سریع غذا خوردن سگ
سگ‌ها سریع‌تر از ما انسان‌ها غذا می‌خورند و لقمه‌های بزرگ‌تری را بدون جویدن می‌بلعند. با این حال، بعضی از سگ‌ها می‌توانند ظرف چند ثانیه بدون جویدن تمام غذای موجود در ظرف خود را بخورند. این رفتار ممکن از به اختلال منجر شود.

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ مانند ما انسان‌ها، دوستان سگ ما نیز عادات غذایی متنوعی دارند. برخی برای خوردن به زمان نیاز دارند در حالی که برخی دیگر غذای خود را به سرعت می‌بلعند. با این حال، زمانی که یک سگ همیشه خیلی سریع غذا می‌خورد، شناسایی دلیل این رفتار برای ارائه پاسخ مناسب بسیار مهم است.

در واقع، بهتر است از این عادت بد جلوگیری شود، زیرا نه تنها می‌تواند یک بیماری یا اختلال را بپوشاند، بلکه می‌تواند منجر به سندرم اتساع-پیچ‌خوردگی معده شود، پدیده‌ای که بسیار جدی است. در اینجا چند نکته برای رفع مشکل آورده شده است.

چرا سگ خیلی سریع غذا می‌خورد؟

سگ‌ها سریع‌تر از ما انسان‌ها غذا می‌خورند و لقمه‌های بزرگ‌تری را بدون جویدن می‌بلعند. با این حال، برخی از سگ‌ها می‌توانند ظرف چند ثانیه بدون جویدن تمام غذای موجود در ظرف خود را بخورند. این نوع رفتار می‌تواند ریشه‌های مختلفی داشته باشد.

سگ شما گرسنه است

احساس گرسنگی می‌تواند سگ را وادار کند تا ظرفش را با سرعت تمام ببلعد تا خودش را سیر کند. ممکن است گرسنه بودن طبیعی به نظر برسد، اما به طور معمول یک حیوان نباید این حالت را به این شدت احساس کند. سگی که همیشه گرسنه است را می‌توان با چندین پدیده توضیح داد، مانند:

- یک رژیم غذایی نامتعادل و بی‌کیفیت که نیازهای تغذیه‌ای اولیه سگ را پوشش نمی‌دهد؛

- رژیم غذایی نامناسب برای نیازهای او؛

- غذایی که هضم آن دشوار است؛

- بیماری یا اختلالی که از جذب مناسب مواد مغذی جلوگیری می‌کند و احساس گرسنگی را افزایش می‌دهد؛

- یک جهش ژنتیکی که او را از درک احساس سیری هنگام مصرف غذا باز می‌دارد.

سگ شما پرخوری عصبی دارد

سگی که از پرخوری عصبی رنج می‌برد، احساس می‌کند که نیاز به خوردن مقدار غذای بیشتری دارد. خوردن غذا به حدی اجباری می‌شود که برخی از سگ‌ها به دنبال سرقت هرگونه غذای در دسترس یا حتی باقی مانده از سطل‌های زباله هستند تا جایی که خود را بیمار می‌کنند.

پرخوری عصبی می‌تواند منشأ مختلفی داشته باشد، مانند:

- اختلال یا بیماری متابولیسم سگ که باعث افزایش احساس گرسنگی می‌شود؛

- اختلال رفتاری (اضطراب مزمن، افسردگی، سندرم Hs-Ha و غیره)؛

- عوارض جانبی برخی داروها.

سگ شما می‌ترسد غذایش دزدیده شود

سگ ممکن است مشکلات رفتاری مربوط به رویدادهای گذشته، از جمله آسیب‌های خاص را حفظ کند. سگی که در گذشته از غذا محروم بوده است و به دلیل وجود خواهر و برادر بزرگ یا ضعف نتوانسته است سیر شود و اغلب در هنگام خوردن غذا با سگ‌های دیگر رو‌به‌رو بوده است می تواند این ترس را برای مدت طولانی احساس کند. در نتیجه، از ترس اینکه مبادا همنوع دیگری غذایش را از او بگیرند، غذای خود را به سرعت می‌بلعد.

سگ من خیلی سریع غذا می‌خورد: این کار چه خطراتی دارد؟

وقتی سگ سریع غذا می‌خورد لزوماً لازم نیست وحشت کنید، هر سگی عادات غذایی خود را دارد. ما دیده‌ایم که رقابتی که برخی از سگ‌ها از روزهای اول زندگی‌شان با آن روبه‌رو هستند، می‌تواند منجر به عادت خوردن سریع شود. بیش از هرچیز مهم است که در این مورد به همراه کوچک خود اطمینان دهید تا بفهمد کسی نخواهد آمد و ظرف غذای او به هیچ وجه دزدیده نمی‌شود.

علاوه بر این، باید بدانید که سگ مانند انسان نیازی به جویدن غذای خود ندارد. او می‌تواند همه آن را به یکباره بدون هیچ مشکلی ببلعد. سپس بدون ایجاد مشکل گوارشی غذا در معده او نرم می‌شود.

با این وجود، این واقعیت که سگ خیلی سریع غذا می‌خورد را می‌توان با پدیده‌های نگران‌کننده‌تر، به‌ویژه با بیماری‌ها یا اختلالات رفتاری، همانطور که قبلاً دیدیم، توضیح داد. بنابراین حیوانی که خیلی سریع غذا می‌خورد می‌تواند در معرض خطرات سلامتی خاصی قرار گیرد.

اختلالات گوارشی

سگی که خیلی سریع غذا می‌خورد می‌تواند دچار اختلالات گوارشی شود، زیرا خوردن سریع غذا می‌تواند باعث بروز موارد زیر شود:

- نارسایی؛

- استفراغ‌ها؛

- نفخ شکم؛

- سندرم اتساع-پیچ خوردگی معده (SDTE).

اولین علائم اگرچه بسیار ناخوشایندند اما چندان جدی نیستند اما سندرم اتساع-پیچ خوردگی معده یک اتفاق واقعا نگران‌کننده و اورژانسی است. در واقع، مصرف سریع غذا و هوا باعث بروز انبساط قابل توجهی در معده می‌شود که پیچ خوردگی و مسدود شدن این عضو را به دنبال خواهد داشت.

سپس برای حیوان غیرممکن است که محتویات معده خود را که ممکن است ترکیده شود، تخلیه کند. SDTE اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که سگ به سرعت غذا می‌خورد، هوا را قورت می‌دهد یا در عرض دو ساعت بعد از غذا خوردن حرکات بدنی سنگینی انجام می‌دهد. ضروری است که سگ را فوراً نزد نزدیکترین دامپزشک ببرید، زیرا فقط جراحی فوری می‌تواند او را نجات دهد.

مشکلات دهان و دندان

سگی که خیلی سریع غذا می‌خورد تمایل به جویدن ندارد، که این اتفاق می‌تواند باعث مشکلات مکرر در دهان و دندان شود.

برای حل مشکل چه باید کرد؟

اگر سگ شما خیلی سریع غذا می‌خورد، می‌توانید برای کاهش سرعت او اقدام کنید. با این حال، راه حلی که باید اجرا شود به منشاء پدیده بستگی دارد.

برای کاهش سرعت سگ گرسنه یا سگ با پرخوری عصبی چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

قبل از هر چیز لازم است با دامپزشک مشورت کنید. فقط پزشک می‌تواند علت این احساس گرسنگی بیش از حد یا پرخوری عصبی همراه کوچک شما را به درستی شناسایی کند. این امر امکان ارائه یک پاسخ مناسب به این مشکل را فراهم می‌کند.

 

چندین راه حل در این مورد ممکن است، به ویژه:

- نصب منبع تغذیه جدید؛

- اجرای تقسیم‌بندی مناسب‌تر مواد غذایی؛

- مروری بر جیره غذایی روزانه سگ؛

- شروع درمان دارویی و غیره

برای مهار یک سگ گرسنه، می توانید جیره روزانه او را به جای یک وعده، به دو یا سه وعده تقسیم کنید.

 

در نهایت، در مورد غذاهایی که در دسترس می‌گذارید بسیار مراقب باشید. سگی که گرسنه است یا از پرخوری عصبی رنج می‌برد، می‌تواند سعی کند هر چیزی را ببلعد و خود را در معرض خطر قرار دهد. برای جلوگیری از خطر، چیزی را در دسترس قرار ندهید. سطل های زباله شما نیز باید محکم بسته و غیر قابل دسترس باشد.

برای کاهش سرعت غذا خوردن سگی که از دزدیده شدن غذایش می‌ترسد چه باید کرد؟

اگر سگ شما به دلیل ترس از دزدیده شدن محتویات ظرفشش تمایل دارد سریع غذا بخورد، برای اطمینان دادن به او باید محیطی آرامتر برای تغذیه او ایجاد کنید.

به او اجازه دهید به تنهایی، در آرامش، در فضای اختصاصی، دور از مکان‌های عبور یا منابع حواس‌پرتی غذا بخورد.

اگر حیوانات دیگری دارید، سگ شما باید به تنهایی و بدون حضور همنوعان خود غذا بخورد. در واقع، حتی اگر دیگران غذای او را ندزدند، ممکن است همراه کوچک شما آن را چنین درک نکند و این ترس را حفظ کند.

چه ترفندهای ممکن دیگری وجود دارد؟

آیا سگ شما پرخور است؟ در اینجا نکات ساده دیگری وجود دارد که به کاهش سرعت دریافت غذا کمک می کند.

- با قرار دادن یک توپ سنگین در کاسه آن، سرعت او را کاهش دهید. این مانع باید مانع او شود و سرعت او را کاهش دهد.

- می‌توانید به او غذاهایی با بافت کمی درشت‌تر بدهید (به توصیه دامپزشکی و به شرط انتخاب غذایی که نیازهای او را برآورده می‌کند) تا او را تشویق به جویدن بیشتر کنید.

- شما می‌توانید به جای غذای بازاری، غذای خانگی خود را ارائه دهید. این نوع رژیم غذایی نیاز به جویدن بیشتر دارد و حیوان را سریع‌تر سیر می‌کند.

- وعده‌های غذایی (یا بخشی از یک وعده غذایی) را به شکار و جایزه تبدیل کنید. شما می‌توانید تمام یا بخشی از جیره غذایی او را در چندین مکان از خانه پنهان کنید تا او را تشویق کنید که به دنبال آن بگردد.

در هر صورت، این کار حیوان را تشویق می‌کند که به دنبال جیره خود باشد، تا آن را ردیابی کند. بنابراین در سطوح فکری و فیزیکی و همچنین بویایی تحریک می‌شود. علاوه بر این، او با سرعت و مقدار کمتری در یک زمان غذا می‌خورد.

- با بالا بردن ظرف یا مرطوب کردن غذای سگ، جذب هوا در طول وعده‌های غذایی را محدود می‌کنید و او را تشویق می‌کنید که بهتر بجود.

بدین ترتیب حیوان خانگی شما با انجام این کارها از اختلالات گوارشی کمتری رنج خواهد برد.