ماهی بی ترلینگ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی بی ترلینگ (Rhodeus sericeus بومی اروپای شمالی و سواحل شرقی بالتیک و حوزه دریای سیاه و دریای خزر می‌باشد که تا اندازه ۸ سانتی‌متر رشد می‌کند.

در ایران، مرداب بندر انزلی و رودخانه‌های مربوط به آن و برخی دیگر از رودخانه‌های شمال کشور محل زندگی این ماهی است.

از آن‌جا که ماهی آب گرم نیست می‌توان آن‌را همراه با ماهی طلائی و در شرایط مناسب آن‌ها نگهداری نمود (شرایط ماهی حوض).

ماهی بی ترلینگ همزیستی خاصی با برخی از انواع صدف آب شیرین دارد و در زمان تولیدمثل تخم‌های خود را در درون حفره‌ی برانشی آن‌ها می‌گذارد.

مشخصات ماهی بی ترلینگ

در مرحله اول ماهی نر و ماده یک صدف زنده را برای تخم‌ریزی خود انتخاب کرده و سپس ماهی ماده لوله تناسلی بسیار بلند خود را داخل حفره برانشی صدف کرده و تعداد ۴۰ الی ۵۰ عدد تخم در آن می‌گذارد.

بعد از قرار گرفتن تخم‌ها در داخل حفره برانشی، صدف با آبی که به‌طور دائم برای تنفسش به جریان می‌اندازد، تهویه صورت می‌گیرد.

تکثیر ماهی بی ترلینگ

پس از اینکه ماهی ماده تخم‌ریزی کرد، ماهی نر در مجاورت صدف ایستاده و اسپرم خود را تخلیه می‌کند و و اسپرماتوزوئیدها باکمک مکشی که توسط صدف انجام می‌شود به داخل حفره برانشی وارد شده و تخم‌ها را بارور می‌کنند.

در درجه حرارت مناسب (۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد) لاروها ۴ تا ۵ هفته پس از لقاح از تخم بیرون آمده، حفره برانشی صدف را ترک کرده و شروع به شنا در آب می‌کند.

تخمگذاری ماهی بی ترلینگ

باتوجه به این‌که هرگونه تحریکی سبب بسته شدن صدف می‌شود، تخم‌ریزی ماهی باید با دقت و حساسیت هرچه بیشتر انجام شود تا دهانه صدف بسته نشود.

نگهداری و تکثیر این ماهی در آکواریوم ساده است اما فراهم نمودن صدف آب شیرین برای تخم‌ریزی ماهی‌ها دشوار می‌باشد.

نگهداری ماهی بی ترلینگ

یک نکته جالب درمورد این ماهی وجود دارد که: اگر خانمی که می‌خواهد باردار بودنش را آزمایش کند کمی از ادرار خود را درون مخزن آبی که در آن یک جفت ماهی بی ترلینگ قرار دارند بریزد، ازروی واکنش ماهیان می‌تواند به مثبت یا منفی بودن بارداری آگاه شود.

درصورتی‌که ماهی‌ها هیچ عکس‌العملی نشان ندهند، مشخص می‌شود که خانوم باردار نیست.

وچنانچه رنگ ماهی نر به صورتی متمایل به قرمز رزی تغییر رنگ دهد (که درواقع رنگ مخصوص زمان تخم‌ریزی آن‌هاست) و ماهی ماده لوله تناسلی ۵ سانتی‌متری خود را دراز کند، می‌توان نتیجه گرفت که خانم باردار است.

تشخیص بارداری با کمک ماهی بی ترلینگ

منبع: mahieman