دمای-بدن-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ دمای بدن گربه، مانند انسان و سگ، معیار خوبی از وضعیت سلامت اوست. برای یک گربه، دمای طبیعی بدن بین 38 تا 39 درجه سانتیگراد در نوسان است. با این حال، فراتر رفتن از این استانداردها لزوما نشانه‌ای از بیماری نیست، همانطور که برعکس، دمای طبیعی بدن به هیچ وجه سلامت همراه کوچک شما را تضمین نمی‌کند.

با این وجود، گاهی اوقات اندازه‌گیری دمای بدن گربه بسیار مفید است، اما نه به هر طریقی. در اینجا به ذکر نکاتی برای انجام این کار می‌پردازیم.

دمای طبیعی بدن گربه چقدر است؟

دمای طبیعی بدن گربه بین 38 تا 39 درجه سانتی گراد است. با این وجود، مانند انسان و سگ، در طول روز بسته به دمای محیط یا حتی در صورت استرس، بدنبال فعالیت بدنی یا گرما و غیره تغییر می‌کند.

دمای بدن بچه گربه‌ها در بدو تولد فقط 35.5 درجه سانتیگراد است. آنها در این سن قادر به تنظیم دمای بدن خود نیستند و مادر و خواهر و برادر خود را در آغوش می‌گیرند تا گرم شوند. در طول هفته‌ها، دمای آنها به طور طبیعی برای یک حیوان سالم به حالت طبیعی افزایش می‌یابد.

بنابراین کاملاً طبیعی است که دمای همراه کوچک شما در طول روز بین 38 تا 39 درجه سانتیگراد در نوسان باشد. حتی می‌تواند کمی به زیر 38 درجه سانتیگراد یا کمی بیشتر از 39 درجه سانتیگراد برسد، بدون اینکه این موضوع باعث نگرانی شود. با این حال، این پدیده نباید ادامه داشته باشد و حیوان نباید علائم خاصی را نشان دهد، در غیر این صورت، در این مورد، بهتر است مشورت شود.

چرا باید دمای بدن گربه خود را چک کنید؟

به طور کلی، دمای بدن گربه می‌تواند بدون ایجاد نگرانی به 37.8 درجه سانتیگراد کاهش یابد یا تا 39.3 درجه سانتیگراد افزایش یابد. یک استرس ناگهانی می‌تواند دمای بچه گربه را کاملاً افزایش دهد، بدون اینکه عواقبی داشته باشد. برعکس، چرت زدن کمی طولانی روی کاشی‌های سرد می‌تواند باعث شود دمای آن به کمتر از 38 درجه سانتی‌گراد برسد، بدون اینکه نیازی به نگرانی باشد.

با این حال، افزایش یا کاهش دمای بدن گربه را نباید نادیده گرفت، زیرا دمای حیوان یک پارامتر مهم در کنترل وضعیت سلامت یک گربه کوچک است.

هنگامی که دمای بدن گربه به زیر 37.8 درجه سانتیگراد می‌رسد، هیپوترمی نامیده می‌شود. هنگامی که از 39.3 درجه سانتیگراد بیشتر شود، هیپرترمی یا تب نامیده می‌شود. اغلب، علائم بالینی در صورت دمای غیر طبیعی قابل مشاهده است، مانند:

- حالت خستگی، ضعف؛

- حیوان به حالت سجده، بی‌حال می‌ایستد؛

- اشتهای او کاهش می‌یابد؛

- گربه ممکن است به دنبال مکانی گرمتر یا خنکتر باشد تا احساس ناراحتی ناشی از تب یا هیپوترمی را متعادل کند.

در هر صورت، بررسی دمای بدن گربه یکی از راه‌های تشخیص سلامت یا عدم سلامت اوست. در واقع، تب می‌تواند توسط عوامل زیادی، به‌ویژه یک عفونت موضعی (یک زخم عفونی، یک آبسه و غیره) یا یک عفونت عمومی یا حتی یک بیماری ایجاد شود. هیپوترمی کمتر مشاهده می‌شود، اما می‌تواند در زمینه برخی بیماری‌های مزمن یا در صورت اختلال شدید رخ دهد.

اگر متوجه اختلالی شدید، برای بررسی اینکه آیا دمای بدن همراه کوچک شما تغییر کرده است، باید آن را بررسی کنید. این کار آسان نیست، اما در دسترس همه است. هرچه زودتر دوست کوچک خود را به این حرکت ناخوشایند عادت دهید، بهتر آن را می‌پذیرد و بررسی‌ها بهتر انجام می‌شود.

اندازه‌گیری دمای بدن گربه: با چه چیزی؟

اول از همه، شما باید یک ابزار خوب برای اندازه‌گیری دمای بدن گربه خود داشته باشید. برای این کار باید خود را به یک دماسنج مجهز کنید. اشکال مختلفی وجود دارد، اما توصیه می‌شود یک دماسنج الکترونیکی کلاسیک با نوک نرم باشد.

در واقع، ما از مدل‌های قدیمی با جیوه، که درصورت تقلای گربه می‌تواند بشکند و آسیب ببیند، همچنین از مدل‌های گوشی که با گوش بچه گربه‌ها سازگار نیستند و دماسنج‌های پیشانی که به دلیل موها ناکارآمد هستند اجتناب می‌کنیم.

چگونه دمای بدن گربه خود را اندازه‌گیری کنیم؟

برای اندازه‌گیری دمای بدن گربه‌تان، می‌توانید به تنهایی عمل کنید یا از یک شخص ثالث قابل اعتماد که برای حیوان شناخته شده است کمک بگیرید تا کار خود را آسان‌تر کرده و بتوانید گربه را نگه دارید.

وقتی آماده شدید، در اینجا نحوه انجام این کار آمده است.

- منتظر زمان مناسب برای اقدام باشید، یعنی زمانی که گربه شما نسبتاً آرام است. از ایجاد مزاحمت برای او در هنگام غذا خوردن یا هنگام خواب خودداری کنید.

- در اتاقی دلپذیر، روشن و ساکت، بدون سر و صدا یا حضور دیگری بنشینید تا به حیوان استرس وارد نشود.

- بچه گربه خود را روی میز قرار دهید تا در ارتفاع مناسب باشد. در صورت امکان، او را تشویق کنید که به پهلو یا روی پاهایش دراز بکشد.

- اگر دوست کوچک شما بیش از حد استرس دارد یا در حال تقلا است، می‌توانید به آرامی او را در یک پتو یا حوله نرم بپیچید تا بهتر رفتار کند.

- یک قطره وازلین را از قبل روی نوک دماسنج بریزید تا راحتتر وارد شود. اگر ندارید، نوک آن را با آب مرطوب کنید.

- اگر بچه گربه شما نگران به نظر می‌رسد، دریغ نکنید که دماسنج را به او نشان دهید تا او بتواند آن را احساس کند. او کمتر تعجب خواهد کرد.

- دم او را به آرامی بلند کنید تا دسترسی به مقعدش آزاد شود، اما نه آنقدر بالا که باعث ناراحتی شود.

- نوک دماسنج را به داخل مقعد حیوان خانگی خود وارد کنید، نه خیلی عمیق تا به او آسیب نرسانید. به اندازه‌ای فاصله داشته باشید که قسمت فلزی را پنهان کنید.

- به محض اینکه دما تثبیت شد، دماسنج زنگ می‌زند. بنابراین می توانید دمای مشخص شده را بخوانید.

- از پاداش دادن به بچه گربه کوچک خود با جایزه و بغل کردن برای همکاری او دریغ نکنید.

بسته به نتیجه چه باید کرد؟

اگر خواندن دما نشان‌دهنده حالت تب یا هیپوترمی است، بهتر است مراقب باشید. اگر دمای معمولی به سختی از حد معمول فراتر رفت و همراه کوچک شما علائم خاصی نشان نداد، نگران نباشید. دوباره بررسی کنید که دمای آن به مقدار نرمال برگردد. اما در غیر این صورت، با دامپزشک تماس بگیرید.

اگر دمای گربه بسیار کمتر یا بسیار بالاتر از حد طبیعی است، وضعیت آن را مشاهده کنید و مراقب علائم دیگری باشید که به وجود می‌آیند. در هر صورت بهتر است سریعا با دامپزشک مشورت کنید تا در اسرع وقت علت این ناهنجاری را شناسایی کنید.

علاوه بر این، اگر گربه شما دمای بدن طبیعی دارد در حالی که علائم بالینی نگران‌کننده یا علائم ناراحتی را نشان می‌دهد، ممکن است همچنان بیمار باشد یا درد داشته باشد. با دامپزشک خود مشورت کنید تا در مورد تردیدها و علائم مشاهده شده با او صحبت کنید.

در نهایت، اگر قادر به اندازه‌گیری دمای گربه خود نیستید، نیازی به اصرار و آسیب زدن به خود یا او نیست. با دامپزشک خود صحبت کنید تا در مشاوره بعدی شما را در مورد روشی که باید دنبال کنید راهنمایی کند.