دامیاسپرین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ هر میلی لیتر دامیاسیپرین حاوی ۲۵۰ میلی گرم آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید) و ۲۰ میلی گرم ویتامین C (آسکوربیک‌اسید) می‌باشد.

دسته دارویی:

ضد التهاب، ضد تب و ضد استرس

شکل دارویی:

محلول خوراکی

حیوان هدف:

طيور

موارد مصرف:

– کنترل تب و بی‌اشتهایی در هنگام مواجهه گله با بیماری‌های عفونی باکتریایی و ویروسی نظیر CRD، کلی باسیلوز، نیوکاسل، آنفلوآنزا و غیره…

– رویارویی با استرس‌های مختلف از جمله حمل ونقل، استرس گرما، استرس واکسیناسیون و غیره…

– کنترل سندروم آسیت.

مکانیسم اثر:

آسپرین یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌باشد که با مهار برگشت‌ناپذیر سنتز واسطه‌های التهابی (پروستاگلندین‌ها و ترومبوکسان‌ها) در سیستم عصبی مرکزی، ضمن کاهش درجه حرارت بدن با کاهش التهاب، وضعیت عمومی گله را در زمان ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی و باکتریایی نیز بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر با کاهش التهاب و درجه حرارت بدن، مانع کاهش اشتها و کاهش مصرف آب و غذا می‌گردد که در نتیجه در هنگام درمان آنتی بیوتیکی با مصرف مقدار کافی آب و غذا، مقدار مورد نیاز از داروهای استفاده شده به بدن پرنده می‌رسد. ویتامین C با شرکت در واکنش‌های بیولوژیک بدن باعث افزایش مقاومت بدن دام و طیور در برابر عفونت‌ها، استرس‌های مختلف و مسمومیت‌ها می‌شود و از این راه به حصول نتیجه بهتر از درمان آنتی بیوتیکی و عبور از استرس‌های مختلف کمک شایانی می‌کند.

موارد احتیاط:

دور از دسترس اطفال نگهداری و از تماس مستقیم دارو با چشم و مخاطات پرهیز شود.

مقدار و روش مصرف:

یک لیتر محلول دامیاسیپرین در ۱۰۰۰ لیتر آب مصرفی طیور تجویز شود.

توجه: محلول بصورت روزانه تهیه و حداکثر تا ۱۲ ساعت مصرف شود.

موارد منع مصرف:

مصرف توام آسپرین با کورتیکواستروئیدها و یا سایر ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی ممنوع است.

تداخل دارویی:

آسپرین با دخالت در روند اتصال برخی ترکیبات دارویی به پروتئین‌ها سبب افزایش اثرات فارماکولوژیکی آنها می‌شود. از جمله این داروها می‌توان به پنی سیلین‌ها، سولفانامیدها و ضدانعقادهایی مانند هپارین اشاره نمود.

شرایط نگهداری:

در دمای اتاق (زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد) و دور از نور مستقیم، نگهداری گردد.

از یخ‌زدگی محافظت گردد.

زمان پرهیز از مصرف:

مصرف این دارو ۴۸ ساعت پیش از کشتار قطع شود.

بسته بندی:

بطری پلی اتیلنی ۱۲۰، ۲۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی لیتری.