استفراغ-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کنجکاوی می‌تواند بسیاری از گربه‌ها را وادار به خوردن یک شی، یک ماده مضر یا یک غذای سمی کند. در این مورد، اینکه حیوان کوچکتان را وادار به استفراغ کنید به ندرت عاقلانه است. در واقع، این ژست بیشتر احتمال دارد که وضعیت را تشدید کند تا اینکه آرامش را به بچه گربه برگرداند. اما پس از آن، چه باید بکنیم؟

تماس فوری با دامپزشک بهترین توصیه است، زیرا پزشک می‌تواند صاحب گربه را به سمت تمرینی خوب راهنمایی کند. اما وقتی راه حل استفراغ حیوان است، چگونه باید آن را حل کرد؟ بیایید این موضوع را بررسی کنیم.

استفراغ گربه: پیش‌نیازهایی که باید بدانید!

اول از همه، ما شدیدا توصیه می‌کنیم که پیش از آن که گربه خود را وادار به استفراغ کنید با دامپزشک تماس بگیرید. در واقع، در بسیاری از موارد، واداشتن او به استفراغ به جای تسکین همراه کوچکتان، خطر را تشدید می‌کند.

تمام اطلاعاتی را که می‌‌تواند به متخصص مراقبت‌های بهداشتی در ارزیابی فوریت وضعیت کمک کند، ارسال کنید. مشاهدات خود را در مورد آنچه که ممکن است باعث ناراحتی حیوان خانگی شما شود، رفتار آن، واکنش‌های آن و غیره به اشتراک بگذارید. مهمتر از همه، سعی نکنید بدون رضایت او و بدون توصیه او عمل کنید تا بچه گربه کوچکتان استفراغ کند. حتی اگر فکر می‌کنید کار درستی برای کمک به گربه‌تان انجام می‌دهید، در واقع می‌توانید مشکل را بدتر کنید و عوارض جدیتری ایجاد کنید.

در اینجا رفتارهایی که باید از بروز آنها جلوگیری کنید را آورده‌ایم:

- برای ایجاد حس استفراغ در گربه خود انگشتان خود را در گلوی او فرو نکنید. اینکار نه تنها خطر گاز گرفتن را در بر دارد، بلکه می‌تواند صدمات جدی ایجاد کند یا جسم خارجی را که ممکن است در گلو قرار داشته باشد بیشتر جاسازی کند.

- برای ایجاد استفراغ به گربه خود پراکسید هیدروژن ندهید. دوز نادرست این محلول می‌تواند باعث التهاب مغز شود.

- به گربه خود نمک ندهید، زیرا دوز بیش از حد ممکن است منجر به مرگ شود.

- خوددرمانی نکنید! حتی اگر قبلاً در چنین موقعیتی بوده‌اید، به گربه خود دارو یا درمان انسانی ندهید. این کار ممکن است مسمومیت جدی را در پی داشته باشد.

به توصیه‌های دامپزشک خود اعتماد کنید. در صورت امکان، آرام بمانید و به سؤالات آنها پاسخ دهید تا به آنها در تشخیص کمک کنید. تمام اطلاعاتی را که می‌توانید، به او بدهید و منتظر دستوراتش باشید.

برای جلوگیری از اتلاف وقت بی‌مورد، توصیه می‌کنیم اطلاعات تماس دامپزشک خود را در دسترس داشته باشید. آنها را در مکانی که به راحتی قابل شناسایی و در دسترس است (مثلاً جعبه کمک‌های اولیه گربه خود) نوشته و/یا در تلفن هوشمند خود ذخیره کنید.

استفراغ گربه در مواقع اضطراری: چگونه این کار را انجام دهیم؟

اگر دامپزشک تشخیص می‌دهد که بهتر است همراه کوچک شما استفراغ کند، دستورالعمل‌هایی را که به شما می‌دهد به دقت دنبال کنید.

در اکثر موارد، پزشک به شما توصیه می‌کند که از پراکسید اکسیژن استفاده کنید، اما مراقب باشید که دوز توصیه شده را با دقت رعایت کنید! هرگونه مصرف بیش از حد می‌تواند گربه شما را مسموم کند.

اگر پراکسید هیدروژن ندارید، می‌توانید سعی کنید گربه خود را با نمک وادار به استفراغ کنید، اما مجدداً دستورالعمل‌های متخصص بهداشت را با دقت دنبال کنید، زیرا این بار نیز خطر مسمومیت قابل چشم پوشی نیست.

به عنوان یک قانون کلی، توصیه می‌شود 1 تا 3 قاشق نمک را در 250 میلی لیتر آب مخلوط کنید. هنگامی که نمک به خوبی حل شد، مخلوط را داخل یک سرنگ بکشید. گربه خود را در یک پتو بپیچید و او را محکم بگیرید تا بی‌حرکت شود. محتویات سرنگ را در گلوی او تزریق کنید. حیوان خانگی شما باید در عرض چند دقیقه استفراغ کند.

از طرف دیگر، اگر گربه شما ظرف 10 دقیقه پس از خوردن مخلوط استفراغ نکرد، این روش را تکرار نکنید! مجدداً با دامپزشک خود تماس بگیرید تا به او اطلاع دهید و راهنمایی‌های بیشتری بخواهید.

به یاد داشته باشید که نباید بدون توصیه دامپزشک گربه خود را وادار به استفراغ کنید. در واقع، این اقدام بی‌اهمیت نیست و بسته به محصول مصرف‌شده یا زمان سپری شده از مصرف آن، استفراغ حیوان بیشتر احتمال دارد که وضعیت را تشدید کند تا اینکه حال او را بهتر کند. در همه موارد، چه دامپزشک به شما توصیه کند که گربه خود را وادار به استفراغ کنید یا نه، حتماً پس از آن سریعاً به مطب دامپزشکی بروید تا درمان مناسب را انجام دهید.

استفراغ گربه: چه زمانی ممکن است و چه زمانی باید از آن اجتناب کرد؟

گربه شما یک محصول سمی خورده است: آیا باید او را وادار به استفراغ کنید؟

اگر گربه خود را در حال خوردن یک ماده سمی دیده‌اید یا به مسمومیت او مشکوک هستید، می‌توانید با دامپزشک خود یا مرکز کنترل سموم تماس بگیرید تا بدانید چه کاری باید انجام دهید. با این حال، مشاوره اورژانسی بهترین راه حل برای ارائه مراقبت فوری است.

برای کمک به متخصص مراقبت‌های بهداشتی در تعیین مراقبتی که باید از گربه کوچک شما ارائه شود، تمام اطلاعات ممکن را در اختیار او قرار دهید و از آوردن محصول مورد نظر یا گرفتن عکس از آن دریغ نکنید. همچنین گربه خود را تحت نظر بگیرید تا دامپزشک را در مورد برخی داده‌های مهم راهنمایی کنید، مانند:

- رنگ غشاهای مخاطی گربه شما، که معمولاً باید صورتی باشد: رنگی که بیش از حد کم رنگ، سفید، زرد یا ارغوانی است غیرطبیعی است.

- دمای بدن گربه شما، که باید بین 38 تا 39 درجه سانتیگراد در نوسان باشد: در دمای پایین، او از هیپوترمی رنج می‌برد و دمای بالاتر، او تب دارد.

- درجه هوشیاری گربه شما و رفتار آن، که می‌تواند نسبتاً بی‌تفاوت، حتی گیج یا برعکس آشفته و هیجان زده باشد.

- ضربان قلب و تنفس گربه.

چه زمانی باید از استفراغ گربه خود جلوگیری کنید؟

اگر گربه شما یک ماده سمی خورده است، به طور کلی توصیه نمی‌شود او را وادار به استفراغ کنید، زیرا خطر بدتر شدن آن بسیار زیاد است.

اگر حیوان یکی از محصولات زیر را بلعیده باشد، خطر استفراغ او بیش از هر چیز باعث تحریک جدی، بدتر شدن سوختگی یا حتی آسیب جدی به ریه می شود:

- محصولات خورنده (سفیدکننده، پاک کننده اجاق گاز، سود سوزآور، اسید، لوله بازکن، محصولات حاوی آهک و غیره)؛

- هیدروکربن ها یا تقطیرهای نفتی (نفت سفید، روغن موتور، بنزین و غیره)؛

- داروهای آرام بخش

در برخی موارد، ایجاد استفراغ در او حتی به شدت منع می‌شود:

- اگر از خوردن محصول بیش از دو ساعت گذشته باشد.

- اگر گربه شما قبلاً پس از خوردن ماده سمی استفراغ کرده است.

- اگر علت مسمومیت او را نمی دانید.

- اگر گربه شما اخیراً جراحی شکم انجام داده است.

- اگر از مشکلات قلبی، مشکلات عصبی، نفخ یا اختلالات تشنج رنج می‌برد.

- اگر گربه شما به دلیل خطر آسپیراسیون یا بدتر شدن اختلالات عصبی بیهوش است.

چه زمانی می‌توانید گربه خود را وادار به استفراغ کنید؟

در برخی موارد نادر، ممکن است پزشک همچنان توصیه کند که همراه کوچک خود را وادار به استفراغ کنید. برای انجام این کار، حیوان خانگی شما باید کمتر از دو ساعت قبل این ماده را خورده باشد و فقط می‌تواند محصولات زیر باشد:

- شکلات؛

- انگور؛

- جونده‌کش‌ها (محصولات در نظر گرفته شده برای کشتن جوندگان)؛

- داروهای انسانی

اگر گربه شما مواد سمی خاصی مانند ضدیخ بلعیده است، پزشک به شما توصیه می‌کند که از زغال استفاده کنید. زغال امکان محدود کردن جذب محصول را در زمان انتظار برای درمان سریع دامپزشکی فراهم می‌کند.

گربه شما یک شی را بلعیده است: آیا باید او را وادار به استفراغ کنید؟

این پدیده نادرتر است، اما هنوز وجود دارد. بچه گربه‌ها با کنجکاوی زیادی محیط خود را کشف می‌کنند و ممکن است وسوسه شوند که همه چیزهای جدیدی را که با آنها روبرو می‌شوند بخورند. این امکان برای گربه‌های بالغی که از پیکا رنج می‌برند نیز وجود دارد، یعنی افرادی که اقلام غیرغذایی را صرفاً به این دلیل که می‌خواهند مصرف می‌کنند.

با این حال، اشیا خاص در صورت بلعیدن می‌توانند به خطرات واقعی تبدیل شوند. در این صورت آیا باید بچه گربه کوچولو را وادار به استفراغ کنیم تا آنها را بیرون بیاورد؟

در اینجا نیز توصیه ما این است که فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید تا آنها را از وضعیت مطلع کنید و دستورالعمل‌های آنها را دنبال کنید. در هر صورت، اگر گربه سوزن، قلاب یا هر شی نوک تیز، نخ یا حتی روبان خورده است، هرگز او را وادار به استفراغ نکنید.

به همین ترتیب، دوباره، اگر جسم برای بیش از دو ساعت بلعیده شده است، سعی نکنید حیوان خانگی خود را وادار به استفراغ کنید. اگرچه در اینجا خطر ایجاد سوختگی نیست، اما ایجاد استفراغ گربه می‌تواند منجر به آسیب‌های داخلی در صورت تیز بودن جسم شود یا حتی او را خفه کند.

برای اینکه متوجه شوید گربه شما جسم خارجی را بلعیده است، ممکن است استفراغ کند، از خوردن و نوشیدن امتناع کند، از درد رنج ببرد یا حتی وضعیت عمومی او بدتر شود.

مشورت سریع با دامپزشک ضروری است تا بتواند معاینه (لمس، اشعه ایکس، اولتراسوند و غیره) را برای تعیین محل جسم مورد نظر انجام دهد. در صورت امکان، باید گربه را وادار به استفراغ نمود. در غیر این صورت، جراحی ممکن است تنها راه حل باشد.