طول-عمر-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه‌ها حیواناتی مهربان هستند و بسیار کمتر از آنچه ما فکر می کنیم مستقل‌اند! در واقع، برخلاف تصور رایج، گربه‌ها همیشه به تنهایی از پس کارهای خود بر نمی‌آیند. آنها نیاز زیادی به تماس و مهربانی از سمت سرپرست خود دارند، اما با این وجود مهم است که به نیاز آنها به آرامش احترام بگذاریم. اگر به دنبال همدم کوچکی هستید که بتوانید سال‌های زیادی با شادی زندگی کنید، ما در اینجا 10 نژاد گربه که بیشترین امید به زندگی را دارند معرفی می‌کنیم.

طول عمر گربه و نوسانات آن

طول عمر گربه بین 13 تا 15 سال متغیر است. در واقع، ما تنوع بسیار کمتری را در همراهان مخملی کوچک خود نسبت به سگ‌ها در این موضوع مشاهده می‌کنیم. با این حال، اگر این حیوان به خوبی تغذیه شود و مراقبت‌های لازم را در طول زندگی خود دریافت کند، معمولاً سن آنها از 15 سال فراتر می‌رود و حتی به بیست سالگی می‌رسند. محیط زندگی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند، زیرا تصادفات در جاده‌ها و سایر اشکال تروما، عامل اصلی مرگ و میر در میان افراد زیر 5 سال هستند. بعد از این سن، عمدتاً بیماری‌های کلیوی و سرطان‌ها هستند که طول عمر گربه ما را کاهش می‌دهند.

به طور متوسط، مشاهده می‌کنیم که گربه‌های ماده، با میانگین امید به زندگی 15 سال، در مقایسه با گربه‌های نر با 13 سال، طول عمر بیشتری دارند. حیوانات عقیم شده نیز با میانگین طول عمر 15 سال در مقایسه با 11 سال برای گربه‌های عقیم نشده عمر طولانی‌تری دارند!

نژاد هم در طول عمر گربه‌ها اهمیت زیادی دارد. گربه‌های اصیل با متوسط طول عمر 12.5 سال به طور متوسط کوتاهتر از گربه‌های دورگه با امید به زندگی 14 سال زندگی می‌کنند. با این حال، در بین نژادها، نابرابری‌های زیادی مشاهده می‌شود که به شکنندگی و استعدادهای ژنتیکی هر نژاد مرتبط است.

اما به یاد داشته باشیم که همه اینها فقط یک میانگین است! در واقع، غیرمعمول نیست که گربه‌ها بیش از بیست سال عمر کنند. طبق کتاب گینس، رکورد جهانی شناخته شده تا به امروز متعلق به گربه‌ایست که در تگزاس در سال 2005 در سن 38 سالگی درگذشت!

10 نژاد گربه که بیشترین عمر را دارند!

در میان نژادهای گربه، برخی از آنها میانگین طول عمر قابل توجهی دارند! بیایید 10 نژاد شناخته شده با امید به زندگی بالا را کشف کنیم.

1- برمه‌ای

گربه برمه‌ای، گربه‌ای دوست‌داشتنی، بازیگوش و پرانرژی است. او که عاشق ماجراجوییست، از آن دسته‌ای نیست که اجازه بدهد محدودش کنند و برای لذت بردن در فضای باز عالی دست به هر کاری می‌زند! اما او در عین حال گربه‌ای مهربان، نوازشگر و بسیار اجتماعی است. برمه‌ای همچنین نژادی است که برای همه سنین مناسب و درنتیجه مناسب زندگی در خانواده است. این گربه همچنین از نژادیست که احتمالا در طولانی‌ترین مدت ممکن صاحبش را همراهی می‌کند، زیرا رکوردهای طول عمر را در اختیار دارد و معمولاً امید با زندگی آن 25 سال است.
گربه برمه‌ای

2- رگدال

این نژاد گربه که در دهه 1960 ایجاد شد به دلیل زیبایی، موهای نرم و بلند، چشمان آبی و تمایلش به آرامش در آغوش سرپرست خود با محبت مورد تحسین قرار می‌گیرد. این ویژگی شخصیتی است که به او نام رگدال یا عروسک پارچه‌ای داده است. این گربه با نزدیکان خود و همچنین غریبه‌ها بسیار صمیمی است و نیز یک دوست عالی برای کودکان و افراد در هر سنی به حساب می‌آید. برخلاف سایر نژادهای گربه، رگدال یک گربه خانگی است که از فضای باز خوشش نمی‌آید. چیزی که او ترجیح می‌دهد مبل یا بهتر است بگوییم بازوهای سرپرستش است.

این گربه نوازشگر کوچک با این وجود بسیار انعطاف پذیر است، چرا که می‌تواند به راحتی تا سن 25 سالگی زندگی کند.
گربه-رگدال

3- بالینز

این نژاد گربه، که یادآور سیامی است، دارای پوششی باشکوه با طول بیشتر و نرمی چشمگیر است. این گربه بسیار باهوش، یک سخنگو واقعی است که با صدای خود به سرپرستش پاسخ دهد و تقریباً در مورد هر چیزی که در اطرافش است نظر می‌دهد! بالینز فعال، پویا، بازیگوش و نسبتاً مقاوم است و خیلی آسیب‌پذیر نیست که به آن اجازه می‌دهد تا 22 سال زندگی کند.
گربه بالینز

4- سیامی

سیامی که اصالتاً اهل تایلند است - یا به طور دقیق‌تر از سیام که نام خود را به آن می‌دهد – گربه‌ای است که به دلیل زیبایی‌اش بسیار مورد قدردانی قرار می‌گیرد. گفته می‌شود که نام آن به معنای "الماس ماه" است. او گربه‌ای بسیار اجتماعی، بازیگوش، باهوش، کنجکاو و یک همراه عالی برای تمام سنین است که می‌تواند حدود بیست سال زندگی کند.
گربه سیامی

5- ساوانا

ساوانا که در اصل در سال 1980 در ایالات متحده ایجاد شد، گربه‌ای باشکوه با پوست خالدار سیاه رنگ است. این ظاهر وحشی و هیکل ورزشی اوست که به طور کلی موفقیت زیادی برای او به ارمغان می‌آورد، اما او همچنین گربه‌ای بسیار مهربان است که هم از بزرگسالان و هم از کودکان استقبال می‌کند. اجتماعی است، با همه سازگار است، اما نیاز زیادی به حرکت و بیرون رفتن دارد. ساوانا گربه‌ای نیست که برای زندگی آپارتمانی ساخته شده باشد. او به شرط آن که به خوبی تغذیه شود می‌تواند تا 20 سال زندگی کند.
گربه ساوانا

6- بمبئی

بمبئی با موهای مشکی یا شنی با شکوه خود، گربه‌ای دوست داشتنی و دلپذیر برای زندگی است. او بسیار اجتماعی و باهوش و به دنبال تماس و تعامل با انسان است. پویا، بازیگوش و کنجکاو است و گربه‌ایست که به ندرت با آن برخورد می‌کنیم و گربه‌ای خاص به حساب می‌آید. با این حال، او به راحتی می‌تواند حدود بیست سال زندگی کند.
گربه بمبئی

7- بیرمن

بیرمن یک نژاد گربه از آسیا با منشأ تا حدودی نامشخص است. پوست زیبا و چشمان آبی عمیقش عاشقان گربه را اغوا می‌کند. این گربه بسیار اجتماعی و بسیار آرام است. او گربه‌ای مهربان و خانواده دوست است و برای زندگی آپارتمانی بسیار مناسبتر از نژادهای ماجراجو است.

این گربه که نیاز زیادی به همراهی دارد، همراهی دلپذیر برای زندگی است اما از جمله نژادهای آسیب‌پذیر به شمار می‌آید. او همچنین به اختلالات گوارشی و کلیوی و همچنین به اضافه وزن حساس است. با این حال، اگر به درستی تغذیه شود و از نظر سلامتی به خوبی کنترل شود، می‌تواند 20 سال بدون مشکل زندگی کند.
گربه برمه‌ای

8- چارتروکس

گربه چارتروکس یا مالتیز یک نژاد بسیار قدیمی از گربه است که به دلیل ظرافت و متانت خود مورد قدردانی قرار گرفته است. این گربه قوی، تنومند، قدرتمند و زیبا دارای پوششی ضخیم و زیبا به رنگ آبی مایل به خاکستری است که آن را منحصر به فرد می‌کند. او بسیار بازیگوش و اجتماعی است و به تحرک زیادی نیاز دارد چرا که مستعد اضافه وزن است. او که دوست بسیار خوبی برای کودکان است، به راحتی می‌تواند حدود بیست سال زندگی کند.
گربه چارتروکس

9- اسفنیکس

اسفنیکس با هیکل غیرمعمول خود یک حیوان ضدحساسیت است. در واقع، او کاملاً بدون مو است و بنابراین گربه‌ای ایده‌آل برای افرادی است که به گربه‌سانان حساسیت دارند. این گربه بسیار اجتماعی نیاز زیادی به ارتباط دارد و از تنهایی استقبال نمی‌کند. او با پوست نازک و بدون کرکش، در زمستان به سرما و در تابستان به گرما حساس است. بنابراین مهم است که دائماً به این موضوع توجه داشته باشید. با این حال، نژاد قوی به حساب می‌آید و به راحتی می تواند 15 تا 20 سال عمر کند.
گربه اسفنیکس

10- راشن بلو

راشن بلو با ظرافت بی‌نظیر، گربه‌ای باشکوه با موهای آبی مایل به خاکستری و بدنی باریک است. او بسیار مهربان و به راحتی قابل آموزش است و برای زندگی خانوادگی عالی است. او گربه‌ای آرام و مهربان و عاشق نوازش است که از تماس با کودکان نیز لذت می‌برد. او با تغذیه خوب و مراقبت می‌تواند 15 تا 20 سال بدون مشکل زندگی کند.
گربه راشن بلو