اضطراب جدایی در سگ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ اگر سگ شما نتواند تنها ماندن در خانه را تحمل کند چه؟

اصطلاح "اضطراب جدایی" به تشریح پریشانی می‌پردازد که سگ در صورت تنها ماندن توسط همدم انسانی خود می‌تواند تجربه کند. برخی از سگ‌ها به محض اینکه سرپرستشان قصد خروج از خانه را دارد، نشانه‌هایی از ناراحتی را نشان می‌دهند. این مشکل هم برای حیوانات و هم برای صاحبان آن‌ها استرس‌زا است. غیرمعمول نیست که سگ‌های آسیب‌دیده ناراحتی خود را از تنها ماندن با ایجاد آشفتگی در خانه، ادرار یا مدفوع، ناله کردن، پارس کردن یا زوزه کشیدن ابراز می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث تنش با همسایگان یا مستاجران شود و در موارد شدیدتر حتی می‌تواند فرد را مجبور به ترک حیوان خانگی خود کند. با این حال، اجتماعی شدن و آموزش صحیح می‌تواند از اضطراب جدایی جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد.

چه چیزی باعث اضطراب جدایی می‌شود؟

اضطراب جدایی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله:

توجه بیش از حد یا شدید از طرف صاحب حیوان (به ویژه زمانی که حیوان بیمار است این اتفاق رایج می‌باشد).

عدم آموزش (سگ برای گذراندن وقت به تنهایی در دوران جوانی آموزش داده نشده است).

تجارب تروماتیک زمانی که تنهاست (به عنوان مثال، سگ صداهای بلندی را می‌شنود که به نظرش تهدیدکننده است).

دوره‌های ناگهانی تنهایی (سگی که عادت دارد بیشتر وقت خود را با همسفر انسانی خود بگذراند، ناگهان به حال خود می افتد).

اضطراب جدایی همچنین می‌تواند زمانی که ساختار خانواده تغییر می‌کند (مثلاً پرستار به طور ناگهانی دیگر آنجا نیست)، زمانی که دورکاری به پایان می‌رسد (سگ باید مدت زمان طولانی را تنها بگذراند) یا زمانی که تغییری در محیط ایجاد می‌شود (به عنوان مثال، یک سگ به طور موقت در پناهگاه حیوانات قرار می‌گیرد یا با خانواده دیگری نقل مکان می‌کند) اتفاق بیفتد. همچنین اگر حیوان در گذشته رها شده باشد یا هرگز یاد نگرفته باشد که تنها باشد، ممکن است این موقعیت پیش بیاید. میزان رنج یک سگ از اضطراب جدایی تا حدی به میزان دلبستگی او به فرد غایب بستگی دارد.

علائم اضطراب جدایی چیست؟

در اینجا برخی از علائمی که نشان می‌دهد سگ شما ممکن است از اضطراب جدایی رنج ببرد را نام می‌ بریم:

تخریب

سگ شما به اشیاء اطراف خانه آسیب می‌رساند. آسیب می‌تواند ناشی از تلاش‌های او برای فرار باشد، از جمله خراش‌ها و آثار گازگرفتگی روی چارچوب درها یا روی قاب پنجره‌ها. اگر سگ شما در ماشین تنها بماند، ممکن است درزگیر پنجره گاز گرفته شود یا درب آن خراشیده شود.

صداسازی

سگ شما وقتی تنها می‌ماند زوزه می‌کشد، ناله می‌کند یا پارس می‌کند.

علائم فیزیکی

سگ شما دچار لرزش، ترشح بزاق یا استفراغ می‌شود.

پیگیری

سگ شما تمایل دارد دائماً شما را دنبال کند، که به معنای ناتوانی در استراحت و وقت گذراندن به تنهایی است.

استقبال بیش از حد هیجان زده

سگ شما وقتی به خانه می‌آیید پرخاشگری می‌کند.

انزوا

اگر سگ شما تمایل به عقب‌نشینی به یک مکان دورافتاده دارد، ممکن است گاهی اوقات این را با نشانه‌ای اشتباه گرفت که او از تنهایی نمی‌ترسد. در واقع، او ممکن است در سکوت رنج ببرد.

شلوغی

سگ شما مدام راه می‌ورد و به نظر نمی‌رسد که آرام شود.

آلودگی

سگ شما به طور غیرقابل‌کنترلی در خانه ادرار یا مدفوع می‌کند.

مدفوع خواری

برخی از سگ ها هنگامی که تنها می‌مانند یا از صاحب خود جدا می‌شوند، شروع به دفع مدفوع کرده و سپس مقداری یا تمام مدفوع خود را می‌خورند.

اقدامات پیشگیرانه

قبل از اقدام، مطمئن شوید که سگ شما علائم فوق را فقط زمانی که شما دور هستید نشان می‌دهد. برخی از این علائم ممکن است دلایل دیگری داشته باشند. به عنوان مثال، کثیفی می‌تواند به دلیل مسائل پزشکی باشد، زوزه کشیدن می‌تواند پاسخی به آژیرها باشد، پارس کردن می‌تواند ناشی از بی‌حوصلگی باشد، و رفتارهای مخرب برای سگ‌های بسیار جوان معمول است.

اگر مشکوک هستید که سگ شما از اضطراب جدایی رنج می‌برد، راه های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به آنها کمک کنید:

- اگر سگ شما هنوز جوان است، به تدریج او را به تنهایی عادت دهید. با مدت زمان کوتاهی شروع کنید و همیشه به او یک جایزه‌ای بدهید که یاد بگیرد تنها با جدا بودن از شما محقق می‌شود. سگ شما چه توله سگ باشد و چه بالغ، در هیچ زمانی در طول آموزش نباید احساس ناراحتی یا اضطراب کند.

- رفتارهایی را انتخاب کنید که سگ شما باید به خاطر آنها پاداش بگیرد (به عنوان مثال، اگر او آشفته یا بیش از حد هیجان‌زده نمی‌شود، یا اگر همیشه شما را دنبال نمی‌کند). اطمینان حاصل کنید که سگ شما همیشه آرام است.

- یک برنامه روتین ایجاد کنید تا سگ شما بداند چه زمانی باید از شما انتظار توجه داشته باشد (غذا، بازی، جلسات تمرین، زمان استراحت و غیره) و چه زمانی باید همه کارها را به تنهایی انجام دهد یا چرت بزند.

- مطمئن شوید که در خانه شما مکان‌هایی وجود دارد که سگ شما می‌تواند در آنجا استراحت کند و در زمانی که شما دور هستید احساس امنیت کند. هر چند وقت یکبار، در ابتدا خیلی کوتاه (شاید فقط چند ثانیه) اتاق یا خانه را ترک کنید. بسته به عکس‌العمل سگ شما (هنگام بازگشت باید آرام باشد)، می‌توانید به تدریج مدت غیبت خود را افزایش دهید. همیشه سعی کنید قبل از اینکه سگتان آشفته شود، برگردید.

- به سگ خود کمک کنید تنها ماندن را با چیزهای مثبت، مانند پذیرایی، مرتبط کند. به عنوان مثال، درست پیش از خروج از اتاق به سگ خود غذا بدهید (اما به خاطر داشته باشید که برای حفظ یک رژیم غذایی سالم، وعده‌های غذایی او را بر اساس آن اندازه بگیرید).

- مطمئن شوید که سگ شما از نظر ذهنی و جسمی تحریک شده است. سگ خسته بیشتر احساس آرامش خواهد کرد.

- سگ خود را نسبت به تهدیدات مطمئن، مانند صداهای بلند (رعد، آتش بازی، آژیر و غیره) حساسیت‌زدایی کنید. سگ‌هایی که دوست ندارند تنها باشند، اگر از صداها نیز وحشت‌زده شوند، استرس بیشتری خواهند داشت.

- همچنین سعی کنید سیگنال‌های آشکاری را که در شرف انتشار هستند محدود کنید. از خداحافظی با سگ خود اجتناب کنید. در عوض، با آرامش و با احتیاط تمام چیزهایی را که باید با خود حمل کنید جمع‌آوری کنید. سپس کت و کفش خود را بپوشید و بدون سر و صدا به راه بیوفتید. هر چه سگ شما کمتر متوجه شود که شما در شرف بیرون رفتن هستید، فرصت کمتری برای تحریک شدن دارد.

درمان

بسته به شدت اضطراب جدایی او، اقداماتی که در بالا توضیح داده شد ممکن است کافی نباشد. در برخی موارد، باید از یک متخصص مانند رفتارشناس یا مربی سگ کمک بگیرید.