ریزش-مو-در-سگ
ریزش مو در سگ پدیده‌ای کاملا طبیعی است که در زمان‌های مشخصی از چرخه رشد موی او اتفاق می‌افتد.

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ ریزش مو در سگ پدیده‌ای کاملا طبیعی است. این اتفاق نرمال است چرا که بخشی از چرخه موهای بدن او را تشکیل می‌دهد. اصولاً سگ در بهار برای از بین بردن موهای زمستانی و در پاییز برای تهیه محافظ زمستانی خود دچار ریزش مو می‌شود. با این حال، برخی از سگ‌هایی که عمدتاً در داخل خانه زندگی می‌کنند، تمایل به ریزش موی کمتری دارند و پوشش خود را در طول سال با یکنواختی بیشتر از دست می‌دهند.

ریزش مو در سگ شامل چه فرآیندهایی می‌شود؟

همانگونه که ما در طول سال دچار ریزش مو می‌شویم سگ‌ها نیز موهایشان را از دست می‌دهند. بنابراین این اتفاق چرخه طبیعی زندگی آنهاست. این چرخه سه مرحله متوالی از زندگی موهای سگ را نشان می‌دهد:

مرحله رشد یا آناژن که مدت آن طول مو را تعیین می‌کند.

فاز میانی یا کاتاژن؛

مرحله استراحت یا تلوژن

هر مو یا فولیکول مو چرخه زندگی خاص خود را دارد، به همین دلیل است که همه موها به یکباره نمی‌ریزند و سگ را برهنه نمی‌کند. بنابراین، ریزش مو در سگ و جایگزینی آن پیشرونده است و این امکان را برای حیوان ایجاد می‌کند که هرگز خود را به طور کامل بدون مو پیدا نکند.

با این وجود، ما از پوست‌اندازی فصلی صحبت می‌کنیم تا دو دوره از سال را مشخص کنیم که طی آن سگ تمام یا تقریباً تمام پوشش بدن خود را تجدید می‌کند.

- در طول بهار، سگ پوشش زمستانی خود را از دست می‌دهد تا موهای ضخیم‌تری را که از او دربرابر سرما محافظت کرده‌اند از بین ببرد و اپیدرم خود را تهویه کند تا بتواند بهتر در برابر گرمای تابستان مقاومت کند.

- در طول پاییز، سگ پوشش تابستانی خود را از دست می‌دهد و پوشش زمستانی را جایگزین آن می‌کند که ضخیم‌تر، گرم‌تر و متراکم‌تر است.

اگرچه ریزش موی سگ در همه افراد این گونه اتفاق می‌افتد اما پدیده ریزش موی فصلی در سگ‌هایی که در فضای باز زندگی می‌کنند یا زیاد بیرون می‌روند بسیار مشخص‌تر است، چرا که این سگ‌ها به شدت تحت تأثیر قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستند که ما آن را پریودیسم نوری می‌نامیم. در حیواناتی که به ندرت بیرون می‌روند، ریزش مو کمتر دیده می‌شود، و این اتفاق در طول سال به طور یکنواخت رخ می‌دهد.

با این حال، توجه داشته باشید که همه سگ‌ها در مورد ریزش موی فصلی برابر نیستند! برخی از آنها موهایی با مراحل رشد کوتاه دارند، مانند سگ های نوردیک. برخی نیز مراحل رشد کندتر و طولانی‌تری دارند، مانند پودل که در طول سال به طور یکنواخت موهای خود را از دست می‌‌دهد.

در مواجهه با ریزش موی سگ چه کارهایی را باید انجام داد؟

اول از همه به یاد داشته باشید که ریزش مو پدیده‌ای طبیعی است. هر چقدر هم تلاش کنید، نمی‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید. بنابراین باید با آن کنار بیایید. سگ به یک پوشش مناسب برای هر فصل نیاز دارد تا از سرمای زمستان به خوبی محافظت کند و برعکس از گرمای شدید تابستان جلوگیری کند. همانطور که دیدیم، بسته به قرار گرفتن سگ در فضای باز و به ویژه در معرض نور خورشید، پدیده ریزش مو کم و بیش قابل توجه و مشخص خواهد بود. یا سگ شما در طول سال پشم‌های خود را به روشی نسبتاً همگن از دست می‌دهد، یا اینکه دو بار در طول سال آن را به میزان بیشتری از دست خواهد داد.

با این حال، حتی اگر ریزش مو در سگ طبیعی باشد، کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مجبور نشوید با فرش‌هایی پوشیده از موهای سگ زندگی کنید.

مرحله 1: برس کشیدن منظم موهای سگ

برای جلوگیری از جمع کردن بیش از حد موهای سگ از روی زمین، آنها را مستقیماً از بدن خود سگ جمع‌آوری کنید! در واقع، برس کشیدن منظم موهای سگ بهترین کار برای جمع‌آوری حداکثر موی بدن سگ است. اما این تنها مزیت برس کشیدن منظم نیست!

برس کشیدن با از بین بردن گره‌ها و جلوگیری از ایجاد آنها، به حفظ پوشش بدن سگ کمک می‌کند. علاوه بر این، عبور برس از میان موهای سگ بر روی پوستش میکروماساژ اپیدرم و پایه فولیکول‌های مو را انجام می‌دهد که میکروسیرکولاسیون خون را تحریک می‌کند و باعث رشد مجدد یک پوشش قوی‌تر و مقاوم‌تر می‌شود. در نهایت، برس کشیدن بهترین راه برای بررسی پوست سگ برای تشخیص هر گونه انگل یا اختلالات پوستی می‌باشد.

همانطور که متوجه شده‌اید، برس کشیدن متحد اصلی شما در طول ریزش موی فصلی و همچنین در طول سال خواهد بود! پس از انجام این کار دریغ نکنید.

با این حال، برس کشیدن موی سگ به هر صورتی انجام نمی‌شود.

- اگر سگ شما موهای کوتاهی دارد یک برس کاردینگ نرم ایده‌آل است. برس کشیدن روزانه در فصل ریزش مو در سگ توصیه می‌شود. در بقیه مواقع، یک یا دو بار برس کشیدن در طول هفته به طور کلی کفایت می‌کند.

- اگر همراه کوچولوی شما موهای بلند یا متوسطی دارد، یک شانه گره‌گشا یا یک شانه دندانه بزرگ ترجیح داده می‌شود. برس کشیدن روزانه در تمام فصول یا حتی هر دو روز یکبار خارج از دوره‌های ریزش مو در سگ ضروری است.

مرحله 2: رژیم غذایی مناسب

برای حفظ سلامتی سگ خود و زیبایی پوشش بدن او، ضروری است که به او یک رژیم غذایی با کیفیت، متعادل، سالم و سازگار با نیازهای او ارائه دهید. بدین ترتیب می‌توانید خطر کمبودها، بیماری‌ها و اختلالاتی که مستقیماً روی پوشش بدن او تأثیر می‌گذارد، آن را کدر، شکننده، خشک و افتاده می‌کند را محدود می‌کنید.

برای مصرف مکمل‌های غذایی ضد ریزش موی سگ نیازی به عجله نیست، زیرا بهتر است سگ خود را در تمام طول سال با یک رژیم غذایی مناسب تغذیه کنید تا مکمل، مگر اینکه دامپزشک به شما توصیه کند.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها (مخصوصاً از گروه B)، مواد معدنی، اسیدهای چرب و عناصر کمیاب باعث سلامت سگ و پوشش بدن او می‌شود. در نتیجه، بهتر است غذای خود را از دامپزشک، فروشگاه حیوانات خانگی یا از وب سایت‌های تخصصی خریداری کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که به خوبی با مشخصات همراه کوچک شما مطابقت دارند و از مشورت با دامپزشک خود دریغ نکنید!

خرید این محصولات گران تر است، اما کیفیت بسیار بالاتری دارد. این مواد که از مواد اولیه انتخابی تشکیل شده‌اند  به اندازه کافی نیازهای غذایی سگ را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، با تغذیه بهتر حیوان، سلامت او بهتر حفظ می‌شود. درنتیجه هزینه‌های دامپزشکی کاهش می‌یابد.

در نهایت، افزودن کمی روغن ماهی، غنی از امگا 3 می‌تواند هر از گاهی برای حفظ زیبایی و سلامت پوست سگ شما مفید باشد.

مرحله 3: حمام کردن سگ را محدود کنید!

حمام کردن سگ لازم نیست خیلی مکرر باشد، زیرا سد محافظ طبیعی پوست را می‌شکند و در نتیجه باعث ریزش مو در سگ می‌شود. بهتر است ایم کار را به حداقل (حداکثر یک بار در ماه) محدود کنید. اگر سگ شما کثیف شد، سعی کنید فقط قسمت کثیف را، اگر آلودگی شدید نیست، با یک دستمال تمیز، پاک کنید.

هنگامی که سگ خود را حمام می‌کنید، مراقب باشید که از شامپوی سگ (و نه شامپوی انسان، بچه‌ها یا گربه، چراکه برای پوست او بسیار تهاجمی است) استفاده کنید و آن را از داروخانه، دامپزشکی یا فروشگاه حیوانات خانگی خریداری کنید.

برای یک شستشوی ساده، از از استفاده محصولات درمانی، بی‌فایده و بیش از حد تحریک‌کننده خودداری کنید. آنها را فقط برای موقعیت‌هایی که به آن نیاز دارند رزرو کنید. شامپوی ملایم برای سگ‌ها را ترجیح دهید و دستورالعمل‌های استفاده را که روی محصول ذکر شده است دنبال کنید.

مرحله 4: سگ خود را به پیاده‌روی ببرید

یک سگ آرام، شاد و راضی سگ بسیار سالم‌تریست. تندرستی و تحرک او به طور کلی برای تعادل، سلامت بدن و پوست او ضروری است. بنابراین، حتما سگ خود را روزانه به پیاده‌روی ببرید و تایم‌های بازی با او را حتما در برنامه خود قرار دهید. این توجه‌ها استرس او را محدود می‌کند و زیبایی پوست او را حفظ می‌کند.

چه زمانی باید نگران ریزش مو در سگ باشیم؟

ریزش مو در سگ ممکن است چشمگیر به نظر برسد، اما یک پدیده طبیعی است. باید به یاد داشته باشیم که جای نگرانی نیست.

با این حال، اگر متوجه شدید که سگ شما در خارج از دوره‌های ریزش مو به طور قابل‌توجهی موهای خود را از دست می‌دهد، اگر مناطقی را مشاهده می‌کنید که کاملاً فاقد مو هستند، اگر متوجه ضایعات پوستی یا نواحی تحریک شده پوست شدید یا اگر متوجه شوره سر شدید، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید.

همراه کوچک شما در واقع می‌تواند قربانی استرس، کمبودها، اختلالات پوستی یا بیماری باشد. در هر صورت بهتر است منشا این ناراحتی‌ها شناسایی شود تا پاسخ مناسبی نسب به ریزش مو در سگ ارائه شود.