علائم سقط های قارچی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ اغلب سقط‌های قارچی بین 6 تا 8 ماهگی رخ می‌دهد، اگرچه شاید در دو ماهگی نیز اتفاق بیفتد. رویان پس از آلودگی با گونه‌های آسپرژیلوس خیلی سریع دفع می‌شود با وجود این، زمانی که قارچ زایگومیست سبب سقط شده باشد، ممکن است رویان تا 24 ساعت نیز در رحم باقی بماند.

به‌علت تماس شدید جفت با رحم ممکن است جفت‌ماندگی و عفونت ثانویه نیز ایجاد شود. کارنکول‌های مادری ممکن است از قاعده کنده شده و در حالی‌که هنوز به کوتیلودون‌ها چسبیده‌اند، دفع شوند.

این حالت به‌ویژه زمانی که سقط جنین، زایگومیستی است، دیده می‌شود.

اگر آسیب شدید آندومتر رخ ندهد، اغلب گاو‌ها به حد کافی بهبود یافته و آبستنی بعدی به‌وقوع می‌پیوندد. حدود25 درصد گاو‌های آلوده با مورتیلرلا ولفی، سقط جنین می‌کنند و پنومونی پس از سقط را نشان می‌دهند، که گاوهای مبتلا تنفس سریع و سطحی و بازدم شدید دارند، مرگ اغلب پس از 72 ساعت از شروع علائم رخ می‌دهد.

علائم پنومونی به‌ندرت قبل از سقط مشاهده شده است.

بیشتر بدانیم:
جداسازی و شناسایی فلور قارچی اندام های خارجی سیستم تولیدمثل مادیان ها
معضلات آلودگی قارچی خوراک
جفت ماندگی (Retained Placenta)

علائم کالبدگشایی

التهاب شدید جفت یا نکروز کوتیلودون‌ها و چرمی و قطور شدن بین کوتیلودون‌ها، متداول‌ترین یافته‌های ماکروسکوپیک در سقط جنین‌های قارچی است. کوتیلودون‌ها حالت فنجان قهوه یا شکل فنجان دارند، علت آن قطور شدن حواشی کوتیلودون‌ها است که در تماس بافت‌های نکروز کارنکول‌ها بوده‌اند.

التهاب مزمن جفت منجر به بزرگ شدن، قهوه‌ای شدن و شکننده شدن کوتیلودون‌ها می‌گردد همچنین غشاء بین کوتیلودونی چرمی شکل شده و توسط اکسودای قهوه‌ای رنگی پوشیده می‌شود.

در موارد نادری ممکن است پرده آمنیون ضخیم و چرمی شده و به رنگ سفید، قهوه‌ای یا زرد مشاهده می‌شود که این علائم مشابه یوروپلاسما دای ورزوم می‌باشد.

با وجود اینکه جراحت‌های ماکروسکوپیک جفت در سقط قارچی به‌طور کامل مشخص است، اما گاهی اوقات این جراحت‌ها به سایر عفونت‌های موجد سقط مثل بروسلوز و کمپیلوباکتریوز مقاربتی نیز شبیه است.

تقریباً در 25 درصد موارد، جراحت‌های پوست رویان وجود دارد. جراحت‌ها به شکل گرد برجسته و خشن تا حدودی شبیه جراحت‌های کچلی است. نواحی اطراف چشم‌ها و روی سر، شانه‌ها، پشت و پهلو‌ها بیشتر مبتلا می‌شوند.

جراحت‌های پوست در آلودگی با آسپرژیلوس خشک و چروکیده است، اما زمانی که زایگومیست‌ها عامل هستند، ظاهر مرطوبی دارد. ازجمله جراحات پوست جنین شامل درماتیت است و پلاک‌های کوچک، سفید و برجسته بر روی پوست جنین و بیشتر در اطراف گردن و شانه مشاهده می‌شود.

رویان ممکن است لاغر و دهیدراته باشد و ممکن است همه پوست رویان جراحت‌های چروکیده داشته باشد.

همه گیر شناسی

سقط‌های قارچی به شکل انفرادی رخ داده و به‌ندرت بیش از 10 درصد گاو‌های آبستن یک گله مبتلا می‌شوند، اما در گله‌هایی که در فصل زمستان دام‌ها را در مرتع نبرده و در جای بسته نگهداری می‌کنند، ممکن است تا 30 درصد سقط‌های گله نیز به این علت باشد، زیرا محیط به شدت با اسپور کپک‌های یونجه و سیلو آلوده شده است.