سگ-در-آپارتمان

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بسیاری توصیه می‌کنند اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، یک سگ کوچک را انتخاب کنید. با این حال، اندازه تنها معیار حیوان خانگی شما برای لذت بردن از این محیط نیست. برخی از نژادها، حتی نژادهای کوچک، در آنجا راحت‌تر از نژاد نیوفاندلند بزرگ در یک خانه نیستند. خلق و خوی نژاد، شخصیت سگ شما و زمانی که واقعاً مایلید به او اختصاص دهید - نه فقط برای رفت و آمدهایش - نیز در انتخاب سگ در صورت زندگی در آپارتمان اهمیت دارد.

اندازه: یک معیار مهم

اندازه سگ: اولین معیار زمانی که در آپارتمان زندگی می‌کنید؟

برای بقیه، یادگیری دانستن نیازهای نژاد، چه کوچک و چه بزرگ، و تامین هزینه‌های لازم کلید تضمین سازگاری کامل سگ شما با خانه شما است. اگر در یک آپارتمان 20 متر مربعی زندگی می‌کنید و می‌خواهید یک ماستیف ناپلی را انتخاب کنید، اندازه واضح است. ناگفته نماند که سگ شما به ناچار احساس تنگی نفس می‌کند و خطر برخورد با هر تکه مبلمان خانه کوچک شما نیز او را تهدید می‌کند. در حالی که ترجیح داده می‌شود یک سگ کوچک را بپذیرید، باز هم، همه نژادها لزوماً باریکی دیوارهای شما را تحمل نمی‌کنند. جک راسل تریر یکی از نژادهایی است که از انرژی بالایی برخوردار است به طوری که در خانه‌های دارای باغ بسیار بهتر رشد می‌کند.

معیارهای زیست محیطی

فضای موجود برای شما و حیوان خانگیتان، چه در آپارتمان زندگی کنید و چه در خانه ، به یک اندازه اهمیت دارد. درست مانند ما، سگ‌ها برای رشد و استراحت به حداقلی از فضا نیاز دارند. آنها باید بتوانند در اطراف حرکت کنند، بازی کنند و کشف کنند. بنابراین آپارتمان باید برای تعداد معینی از سگ‌های متوسط یا بزرگ ممنوع شود. فقط تصور کنید با هربار دم تکان دادن، او به میز، مبل یا مبلمان برخورد می‌کند؟

پله‌ها همچنین می‌توانند محدودیتی برای سگ‌های کوچک باشند. بعد از گردش روزانه، آیا او می‌تواند از پله‌ها بالا برود یا باید او را حمل کنید؟ اگر نژاد بزرگتری را انتخاب کرده‌اید، گردش‌ها باید طولانی‌تر باشند. تنها رفت و آمد برای نیازهای او کافی نخواهد بود. علاوه بر این، نژاد سگ شما هر چه باشد، آیا فضاهای سبز، پارک‌ها، جنگل‌ها به اندازه کافی به محل زندگی شما نزدیک هستند؟ آیا مجبور هستید هر روز وسیله نقلیه خود را ببرید تا با آن پیاده روی واقعی در هوای تازه را تجربه کنید یا با آن ورزش کنید؟

در نهایت، وقتی حیوان خانگی شما تمام روز، در ساعات کاری شما، چون حوصله‌اش سر رفته است، پارس می‌کند، چگونه محله را مدیریت می‌کنید؟ آیا فضایی که در اختیار دارید برای بازی با او و ارائه لحظات آرامش به او در خود آپارتمان مناسب خواهد بود؟

عادات سبک زندگی شما

اگر بیشتر اهل خانه هستید یک سگ، حتی کوچک و سازگار با زندگی در آپارتمان، هرگز انتخاب درستی نخواهد بود. بهتر است حیوان خانگی دیگری را قبول کنید: یک گربه احتیاجی به اینکه چندبار در روز بیرون برود ندارد. ناگفته نماند که باید در طول روز پیاده‌روی‌های سرگرم‌کننده دیگری برای ملاقات با همسالان، تجربه‌های مثبت، استشمام بوهای جدید یا تمرین یک فعالیت ورزشی برای برخی از سگ‌ها برنامه‌ریزی شود.

حتی اگر در آپارتمان یا خانه‌ای با باغ زندگی می‌کنید، پیاده‌روی برای همه سگ‌ها یک وظیفه روزانه است، مگر اینکه یک ممنوعیت پزشکی موقت از سوی دامپزشک وجود داشته باشد. اگر سگ خود را با خود به ورزش می‌برید و سرمای هوا مانع از انجام فعالیت روزانه شما نمی‌شود، زندگی در آپارتمان برای سگ قابل تحمل‌تر خواهد بود، مشروط بر اینکه بتواند در آن فعالیت کند. و اینکه سایر گردش‌های لازم برای رشد روانی او نیز می‌تواند به طور منظم انجام شود. ساعات کار و سفر شما نیز به حساب می‌آید: اگر بیش از 10 ساعت در روز برای کار غیبت کنید، برای حیوانی که حوصله‌اش سر می‌رود و به همراهی هم نیاز دارد، مشکل خواهد بود.

به طور خلاصه، اگر رشد جسمی و ذهنی سگ برای شما فداکاری باشد، احتمال زیادی وجود دارد که سگ شما زندگی در آپارتمان را تحمل نکند. حتی اگر آموزش مثبت انجام شده بتواند برخی از مشکلات رفتاری را برطرف کند، اگر از نظر جسمی و روحی به اندازه کافی تلاش نکرده باشد، حیوان از آن لذت نخواهد برد. پس از آن ممکن است پرخاشگری نشان دهد، مبل‌ها و سایر وسایل را خراب کند یا دچار افسردگی شود.

خیلی بیشتر از اندازه، شخصیت شما، عادات سبک زندگی و ویژگی‌های نژاد باید انتخاب شما را راهنمایی کند. اگر با نژادهایی که زندگی آپارتمان نشینی را به خوبی تحمل می‌کنند، هیچ تمایلی ندارید، بهتر است صبر کنید تا موقعیت شما به شما اجازه دهد تا نژادی که به آن علاقه‌مندید را بپذیرید.

نیازهای نژاد انتخاب شده

3 معیار تعیین می‌کند که آیا سگ می‌تواند در یک آپارتمان رشد کند: سطح انرژی، خلق و خو و تمایل به پارس کردن.

سطح انرژی در سگ‌ها

سطح انرژی سگ بیش از همه به وسیله نژادی که از آن آمده است تعیین می‌شود. برای قرن‌ها، پرورش‌دهندگان بسیاری از نژادها را برای به دست آوردن صفات مفید خاص تلاقی می‌کردند. این مورد به ویژه در مورد سگ‌های شکار، کار و سگ‌هایی که در آنان استانداردهای زیبایی همچنان مهم هستند، ویژگی‌های رفتاری برای انجام کارهای مورد انتظار نیز مورد توجه است. بنابراین، بیشتر چوپان‌ها به تمرین‌هایی نیاز دارند که به هوش سگ‌هایشان کمک کند. پرورش‌دهندگانی که بر شکار تمرکز دارند با توجه به کیفیت آنها به عنوان ردیاب تلاقی را انجام می‌دهند.

برای سگ‌های کار، ما عضله، استقامت و هوش توسعه یافته‌تری برای هدایت یک تیم را لازم خواهیم داشت. ردیابی، یادگیری چیزها یا ترفندهای جدید، کار فیزیکی همه نکاتی هستند که باید در زمانی که در آپارتمان زندگی می‌کنید تجزیه و تحلیل کنید. چگونه می‌خواهید موقعیت ردیابی شایسته نام را در 20 متر مربع برای یک سگ ارائه دهید در حالی که نژاد سگ شما قرن‌ها برای این کار تربیت شده است؟

خلق و خوی سگ شما

نکته مهم بعدی شخصیت یا خلق و خوی سگی که انتخاب کرده‌اید است. بسته به اصل و نسب و والدین خود، برخی از آنها فعالتر و پرانرژی‌تر از دیگران هستند. وقتی برای اولین یا دومین بار توله سگ را ملاقات می‌کنید، تشخیص خلق و خوی یک توله سگ دشوار است. بحث و گفتگو با پرورش‌دهنده برای تعیین ویژگی‌های شخصیتی اصلی والدین آنها و اطمینان از اینکه با سگی بسیار پرانرژی که از زندگی در یک آپارتمان راضی نمی‌شود گرفتار نشوید، ضروری است. بدیهی است که همیشه استثناهایی وجود خواهد داشت، اما بیشتر آنها شخصیت والدین خود را به ارث می‌برند. 

پارس کردن

در نهایت، چه در یک ساختمان زندگی کنید و چه در یک خانه شخصی شما مسئول مزاحمت‌های ناشی از حیوان خانگی خود هستید. در این میان بحران پارس کردن نیز وجود دارد. ارتباطات سگ‌ها فقط مربوط به وضعیت بدنی نیست بلکه شامل پارس کردن نیز می‌شود. سگ به دلایل مختلف می‌تواند پارس کند:

- هیجان؛

- ترس؛

- و کسالت!

برخی از نژادها بیشتر از بقیه مستعد پارس کردن هستند. بی‌حوصلگی عامل اصلی پارس کردن در همه نژادهای سگی است که در آپارتمان زندگی می کنند. و حتی اگر هاسکی پارس نکند و تنها زوزه بکشد، برای همسایگان شما وقتی چندین ساعت و چندین بار در شبانه روز طول بکشد آزاردهنده خواهد بود. باید گفت که حتی اگر اقداماتی برای عایق صوتی فضای زندگی خود در نظر بگیرید، هرگز برای رهایی محله شما از پارس بی وقفه یک سگ کافی نخواهد بود. 

آخرین نکته ضروری برای انتخاب نژاد سگ شما در آپارتمان، توانایی آن در پذیرش یادگیری جدید است. وقتی یک سگ بسیار پرانرژی با ما زندگی می‌کند و ما باغ و محوطه آراد نداریم، باید بتوانیم به او گردش‌هایی بدون قلاده ارائه دهیم. برای دادن این حجم از آزادی سگ شما باید یاد بگیرد هرچه می‌گویید اطاعت کند. اگر نژادی سرسخت است و آموزش آن دشوار است، رعایت فاصله‌ای که بدون قلاده به او می‌دهید، خطر بزرگی برای او و دیگران به شمار می‌آید.

آموزش محکم و ملایم برای تعادل همه سگ‌ها ضروری است، اما با یک سگ سرسخت، همیشه بسیار دشوارتر است. آموزش شما برای درک نیازهای سگتان و نحوه برآورده کردن آنها، کلید زندگی در هماهنگی با او، صرف نظر از موقعیت مکانی است.

کدام نژاد سگ برای آپارتمان نشینی مناسب است؟

اگرچه برخی از نژادها، مانند بسیاری از سگ‌های چوپان، شکار یا کار، برای همیشه در فضاهای بزرگ پرسه می‌زنند هنوز هم سگ‌های زیادی هستند که می‌توانند با زندگی در یک آپارتمان سازگار شوند.

سگ‌های کوچکی که در یک آپارتمان خوشحال خواهند شد

1 - پامرانین

شخصیت شوخ و بازیگوش او برای صاحبانش یک شادی واقعی است. پومرانین یک عیب بزرگ برای زندگی آپارتمانی دارد: پارس کردن. با این حال، او دوست دارد در حین تفریح یاد بگیرد. آموزش از طریق بازی برای ترک این عادت به شدت توصیه می‌شود. اگر این اولین سگ شماست، با یک مربی سگ کار کنید تا به او بیاموزید که بی‌دلیل پارس نکند. فعالیت‌هایی را برای مواقعی که در خانه نیستید یا حتی هستید اما مشغول به کارید به او آموزش دهید تا از کسالت او جلوگیری شود.

2 - داشهوند

سگ داشهوند که از نظر سلامتی بسیار قوی است، به همان اندازه با شهر و آپارتمان‌ها سازگاری دارد که با خانه‌ای دارای باغ، زیرا نگهبان بسیار خوبی است. او می‌تواند بسیار بازیگوش، باهوش و لجباز باشد. آموزش پرقدرت و مداوم کاملاً برای او مناسب است. با اینکه کوچک است اما برخی از انواع آن بسیار فعال هستند. پیاده‌روی منظم برای او ضروری است. این کار همچنین به اجتماعی شدن او کمک خواهد کرد، زیرا داشهوند بسیار منحصر به فرد است.

3 - شیواوا

بدون شک این سگ با وجود جثه بسیار کوچکش قوی‌ترین شخصیت را دارد. شما باید شیواوای خود را در سنین پایین به همه فعالیت‌های خود عادت دهید، حتی اگر فقط به کمی ورزش نیاز داشته باشد. او نیاز زیادی به اجتماعی شدن دارد تا بتواند او را به خوبی در سر و روی پنجه‌هایش نگه دارد. او عاشق صاحبش است، زیرا فداکار و بسیار مهربان است.

4 – کوتون دو تولیر

کوتون دو تولیر کاملاً با زندگی در یک آپارتمان و یک خانه سازگار است. او خیلی با محبت است و تنهایی را به خوبی تحمل نمی‌کند. ممکن است برای رفاه حال آنها نیاز به استخدام یک پرستار حیوانات خانگی برای چند ساعت در روز داشته باشید. با حیوانات، کودکان و افراد غریبه در خانه به خوبی معاشرت می‌کند، اما برای اعلام خطر روی او حساب نکنید. مانند سگ داشهوند، پارس کردن باید از سنین پایین کنترل شود.

5 – باسنجی

این شکارچی برجسته آفریقایی که بسیار آرام و مهربان است، برای فردی که قبلاً سگ نداشته است، توصیه نمی‌شود. باسنجی به سختی تربیت می‌شود و نسبتاً مستقل شناخته شده است. او به ندرت پارس می‌کند، که سازگاری او با زندگی آپارتمانی را آسان‌تر می‌کند. او که به ارباب خود بسیار محبت می‌کند، اگر به سرعت یاد گیری به او القا نشود کار خودش را می‌کند. آموزش باید پرقدرت، مداوم و ملایم باشد، در غیر این صورت حواس این سگ بسیار باهوش و دوست داشتنی پرت می‌شود.

سگ‌هایی با جثه متوسط که در یک آپارتمان رشد می‌کنند

برخی از سگ‌های با جثه متوسط، کاملاً با زندگی در شهر و آپارتمان سازگار می‌شوند، به شرطی که تمام تمرین‌های لازم برای سرزندگی را برای آنها فراهم کنید.

6 - اشناوزر متوسط

واضح است که اشناوزر مینیاتوری برای زندگی آپارتمانی بسیار مناسب است. با این حال، با وجود شخصیت پر جنب و جوش، این سگ در شهر و حومه شهر راحت است. به شرطی که حداقل 2 گردش بزرگ روزانه را در برنامه‌ها قرار دهید تا بتواند ورزش کند و محیط خود را بو بکشد. تربیت او نسبتاً حساس و زیرکانه مستلزم استحکام و ثبات است، زیرا او نمی‌تواند بی عدالتی را تحمل کند. در شهر، راه رفتن با قلاده ضرورت دارد، زیرا او می‌تواند بسیار واکنش نشان دهد و خود را در معرض خطر قرار دهد.

7 - بولداگ انگلیسی

بولداگ انگلیسی، با ظاهر قوی و عبوس خود، می‌تواند شما را بخنداند یا بترساند. با این حال، او سگی دوست داشتنی است که میانگین وزن آن از 18 تا 23 کیلوگرم متغیر است. این سگ پرقدرت، بسیار مهربان و مطیع است. هم بازی فوق‌العاده‌ای برای کودکان به حساب می‌آید زیرا او عاشق بازی است. سمت آرام او به او اجازه می‌دهد تا با زندگی در یک آپارتمان سازگار شود. لجباز و به شدت حساس است و ممکن است چند روز بعد از توبیخ شما، بداخلاقی کند. ناامیدی از "نه" را باید خیلی زود در این سگ تا حدی تنبل که ده بار لم دادن به پای شما را به نفس کشیدن ترجیح می‌دهد، برطرف کرد. با این حال، او می‌تواند به راحتی وزن اضافه کند، بنابراین پیاده‌روی روزانه هنوز ضروری است. بولداگ انگلیسی دوست داشتنی، بسیار وابسته به خانواده انسانی خود، به گرما و سرما حساس است. او همچنین برای مسابقات استقامت ساخته نشده است و نیاز به توجه، حساسیت و عشق زیادی دارد.

8 - شیبا اینو

این سگ به اصطلاح بدوی به عنوان سگ اول توصیه نمی‌شود. آموزش او گاهی برای تازه کاران دشوار است. این امر مستلزم پیوستگی زیادی در ماه های اول آموزش، صلابت و ملایمت در آن واحد است. اجتماعی شدن برای این سگ بسیار مستقل که عاشق شکار است به کار مداوم نیاز دارد. با این حال، شیبا اینو به خوبی با زندگی در یک آپارتمان یا در شهر سازگار است، به شرطی که فعالیت بدنی کافی برای او فراهم کنید. او بسیار بازیگوش است، او لحظات آرامش و تنهایی را دوست دارد. شیبا اینو، سگی بسیار وفادار و هوشیار است.

9 - شارپی

این نژاد اصالتاً چینی است و با چین‌های پوستش مشخص می‌شود. اگرچه بسیار باهوش است، اما سگی آرام است که نیازی به ورزش زیاد ندارد. شارپی برای سلامتی خود نیاز به محبت و توجه زیادی دارد. خیلی تهاجمی نیست، او می‌داند که چگونه از خواهر و برادرش محافظت کند و با بچه‌ها بسیار مهربان باشد. او تنهایی را به خوبی تحمل می‌کند، اما می‌تواند به راحتی پارس کند یا زوزه بکشد.

10 - چاو چاو

چاوچاو خلق و خوی قوی دارد و وفادار و صمیمی است. مانند شیبا اینو بسیار وابسته و وفادار به صاحبش باقی می‌ماند. آرام و مستقل است و به نظر می‌رسد که علاقه‌ای به بازی ندارد و فقط کودکان را تحمل می‌کند. نگهبان خوبی است، او به ندرت پارس می‌کند. سختگیری، صلابت، ملایمت و ظرافت برای آموزش این سگ لازم است که باعث می‌شود به عنوان سگ اول مناسب نباشد. قوانین باید سخت، منسجم و محکم باشد، زیرا این سگ با پوست ضخیم و زبان بنفش خود در صورت احساس ضعف در شما تردیدی در اداره خانه ندارد.

مورد خاص سگ‌های بزرگ

همانطور که در ابتدای این مقاله به یاد آوردیم، سگ‌های بزرگ برای زندگی در یک فضای باریک و تنگ مشکل خواهند داشت. اگر در آپارتمانی کوچک زندگی می‌کنید، سگ‌های کوچک احساس راحتی بیشتری می‌کنند. به همین ترتیب، نژادهایی که نیاز به لحظات خلوت و آرامش زیاد دارند، گاهی در پذیرش این شرایط، هر اندازه که باشند، مشکل خواهند داشت. برخی از نژادهای غول پیکر تا زمانی که فضای کافی برای چرخیدن، دراز کشیدن و تعداد گردش‌های روزانه ضروری برای رفاه آنها را داشته باشند، در یک آپارتمان بسیار خوب زندگی می‌کنند.

11 - آکیتا اینو

تربیت پذیری او باورنکردنی است. در واقع، آکیتا اینو با سبک زندگی شما سازگار است: اگر یک ورزشکار عالی باشید، بدون نگرانی در تمرینات بدنی شما را دنبال خواهد کرد. اگر نباشید، او مشکلی ندارد. او که به شدت اجتماعی است، می‌تواند مراقب غریبه‌ها باشد و فقط در صورت لزوم پارس می‌کند. وفادار و مستقل است و می‌داند که چگونه با کودکان صبور باشد. باید از طریق آموزش قوی، دقیق و محترمانه بین او و شما اعتماد ایجاد کنید. کاملاً با فضای زندگی صاحب خود سازگار است.

12 - رتریور با پوشش مسطح

در رگ‌های او ندای طبیعت و میهمانی‌های شکار بزرگ جاری است. اگر رتریور با روکش مسطح بتواند خود را با زندگی در یک آپارتمان وفق دهد، باید به او گردش‌های ورزشی واقعی بدهید تا بتواند شنا کند، بدود و ورزش کند. پیاده‌روی‌های طولانی و ساده برای آرام کردن انرژی زیاد او کافی نخواهد بود. خیلی با محبت است، تنهایی را خیلی خوب تحمل نمی‌کند. باید تصمیم بگیرید که چندین بار در هفته با وسیله نقلیه خود او را به پیاده‌روی در حومه شهر و جنگل ببرید چرا که به او اجازه می‌دهد تمام انرژی خود را ابراز کند.

13 - گالگو

سگ تازی اسپانیایی که برای دوی سرعت ساخته شده است، با زندگی در شهر و آپارتمان سازگار می‌شود، به شرطی که فضای کافی برای بیان پتانسیل خود در حین گردش به او بدهید. حساس، سریع و اغلب ترسو است، آموزش قوی و مطمئن برای ایجاد یک حیوان متعادل ضروری است. گالگو در خانه عاقل و آرام خواهد بود تا زمانی که به او چندین گردش در هفته برای دویدن بدهید. او که اجتماعی نیست، می تواند پرخاشگر باشد، حتی با کودکان. بنابراین آموزش او باید ملایم و همراه با اجتماعی شدن تقویت شده باشد.

14 - تازی

سگ‌های تازی قطعا شگفت انگیز هستند، زیرا آنها می‌دانند که چگونه سرعت و آرامش عالی را با هم ترکیب کنند. تازی انگلیسی بسیار محتاطانه می‌تواند به حداکثر سرعت 72 کیلومتر در ساعت برسد. اگر به دنبال یک همراه و نه نگهبان هستید، تازی عالی است، زیرا ملایم و حساس است و هیچ پرخاشگری ندارد. کاملاً محافظ است، او بسیار اجتماعی است و به ندرت پارس می‌کند، که به او اجازه می‌دهد به خوبی با زندگی در شهر و فراوانی برخوردهای آن کنار بیاید. اگر به او ورزش بدنی کافی ندهید تا بتواند تمام قدرت خود را اعمال کند زندگی در یک آپارتمان ممکن است برای او دشوار باشد. 

15 - گریت دین

علیرغم جثه حیرت انگیزش، این سگ با قد بیش از 80 سانتی متر و وزن 75 کیلوگرم، با زندگی در آپارتمان نسبتاً خوب کنار می‌آید. گریت دین یک غول شایان ستایش با شخصیتی ملایم، آرام و محافظ است. او بسیار مهربان است، در تماس با خانواده پیشرفت می‌کند و می‌داند که چگونه ملایم و مطیع باشد تا زمانی که آموزش خوبی دریافت کند. تمرینات بدنی باید در طول 3 سال اول زندگی محدود شود تا از استخوان‌های شکننده آنها محافظت شود. در پایان این دوره از رشد و استحکام استخوان‌هایش، اما برای حفظ بدن ورزشی و سلامت روانی خود، گردش و ورزش بیشتری را احتیاج خواهد داشت.