اشتباهات-تربیت-توله-سگ
برای موفقیت در تربیت سگ، باید قوانین سختگیرانه و چارچوبی وضع کنید تا به او اطمینان دهید، همچنین کارهایی برای تشویق او به تکرار رفتارهای خوبش و پذیرفتن آنها به عنوان عاداتی که باید همواره تکرارشان کند.

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ شما یک توله سگ را به سرپرستی گرفته‌اید و در مورد آموزش او دچار شک هستید و سوال دارید؟ باید گفت که این اتفاق خوشایندیست، چرا که آموزش یک توله سگ نمی‌تواند سرسری و بدون برنامه باشد.

برای موفقیت، باید قوانین سختگیرانه و چارچوبی وضع کنید تا به او اطمینان دهید، همچنین کارهایی برای تشویق او به تکرار رفتارهای خوبش و پذیرفتن آنها به عنوان عاداتی که باید همواره تکرارشان کند. در اینجا 12 اشتباه در تربیت سگ وجود دارد که با اجتناب از آنها شانس خود را برای داشتن سگی مطابق میل خود بالا خواهید برد.

اشتباه شماره 1: انتخاب روش آموزشی اشتباه

اول از همه، شما باید روش آموزشی را پیدا کنید که مناسب شما باشد، یعنی مطابق با ارتباطی  باشد که با توله سگ خود برقرار می‌کنید. در واقع، اگر به راه‌حلی روی بیاورید که مناسب شما نیست، نمی‌توانید آن را به درستی اعمال کنید و بیشتر به یک محدودیت تبدیل می‌شود تا یک روش آموزشی.

روش‌های آموزشی زیادی وجود دارد، تقریباً به همان اندازه که سگ خانگی و سرپرست آن روی زمین هست روش‌های تربیتی نیز گسترده است. با این حال، آنها را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

روش‌های سنتی، که در درجه اول برای محدود کردن توله سگ در نظر گرفته شده است. سگ باید تسلیم ارباب خود باشد، که مستلزم توسل به مجازات، تحریم و محدودیت فیزیکی است.

روش‌های مثبت مبتنی بر خیرخواهی، تقویت رفتار درست و تشویق به بازتولید و اتخاذ شیوه‌های خوب. این راهکارهای آموزشی مثبت احترام بیشتری برای حیوان قائل است و برای ایجاد یک آموزش موفق مفیدتر است.

اگرچه یافتن روش آموزشی که برای شما مناسب‌ باشد به عهده شماست، اما توصیه می‌کنیم راه حل مثبتی را انتخاب کنید، که به طور کلی نتیجه بسیار بهتری داشته و تأثیر منفی بر رابطه شما با سگتان ندارد. خود حیوان هم درواقع بسیار بیشتر تمایل دارد که سرپرست خود را راضی کند، چرا که در این صورت در ارتباط با او احساس اطمینان و امنیت بیشتری می‌کند.

اشتباه شماره 2: خیلی سریع حرکت کردن

سگ - و بیش از آن توله سگ – نمی‌تواند باعجله یاد بگیرد. هرگونه یادگیری جدید باید به تدریج آموزش داده شود و به توانایی‌های حیوان احترام گذاشته شود. هیچ نکته غیرمنطقی در این مورد وجود ندارد، زیرا شما نمی‌توانید چیزی را به زور تحمیل کنید.

شما نیز احتمالاً همه چیز را با یک توضیح یاد نمی‌گیرید، ممکن است در اولین تلاش موفق نباشید و احتمالاً نتوانید پس از آن به طور دائم آن رفتار را به درستی تکرار کنید. بنابراین از توله سگ خود انتظار بی‌عیب و نقص بودن فوری را نداشته باشید.

همراه کوچک شما در برخی آموزش‌ها سریعتر و در برخی دیگر کندتر خواهد بود. او برای برخی از مراحل به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت و برخی دیگر را با سرعتی خیره‌کننده یاد خواهد گرفت. به سرعت و توانایی‌های او احترام بگذارید.

حتماً هر فرآیند یادگیری را به چند مرحله تقسیم کنید. سعی نکنید خیلی سریع پیش بروید. هر قدم گامی به سوی موفقیت است، اما قبل از رفتن به مرحله بعدی، باید هر مرحله را به طور کامل انجام داد و تسلط یافت. برای اینکه سگ شما پیروز شود، او را مقصر ندانید و با پیروی از ریتم، او را به سمت موفقیت تشویق کنید.

بنابراین، تمام آموزش‌ها را به مراحل کوچک تقسیم کنید. هر یک از این مراحل را یکی یکی انجام دهید. جلسات آموزش را کوتاه کنید (حداکثر 5 تا 10 دقیقه با یک توله سگ)، فاصله جلسات را کم کنید (یک بار در روز) و آنها را تکرار کنید. پس از موفقیت در یک مرحله، به مرحله بعدی بروید و تا موفقیت کامل ادامه دهید. بدین ترتیب احساس شکست و عقب‌نشینی نخواهید داشت!

البته، برای کمک به توله سگ خود در یادگیری درست، در محیطی کار کنید که تا حد امکان حواس‌پرتی کمتری داشته باشد و متمرکز باشید.

اشتباه شماره 3: استفاده بیش از حد از "نه"

استفاده از "نه" اغلب ناخودآگاه اتفاق می‌افتد، اما اکثر مواقع نیز بیش از حد تکرار می‌شود. وقتی برای هر چیزی و هر رفتاری استفاده شود، توله سگ دیگر به آن توجهی نمی‌کند. بهتر است خیلی واضحتر از ترکیب‌هایی مانند "ایست!"، "بی‌حرکت!"، "ولش کن!" یا موارد دیگری که مناسبتر با شرایط هستند، استفاده کنید.

همچنین «نه» گفتن در مورد توله سگ مؤثر نیست. بهتر است رفتار خوب را با نشان دادن کارهایی که باید انجام دهد تقویت کنید تا اینکه او را به خاطر اشتباهاتش تنبیه کنید. سگ از طریق تکرار، مشاهده و تقلید یاد می‌گیرد. اگر حرکات درست را به او یاد دادید، آنها را نشان دهید تا او را تشویق کنید تا او آنها را دوباره تکرار کند.

اشتباه شماره 4: گوش ندادن

توله سگ شما گاهی اوقات به روش‌هایی که به سختی قابل توجه است با شما ارتباط برقرار می‌کند. با این وجود مهم است که برای گوش دادن به او و نشان دادن توجه به او وقت بگذارید. اگر سعی می‌کند ناراحتی، استرس، ترس یا درد را به شما نشان دهد، مهم است که با رمزگشایی از علائم، ناراحتی او را بشنوید.

بنابراین می‌توانید واکنش مناسبی از خود نشان دهید، در غیر این صورت او این اخطار را به شما می‌دهد که بفهمید در مسیر اشتباهی قرار گرفته‌اید، حتی اگر این به معنای گاز گرفتن شما برای جلب توجه باشد.

اشتباه شماره 5: بیش از حد انعطاف‌پذیر بودن

همانطور که دیدیم، ایجاد یک آموزش مثبت که به ویژه مبتنی بر خیرخواهی و تعامل باشد مهم است. اما مراقب باشید، خیرخواهی به تنهایی کارساز نیست! برای رسیدن به نتایج و اجرای یک آموزش موفق، باید محکم باشید. قاطعیت به معنای اعمال خشونت نیست، بلکه فقط ایجاد قوانین و پایبندی به آنهاست. توله سگ شما هنوز کوچک است، اما زمانی که توله سگ شما بزرگتر و قوی‌تر شود، آموزش دادن آنچه می‌خواهید به او دشوارتر خواهد شد.

پس از سنین پایین قوانین واضحی را وضع کنید و از آنها تخطی نکنید. بدین صورت درک چارچوبی که در آن تکامل می‌یابد و مطابقت با آن برای او بسیار آسان‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، در مورد دسترسی به مبل، شما باید تصمیم خود را بگیرید و به تصمیم خود پایبند باشید.

اگر با بالا و پایین پریدن سگ ذوی مبل‌هایتان مشکلی ندارید، اما نمی‌خواهید وقتی بچه‌های کوچکتان روی آن نشسته‌اند او را آنجا ببینید از ترس اینکه به آنها صدمه بزند، او این دستور را درک و دریافت نمی‌کند! یا یا این اجازه را به او می‌دهید و یا نمی‌دهید، به همین سادگی! در واقع، سگ تفاوت‌های ظریف را درک نمی‌کند، او قادر به درک این نیست که در چه شرایطی این امکان برای او وجود دارد و در چه شرایطی اینطور نیست!

اشتباه شماره 6: تحمیل نکردن خود به عنوان یک تصمیم گیرنده

ضروری است که نشان بدهید کهد شما تصمیم‌گیرنده نهایی هستید. چرا؟ زیرا در غیر این صورت، به حیوان خانگی خود اجازه می‌دهید عادت‌های بدی در خود ایجاد کند.

به عنوان مثال، شرایطی را تصور کنید که سگ شما نوازش می‌خواهد، او نزد شما می‌آید. اگر زمان مناسب باشد، به او پاسخ مثبت میدهید، اما اگر سرتان شلوغ باشد، نمی‌توانید فوراً این کار را برای او بکنید. با این حال، سگ شما می‌داند که این نوازش را به طور معمول دریافت می‌کرده است.

همچنین اگر راضی نباشد برای گرفتن آن شروع به پارس کردن یا پریدن روی شما می‌کند. و شما برای آرام کردن او، شروع به نوازشش خواهید کرد... اشتباه در همین جاست، زیرا همسفر کوچک شما به سرعت می‌فهمد که برای رسیدن به خواسته‌اش، فقط باید پارس کند یا روی شما بپرد. دیگر نمی‌توانید کاری کنید که او این عادت را فراموش کند.

بنابراین باید او را در ارتباط با خود تربیت کنید. پس اگر از شما نوازش خواست، او را نادیده بگیرید (به او نگاه نکنید، با او صحبت نکنید یا او را لمس نکنید)، چند دقیقه صبر کنید و پس از اینکه دیگر درخواستش را متوقف کرد، شروع به نوازش او کنید. این به معنای خشونت یا انکار نیازهای او نیست، بلکه نشانگر تصمیم‌گیرنده بودن شماست.

همین امر در مورد وعده‌های غذایی، پیاده‌روی، گردش، زمان‌های بازی و غیره نیز صدق می‌کند. اگر اانجام این کار برای شما سخت است، به خود بگویید که در حال ایجاد یک چارچوب امن برای رفاه او و تربیت کردنش هستید.

اشتباه شماره 7: نامنسجم بودن

همانطور که گفتیم، انسجام داشتن امری ضروری است. توله سگ شما قادر به درک تفاوت‌های ظریف در آموزش خود نیست، دلایلی که چرا او می‌تواند کاری را در یک زمان انجام دهد و در زمان دیگر نه. بنابراین از خاکستری بودن اجتناب کنید و روی سیاه و سفید، به عبارت دیگر روی بله و نه شرط بندی کنید.

رفتار بیش از حد متغیر شما باعث ناراحتی حیوان شما می‌شود که دیگر نمی‌داند چطور رفتار کند. برخی از توله سگ‌ها دچار اضطراب و استرس می‌شوند. به عبارتی، یک چارچوب ثابتتر با قوانین ساده و روشن برای او بسیار اطمینان بخش خواهد بود.

از نظر ثبات، همچنین باید اطمینان حاصل کنید که همیشه از یک اصطلاح برای یک دستور استفاده می‌کنید. برای اینکه توله سگ شما بتواند شما را درک کند و یادگیری به خوبی انجام پذیرد، هر دستور باید با یک کلمه، یک حرکت، یک بیان آسان یا حتی یک لحن صوتی همراه باشد.

برای مثال، اگر می‌خواهید به او یاد بدهید که بنشیند، با صدایی محکم و خنثی بگویید «بنشین!». اگر گاهی اوقات اصطلاح خود را به او تغییر دهید و به او بگویید «بیا اینجا!»، «بشین!»، «آنجا بنشین!»، با لحنی مفرح هنگام بازی یا با لحن خشمگین وقتی ناراحت هستید، او درخواست شما را نخواهد فهمید.

اشتباه شماره 8: سرزنش یا تنبیه حیوان خود در زمان نامناسب

در اینجا نیز باید نحوه استفاده از «محروم کردن» را به خوبی یاد بگیرید. برای ثبات، باید بدانید که چگونه در زمان مناسب عمل کنید. در اینجا دو اصل برای یادآوری وجود دارد.

از یک سو باید از اصرار بر رفتار منفی پرهیز کرد و بالعکس برای تشویق به کار خوب بها داد. به عنوان مثال، خود را در حال پیاده‌روی با سگ خود تصور کنید. توله سگت را صدا می‌کنی، اما او به حرف تو گوش نمی‌دهد، راست و چپ را زیر و رو می‌کند و همه جا را بو می‌کشد. در نهایت، پس از یک تماس دیگر، او دوان دوان به سمت شما می‌آید. چکار باید کرد؟

بسیاری از افراد وسوسه می‌شوند که حیوان کوچک خود را سرزنش کنند، به این بهانه که به موقع اطاعت نکرده است. با این حال، این عاقلانه نیست. بالاخره توله سگ شما نزد شما آمد. درست است؟ باید اذعان داشت که به سختی فعالیتش را ترک کرد اما آمد. بنابراین لازم است برای این کار خوب به او پاداش بدهید تا هر بار که با او تماس می‌گیرید تشویقش کنید که نزد شما بیاید.

اگر وقتی برگشت او را سرزنش کنید، واکنش شما را متوجه نخواهد شد. بله، او با بازگشت نزد شما دستور شما را اطاعت می‌کند و سرزنش می‌شود. او نه تنها واکنش شما را به عنوان بی‌عدالتی برداشت می‌کند، بلکه قبل از اینکه به شما ملحق شود دفعه بعد که با او تماس می‌گیرید، دو بار فکر می‌کند، زیرا او استنباط می‌کند که مورد سرزنش قرار خواهد گرفت. منطقی است، درست است؟ در نتیجه، باید برای اطاعتش پاداش دریافت کند (او آمد، هرچند وقتش را صرف کرد) به جای آنکه مجازات شود.

از سویی دیگر از اینکه سگ را بعدا تنبیه کنیم اجتناب خواهیم کرد. سگ شما نمی‌تواند خشم فعلی شما را با یک رویداد گذشته مرتبط کند. به عنوان مثال، اگر بعد از کار روزانه به خانه آمدید و متوجه شدید که او روی تشک دستشویی کرده است، چه باید بکنید؟ او مدتی قبل این کار را انجام داده است.

اگر او را سرزنش کنی، او متوجه نخواهد شد. برای او این طور به نظر می‌رسد که شما ناگهان وارد خانه می‌شوید و فریاد می زنید. او ممکن است از بازگشت شما به خانه پس از آن هراس داشته باشد. اگر او را در حین انجام این کار ندیدید، چیزی نگویید. صبر کنید تا او دور شود و و بعد شروع به تمیزکاری کنید تا این را با یک بازی اشتباه نگیرد.

از سویی دیگر، اگر او را در حین کار گرفتار کردید، فوراً او را با صدای بلند صدا بزنید و به جایی ببرید که می‌خواهید آنجا کارش را بکند. بگذارید او در جای درست قرار بگیرد و به او جایزه بدهید تا بفهمد اینجا جایی است که باید برود.

اشتباه شماره 9: منزوی کردن سگ

سگ‌ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند که نیاز شدیدی به تماس دارند. بنابراین، برای جلوگیری از آسیب دیدن، باید جلساتی را برای ارتباط او با همنوعانش ترتیب دهید. توله سگ شما می‌تواند چیزهای زیادی از سگ‌های خوش رفتار بیاموزد.

بگذارید او با سگ‌ها ملاقات کند و به سگ‌هایی که در پیاده‌روی می‌بیند نزدیک شود. نترسید که به دعوا ختم شود. سگ‌ها به روش خود ارتباط برقرار می‌کنند. اگر به طور سیستماتیک افسار را ببندید یا هرگونه برخورد را ممنوع کنید، سگ شما ممکن است رفتار ترسناک، پرخاشگرانه یا تهاجمی نسبت به سگ‌های همنوع خود داشته باشد.

به همین ترتیب، اگر احساس کند که از دیدن سگ دیگری که به او نزدیک می‌شود مردد، ترسیده یا استرس دارید، تنش شما را احساس می‌کند و به همان اندازه شما استرس و اضطراب خواهد داشت که می‌تواند او را به سمت پرخاشگری سوق دهد.

اشتباه شماره 10: به توله سگ خود اجازه نمی‌دهید به اندازه کافی تحرک داشته باشد

توله سگ شما باید از خودش مراقبت کند و برای رشد خوب و حفظ سلامت روانی خود تلاش کند. عدم تحرک و کسالت دشمنان سگ هستند. آیا خود شما از گذراندن وقت خود در اتاقی بدون هیچ سرگرمی لذت خواهید برد؟ بنابراین مطمئن شوید که همراه کوچک شما می‌تواند هر روز در طول یک جلسه بازی سرگرم شود و برای تحرک و فعالیت بیرون برود. این اشتباه را مرتکب نشوید که فکر کنید رها کردن او در باغ برای او کافی است، او باید حداقل روزی 30 دقیقه در بیرون از خانه پیاده‌روی کند.

در غیابتان، به یاد داشته باشید که چند اسباب بازی برای او بگذارید تا او را مشغول کند. فعالیت‌ها را تغییر دهید تا او را از نظر جسمی و فکری تحریک کنید، او خوشحال‌تر خواهد بود!

اشتباه شماره 11: استفاده از نوازش برای اطمینان دادن به توله سگ

آیا توله سگ کوچک شما از دامپزشک، سگ‌های دیگر، صدای ناگهانی یا حتی طوفان می‌ترسد؟ حتی اگر برای شما خوشایند است که بخواهید به او اطمینان دهید، نوازش کردن او برای آرام کردنش اشتباه است. در واقع با این کار به رفتار ترسناک او مشروعیت بخشیده و ترس او را تقویت می‌کنید.

بهتر است آن را نادیده بگیرید و وانمود کنید که همه چیز عادی است. او را لمس نکنید، سعی نکنید با صدای خود به او اطمینان دهید، زیرا رفتار غیرعادی شما باعث نگرانی او می‌شود. برعکس، با رفتارهایی که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده، نشان دهید که از خود و موقعیت مطمئن هستید.

اشتباه شماره 12: استفاده نادرست از "پاداش"

پاداش یک عنصر کلیدی در آموزش توله سگ است، اما شما باید بدانید که چگونه از آن به درستی استفاده کنید! اگر از آن سوء‌استفاده کنید، سگ شما دیگر آن را به عنوان پاداشی برای رفتار خوب خود و انگیزه‌ای برای ادامه آن نمی‌بیند بلکه آن را یک حرکت عادی قلمداد خواهد کرد.