مضرات-سیگار-برای-سگ
نیکوتین موجود در سیگار برای سگ بسیار سمی است، زیرا گیرنده‌های عصبی خاصی را مسدود می‌کند.

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ افراد سیگاری به خوبی می‌دانند که تنباکوی استنشاقی، به دلیل نیکوتین موجود در آن برای سلامتی آنها مضر است. این خطر فقط انسان را تهدید نمی‌کند، نیکوتین برای سگ نیز بسیار سمی است. در واقع، دوستان سگ ما ممکن است وسوسه شوند که ته سیگار یا هر محصول دیگر حاوی نیکوتین را بخورند، به خصوص به این دلیل که این محصولات اغلب طعم‌دار و جذاب هستند. با این حال، نیکوتین بلعیده شده بسیار غلیظ است و می‌تواند برای سگ کشنده باشد.

نیکوتین، محصولی سمی برای سگ‌ها، اما به چه دلایلی؟

نیکوتین موجود در تنباکو برای سگ بسیار سمی است، زیرا یک آلکالوئید خطرناک برای سیستم عصبی مرکزی به حساب می‌آید و گیرنده‌های عصبی خاصی را مسدود می‌کند.

باید هشیار بود، زیرا سگ می‌تواند از طریق تنباکو، سیگار یا حتی ته سیگاری که در دسترس است یا در خیابان یافت می‌شود، مواد سمی بخورد یا بجود. برخی از تکه‌ها یا محصولات نیکوتین با عسل یا شربت طعم‌دار می‌شوند و بویی دارند که سگ‌ها را به خود جذب می‌کند و از این رو خطرناک هستند. سمی بودن نیکوتین دیگر نیاز به اثبات ندارد، حتی در بسیاری از حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها نیز وجود دارد.

غلظت نیکوتین ذکر شده بر روی پاکت‌های سیگار نباید به عنوان مرجع در نظر گرفته شود، زیرا این غلظت برای افراد سیگاری معتبر است و به مقادیر استنشاقی محدود می‌شود. سگی که نیکوتین مصرف می‌کند در معرض غلظت بسیار بالاتری قرار می‌گیرد که برای بدن او بسیار سمی است.

بسته به نوع سیگار، سگ می‌تواند بین 3 تا 30 میلی گرم نیکوتین در هر سیگار مصرف کند. با این حال، کافی است سگ به ازای هر کیلو وزن بدن 10 میلی گرم نیکوتین بخورد تا مقدار آن کشنده باشد! با مقدار کمتر، عواقب آن برای سلامتی او می‌تواند قابل توجه باشد.

لازم به ذکر است که استنشاق نیکوتین نیز برای ارگانیسم انسان یا سگ بی‌ضرر نیست، زیرا در این روش سم باقی می‌ماند، اما اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. احساس تهوع، سرگیجه یا گیجی اغلب در اولین استنشاق احساس می‌شود، اینها نشانه‌های یک واکنش سمی هستند.

نیکوتین وقتی استنشاق می‌شود به سرعت توسط مویرگ‌های خون جذب می‌شود، بدون فیلتر شدن توسط کبد به قلب می‌رسد و سپس به مغز می‌رود.

مسمومیت با نیکوتین در سگ: علائم چیست؟

در کمتر از یک ساعت پس از مصرف نیکوتین، اثرات مسمومیت در سگ‌ها قابل مشاهده است و بسته به میزان نیکوتین مصرفی، کم و بیش جدی و مهم است. دو دسته از علائم بالینی وجود دارد: علائم گوارشی و علائم عصبی.

علائم بالینی گوارشی

سگ مسموم با مقدار کمی نیکوتین ممکن است علائم بالینی زیر را نشان دهد:

- ترشح بیش از حد بزاق

- استفراغ‌

- اسهال

علائم بالینی عصبی

هنگامی که مسمومیت به دلیل مصرف قابل توجه نیکوتین جدی‌تر باشد، حیوان ممکن است علائم عصبی را نشان دهد:

- حالت آشفته؛

- لرزش عضلات؛

- اختلالات هماهنگی حرکتی؛

- تشنج؛

- اختلالات تنفسی؛

- مشکلات قلبی، با کندی (برادی کاردی)، تسریع (تاکی کاردی) و / یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی)؛

- حالت ضعف؛

- حالت افسردگی؛

- فلج عضلانی؛

- کما.

این حیوان که فلج شده است دیگر نمی‌تواند نفس بکشد و تنها در عرض چند ساعت می‌میرد.

در صورت مسمومیت با نیکوتین چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که سگ شما نیکوتین مصرف کرده است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بلافاصله با یک کلینیک دامپزشکی تماس بگیرید. اگر این امکان‌پذیر نیست، با یک مرکز کنترل مسمومیت دامپزشکی تماس بگیرید که می‌تواند شما را راهنمایی کند و به شما بگوید برای کمک به همراه کوچک خود چه کاری انجام دهید.

چه تشخیصی؟

مراجعه سریع به دامپزشک پس از مسمومیت سگ با مصرف نیکوتین و قبل از ظهور اولین علائم عصبی ضروری است. پزشک خود را از علائم مسمومیت آگاه کنید او می‌تواند آزمایش‌های بیشتری را برای تأیید قرار گرفتن در معرض یا مصرف سم انجام دهد. برای انجام این کار، او ممکن است آزمایش خون، آزمایش ادرار یا آزمایش محتویات گوارشی را انجام دهد.

چه درمانی؟

دامپزشک به عنوان یک اولویت به دنبال کاهش میزان نیکوتین موجود در معده سگ با تشویق به حذف آن خواهد بود، در حالی که مراقبت از سلامتی حیوان، بلکه بالاتر از آن، زندگی آن است. با این حال، حتی اگر به سرعت از سگ مراقبت شود و درمان صورت گیرد، مصرف بیش از حد نیکوتین می‌تواند باعث مرگ او شود.

دامپزشک می‌تواند چندین راه حل را ارائه دهد:

- القای استفراغ در سگ‌ها، بدون توسل به آنتی اسیدها، زیرا اسیدیته معده به کاهش جذب نیکوتین توسط بدن کمک می‌کند.

- در صورت جذب مقادیر زیاد، شستشوی معده انجام دهد.

- برای محدود کردن جذب، به سگ دوزهای مکرر و منظم زغال فعال بدهد.

- سگ را روی تهویه یا اکسیژن قرار دهد تا تنفس خوبی داشته باشد تا زمانی که سم از بین برود.

- تزریق مایعات به صورت داخل وریدی (انفوزیون) برای تسریع دفع سم.

- تجویز داروهایی برای استفراغ، تشنج، مشکلات قلبی و غیره.

در واقع، دامپزشک به دنبال رفع آلودگی گوارشی حیوان است و در عین حال علائم دیگری را که رخ می‌دهد محدود می‌کند.

سپس سگ تحت مراقبت قرار می‌گیرد. پزشک درمانی را برای مبارزه با علائم بالینی مختلف که احتمالاً در پاسخ به مسمومیت ظاهر می‌شوند، تجویز می‌کند.

توجه! برای ما مهم به نظر می‌رسد که مشخص کنیم برای جلوگیری از هرگونه خطر، تلاش برای وادار کردن سگ خود به استفراغ کافی نیست. ایجاد استفراغ همراه کوچک شما فقط با توصیه دامپزشک امکان پذیر است و این عمل برای تضمین بقای سگ کافی نیست. حتی اگر پزشک آن را توصیه کند، لازم است بلافاصله با دامپزشک مشورت کنید.

چه پیش آگاهی؟

اگر حیوان مقدار کمی نیکوتین خورده باشد، احتمال بهبودی نسبتاً  بالاست، مشروط بر اینکه به سرعت از او مراقبت شود. با این حال، حتی اگر دامپزشک به سرعت درمان را شروع کند، سگی که دوزهای بالایی از نیکوتین را خورده باشد ممکن است که زنده نماند.

با دانستن اینکه بیشتر نیکوتین توسط بدن سگ طی 16 تا 20 ساعت پس از مصرف دفع می‌شود، تصور می‌شود حیوانی که پس از 4 یا 5 ساعت اول زنده می‌ماند می‌تواند از پس آن بربیاید.