چگونه گربه مضطربی را که از غریبه ها می ترسد آرام کنیم

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ چند دلیل مختلف باعث می‌شود که گربه‌ها از غریبه‌ها بترسند؛ یکی از دلایل معمول این است که از زمان بچگی با غریبه‌ها برخوردی نداشته اند، اگر گربه‌ها در طول دوره اجتماعی شدن (سنین 3 تا 9 هفتگی) به افراد مختلف معرفی نشوند، در سنین بزرگسالی ترس بیشتری از غریبه‌ها خواهند داشت.

علاوه بر این، ورود میهمانان و غریبه‌ها با چیزهای ترسناکی چون صدای زنگ در، جابجایی بسته‌ها یا چمدان‌های بزرگ، یا صدای بلند صحبت کردن و خندیدن همراه است. درست مانند انسان‌ها، برخی از گربه‌ها شخصیتی گوشه‌گیر داشته و خیلی اجتماعی نیستند.

مطالعات نشان داده است بچه گربه‌هایی که از پدران ترسو بدنیا می‌آیند اغلب، آنها نیز ترسو هستند.

آرام کردن گربه دربرابر میهمانان غریبه

قبل از هرچیز، اگر این رفتار جدیداً بوجود آمده است حتماً با دامپزشک مشورت کرده و مشکلات جسمی را بررسی کنید.

در اولین قدم یک مکان امن برای گربه فراهم کنید تا هنگام ورود مهمانان به آنجا پناه ببرد. این مکان امن باید در مسیر عبور و مرور نباشد، مثلاً اتاق پشتی، جایی که صدای زنگ در، بخوبی شنیده نشود.

در منطقه امن، گربه برخوردی با مهمانان نداشته و می‌تواند حس آرامش داشته باشد. قبل از ورود مهمانان، باید امکاناتی را برای گربه در اتاق امنش فراهم کنید، بسته به مدت زمانی که مهمانان حضور دارند آب و جعبه خاک برای او قرار دهید.

چند دقیقه قبل از ورود مهمان، درصورت تمایل گربه به او اجازه دهید تا در اتاق امن، آرام گیرد. پس از ورود میهمانان، یک غذای مخصوص یا یک اسباب‌بازی چالشی به او دهید تا هم حواسش را پرت کرده و هم خاطره مثبتی از حضور میهمانان برای او بسازید.

در مرحله بعدی باید برخی از ترفندهای اصلاح رفتاری را به‌کار ببرید تا گربه در برخورد با بازدیدکنندگان آرامش بیشتری داشته باشد. علاوه بر خوراکی‌ها، شما به کمک مهمان‌ها نیز نیاز خواهید داشت.

یکی از روش‌های اصلاح رفتاری این است که مهمان با فاصله‌ای از گربه ایستاده و بخاطر آرام بودنش دربرابر غریبه، به او جایزه بدهید. پس از چند جلسه به‌تدریج فاصله را کمتر و کمتر کرده تا زمانی که گربه با آرامش کامل، پیش غریبه‌ها بماند.

بیشتر بدانیم:
توضیح مفهوم 15 رفتار گربه
استرس در گربه‌ها و پیامد آن
ارتباط برقرار کردن با گربه

راه‌های اصلاح رفتاری برای گربه‌های مضطرب

حال مراحل زیر را برای آرام کردن گربه دنبال کنید:

1- گربه را به اتاق بزرگی برده و او را نزدیک خود نگه دارید. سپس از یکی از دوستان خود بخواهید که وارد اتاق شود و فاصله خود را با گربه نگه دارد، فاصله باید به اندازه‌ای باشد که گربه احساس اضطراب نکرده و عکس‌العمل خشنی نسبت به غریبه نشان ندهد.

به عبارت دیگر گربه در این فاصله احساس امنیت می‌کند. فاصله امن هر گربه متفاوت است و بستگی به خلق‌وخو و میزان آشنایی او با فرد غریبه دارد. بطور مثال فاصله امن برای یک گربه ترسو که اولین بار است غریبه‌ای را می‌بیند بسیار بیشتر از یک گربه جسورتر و برخورد او با غریبه‌ای است که قبلاً یکبار دیده است.

2- اگر گربه در برخورد با غریبه آرام ماند و مضطرب نشد، با خوراکی مورد علاقه‌اش، نوازش، بازی و توجه او را تشویق کنید. این کار را ادام دهید تا گربه خودش به آن خاتمه دهد.

اگر گربه از اتاق بیرون رفت، او را با باز کردن بسته‌های خوراکی یا ایجاد صدای خش‌خش آن یا صدای باز کردن قوطی کنسروش دوباره به‌سمت خود جذب کنید.

اگر گربه آمادگی‌اش را داشته باشد می‌توان چند برخورد کوتاه با غریبه‌ای را در یک جلسه بازدید درنظر گرفت، تا سریع‌تر به نتیجه برسید.

3- هرکجا که متوجه اضطراب گربه شدید فاصله او را با غریبه بیشتر کنید تا جایی که احساس آرامش به او برگردد، و برای رفتار آرام به او جایزه دهید. اگر جلسات بعدی مهمان جدیدی وارد شد از همان بیشترین فاصله شروع کرده و کم‌کم به گربه نزدیک شود.

4- پس از چندین جلسه ملاقات با غریبه‌ها گربه باید به حضور آنها عادت کرده باشد. مرحله بعدی اینست که فاصله گربه و غریبه را به چند سانتی‌متری برسانید. به این‌صورت که ظرف غذا، آب یا اسباب‌بازی او را نزدیک مهمان قرار داده یا از آن دوست بخواهید که آرام به گربه نزدیک شود.

رفتار و عکس‌العمل گربه را دائماً زیرنظر بگیرید و هرجا متوجه ترس او شدید، فاصله را تا جایی که آرام شود بیشتر کنید.

5- هنگامی که گربه به خوردن غذا یا بازی کردن در کنار غریبه عادت کرد، می‌توانید همین تمرینات را در برخورد هم‌زمان با چندین مهمان تکرار کنید یا می‌توانید حرکت و بازی را به تمرین اضافه کنید.

برای افزودن حرکت به تمرینات، ابتدا فاصله امن گربه که در آن به‌راحتی با وسایلش مشغول بازی یا استراحت است، را رعایت کنید، سپس از غریبه بخواهید بجای ساکن بودن ایستاده، جلو و عقب رفته و حرکتی انجام دهد.

فاصله شروع برای مهمانی که درحال حرکت است ممکن است با فاصله‌ی مهمانی که ساکن است متفاوت باشد، بنابراین مراحل 2-4 را تکرار کنید.


توانایی گربه در آرام شدن در برخورد با غریبه‌ها بستگی به این دارد که هرچندوقت یکبار این تمرینات را انجام داده و حرکات یا افراد جدید را اضافه کنید.

بسیاری از رفتارهای انسانی مانند صدای بلند یا حرکات ناگهانی باعث عصبی شدن اغلب گربه‌های ترسو می‌شود. اگر گربه‌ای ترسو دارید قبل از ورود مهمانان این مسئله را به آنها گوشزد کنید و از آنها بخواهید که حضوری آرام داشته و به شما کمک کنند.

برای آرام کردن گربه‌ی ترسو و مضطرب، صبور باشید

به‌یاد داشته باشید که تمرینات اصلاحی زمان‌بر بوده و ممکن است، پیشرفت گربه کند باشد. گربه همیشه مرزی را رعایت می‌کند که در آن احساس آرامش دارد، بنابراین ما نمی‌خواهیم خلاف ذات او رفتار کرده و او را تحت فشار قرار داده و مجبور به قبول چیزی کنیم که با آن سازگاری ندارد.

بعنوان مثال برخی از گربه‌ها علاقه‌ای به نوازش یا آغوش افراد غریبه ندارند، پس آنها را مجبور به این کار نکنید.

داروی کاهش اضطراب برای گربه

درنظر داشته باشید که هدف شما حفظ آرامش و بهبود کیفیت زندگی گربه‌تان است. در برخی موارد استفاده از داروهای ضداضطراب ممکن است اصلاح رفتار را راحت‌تر کرده و سرعت ببخشد. اما بدانید که مضرات این داروها کم نبوده و برای استفاده از آن حتماً باید با دامپزشک مشورت کنید.


منبع: RESOURCES.BESTFRIENDS

ترجمه: مهسا احمدزاده