اصول جوجه‌کشی در بلدرچین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بلدرچین در طبیعت تولیدمثل فصلی دارد اما با فراهم کردن شرایط، پس از مدت کوتاهی بعد از بلوغ، پرندگان آماده جفت‌گیری می‌باشند.

درطی دوره رسیدن بلدرچین‌ها به سن بلوغ جنسی (6 تا حداکثر ۷ هفتگی) و یا سن ۸ هفتگی می‌توان به‌منظور تشکیل گله مولد بلدرچین‌های نر را به نسبت 1 نر به ازای 3 تا 4 ماده وارد گله نمود و 5 تا ۷ روز پس از ورود نرها نیز می‌توان تخم‌های نطفه‌دار را جمع‌آوری و برای جوجه‌کشی استفاده کرد.

مادرمصنوعی در جوجه کشی بلدرچین
محصور کردن جوجه‌ها در سنین اولیه به‌منظور جلوگیری از پراکندگی آنها و نزدیک بودن به منبع گرمایش
 

تخم‌های تولیدی باید 3 تا 4 مرتبه در روز جمع‌آوری شوند تا از آلودگی آنها جلوگیری گردد. سپس تخم‌های دارای کیفیت مناسب از لحاظ وزن، شکل و کیفیت مناسب و همچنین عاری بودن هرگونه آلودگی به فضولات، انتخاب و به اتاق مخصوص ضدعفونی منتقل شوند.

بدین ترتیب قبل از ذخیره‌سازی تخم‌ها بهتر است آنها را به روش گاز دادن، با اسپری کامل با یک ماده ضدعفونی موثر ضدعفونی نمود.

برای ضدعفونی به روش گاز دادن، از مخلوط کردن فرمالین مایع با پرمنگنات پتاسیم به میزان 45 میلی‌لیتر فرمالین 40درصد با ۳۰ گرم پرمنگنات پتاسیم به‌ازای هر مترمکعب فضای محیط به مدت ۲۰ دقیقه استفاده می‌شود.

بیشتر بدانیم:
چهره برتر در اقتصاد مقاومتی را بشناسید

برای این منظور ابتدا پرمنگنات را در یک ظرف سفالی و با لعابی ریخته و سپس فرمالین را اضافه نمایید. با آزاد شدن گاز فرمالین، درب اتاق گاز را ببندید و سریعاً از مکان خارج شوید زیرا گاز فرمالدهید بسیار خطرناک و کشنده است.

حداکثر زمان ذخیره‌سازی تخم‌ها یک هفته و در دمای ۱6 تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۸۰-۷۰ درصد است و در طول این مدت احتیاجی به چرخاندن تخم‌ها نیست.

درصورت افزایش مدت زمان نگهداری تخم‌ها به بیش از ۷ روز، میزان قابلیت جوجه‌درآوری (Hachability) به‌صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت.

پس از اتمام دوره ذخیره سازی و قبل از قرار گرفتن تخم‌های قابل جوجه‌کشی در دستگاه ستر، باید به مدت حداقل 6 ساعت در دمای 25 درجه سانتی‌گراد پیش‌گرم شوند.

دمای مناسب دستگاه ستر 37/5 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 65 درصد هست.

تخم‌ها به‌مدت 14 روز در ستر نگهداری شده و در این مدت، حداقل روزانه ۳ تا 5 مرتبه چرخانده می‌شوند.

در روز 15، تخم‌ها به سینی‌های هچ منتقل و در روز شانزدهم تا هجدهم جوجه‌کشی جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند. معمولاً در یک جوجه‌کشی موفق، میزان جوجه‌درآوری حداقل ۷۰ درصد است.

برای مطالعه بخش‌های دیگر مقاله کلیک کنید:
اصول مدیریت پرورش بلدرچین گوشتی و مولد