تشنج-گربه
تشنج گربه می‌تواند با اشکال مختلف، منشأهای گوناگون و در هر سنی رخ دهد.

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هنگامی که یک گربه از تشنج رنج می‌برد، شناسایی سریع منشاء پدیده برای ارائه پاسخ مناسب بسیار مهم است. در واقع، وقوع تشنج در دوستان گربه ما به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است که آسیب یا اختلال خاصی را نشان می‌دهد.

بنابراین ضروری است که به سرعت با دامپزشک مشورت کنید تا با انجام معایناتی تعیین منشأ تشنج را ممکن سازد و اقدامات صحیح هنگام بروز تشنج را آموزش دهد. بیایید این موضوع را بررسی کنیم.

تشنج در گربه‌ها: چگونه آن را توضیح دهیم؟

تشنج گربه می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، منشأ متفاوتی داشته باشد و در هر سنی رخ دهد. در همه موارد، تشنج علامتی است که به عنوان بخشی از یک بیماری یا اختلال شناخته می‌شود و به خودی خود یک آسیب نیست.

در گربه‌ها، سه شکل اصلی تشنج قابل مشاهده است.

1- صرع واکنشی، واکنش ثانویه به برخی اختلالات در بدن را توصیف می‌کند که می‌تواند به شرح زیر باشد:

- اختلال عملکرد یک یا چند اندام؛

- یک ناهنجاری خونی مانند هیپوگلیسمی؛

- مسمومیت به دنبال مصرف یک محصول سمی، سم، مصرف بیش از حد دارو و غیره.

2 - صرع ساختاری زمانی رخ می‌دهد که ساختار مغز حیوان از کار بیفتد. این شکست می‌تواند از بدو تولد رخ دهد یا بعدا در ماه‌ها یا سال‌های بعد ظاهر شود. این نوع تشنج به ویژه دارای اثرات زیر است:

- آسیب مغزی ناشی از ضربه فیزیکی یا اختلالات داخلی خود به خود (سکته مغزی، خونریزی و غیره)؛

- تومور مغزی؛

- التهاب داخلی مانند آنسفالیت؛

- ناهنجاری مغزی

3- صرع اولیه یا صرع ایدیوپاتیک زمانی خود را نشان می‌دهد که مغز حیوان آستانه تحریک‌پذیری بیش از حد پایینی داشته باشد. در این حالت، هنگامی که تکانه الکتریکی به اندام بیش از حد وارد می‌شود، یک حمله تشنجی آغاز می‌شود.

باید بدانید گربه‌ای که از نارسایی کلیه رنج می‌برد در صورت عدم مراقبت ممکن است دچار تشنج شود. با این حال، این اولین علامتی نیست که ظاهر می‌شود، زیرا گربه به طور کلی ابتدا استفراغ و از دست دادن اشتها را نشان می‌دهد که منجر به کاهش وزن می‌شود. تشنج اساسا در این مورد با عدم تعادل اسید-باز در ادرار مرتبط است.

علائم تشنج گربه چیست؟

درک علت تشنج در گربه‌ها مهم است، زیرا همانطور که اشاره کردیم، این یک علامت است که در واکنش به یک بیماری یا اختلال ظاهر می‌شود. شناسایی منشا این تشنج‌ها به ما امکان می‌دهد تا پاسخ مناسبی به مشکل ارائه دهیم.

برای تعیین علت تشنج گربه، دامپزشک حیوان را معاینه می‌کند و وضعیت عمومی، رفتار و وضعیت سیستم عصبی آن را به ویژه با آزمایش رفلکس‌های آن مشاهده می‌کند.

تشنج می‌تواند موضعی یا عمومی باشد، به این معنا که تخلیه الکتریکی، که به طور سیستماتیک در مغز حیوان ظاهر می‌شود، می‌تواند در داخل اندام باقی بماند یا در سراسر بدن پخش شود.

هنگامی که تشنج عمومیت دارد، گربه احتمالاً علائم زیر را نشان می‌دهد:

- او ناگهان هوشیاری خود را از دست می‌دهد.

- او می‌تواند بزاق ترشح کند.

- او ممکن است ناله کند یا فریاد بزند.

- او ممکن است ادرار یا مدفوع کند و قادر به کنترل اسفنکترهای خود نباشد.

- بدن او دچار اسپاسم عضلانی می‌شود.

حمله می‌تواند چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد، سپس گربه به هوش می‌آید. با این حال، به طور کلی پس از به هوش آمدن، گیج است، تا جایی که دیگر نمی‌داند کجاست. او ممکن است شما را نشناسد. چند دقیقه طول می‌کشد تا او هوشیاری کامل نسبت به محیط اطراف خود پیدا کند و بتواند به طور عادی حرکت کند.

گربه همچنین ممکن است غیبت جزئی نشان دهد. پس از یک بحران ساده صحبت می‌کنیم. در این حالت ممکن است فقط یک طرف سر یا یک اندام تحت تاثیر قرار گیرد. گاهی اوقات ممکن است حیوان را با چشمان خود در حال شکار یا تعقیب مگس‌های خیالی مشاهده کرد، چراکه دچار توهم می‌شود.

درمان‌های ممکن برای تشنج در گربه‌ها چیست؟

درمانی که باید اجرا شود بستگی به تشخیص دامپزشک دارد.

تشخیص در صورت تشنج چیست؟

دامپزشک حیوان را برای درک پدیده و منشاء آن بررسی می‌کند تا پاسخ مناسبی ارائه دهد.

اگر آسیب مغزی باشد، گربه رفتاری غیرعادی از خود نشان می‌دهد. ممکن است خسته‌تر باشد، ممکن است زمین بخورد یا ضربه بزند، ممکن است یک طرف بدنش ضعیف‌تر شود، بچرخد و ... . در مواجهه با این مشاهدات، دامپزشک حرکات او را ارزیابی می‌کند و به طور کلی سی تی اسکن یا ام آر آی انجام می‌دهد.

هنگامی که این ناهنجاری در پارامترهای خون قابل مشاهده است، حیوان به طور کلی ضعیف‌تر، بی‌تفاوت‌تر و لاغرتر است. او ممکن است تشنه باشد. در این صورت آزمایش خون کامل برای شناسایی منشا تشنج و ناهنجاری های مشاهده شده ضروری است.

از طرف دیگر، زمانی که آزمایش خون خوب است و حیوان سالم به نظر می‌رسد، پزشک می‌تواند آن را یک نوع ایدیوپاتیک یا صرع اولیه بداند و درمان مناسب را انجام دهد.

گربه من تشنج دارد: درمان‌های ممکن چیست؟

درمان‌های تجویز شده برای تشنج در گربه‌ها به منشا اختلال مشاهده شده بستگی دارد. بنابراین آنها بر اساس یافته‌ها و تشخیص دامپزشک هستند.

در صورت بروز صرع واکنشی، دامپزشک از نتایج خون برای اجرای درمان اصلاحی استفاده می‌کند، مشروط بر اینکه این امکان وجود داشته باشد.

در موارد صرع ساختاری، پزشک معمولاً درمان ضد صرع را برای تسکین تشنج تجویز می‌کند. در عین حال، ضایعه با توجه به ماهیت آن درمان می‌شود. در صورت ضربه، جراحی بهترین راه حل است. در صورت بروز تومور، می‌توان آن را در نظر گرفت، اما شیمی درمانی اغلب انجام می‌شود. در نهایت، در موارد آنسفالیت، داروهای ضدالتهابی مناسب‌ترین هستند.

در مورد صرع اولیه تنها تجویز داروهای ضدصرع باعث کاهش مدت و دفعات حملات تشنجی و یا حتی رفع آنها می‌شود.

گربه من تشنج دارد: چه کار کنم؟

دیدن همدم کوچک شما که از تشنج رنج می‌برد می‌تواند واقعاً تکان‌دهنده باشد. با این حال، مهم است که تا آنجا که ممکن است آرام بمانید (در واقع گفتن آن آسان‌تر از انجام دادن است، اما برای خیر و صلاح حیوان شما ضروری است)، تا ایده‌های روشنی داشته باشید و به بهترین نحو عمل کنید.

اگر گربه شما از تشنج رنج می‌برد، باید با دامپزشک خود مشورت کنید. با این حال، قبل از در نظر گرفتن آن، در اینجا اقدامات و رفتارهای صحیح برای اتخاذ آمده است.

- حیوان خود را تحریک نکنید! به او دست نزنید، با او صحبت نکنید، آشفته نشوید. کنار او بنشینید و با حفظ آرامش منتظر بمانید تا بحران از بین برود. اگر او را تحریک کنید یا به دلیل استرس عصبانی شوید، خطر طولانی‌تر شدن حمله را با ایجاد مزاحمت در او ایجاد می‌کنید.

- در طول تشنج هر چیزی را که می‌تواند به او آسیب برساند را دور کنید. اگر در ارتفاع است، در کنارش بمانید تا از سقوط احتمالی محافظت کنید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، آن را حرکت دهید تا روی زمین قرار گیرد.

- به دهان گربه خود دست نزنید، زیرا او نمی‌تواند زبانش را قورت دهد! این تصور کاملاً اشتباه است. زبان گربه شما یک فرنولوم دارد (درست مانند زبان شما) که آن را نگه می دارد و از هر خطری جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، اگر انگشتان خود را در دهان آن قرار دهید، در معرض خطر گاز گرفتن بسیار شدید قرار خواهید گرفت.

- در حین تشنج و بعد از آن، گربه خود را در محیطی آرام بگذارید. کودکان را خارج از اتاق نگه دارید، همه منابع سر و صدا را خاموش یا دور کنید و چراغ‌ها و صفحه نمایش‌های اطراف را قطع کنید تا منابع تحریکی را که می‌تواند به گربه استرس وارد کرده و حمله را طولانی‌تر کند، محدود کنید.

- پس از پایان بحران، اجازه دهید گربه شما با آرامش از احساسات خود خلاص شود. تمام زمانی را که نیاز دارد به او بدهید. در کنار او بمانید، اما این واقعیت را بپذیرید که ممکن است فورا نتواند شما را بشناسد. او ممکن است واقعاً از شما بترسد یا پرخاشگر باشد.

در هنگام تشنج و پس از آن از گربه خود فیلم بگیرید و به دامپزشک نشان دهید. به زمان و مدت تشنج توجه داشته باشید تا به پزشک در تشخیص خود کمک کنید و مشاهده و تکامل تشنج، فراوانی و ویژگی‌های آن را تسهیل کنید.

در صورت امکان از دامپزشک بخواهید که بیاید. در غیر این صورت قبل از مراجعه به مطب دامپزشکی صبر کنید تا حیوانتان آرام شود.

گربه من تشنج دارد: چه خطری برای سلامتی او وجود دارد؟

یک حمله ناگهانی و منفرد تشنج به ندرت کشنده است. از سوی دیگر، حیوانی که توسط دامپزشک درمان نمی‌شود و تشنج‌های متعددی را نشان می‌دهد در معرض خطر بیشتری قرار دارد. در واقع، تکثیر تشنج به این معنی است که بیماری ایجادکننده این دوره‌ها درمان نشده است.

تا زمانی که علامت خود را نشان دهد، به این معنی است که بیماری وجود دارد و در حال پیشرفت است یا حداقل تحت کنترل نیست. در این مورد، نتیجه می‌تواند کشنده باشد.

بنابراین بهتر است در هنگام مشاهده اولین حمله تشنجی با دامپزشک مشورت شود تا به سرعت تشخیص داده شود و پاسخ مناسب به پدیده داده شود.

البته برخی از ریشه‌ها غیرقابل‌درمان است. اجرای درمان به تسکین تشنج کمک می‌کند، عمر گربه را طولانی‌تر می‌کند و به او اجازه می‌دهد آخرین لحظات خود را با راحتی بیشتری زندگی کند، اما نجاتش نمی‌دهد.

در نهایت باید بدانید که یک گربه صرعی می‌تواند زندگی شاد و تقریبا عادی داشته باشد. با این حال، اجرای درمان مناسب در اسرع وقت برای راحتی و رفاه او بسیار مهم است.