سلامت-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه شما حیوانیست که معمولا تغییرات را دوست ندارد. درنتیجه، شما که او را می‌شناسید، به دلیل تغییراتی که ممکن است در رفتار و یا در ظاهر و فیزیک عمومی او ایجاد شود، می‌توانید به سرعت یک اختلال را شناسایی کنید.

یک گربه خوب تغذیه شده و نوازش شده که می‌تواند روزانه ورزش کند و مراقبت‌های موردنیاز خود را دریافت کند، به طور کلی سلامت خود را نشان می‌دهد. برای کمک به شما در مورد اینکه آیا همسفر کوچک شما از سلامت خوبی برخوردار است یا خیر، در اینجا 14 علامت را ذکر کرده‌ایم!

علامت شماره 1: وزن مطلوب و پایدار

وزن شاخص خوبی برای ارزیابی سلامت یک گربه است. هنگامی که حیوان وزن مطلوبی پیدا کرد، با مورفولوژی خود سازگار شد و آن را ثابت نگه داشت، این نشانه وضعیت عمومی خوب است.

در واقع، از دست دادن اشتها یا برعکس پرخوری عصبی باعث تغییر وزن به سمت بالا یا پایین می‌شود و نشان‌دهنده یک اختلال یا بیماری است. اگر این پدیده‌ها مشاهده شود جای نگرانی وجود دارد.

بنابراین، گربه‌ای که خوب غذا می‌خورد و می‌نوشد و از تغذیه لذت می‌برد - البته بدون افراط - به طور کلی از سلامت خوبی برخوردار است و مشخص می‌شود که رژیم غذایی مناسبی برای نیازهایش دارد.

برعکس، به یاد داشته باشیم که اضافه وزن و چاقی در گربه‌ها پدیده‌هایی هستند که هرگز نباید دست کم گرفته شوند. اگرچه لاغری می‌تواند به عنوان یک علامت، هشداردهنده باشد، افزایش وزن بیش از حد نیز می‌تواند عواقب جدی بر سلامت بچه گربه داشته باشد.

چاقی درواقع عامل بسیاری از اختلالات مانند دیابت، مشکلات کلیوی و ادراری، مشکلات تنفسی، مشکلات قلبی عروقی و ... است. اما این همه ماجرا نیست، زیرا اضافه وزن مفاصل حیوان را ضعیف می‌کند و به تخریب تدریجی غضروف استخوانی آن کمک می‌کند. بنابراین اضافه وزن باعث افزایش درد و ایجاد آرتروز می‌شود.

برای اینکه بفهمید گربه شما وزن ایده‌آل خود را دارد یا نه، می‌توانید به سادگی با دامپزشک خود، در طی یک مشاوره، یا بنا به درخواست ساده با مراجعه به کلینیک یا مطب دامپزشکی مشورت کنید. در غیر این صورت، می‌توانید با مشاهده گربه کوچک خود نیز قضاوت کنید. اگر وزن او بهینه باشد، اندازه او مشخص است، می‌توانید بدون فشار دادن، با لمس پهلوهایش دنده هایش را احساس کنید. در صورت اضافه وزن، لمس باید شدیدتر باشد و معده به طور کلی بیشتر آویزان می‌شود.

برای حفظ وزن ایده‌آل گربه خود، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی باکیفیت که به خوبی با نیازهای او سازگار است و سالم است، به او پیشنهاد دهید. توصیه می‌کنیم آن را از دامپزشکی، از فروشگاه‌های حیوانات خانگی یا در وب سایت‌های تخصصی خریداری کنید تا محصولی باکیفیت که نیازهای تغذیه‌ای او را پوشش می‌دهد، فراهم کرده باشید.

از محصولات سوپرمارکتی پرهیز کنید. این محصولات ارزان‌تر هستند، اما به دلیل ارزش غذایی ضعیف در مقادیر زیاد مصرف می‌شوند. این محصولات جانبی باعث افزایش کمبودها و در نتیجه افزایش خطر بیماری و در نتیجه هزینه‌های دامپزشکی می‌شوند!

علامت شماره 2: پوست براق و نرم

پوستی براق، نرم، ابریشمی و بدون شوره نشانه سلامتی است. برعکس، پوستی کدر، شکننده و خشک اغلب یک علامت هشداردهنده است که نیاز به مشاوره دامپزشکی دارد. این امر در صورتی صدق می‌کند که حیوان به‌صورت غیرطبیعی (خارج از دوره‌های پوست‌اندازی) یا در نواحی مورد نظر خاص، موهای خود را از دست بدهد، یا اگر پوستش علائم التهاب یا تحریک را نشان دهد.

یک رژیم غذایی با کیفیت پایین باعث ایجاد کمبودهایی می‌شود که به طور مستقیم بر سلامت پوست گربه تأثیر می‌گذارد. برای داشتن موهای زیبا و پوست سالم همراه کوچک شما به پروتئین، اسیدهای چرب باکیفیت (امگا 3، امگا 6 و ...)، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین های گروه B و عناصر کمیاب (مس، روی و ...) نیاز دارد.

همچنین به یاد داشته باشید که بررسی کنید که حیوان شما از حمله انگلی رنج نبرده باشد. برای انجام این کار، پوشش آن را در حین برس کشیدن بررسی کنید و به طور منظم درمان‌های ضدانگلی مناسب (کرم، کک، کنه و غیره) را انجام دهید.

علامت شماره 3: چشمان تمیز

یک گربه سالم چشمانی تمیز، سرزنده و درخشان دارد. برعکس، نگاه کسل کننده، تیله‌ای و غمگین نشانه ناراحتی است.

آبریزش چشم با ترشحات غیرطبیعی (چرکی، فراوان و...) می‌تواند نشانه ورم ملتحمه باشد. اگر با ترشح از دهان نیز همراه باشد، باید به یک بیماری تنفسی مانند کوریزا مشکوک شد.

علامت شماره 4: انرژی بی‌حد و حصر

اگر گربه شما پرانرژی است، اگر نشاط، پویایی، تمایل به بازی و لذت زندگی‌اش را بیان می‌کند، این نشانه سلامتی اوست. حتی اگر بزرگتر شود، گربه شما باید کنجکاوی خاصی داشته باشد و اشتیاق به بازی، شکار، کاوش در قلمرو خود و سایر فعالیت‌های فیزیکی و/یا تحریک‌کننده داشته باشد.

آیا او از همه جا بالا می‌رود؟ خوشحال‌کننده است! حتی اگر پرده‌های شما همیشه نامرتب به نظر می‌رسند، نشانه آن است که دوست کوچک شما خوب است!

علامت شماره 5: گوش‌های تمیز و سالم

وقتی گوش‌های گربه تمیز و بدون بو یا ترشحات غیرطبیعی است، نشانه سلامتی است. در واقع، بسیاری از بیماری‌ها یا تهاجمات انگلی در گوش، اندام‌های حساس و به ویژه در سطح ظاهر می‌شوند.

به رفتار گربه خود توجه کنید. اگر بیش از حد گوش‌هایش را می‌خاراند یا به‌نظر می‌رسد خجالت می‌کشد که مرتب سرش را تکان می‌دهد، ممکن است از عفونت گوش رنج ببرد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما بسیار دردناک است. سایر عفونت‌ها یا تهاجمات انگلی (مربوط به گوش و غیره) نیز باید تحت نظر باشند.

علامت شماره 6: حرکات منظم روده و هضم خوب

یک گربه سالم به طور کلی مدفوع منظم، سفت، خوش فرم و قهوه‌ای رنگ تولید می‌کند. این گواهی بر عملکرد خوب هضم و یک رژیم غذایی سالم است. برعکس، مدفوع نرم یا مایع، خاکستری رنگ، سیاه رنگ یا خونی باید به شما هشدار دهد.

مدفوع غیرطبیعی لزوماً نشانه‌ای از سلامت ضعیف نیست. گاهی اوقات تنها چیزی که لازم است تغییر رژیم غذایی است که آنقدر ناگهانی است که نمی‌تواند سیستم گوارشی شکننده گربه را مختل کند. اما یبوست، اسهال، مدفوع خونی یا رنگ غیرطبیعی را نباید دست کم گرفت. بهتر است در این مورد با دامپزشک مشورت کنید تا در اسرع وقت منشا مشکل را شناسایی کرده و راه حل مناسب ارائه دهید.

صبر نکنید ! رنگ غیرطبیعی مدفوع ممکن است نشانه‌ای از بیماری باشد. یبوست درمان نشده می‌تواند باعث انسداد روده شود که می‌تواند منجر به مرگ سریع گربه گردد. اسهال طولانی مدت می‌تواند به طور جدی آب بدن گربه را کم کند. بنابراین در صورت لزوم از مشورت سریع با دامپزشک دریغ نکنید.

علامت شماره 7: رفتار عادی و بدون تغییر

گربه یک حیوان با ثبات رفتاری بالاست. چه او حیوانی لوس و علاقمند به نوازش باشد و چه برعکس، فردی مستقل و سرسخت عاشق آزادی خود باشد، یک تغییر ناگهانی در رفتار است که باید به شما هشدار دهد. حیوانی که به طور طبیعی مستقل است اگر به طور ناگهانی نوازشگر شود این نشانه‌ای از ناراحتیست. به همین ترتیب، گربه‌ای که معمولاً در کنار شماست و به طور ناگهانی فاصله می‌گیرد، ممکن است سعی کند مشکلی را پنهان کند.

صرف نظر از این، هر تغییر رفتاری باید به شما هشدار دهد. گربه شما ممکن است از یک بیماری، اختلال، شوک یا جراحت رنج ببرد. بنابراین بهتر است در صورت عدم بهبود پدیده با کوچکترین علامت مشکوک با دامپزشک مشورت شود.

علامت شماره 8: لثه‌های صورتی و سالم

یک گربه سالم لثه‌های صورتی روشن دارد. اگر رنگ آنها کمرنگ شود یا رنگ مایل به آبی یا ارغوانی به خود بگیرد، این یک علامت غیرطبیعی است. در واقع، سلامت دهان و دندان گربه نشان‌دهنده سلامت درونی آن است.

همچنین مطمئن شوید که دندان‌های آنها تمیز بماند. اگر با پلاک دندانی پوشانده شوند، مسواک زدن یا حتی جرم‌گیری می‌تواند مفید باشد. برای حفظ سلامت دهان و دندان، روی یک رژیم غذایی خوب، سالم و باکیفیت تمرکز کنید!

علامت شماره 9: صورت تمیز

صورت گربه نیز مانند چشم‌ها باید تمیز و سالم باشد تا سلامتی گربه را نشان دهد. وجود ترشحات غیرطبیعی یا پوسته شدن نشانه این است که چیزی اشتباه است.

با این حال، اشتباه فکر نکنید که بینی خشک و گرم نشانه بیماری یا تب است. رطوبت در طول روز تغییر می‌کند بدون اینکه این موضوع باعث نگرانی شود. در واقع، خشکی بینی لزوماً به معنای ناخوشی حیوان نیست، همانطور که بالعکس، بینی خیس و تازه لزوماً به این معنی نیست که گربه در حالت عالی و عادی است!

هرگونه ناهنجاری باید شما را نگران کند، به ویژه به دلیل خطر ابتلا به کوریزا.

علامت شماره 10: شستشوی منظم

گربه ذاتا حیوانی تمیز است. شستشو به صورت همیشگی و روزانه انجام می‌گیرد. زبان گربه زبر است و به باز شدن پوست و مو، از بین بردن موهای مرده و از بین بردن کثیفی‌های به دام افتاده در مو و روی پوست کمک می‌کند. یک گربه به طور کلی یکبار در طول روز یا حتی دو بار در روز خودش را می‌لیسد. بنابراین، اگر متوجه شدید که گربه شما خود را نظافت نمی‌کند یا برعکس در حال نظافت بیش از حد است، باید نگران باشید.

لیس زدن بیش از حد مکرر می‌تواند نشانه استرس، اضطراب، اختلال رفتاری، عفونت پوستی یا آسیبی باشد که حیوان سعی در تسکین آن دارد. نادیده گرفتن نظافت معمولاً در حیوانات پیری که به دلیل آرتروز به سختی خود را لیس می‌زنند یا در گربه‌هایی که آسیب دیده‌اند مشاهده می‌شود.

علامت شماره 11: خواب خوب

گربه حیوانیست که به طور متوسط به 16 ساعت خواب در طول روز برای گربه بالغ یا حتی تا 20 ساعت برای بچه گربه نیاز دارد! گربه برای بازیابی انرژی خود، دوره‌های خواب آلودگی، چرت زدن و خواب عمیق را جایگزین می‌کند.

در نتیجه، گربه‌ای که الگوی خواب خود را تغییر می‌دهد، به طور ناگهانی بیش از قبل می‌خوابد یا برعکس، بسیار کم می‌خوابد، بی‌قرار و عصبی یا بیش از حد بی حال است، باید به شما هشدار دهد. بهتر است برای شناسایی دلیل این تغییر با دامپزشک مشورت کنید.

علامت 12: ادرار طبیعی

گربه در طول روز به دفعات ادرار می‌کند. اگر بدون ناراحتی، زیاده‌روی یا درد این کار را انجام دهد و ادرارش زرد رنگ و معمولاً بدبو باشد، نشانه‌ای از عملکرد صحیح دستگاه ادراری او است.

با این حال، همیشه به این توجه کنید، زیرا گربه‌ها دستگاه ادراری بسیار حساسی دارند. آنها در واقع به راحتی در معرض سیستیت و سنگ‌های ادراری قرار می‌گیرند. پس غیرمعمول نیست که گربه خود را ببینیم که برای ادرار کردن تلاش می‌کند، به طور مکرر فقط با چند قطره ادرار می‌کند، رنج می‌کشد و ناله می‌کند، یا حتی ادراری پر از خون منتشر می‌کند.

هرگز مشکل ادراری را نادیده نگیرید، زیرا گربه در صورت بروز مشکلی با این ماهیت ممکن است در کمتر از 24 ساعت جان خود را از دست بدهد. کمبود آب رایج‌ترین عامل است، اما برخی رژیم‌های غذایی نیز تمایل دارند تا تشکیل سنگ‌ها را در گربه‌های مخصوصا حساس افزایش دهند، بنابراین با وجود آبرسانی خوب منجر به سنگ‌های ادراری مکرر می‌شوند. اگر چنین است، از دامپزشک خود بپرسید، غذاهای درمانی مخصوص برای جلوگیری از تشکیل این سنگ‌ها و/یا از بین بردن آنها طراحی شده است.

علامت شماره 13: اشتهای خوب

گربه حیوانیست که به میزان کمی غذا خوردن در طول روز نیاز دارد، اما با این وجود حریص است، زیرا از خوردن بااشتها لذت می‌برد. در نتیجه، اگر ناگهان بی‌اشتها شد و غذای خود را نادیده گرفت باید نگران باشید، زیرا این نشانه‌ای از مشکل سلامتی است. او ممکن است از یک مشکل دهانی (زخم دهان، آبسه، التهاب لثه، شکستگی دندان و غیره) که در غذا خوردن او اختلال ایجاد می‌کند، مشکل روده، جسم خارجی یا گلوله موی گیر کرده، حمله انگلی، بیماری (دیابت، پرکاری تیروئید، و غیره) و غیره رنج ببرد. بنابراین هرگز تغییر ناگهانی اشتها را نادیده نگیرید.

علامت شماره 14: نفس خوب

بوی بد دهان گربه شما بعد از غذا خوردن یا بعد از تمیز کردن مقعد کاملا طبیعی است. با این حال، بوی بد دهان خارج از این زمینه خاص را نباید نادیده گرفت، زیرا نشانه وجود مشکل است. اگر از دهان حیوان خانگی شما بوی آمونیاک یا میوه‌های فاسد احساس می‌شود، ممکن است از اختلالات گوارشی، مشکلات دندانی یا دهانی یا حتی بیماری مانند نارسایی کلیه رنج ببرد.

در مشورت با دامپزشک خود تردید نکنید. گاهی اوقات یک تغییر ساده به یک رژیم غذایی سالم‌تر و متعادل‌تر کافی است، اما ممکن است برای حل مشکل مراقبت از گربه ضروری باشد.