رفع-بوی-بدن-سگ
بسته به نژاد، جثه، وزن، پوشش، فعالیت بدنی و وضعیت سلامتی سگ، بوهایی که از آن منتشر می‌شود کم و بیش قابل توجه است.

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به طور کلی، شناسایی افرادی که در خانه خود از سگ نگهداری می‌کنند آسان است، زیرا دوستان سگ ما بوی خود را در همه جای محیط باقی می‌گذارند. در واقع، سگ‌ها نمی‌توانند مانند گربه‌ها خود را آراسته کنند و بویی که در خانه آنها نفوذ می‌کند می‌تواند خیلی قوی باشد. بسته به نژاد، جثه، وزن، پوشش، فعالیت بدنی و وضعیت سلامتی سگ، بوهایی که از آن منتشر می‌شود کم و بیش قابل توجه است.

اگر بوی شدید ناگهانی که از جانب سگتان در محیط پخش می‌شود شما را تشویق به مشورت با دامپزشک برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی می‌کند، باید بدانید که این بوها مشکلات حل نشدنی نیستند. در واقع راه حل‌های نسبتا ساده‌ای برای محدود کردن یا از بین بردن آنها وجود دارد. در اینجا 4 نکته پیشگیرانه و 4 نکته درمانی برای رسیدن به این هدف را مرور می‌کنیم!

4 نکته و ترفند ما برای جلوگیری از بوی بد سگ در خانه

برای جلوگیری و محدود کردن اثرات بوی بد مربوط به حضور سگ در خانه، باید عادات خوب خاصی را در نظر گرفت.

نکته 1: خانه خود را به خوبی تهویه کنید

توصیه می‌شود برای تهویه هوای محیط و رفع رطوبت، هر روز و در تمام فصول حداقل ده دقیقه منزل خود را تهویه کنید. اما زمانی که سگی در خانه خود دارید، بهتر است حداقل دو یا سه بار در روز تهویه را انجام دهید تا این تغییر هوا بیشتر شود و بوهای سگ به طور موثرتری از بین برود.

نکته 2: خانه خود را مرتب تمیز کنید

به طور طبیعی، سگ بوی خود را در محیط خود، تقریباً در همه جا، باقی می‌گذارد. تمام اجسام و اثاثیه‌ای که لمس می‌کند بویژه سطوح پارچه‌ای بوی او را جذب می‌کند. تمیز کردن منظم به از بین بردن موها از روی پارچه‌ها کمک می‌کند و بویی که روی سطوح می‌نشیند را راحت‌تر از بین می‌برد.

انجام این کار ساده است. اقدامات صحیح برای اتخاذ به شرح زیر است.

- برای جلوگیری از تجمع مو و محدود کردن بو، فضای داخلی خانه خود را حداقل دو بار در هفته جاروبرقی بکشید.

- جاروبرقی بدون کیسه را انتخاب کنید و به طور سیستماتیک آنچه را که جارو کرده‌اید خالی کنید تا از انتشار بو در هوای محیط جلوگیری کنید. اگر مدل کیسه‌ای دارید، به طور مرتب داخل آن جوش شیرین بریزید تا این پودر معجزه‌گر بوی بد را جذب کند.

- برای از بین بردن بوی به جا مانده از سگ خود، در تمیز کردن مرتب کف اتاق خود تردید نکنید.

- پارچه‌هایی را که سگتان لمس می‌کند کاملا تمیز کنید. مبل، صندلی راحتی، کوسن، ملحفه روی تخت خود... مرتباً آنها را بشویید تا بوها را از بین ببرید. سرکه سفید را به فرآیند شستشوی خود اضافه کنید تا پارچه‌ها را ضدعفونی کرده و باقی‌مانده‌های بدبو را به طور موثرتری از بین ببرید.

نکته 3: آنچه متعلق به سگ است را تمیز کنید

ناگفته نماند که وسایل و لوازم سگ شما رایحه او را می‌گیرند. بنابراین مهم است که به طور مرتب آنها را تمیز کنید تا از چسبندگی آن جلوگیری کنید. هر روز کاسه‌های آنها را با مایع ظرفشویی و سرکه سفید کاملاً بشویید. حداقل هفته‌ای یکبار اسباب بازی‌ها، کوسن‌ها، پتوها و ... را با سرکه سفید رقیق شده در آب بشویید تا اشیا ضدعفونی شده و بوها از بین بروند. به یاد داشته باشید که کاملا با آب تمیز بشویید.

نکته 4: مراقب بهداشت حیوان خانگی خود باشید

برای محدود کردن بوی بد سگ، ضروری است که از همان ابتدا مراقب بهداشت سگ خود باشید! برای انجام این کار، در اینجا نکاتی وجود دارد.

همراه کوچولوی خود را مرتب بشویید

برخلاف گربه‌ها، سگ‌ها قادر به شستشوی خود نیستند. بنابراین این شما هستید که باید بهداشت شخصی آنها را رعایت کنید. بنابراین حتما بدن او را به طور منظم (حداقل سه تا پنج بار در هفته) مسواک بزنید تا موهای مرده را از بین ببرید، بوی بد را محدود کنید، میکروسیرکولاسیون خون را تحریک کنید و در نتیجه به سلامت اپیدرم و پوشش او کمک کنید، یا حتی زخم‌ها، سوزش‌های احتمالی و تهاجمات انگلی را شناسایی کنید.

حمام کردن سگ برای حفظ پوشش آنها توصیه می‌شود، اما نباید بیش از حد این کار را تکرار کرد تا مانع محافظ طبیعی اپیدرم آن تغییر نکند. در حالت ایده‌آل، دفعات حمام باید یک بار در ماه تا یک بار در هر سه ماه باشد. برای از بین بردن بهتر بوی بد، می‌توانید کمی سرکه سفید را در شامپوی ملایم سگ خود رقیق کنید. مطمئن باشید بوی تند و قوی آن پس از خشک شدن خیلی سریع از بین می‌رود.

بدن او را با دقت خشک کنید

ضروری است که سگ خود را بعد از حمام و همچنین پس از پیاده‌روی به خوبی خشک کنید، زیرا پوست مرطوب بوی بد «سگ خیس» را سبب می‌شود. سگ خود را به محض خیس شدن با یک حوله فوق جاذب خشک کنید. پس از حمام، چندین بار می‌توانید از همان حوله استفاده کنید و زمانی که برای خشک شدن خیلی مرطوب شدند، آنها را تعویض کنید.

همچنین می‌توانید خشک کردن مو را با یک سشوار مخصوص سگ‌ها تکمیل کنید، یا در غیر این صورت، سشوار خود را برای جلوگیری از خطر سوختگی روی حداقل قدرت تنظیم کنید.

از دندان‌های سگ خود مراقبت کنید

بوی بد دهان سگ نیز برای صاحب آن ناخوشایند است. بهتر است به طور منظم دندان‌های حیوان خانگی خود را بشویید تا خطر گسترش باکتری‌ها و بوها را محدود کنید. حداقل دو بار در هفته دندان‌های او را با خمیر دندان و مسواک مناسب برای سگ‌ها مسواک بزنید.

4 نکته برای از بین بردن بوی بد سگ در خانه

پیشگیری خیلی خوب است، اما وقتی حیوان در خانه زندگی می‌کند، هیچ چیز واقعا نمی‌تواند به طور کامل از بوی سگ جلوگیری کند. در اینجا چند نکته برای از بین بردن بوی سگ در خانه را ذکر می‌کنیم.

نکته 5: محصولات طبیعی

محصولات طبیعی ارزان قیمتی وجود دارند که برای حیوانات و ساکنان خانه بی‌خطر هستند و در برابر بوی بد سگ موثر هستند. آنها نسبت به خوشبو کننده‌های شیمیایی که برای محیط زیست و ساکنان خانه سمی هستند ترجیح داده می‌شوند.

سرکه سفید

کافی است 1 لیتر آب ولرم و 100 میلی لیتر سرکه سفید را با هم مخلوط کنید تا سطوح خود را تمیز و ضدعفونی کرده و در عین حال بوی بدی را که در آنجا نشسته است از بین ببرید. با این مقدار کم، اثربخشی واقعی است، اما حیوان از بوی محصول آزار نخواهد دید.

جوش شیرین و لیمو

در یک قابلمه، آب، جوش شیرین و پوست لیمو و/یا آب لیمو را به جوش بیاورید. بگذارید خنک شود، در یک بطری اسپری بریزید و سپس محلول را روی سطوحی که بوی سگ را در خود دارد اسپری کنید.

اگر سگ شما روی سطح ممنوعه ادرار کرد، مقداری جوش شیرین بپاشید. با این حال، صبر کنید تا حیوان خانگی شما دور باشد تا از استشمام یا خوردن پودر و ایجاد مشکلات گوارشی جلوگیری کنید. بگذارید تا عمل کند، زیرا بی‌کربنات بوها را به خودی خود جذب می‌کند. پودر را با جاروبرقی خود پس از چند ساعت استفاده (به طور ایده آل یک شب) جاروبرقی بکشید و تمام!

میخک

میخک ورای مزایای فراوانش یک خوشبوکننده طبیعی و بسیار مفید است. چند میخک را در میان مرکبات خود در ظرفی که در خانه قرار داده‌اید بگذارید. این کار برای جذب بوی بد عالیست.

نکته 6: شمع و بخور

می‌توانید برای پوشش بوهایی که سگتان در خانه به جا می‌گذارد، یک شمع معطر بسوزانید یا حتی مقداری بخور قرار دهید. پخش‌کننده اسانس نیز می‌تواند موثر باشد، مشروط بر اینکه از اسانس‌هایی که برای سگ‌ها سمی هستند اجتناب کنید. برای محدود کردن خطرات می‌توانید از دامپزشک راهنمایی بخواهید.

نکته 7: نگهداری فرش

فرش‌ها وسایلی هستند که بو را جذب می‌کنند و سگ‌ها دوست دارند روی آن دراز بکشند. برای جلوگیری از ازدیاد بوی بد، آنها را مرتب تمیز کنید. بهتر است هر از چند گاهی آنها را شستشو دهید.

اگر قادر به انجام این کار نیستید و یا نگرانید که فرش شما آسیب ببیند، هر از چند گاهی مقداری جوش شیرین بپاشید و بگذارید یک شب بماند و عمل کند و مطمئن شوید که همراه کوچک شما به آن دسترسی ندارد. روز بعد، پودر را با جاروبرقی خود جارو بکشید. اثر آن تضمین شده است!

نکته 8: محافظت از سطح

بوی سگ همه جا را فرا می‌گیرد، اما شستن هر سطحی همیشه ممکن یا آسان نیست. برای مثال اگر سگ شما دوست دارد روی مبل یا صندلی راحتی شما دراز بکشد، در محافظت از آن تردید نکنید. یک ملحفه یا یک پتوی زیبا روی صندلی و پشتی قرار دهید که به راحتی می‌توانید آن را بردارید و برای شستشو در ماشین لباسشویی قرار دهید.