آنها نیز ترس‌های خاص خود را دارند. بیشتر اوقات، گربه وحشت‌زده برای محافظت از خود، به طور غریزی فرار می‌کند، اما هنگامی که حریف به گوشه‌ای می‌نشیند، حیوان برای تحت تاثیر قرار دادن حریف خود حالت دفاعی اتخاذ می‌کند. بله، زیرا در طبیعت، بهترین دفاع اغلب حمله است. بدن جمع شده، موی سیخ شده، چشم‌های کاملا باز، گوش‌های پهن و دم متورم می‌تواند از نشانه‌های گربه ترسیده باشد. گربه ترسیده می‌تواند در هنگام وحشت، از جمله نسبت به انسان، ترسناک عمل کند و/یا پرخاشگری نشان دهد.

برای محافظت بهتر از همراه کوچک خود، در اینجا منابع اصلی ترس در میان دوستان گربه سان ما و توصیه‌های ما برای کمک به آنها برای مدیریت بهتر ترس‌های خود آورده شده است.

ترس از تغییر

گربه حیوانیست که به خانه خود بسیار وابسته است. او همچنین برای اطمینان از خود به ریتم دقیق و تکراری نیاز دارد. او خواه به فضای باز دسترسی داشته باشد یا فقط در داخل خانه زندگی کند، هر روز برای ساعات طولانی قلمرو خود را بازرسی می‌کند. بنابراین مطمئن می‌شود که همه چیز طبق معمول است و هیچ خطری زندگی او را تهدید نمی‌کند.

تغییر اغلب برای گربه مخل است، چرا که این روال را مختل می‌کند. برخی از حیوانات نسبت به سایرین در برابر این تغییر حساستر هستند و ممکن است با دیدن ظرف غذای خود در جای دیگر یا تغییر مدل آن گیج شوند. جابجایی یک مبل یا آوردن مبلمان جدید برای ایجاد مزاحمت کافی است.

برای برخی دیگر، ورود یک نوزاد که سر و صدا می‌کند، بوی تازه می‌آورد و والدین خود را به انحصار می‌کشد تا جایی که روال خانه را تغییر می‌دهد، بی‌ثبات‌کننده‌تر است. همین امر در مورد حیوان جدید یا برعکس، مرگ یکی از عزیزان نیز صدق می‌کند، که خلأ ناگهانی ایجاد می‌کند که درک آن برای حیوان دشوار است. حضور یک غریبه نیز می‌تواند برای گربه آزاردهنده باشد. در نهایت، بیایید به اسباب‌کشی فکر کنیم، لحظه‌ای دشوار که گربه را از قلمرو خود دور می‌کند تا در مکانی جدید خانه کند که در آن نقطه مرجعی ندارد و همه چیز باید در آن بازسازی شود.

در این صورت چه باید کرد؟

گربه‌ها متفاوت هستند، برخی از آنها نسبت به دیگران بسیار حساس‌ترند. احتمالاً نخواهید توانست به طور کامل همراه کوچک خود را متحول کنید تا او وادار به تحمل دگرگونی‌های بزرگ شود، اما می‌توانید تا جایی که می‌توانید از او حمایت کنید تا به او کمک کنید حضور افراد دیگر را بپذیرد. هر چه حیوان شما بیشتر اجتماعی باشد و به دیگران عادت کند، بهتر آنها را تحمل می‌کند.

در هر صورت، همیشه به نیازهای گربه خود احترام بگذارید. اگر از اقوام یا غریبه‌ها پذیرایی می‌کنید، به او این فرصت را بدهید که پنهان شود یا به اتاق دیگری فرار کند و هرگز به زور او را مجبور به برقراری ارتباط نکنید. ورود یک حیوان یا کودک جدید به خانه می‌تواند برای او گیج‌کننده باشد، سعی کنید که حتی برای مدت کوتاهی زمان با کیفیتی را به او اختصاص دهید. ده دقیقه در روز برای اطمینان دادن به او کافی است. او به مرور زمان به این همراه جدید، انسان یا حیوان عادت می‌کند، اما او را کنار نگذارید تا احساس جایگزینی نکند.

اگر در حال اسباب‌کشی هستید، مطمئن شوید که به خوبی برنامه‌ریزی کرده‌اید تا اختلال را به حداقل برسانید. در حالت ایده‌آل، فضایی بدون تغییر تا آخرین لحظه برای او باقی بگذارید تا ظاهر روتین خود را حفظ کند. سپس پس از آماده شدن همه چیز، همراه کوچک خود را به خانه جدید خود منتقل کنید تا بتواند بویی را که روی مبلمان شما به جا گذاشته است شناسایی کند و به شما فرصت دهد تا او را مطمئن کنید.

ترس از صداها

گربه به دلیل ذائقه برجسته‌اش که برای حفظ روتین و ثبات به او اطمینان می‌دهد و همچنین به دلیل حس شنوایی قوی، در کنترل صداهای بلند و ناگهانی مشکل دارد. فقط کافی است سشوار، مخلوط کن یا جاروبرقی خود را روشن کنید، یا جسمی با صدای بلند روی زمین بیفتد، رعد و برق شود یا آتش بازی در اطراف برگزار شود تا گربه شما وحشت‌زده شده و فرار کند. گربه که به سر و صدا بسیار حساس است، برای تشخیص خطرات و فرار در سریع ترین زمان ممکن به شنوایی قوی خود متکی است. 

برخی از گربه‌ها چنان ترس شدیدی از صداهای ناگهانی دارند که استرس تقریباً مداومی را تجربه می‌کنند و می‌توانند خیلی سریع رفتارهای آشفته ایجاد کنند. نامرتبی، پرخاشگری، لیسیدن اجباری... واکنش‌ها به اضطراب در گربه‌ها متفاوت است، اما برای جلوگیری از افسردگی باید آنها را جدی گرفت.

در این صورت چه باید کرد؟

باید همراه کوچک خود را از سنین پایین به انواع صداها عادت دهید. بنابراین ضروری است که به او کمک کنید تا متوجه شود که اگر کسی زنگ در را بزند، جاروبرقی بکشد یا حتی تلویزیون را روشن کند، خطری وجود ندارد. او باید به صداهایی که زندگی روزانه شما و او را شکل می‌دهد عادت کند. 

با بچه گربه‌ها، اغلب کافی است که صداها را با یک عنصر مثبت مرتبط کنیم. به عنوان مثال، دستگاهی را که صدایش او را می‌ترساند وصل کنید و در حالی که با پیشنهاد دادن به او یا بازی با او توجه او را منحرف می‌کنید، آن را روشن بگذارید.

در گربه‌های بالغ، این روند یکسان است، اما به طور کلی زمان و صبر بیشتری لازم است تا حیوان اعتماد پیدا کند. جلسات را طولانی نکنید و به یاد داشته باشید که هر بار به حیوان خود پاداش خوبی بدهید. به یاد داشته باشید که ما او را مجبور نمی‌کنیم، بلکه از ریتم گربه پیروی می‌کنیم.

ترس از حمل یا بغل کردن

حتی اگر گربه شما را دوست داشته باشد، اغلب تصمیم‌گیری لحظه‌هایی که با شما ارتباط دارد به عهده اوست. بیشتر گربه‌ها از نوازش شدن توسط صاحبانشان لذت می‌برند، اما بسیاری نمی‌توانند تحمل کنند که در آغوش گرفته شوند یا روی دامان انسان بمانند تا نوازش شوند. نگه داشتن به این شیوه به این گربه‌سانان کوچک این حس را می‌دهد که اسیر آغوش سرپرست خود هستند، حتی اگر به او اطمینان کامل داشته باشند.

در نهایت، برخی از گربه‌ها به سادگی با جابه‌جایی آشفته می‌شوند، چرا که قلمرو خود را از دست می‌دهد. وقتی گربه از زمین فاصله‌ می‌گیرد، نمی‌تواند خود را روی پاهای خود نگه دارد و در یک حالت آسیب‌پذیری بسیار گیج‌کننده قرار می‌گیرد، تا جایی که این ترس از ارتفاع باعث وحشت او می‌شود.

در این صورت چه باید کرد؟

شما می‌توانید به گربه خود کمک کنید تا حمل، نگه داشتن یا دست زدن را بهتر بپذیرد و تحمل کند. این برای در آغوش گرفتن او ضروری نیست، اما برای مثال، برای مراقبت از او می‌تواند بسیار کاربردی باشد. او را به آرامی و بدون اجبار عادت دهید. با او بازی کنید و به او فرصت دهید تا احساس اعتماد کند و گهگاه به آرامی او را برای چند ثانیه بلند کنید و سپس به آرامی او را پایین بیاورید. بنابراین او خواهد دید که در این لحظات کوتاه، چیز نگران‌کننده‌ای وجود ندارد و از هیچ چیز نمی‌ترسد. با این حال از اجبار و محدود کردن او بپرهیزید.

همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از گربه‌ها تمایلی به در آغوش گرفتن ندارند. اگر خواهان نوازش باشند، یک نوازش کوتاه را به در آغوش گرفتن ترجیح می‌دهند. شما باید به این ویژگی شخصیتی احترام بگذارید که لزوما نمی‌توانید آن را اصلاح کنید. اگر این موضوع شما را آزار می‌دهد، بهتر است به دنبال نژادی از گربه باشید که از چنین تماسی لذت می‌برد.

ترس از آب

همه گربه‌ها از آب نمی‌ترسند، چرا که برخی از نژادها از حمام کردن و شنا کردن لذت می‌برند. با این حال، بیشتر گربه‌سانان آب را دوست ندارند، حتی اگر آنها را مجذوب خود کند. درک کامل منشأ این ترس، که برخی فکر می‌کنند با منشأ آنها مرتبط است، دشوار است. اجداد گربه‌های خانگی ما در واقع از سرزمینی خشک و بیابانی در خاورمیانه می‌آیند.

با این وجود گربه‌ها می‌توانند شنا کنند، اما ممکن است بیزاری آنها در درجه اول به این دلیل باشد که خیس بودن برای آنها ناخوشایند است، حرکات را کند می‌کند، بدن را خنک و بوها را مختل می‌کند.

در این صورت چه باید کرد؟

در حالت ایده‌آل، برای کمک به گربه برای غلبه بر ترس خود از آب، ابتدا باید از سنین پایین اقدام کنید. می‌توانید پنجه یک بچه گربه را در حین بازی خیس کنید تا به او نشان دهید که چیزی برای ترسیدن ندارد، اما همیشه آسان نیست.

در همه موارد، از ترساندن حیوان با فرو بردن آن در وان یا پاشیدن آب به آن خودداری کنید. هرگز نباید او را مجبور کنید تا به او آسیبی وارد نشود. به همین ترتیب، ما به گربه کوچکی که برای بازی با جریان آبی که از شیر آب جاری است از لبه وان بالا می‌رود، توجه می‌کنیم، چرا که اگر لیز بخورد و بیفتد، خطر آسیب‌دیدگی طولانی مدت را در پی دارد!

از هر روشی که به گربه‌تان نشان دهد آب دشمن او نیست دریغ نکنید. وقتی هوا خوب است، یک ظرف کوچک در بیرون قرار دهید و در آن با توپ او بازی کنید. اجازه دهید او شما را تماشا کند. ممکن است بیاید و پنجه خود را در آب قرار دهد. با گذشت زمان، او می‌بیند که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. اما هر چه هست، او را مجبور به کاری نکنید. گربه شما این حق را دارد که هرگز آب را دوست نداشته باشد. 

ترس از غریبه‌ها

گربه ذاتاً حیوان مشکوکی است و به کسانی که نمی‌شناسد اعتماد ندارد. همانطور که گفتیم او به روتین و قلمرو خود پایبند است. او محیط خود را مانند کف دست می‌شناسد و هیچ چیزی نباید او را آزار دهد. در نتیجه، وقتی غریبه‌ای نزدیک می‌شود، ممکن است از ترس خطر واکنش تهاجمی نشان دهد.

گربه ممکن است با تصور اینکه یک غریبه زندگی روزمره او و روتینش را مختل می‌کند، استرس خاصی را احساس کند. بوهای جدید، صداهای جدید به ارمغان می‌آورد و می‌تواند برخی عادات را تغییر دهد. با این حال، برخی از حیوانات که خوب اجتماعی نشده‌اند یا بهتر بگوییم منزوی هستند ممکن است به دنبال فرار و مخفی شدن باشند یا به سادگی فاصله بگیرند.

در این صورت چه باید کرد؟

در اینجا باز هم ما به او اجبار نمی‌کنیم. گربه شما ترس خود را با منزوی کردن خود مدیریت می‌کند. نیازی نیست او را مجبور به تماس با غریبه کنید، به او فرصت بدهید تا به خودش اطمینان دهد و ‌ببیند که چیزی برای ترس وجود ندارد.

اگر می‌خواهید رفتار گربه شما با میهمانانتان دوستانه‌تر باشد، صبور باشید. با دیدن افرادی که از قلمرو او بازدید می‌کنند و بدون تهدید او را ترک می‌کنند، خودش متوجه می‌شود که هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. گفتنی است، گربه شما ممکن است آنها را بدون اینکه بخواهد به آنها نزدیک شود یا اجازه دهد او را لمس کنند، تحمل کند. این حق اوست، شما هم احتمالاً از انداختن خود به آغوش غریبه‌هایی که ملاقات می‌کنید لذت نمی‌برید. شما باید به انتخاب او احترام بگذارید و به مهمانان خود توضیح دهید که آنها نیز باید او را درک کنند و او را با تحمیل چیزها محدود نکنند.

ترس از خیار: افسانه یا واقعیت؟

ویدئوهای زیادی در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود که گربه‌هایی را نشان می‌دهد که ناگهان با خیار یا کدو سبز غافلگیر شده اند. این واکنش ناگهانی به خود جسم مرتبط نیست، زیرا گربه از خیار بیشتر از هویج نمی‌ترسد. چیزی که او را می‌ترساند ناشناخته بودنت آن است.

تصور کنید: گربه شما در حال تغذیه یا نظافت خودش است. با تمرکز روی کارش، برمی‌گردد و در آنجا شیی که قبلاً آنجا نبوده است در کنار او ظاهر شده است! در ذهن او، این ممکن است یک خطر باشد. صرف نظر از این، این شی ناشناخته دلیلی برای نزدیک شدن به او نداشته است، که این موضوع بتعث بروز یک رفلکس ترس طبیعی می‌شود.

علاوه بر این، خیار شکلی شبیه به مار دارد و می‌تواند گربه را بترساند و باعث آسیب پذیری و بروز رفتارهایی مانند پرش ناگهانی، صداهای تریناک و پرت‌شدن‌های دیوانه وار شود.