ترس-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هر سگی شخصیت خاص خود را دارد. حتی اگر نژاد او، او را مستعد حساسیت خاصی کند، شخصیت و رفتار او به پارامترهای دیگری مانند تجربه، محیط، انسان‌هایی که از او مراقبت می‌کنند، آموزش‌هایی که دیده است و ... نیز بستگی دارد. برخی از سگ‌ها به طور خاص ترس‌های خاص خود را دارند، ترس‌هایی که به ندرت در بین همسالان آنها یافت می‌شود. مانند انسان‌ها، تعریف ترس در سگ‌ها نیز بسیار دشوار است و دادن دامنه مشخص و واضح به آن حتی پیچیده‌تر است. با این حال، بیایید ترس‌هایی را که در اکثر سگ‌ها مشاهده می‌کنیم برای درک بهتر آنها بررسی کنیم.

ترس از صداهای خاص

دوستان سگ ما اغلب، به ویژه به دلیل شنوایی قوی‌شان، به صداهای خاصی حساس هستند. اگرچه شدت صدا می‌تواند ترس از برخی صداها را توضیح دهد، اما برخی عوامل دیگر با صدای ناگهانی همراهان کوچک ما را می‌ترسانند.

طوفان

رعد غرش می‌کند و سگ شما روی زمین خم می‌شود. این پدیده کاملا طبیعی است، چرا که طوفان صداهای ناگهانی، غیرقابل پیش‌بینی و شدید منتشر می‌کند. همراهان کوچک ما به دلیل شنوایی توسعه یافته، بسیار بیشتر از ما به سر و صدا و همچنین به رویدادهای اقلیمی و این نوع پدیده‌ها حساس هستند. طوفان‌ها و زلزله‌ها، با گوش سگ‌های ما بسیار بهتر از گوش ما درک می‌شوند، چرا که امواج فراصوتی منتشر می‌کنند و بسیاری از حیوانات را می‌ترسانند.

علاوه بر این، صدای رعد و برق می‌تواند همراه با نور باشد که درخشندگی شدید و ناگهانی آن منبع دیگری از اضطراب سگ‌هاست.

آتش بازی

آتش بازی نیز مانند رعد و برق، صداهای بسیار شدید و ناگهانی تولید می‌کند که برای دوستان سگ ما کاملاً غیرقابل پیش‌بینی است. آنها علاوه بر غافلگیر کردن حیوان، با چنان نیرویی منفجر می‌شوند که می‌توانند برای گوش‌های این حیوانات دردناک باشند و ارتعاشاتی که در سطح زمین ایجاد می‌کنند - که ما انسان‌ها آن را مانند دوستان حیوان خود احساس نمی‌کنیم - می‌تواند به عنوان یک تهدید تلقی شود.

وسایل خانگی پر سر و صدا

صدای تولید شده توسط برخی لوازم خانگی مانند جاروبرقی، مخلوط‌کن یا سشوار می‌تواند ما را آزار دهد، اما شدت صدا برای دوستان سگ ما بیشتر است. ارتعاشاتی که توسط این تجهیزات منتشر می‌شود بیشتر برای سگ‌های ما مزاحمت ایجاد می‌کند. بسیار مهم است که سگ را هر چه زودتر به این وسایل مختلف عادت دهید تا راه‌اندازی آنها منبعی برای اضطراب نباشد.

آلات موسیقی

صدای منتشر شده از بسیاری از آلات موسیقی برای سگ بسیار آزاردهنده است. بسیاری از سگ‌ها با شنیدن صدای کوبه‌ای طبل یا سنج، صدای ترومپت یا ساکسیفون یا حتی ملودی ظریف‌تر پیانو، ویولن یا کنترباس مانند گرگ زوزه می‌کشند. این انتشار صدا می‌تواند برای حیواناتی که به آنها عادت ندارند ناراحت کننده باشد.

ترس از برخی از هم نوعان

به طور کلی ترس یک سگ از هم نوعانش معمول است. این ترس ممکن است نتیجه تجربیات سخت یا حتی آسیب‌زا در گذشته یا عدم اجتماعی شدن باشد. سگ‌ها که ذاتا حیوانات مشکوکی هستند هنگامی که با یک سگ مسلط، تحمیل کننده یا پر سر و صدا روبرو می‌شوند ممکن است بترسند و احساس خطر کنند. 

مهم است که مراقب باشید، چرا که در حالی که بسیاری از سگ‌های ترسیده فرار می‌کنند، بسیاری دیگر برای دفاع از خود و دور نگه داشتن منبع تهدیدکننده، پرخاشگر می‌شوند.

ترس از بعضی از انسان‌ها

سگ‌ها نه تنها از بعضی از سگ‌ها می‌ترسند، بلکه از برخی از انسان‌ها نیز می‌ترسند. به طور طبیعی، غریزه محافظتی در سگ‌ها آنها را به حفظ قلمرو خود و اعضای خانواده خود سوق می‌دهد. فقدان اجتماعی شدن نیز ممکن است یکی از دلایل باشد، اما به وضوح مشاهده می‌شود که نژادهای خاصی نسبت به غریبه‌ها بی‌میلی بیشتری نسبت به سایرین نشان می‌دهند.

هنگامی که انسان‌ها ماسک می‌زنند یا لباس خاصی می‌پوشند، دوستان سگ ما می‌توانند از ظاهر، نحوه حرکت، اندازه یا رنگ آنها بسیار ناراحت شوند... سگ‌ها بر اساس آنچه که هر روز برای شناسایی انسان‌ها مشاهده می‌کنند، نشانه‌های بصری دارند. در نتیجه لباس‌ها می‌توانند آن‌ها را گیج کنند و ماسک‌ها یا هر وسیله‌ای که صورت را می‌پوشاند اجازه دیدن حالات چهره را به آن‌ها نمی‌دهد که این امر می‌تواند آنها را بترساند.

ترس از برخی رفتارهای انسانی

صداهای بلند 

سر و صدای بلند انسان‌ها برای سگ‌ها آزاردهنده است. در طبیعت، آنها منادی خطر و تهدید هستند. بنابراین، دوستان سگ ما که در خانه‌ای متعادل و سالم زندگی می‌کنند، وقتی با ارتباط کلامی خشن‌تر مواجه می‌شوند، می‌توانند شگفت‌زده شوند. برخی از سگ‌ها پس از آن تمایل به پنهان شدن دارند و برخی دیگر پرخاشگری نشان می‌دهند تا صدایی را که تهدیدکننده می‌دانند، از خود دور نگه دارند.

حرکات ناگهانی

درست مانند سر و صدا کردن، حرکات ناگهانی نیز برای سگ‌هایی که آنها را با نوعی پرخاشگری مرتبط می‌کنند، آزاردهنده است. سگ‌هایی که به حرکات و وضعیت بدن بسیار حساس هستند، در مواجهه با انسانی که اندام‌های خود را به طور ناگهانی حرکت می‌دهد، احساس خطر می‌کنند. در اینجا دوباره، واکنش‌های تهاجمی در برخی از سگ‌ها ممکن است.

مشاجره

سگ‌ها که نسبت به احساسات، صداها، حالت‌ها و حالات چهره بسیار حساس هستند، با مشاجره‌ای که بین اعضای خانواده‌شان یا بین اشخاص ثالث ناشناس پیش می‌آید، خیلی سریع گیج می‌شوند. اما در حالی که ممکن است از دیدن مشاجره بین غریبه‌ها ترسیده باشند، این نوع اختلال در محیط زندگی آنها برای آنان بسیار ناراحت‌کننده‌تر است. در واقع، خانه آنها پناهگاه آنها، نقطه تعادل آنها و مکان امن آنها است، دعواهایی که در آنجا اتفاق می‌افتد احساس امنیت مورد نیاز سگ‌ها را تضعیف می‌کند و می‌تواند باعث ترس و تنش‌های بی‌ثبات‌کننده شود.

ترس از بعضی از ارتباطات

برخی از انسان‌ها کدهای رفتاری را که باید با سگ اتخاذ کنند نمی‌دانند یا شیوه‌های آموزش و/یا ارتباط اجباری مبتنی بر خشونت را اجرا می‌کنند. با این حال، باید بدانید که سگ‌ها می‌توانند با تماس‌های خاصی که بیش از حد مزاحم یا مسلط هستند، ترسیده شوند.

علاوه بر این، نگاه کردن با اصرار در چشمان سگ برای حیوان بسیار ناراحت کننده است، زیرا این رفتار را به عنوان یک تهدید، تمایل به تسلط بر آن، یک تحریک یا چالش قلمداد می‌کند. وقتی این رفتار از یک غریبه سر می‌زند، سگ ممکن است این تصور را داشته باشد که مورد حمله قرار گرفته و با فرار یا دفاع از خود واکنش نشان می‌دهد، حتی اگر به معنای پرخاشگری باشد.

ترس از موقعیت‌های خاص

تغییرات روتین

سگ‌ها برای اطمینان خاطر خود را به محیط و ریتم زندگی روزمره خود می‌چسبانند. آنها چندان از تغییرات استقبال نمی‌کنند و خواهان نظم، ثبات هستند و هرگونه حرکت دور از انتظاری را رد می‌کنند. 

در نتیجه، هرگونه تغییر در عادات آنها می‌تواند برای آنها بسیار مخرب باشد. یک حرکت، یک مرگ، آمدن یک نوزاد یا یک حیوان جدید در خانواده، چیدمان مجدد فضای زندگی... هر چیز کوچکی می‌تواند آنها را بترساند.

تنهایی

برخی از سگ‌ها از اضطراب جدایی رنج می‌برند و از فکر دوری از صاحبشان مضطرب می‌شوند. این سگ‌ها احساس می‌کنند رها شده‌اند و نگران صاحبان خود هستند تا جایی که بسیاری از آنها رفتارهای مخرب، پارس کردن یا کثیفی از خود بروز می‌دهند.

ترس از مکان های خاص

کلینیک دامپزشکی

ناگفته نماند که سگ به ندرت با خوشحالی نزد دامپزشک می‌رود. متأسفانه، حتی اگر این متخصص سلامت فقط بهترین‌ها را برای بیماران کوچک خود بخواهد، آنها او را یکسان نمی‌بینند و کلینیک دامپزشکی را با تجربیات منفی مرتبط می‌دانند. تحمل واکسن‌ها، درمان‌ها، جابجایی‌ها، معاینات یا حتی بوی محصولات ضدعفونی کننده برای همراهان کوچک چهارپای ما دشوار است. علاوه بر این، در اتاق انتظار، حیوانات استرس سایر بیماران حاضر را نیز متوجه می‌شوند که باعث افزایش ترس آنها می‌شود.

وسایل نقلیه

سگ‌ها نیز مانند برخی از انسان‌ها می‌توانند به راحتی در ماشین، قطار یا هواپیما دچار تهوع شوند. سر و صدا، سرعت، ارتعاشات، منظره عبوری و ناپایداری زمین، همه می‌توانند استرس‌زا باشند، به خصوص که آنها عموماً در قفسی محبوس هستند که باعث افزایش اضطراب آنها می‌شود.

احساس ترس در سگ‌ها طبیعی است، اما نباید تبدیل به رفتاری ناسالم و بیمارگونه شود. بنابراین توصیه می‌شود در صورت وجود کوچکترین شک، مراقب باشید و با دامپزشک مشورت کنید. یک رفتارشناس سگ می‌تواند از سگی که از ترس‌هایش رنج می‌برد و واکنش‌های رفتاری نامناسبی نشان می‌دهد، حمایت کند. در هر صورت، به یاد داشته باشید که ترس باعث فرار سگ‌ها می‌شود، اما وقتی نمی‌توانند فرار کنند، بهترین دفاع از نظر آنها حمله است. بنابراین یک سگ ترسیده می‌تواند برای جلوگیری از تهدید، پرخاشگری نشان دهد. پس باید همیشه هوشیار بود.