پرورش بلدرچین گوشتی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ درصورت هدف‌گذاری برای تولید گوشت بلدرچین و فروش هفتگی آن، معمولاً ۷ سالن مجزا تأسیس و در هر قسمت جوجه‌ها به‌صورت هفتگی در هر سالن به شکل یک جا وارد و یک جا خارج می‌شوند.

معمولاً در هفته اول پرورش، جوجه‌ها در زیر مادر مصنوعی (لامپ‌های حرارتی مادون قرمز) نگهداری می‌شوند.

در چند روز اول، رطوبت به میزان 75-65 درصد و بعد از آن به حداقل ۵۰-6۰ درصد کاهش می‌یابد.

دما در روزهای ابتدایی هفته اول ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد، سپس 36 و طی هفته دوم به 35 درجه سانتی‌گراد رسانده و پس از آن هر سه روز یک بار ۲ درجه کاهش داده شود تا دمای سالن به ۲۶ درجه سانتی‌گراد برسد.

جدول ۳- برنامه‌های نوری پیشنهادی برای دوره پرورش بلدرچین گوشتی
(دکتر قیصری)
سن (هفته) برنامه اول ساعات روشنایی برنامه دوم ساعات روشنایی شدت نور (لوکس)
1 24 24 60
2 23 16 40
3 23 16 10
4 23 16 10
5 23 16 10
6 23 16 10

در بلدرچین نیز مانند سایر طیور، جوجه‌ها پس از تفریخ و ورود به سالن پرورش، بایستی دسترسی آزاد به آب و خوراک داشته باشند.

جوجه بلدرچین می‌تواند با خوراک کامل به شکل پلت خردشده یا کرامبل (Crumble) و یا آردی (Mash) تغذیه شود.

خوراک پلت، کرامبل و آردی

دوره‌های خوراک‌دهی پیشنهادی برای دوره پرورش بلدرچین نیز شامل تغذیه با خوراک سوپر استارتر غنی‌شده با افزودنی‌های خاص ویژه هفته اول (۷-۱ روزگی)، خوراک آغازین (۸ - ۲۱ روزگی) و رشد (۲۲روزگی تا کشتار) می‌باشند.

میزان مصرف خوراک در کل دوره پرورش بلدرچین گوشتی نیز بسته به ژنتیک جوجه، شرایط محیطی و مدیریتی پرورش نیز 650 تا ۸۰۰ گرم بوده و وزن پایانی پرنده در هنگام کشتار بسته به سن کشتار بین ۲۵۰-۳۰۰ گرم متغیر است.

بازده لاشه بلدرچین بین ۷۵ تا 85 درصد هست.

بیشتر بدانیم:
پرورش بلدرچین

در ارتباط با مدیریت تغذیه بلدرچین نیز لازم به ذکر است جهت تهیه خوراک کامل به شکل آردی توسط پرورش‌دهندگان محترم، می‌توان بر اساس فرمول‌های تنظیم شده و متعادل برای مراحل مختلف، هریک از اقلام مورد نیاز برای جیره کامل را به‌طور جداگانه تهیه و نسبت به ساخت جیره کامل و بالانس اقدام نمود.

علاوه بر این روش دیگر برای تهیه جیره کامل دوره‌های رشد یا تخم‌گذاری، استفاده از کنسانتره‌های تخصصی 2/5 (25 کیلو در تن خوراک) یا 5 درصد (۵۰ کیلو در تن خوراک) است.

نمودار1- میانگین وزن بلدرچین‌های تغذیه‌شده با خوراک کامل یا کنسانتره 50% ویژه بلدرچین گوشتی در سنین مختلف
میانگین وزن بلدرچین گوشتی

بدین ترتیب کنسانتره‌های فوق، بایستی تأمین‌کننده بخش مهمی از ریز مغذی‌های موردنیاز پرندگان و همچنین مواد افزودنی مختلف بوده و بخش دیگر آن نیز بر اساس جیره پیشنهادی شرکت تولیدکننده کنسانتره با استفاده از دیگر اقلام خوراکی از جمله ذرت، کنجاله سویا، روغن، کربنات کلسیم، نمک و .... تأمین شوند.

برای مطالعه بخش‌های دیگر مقاله کلیک کنید:
اصول مدیریت پرورش بلدرچین گوشتی و مولد