کلسیمافور پلاس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ محلول استریل تزریقی کلسیمافورپلاس حاوی 5.7 میلی‌گرم کلسیم (گلوکوهپتوگلوکونات) و 32 میلی‌گرم منیزیم‌هایپوفسفیت در هر میلی‌لیتر دارو است.

مکانیسم اثر

یون‌های کلسیم، منیزیم و فسفر جزو الکترولیت‌های مهم بوده و در سیستم بافری اسید-باز نقش دارند، اما وظیفه اصلی بالینی آن‌ها دخالت در متابولیسم بافت‌ها می‌باشد. وجود یون‌های کلسیم آزاد برای انقباض عضلات و وارد کردن سلول‌ها در دپولاریزاسیون عضلات مهم است. این پدیده به نام تحریک-انقباض شناخته می‌شود. استراحت عضله به خروج یون کلسیم بستگی دارد. کلسیم برای عمل عصبی عضلانی و همچنین اگزوسیتوز استیل‌کولین و انتقال ایمپالس‌ها در طول تعصاب مهم است. در همه این شرایط، یون کلسیم و منیزیم نقش مخالف هم را دارند و این تداخل انواع تغییرهای ایجاد شده در عملکرد عصبی عضلانی را در بیماری تب شیر که شامل انواع فلجی اسپاستیک و فلاسید می‌باشد را تایید می‌کند. کمبود منیزیم توانایی بدن دام را برای عادت‌پذیری به کمبود کلسیم کاهش می‌دهد. کمبود منیزیم دومین دلیل معمول هیپوکلسمی و تب شیر در گاوها در اوایل زایش است. یون منیزیم در متابولیسم طبیعی استخوان، اعمال طبیعی سیستم عصبی و توانایی سیستم عضلانی بدن نقش اساسی دارد. یون منیزیم در سیستم کوآنزیمی که متابولیسم کربوهیدرات را با متابولیسم فسفات ارتباط می‌دهد و نیز تامین انرژی برای انقباض عضلات نقش مهمی به عهده دارد. یون فسفات جزئی از سیستم بافرینگ بدن است و شکل دفع آن در ادراربه صورت هیدروژن فسفات یا دی هیدروژن‌فسفات، دفع یون‌های هیدروژن به داخل فیلترهای بیرونی را خنثی می‌کند. در داخل سلول، فسفات از طریق فسفریلاسیون در متابولیسم بدن نقش دارد. همچنین فسفات در انتقال انرژی از طریق باندهای غنی از فسفات نقش مهمی به عهده دارد. علاوه بر این فسفات به عنوان فسفولیپیدهای غشایی اهمیت ساختمانی دارند. 

موارد مصرف

پیشگیری و درمان تب شیر وفلجی بعد زایمان، تتانی ناشی از کمبود منیزیم، هایپوفسفاتمی، ریکتز در دام‌های جوان و نرمی استخوان در دام‌های بالغ

مقدار و روش مصرف

گاو و اسب: 10 تا 20 میلی‌لیتر در روز به صورت داخل وریدی یا عضلانی هر 2 تا 3 روز

گوساله و کره اسب: روزانه 5 تا 10 میلی‌لیتر به صورت تزریق عمیق عضلانی

نکات قابل توصیه

هنگام تجویز دارو باید از روش‌های آسپتیک استفاده شود. محلول باید تا رسیدن به دمای بدن دام گرم شود. هنگامی که به صورت عضلانی تجویز می‌شود، مقدار کل را تقسیم و در چندین محل تزریق شود. در حیواناتی که از مشکل قلبی رنج می‌برند استفاده نکنید. تجویز وریدی خیلی سریع می‌تواند باعث آریتمی قلبی و مرگ شود. ظهور علائم هایپرکلسمی (لرزش، هیجان، تعریق، هایپوتونی) ممکن است 30 دقیقه پس از تجویز اتفاق بیفتد.

عوارض جانبی

تجویز وریدی دارو باید به آهستگی صورت گیرد چون غلظت زیاد کلسیم می‌تواند باعث ایست قلبی شود. اگر برادی‌کاردی یا آریتمی شدیدی اتفاق افتاد تجویز باید کندتر شود. دام‌های دچار کمبود کلسیم و اندوتوکسمی مانند گاوهای دچار ورم پستان کلی فرمی حاد و مخصوصا آریتمی‌های قلبی به تجویز وریدی حساس‌تر می‌باشند.  

تداخل دارویی

جهت پایش سازگاری با داروی دیگر باید قبل از مخلوط شدن بررسی شود تا از تشکیل رسوب جلوگیری شود. اگر با سفالوتین، پردنیزلون‌فسفات، تتراسیکلین‌ها، بیکربنات سدیم، فنیل‌بوتازون و سولفانامیدها ترکیب شود ناسازگار است.

موارد منع مصرف

ندارد

شرایط نگهداری

در دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود.

بسته‌بندی

این دارو در ویال‌های 50، 100 و 250 میلی‌لیتر عرضه می‌گردد.